Historie iPhone aneb Jablko poznání spojilo internetový svět

Historie iPhone aneb Jablko poznání spojilo internetový svět

Nakousnuté jablko symbolizuje nečekané poznání v nebeském ráji. Lidstvo tak poprvé okusí hřích a je za svůj čin potrestáno. Apple Inc. je skutečným hříchem a pokračováním tradice lidského poznání. Představuje cestu od posílání sms zpráv k přenosu videa, online komunikace, mobilní konverzace a uskutečnění snu mnoha generací lidstva. Zbavuje totiž člověka závislosti na místu a času.

Trocha historie

Apple byl vždy pověstný svými technicky dokonalými počítači a jejich propracovanou architekturou. Dokonce byl tak pokrokový, že mu hrozil komerční zánik. Počítače totiž dosahovaly vyšších cen než konkurenční výrobky. První počítač byl ale velice levný. Jmenoval se Altair 8800. V garáži byly  sestrojeny první prototypy počítačů Apple I ve velkém množství „50“ kusů! A poté přišel 8 bitový Apple II. s barevnou obrazovkou a stal se hitem elektronických obchodů. Psal se rok 1977.  Apple se dostal na burzu a ze Steve Jobse a ostatních akcionářů se stali multimilionáři. Jejich problémem se ale stalo IBM.

Od počítače k telefonu

Společnost IBM vyvinula první PC, který byl levný a začal vytlačovat Apple z trhu. Apple uvedl svoji Lisu, což byl pokrokový počítač s grafickým rozhraním. Stál ovšem neuvěřitelných 10.000 dolarů. Potom „applovský“ počítač poprvé uplatnil grafické rozhraní u následujícího výrobku, který nazval MacIntosh, později zkracovaný na Mac. Dosáhl počátečního úspěchu, ale za rok jej IBM opět převálcovalo cenou a kompatibilitou s ostatními výrobci. Jobs poté firmu Apple opustil a tím umožnil její rozvoj. Nicméně se společnost potýkala s velkými problémy a v roce 1994 vypadala na bankrot. Jobs založil společnost NeXTStep a ta se spojila v roce 1996 s Apple. V roce 1998 byl představen iMac, který byl obrovským komerčním úspěchem. V roce 2001 se objevuje přehrávač iPod a také je velmi populární a prodejný. Tím Apple ovládl trh přehrávačů a připravil si půdu pro další expanzi.

Rok 2007

iPhone byl vydán v tomto roce a byl riskantním, ale očekávaným krokem. Steve Jobs se nikdy nebál riskovat a experimentovat. Byl charizmatickou osobností, se kterou se těžce vycházelo, ale měl svoje představy. A za těmi si stál. Pochopil, že mobilní telefon se může změnit v počítač, který bude mít stejné funkce, ale bude malý a mobilní. Naučila jej to v podstatě konkurence od IBM, která proti jeho technicky lepším návrhům a řešením stavěla praktické a levnější varianty. Počítače se díky novým technologiím miniaturizovaly a nebyl důvod  neprovést totéž s mobilem. Když tedy iPhone vstoupil na svoji cestu slávy, měl za sebou Steve Jobs podobné zkušenosti z osobních počítačů.

Šoková terapie

Nový iPhone překvapil konkurenci. Byl poměrně malý a velice výkonný. Obsahoval v jednom zařízení digitální fotoaparát, přehrávač a komunikaci s internetem. Tyto tři zdroje znamenaly obrovský pokrok, protože najednou nebylo podstatné si pouze zavolat, ale s iPhonem se dalo vstávat, usínat, surfovat, bavit se a netahat s sebou fotoaparát. Risk s dotykovým ovládáním a virtuální klávesnicí také vyšel. iPhone se dal lehce používat a nepotřeboval ukazovátka, přídavné periferie ani  klávesnice. Zároveň pobavil, spojil s emailem a dodal zprávy nebo zajímavosti z internetu.

Mobilní mezník

Tím, že iPhone v sobě měl řadu funkcí, navždy ukončil éru pouhých mobilních telefonů. Rozšířil možnosti komunikace a mobilní zábavy a předurčil další rozvoj internetu a datových sítí. Operátoři pochopili, že nastává doba, kdy budou muset přenášet velké objemy dat, protože lidé již nemusí sedět doma u kabelové televize nebo ladit anténu, ale vše si zařídí pomocí internetu. A zařízení budou mít stále u sebe a budou chtít být stále online.

Kam dál

Současnost iPhonu je celkem zřejmá. Stále vylepšuje svoje funkce a přibližuje svět dosahem svého dotykového displeje. Začíná mít konkurenci v tabletech, které jsou větší, výkonnější a umožňují nejen zábavu, ale také práci. Pro svoji kompatibilitu, jednoduchost a snadnou manipulaci ale zůstává stále fenomenálním prostředkem komunikace. Je stále výkonnější, mobilnější, operační systém zajišťuje lepší komfort a přirozený vývoj zatím nenaznačuje, že by mohl být vytlačen větším tabletem nebo jiným zařízením. Stal se oblíbeným pro malou velikost a řadu funkcí. Příštích několik let bude nepochybně dál hitem prodeje. Jedině Samsung a HTC nyní konkurují díky ceně a vylepšenému ovládání. Na trh ale přichází další verze každý rok. A znovu vítězí. Otázkou jen zůstává, zda bez Steve Jobse bude dostatečně kreativní.

Komentáře

Nahoru