Hyperloop – rychlá přeprava potrubím

Hyperloop – rychlá přeprava potrubím

V pondělí večer kalifornský podnikatel Elon Musk představil svůj projekt Hyperloop.  Podle tohoto nového způsobu dopravy by více než 600km dlouhá cesta z New Yorku do San Franciska trvala necelou půlhodinu. Dnešním supermoderním vlakům by přitom tato cesta nejméně hodinu a půl.

Podnětem k vytvoření nového způsobu dopravy byl kalifornský plán postavit koleje pro rychlovlaky za 60 miliard dolarů (asi 1,2 bilionu Kč). Ten Elon Musk, ale i další odborníci považují za zbytečně drahý a nesmyslný, protože v projektu se počítalo pouze s průměrnými rychlovlaky. Navíc odhaduje, že projekt by se časem prodražil, a že by tedy vyšel na více než 100 miliard dolarů. Proto tedy již před rokem společně s inženýry ze svých firem Tesla a SpaceX začal pracovat na Hyperloop.

Takhle by to celé vypadalo zvenčí

Takhle by to celé vypadalo zvenčí

Podle Muska by nový způsob přepravy měl splňovat tyto 4 kritéria:

1) musí být připravena kdykoliv je připraven i cestující
2) nesmí být příliš drahá
3) musí být rychlá
4) musí být šetrná k životnímu prostředí

Půjde o uzavřené ocelové potrubí, ve kterém se budou obrovskou rychlostí na vzduchovém polštáři pohybovat hliníkové kapsle s cestujícími. V každé z kapslí je místo pro 28 osob. Tyto kapsle by ze stanice mohli vyjíždět co 30 sekund, cestující by tedy na nádraží čekali maximálně pár minut. Cena za osobu by se měla pohybovat okolo 20 dolarů (v přepočtu asi 400kč).

Takhle by vypadala kapsle s kapacitou 28 lidí

Pohled do vnitřku kapsle

Oproti zmiňovanému rychlovlaku by byla cena projektu desetinová – postavení dráhy Hyperloop by vyšlo na „pouhých“ 6mld dolarů. Podle Muska je ideální délka tratě asi 600km, což je vzdálenost mezi Los Angeles a San Fraciskem.. Na kratších tratích by byl problém s prostorem pro plynulé zrychlování a na delších tratích je už cenově výhodnější letadlo.

Podle odhadů by kapsle mohla jet  potrubím rychlostí až 1220 kilometrů za hodinu, takže Hyperloop splňuje i třetí kritérium. Z grafu dole lze vidět, že Hyperloop by měl splňovat i 4. kritérium – měl by mít oproti ostatním dopravním prostředkům téměř nulovou spotřebu. Jediný „konkurentem“ co se týče spotřeby na osobu by byl jeho elektrický automobil Tesla. Hyperloop by totiž měl být opatřen solárními panely, které by dokonce mohli vytvářet více energie, než Hyperloop spotřebuje.

Na tomto grafu lze vidět energetická náročnost přepravy mezi Los Angeles a San Franciskem

Na tomto grafu lze vidět energetická náročnost přepravy mezi Los Angeles a San Franciskem. Auto Tesla je výrobkem společnosti Tesla Motors, kterou vlastní samotný Elon Musk.

A kdy bychom se takového způsobu přepravy mohli dočkat? První prototypy by mohli existovat do pěti let a samotná konstrukce by mohla být za 5 až 7 let. Zatím ale tento projekt není Muskovou hlavní prioritou. Kdyby se tomu začal věnovat naplno, tak odhaduje, že první prototyp by mohl vzniknout do dvou let.

Zajímavostí je, že Muskovi z tohoto projektu zatím neplynou žádné peníze. Jediné, co by jeho společnosti na tvorbu Hyperloopu dodávaly, by byly speciální elektromotory. Zbytek by měla zařídit a vymyslet komunita z celého světa, s kterou Musk počítá. Proto celý projekt prezentuje jako open-source a na svých webových stránkách zveřejnil kompletní dokumentaci projektu. Pokud si tedy myslíte, že máte projektu jak pomoci k dokonalosti, tak můžete vývojáře kontaktovat na hyperloop@spacex.com nebo hyperloop@teslamotors.com .

Zdroj:spacex.com

Milovník knížek, počítačových her a anime. Kromě toho si myslí, že člověk by kromě ducha měl rozvíjet i své tělo. Proto se pravidelně věnuje běhání, posilování a několika dalším věcem. Na Objevit.cz vás pravidelně informuje o novinkách z IT.

Komentáře

Nahoru