Inspirujte se: Jak by neměl vypadat marketing na sociálních sítích

Inspirujte se: Jak by neměl vypadat marketing na sociálních sítích

Je pravda, že i negativní reklama je reklama. A tímto heslem se zřejmě řídilo několik firem, které se staly populární díky ne úplně pozitivním věcem. Těžko říct, zda se u některých z nich jednalo o dobře promyšlený marketingový krok či zda to byla jen náhoda. Pojďte to posoudit sami.

1. Petrželové vtípky

Náš první příklad pochází přímo z Prahy. Jedná se o případ dobře známé petrželové kauzy. Pražské bistro Dobrá poléwka totiž na Facebooku zveřejňovalo spoustu fotografií svých jídel. Není se čemu divit, že se chtěli chlubit, mnohá z nich vypadají skutečně k nakousnutí. Ale uživatelé brzy zpozorovali jednu takovou zvláštnost – téměř na všech pokrmech se objevovala petržel.

Když se dotazovali proč, bistro zareagovalo poněkud arogantně a odmítlo na otázku rozumně odpovědět. A tak se k tomu lidé postavili po svém a začali šířit petrželové vtípky. Dobrá poléwka by za to vlastně mohla být ráda, protože během pár dnů stránkám přibylo přes osmdesát nových fanoušků. Ale nebyla. Naopak se rozhodli petrželové komentáře mazat, a tak si vysloužili ještě další kritiku.

petrzel

2. Já nejsem hloupý

Amy’s Baking Company šla ještě dále než k mazání negativních příspěvků na svých stránkách. Byli za své služby dost kritizováni a to se jim nelíbilo. A tak se majitel začal na Facebooku bránit. S příspěvky typu „Já nejsem hloupý, to vy!“ to ale jednoduše celkem přehnal.

Amy-baking-company-2

3. Přísný trest

Ale ani takové egoistické příspěvky nejsou to nejhorší, čeho je někdo schopen. Americký řetězec Price Chopper dovedl pomstu k dokonalosti. Tentokrát se nejednalo o Facebook, ale Twitter. Jeden z nespokojených zákazníků jim tam poslal kritiku. A dostalo se mu za to patřičné odplaty. PR oddělení si totiž zahrálo na stalkery, vypátralo si, kde daný muž pracuje, a kontaktovalo jeho šéfa s tím, že by měl být potrestán.

price-chopper-fail

4. Jsi ubohý idiot

V tomto případě se do kauzy nezapojila celá firma, ale na vlastní pěst její zaměstnanci. Irský blogger Jason Roe si myslel, že se mu podařilo zajistit si letenku zdarma – předpokládal, že je to díky softwarové chybě. A protože to byla opravdu bomba, napsal o tom na svůj blog. Později však zjistil, že se zmýlil, a tak dal veřejně vědět o své chybě.

Ovšem pozdě. Do diskuze pod jeho článkem se již zapojili zaměstnanci letecké společnosti Ryanair, o kterou se jednalo. Nazývali Jasona ubohým idiotem a lhářem. A ne, nebyl to někdo, kdo se vydával za zaměstnance společnosti. Mluvčí Ryanairu Stephen McNamara totiž situaci potvrdil.

„Můžeme potvrdit, že se naši zaměstnanci zapojili do diskuze. Už se to ale nebude opakovat, protože je v naší společnosti pravidlem neztrácet čas a energii dopisováním si s idiotskými blogery. Šílení blogeři si mohou nechat celé blogy jen a jen pro sebe, naši lidi jsou příliš zaneprázdnění snižováním cen letů.“

ra1

5. Samochvála smrdí

I v Hondě se najdou zaměstnanci, kteří se rádi zapojí na sociálních sítích. Musí se trošku pochválit, když to neudělá nikdo jiný, ne? Když totiž Honda na Facebooku představila nový model Crosstour, setkala se s převážně negativními reakcemi. Nový design se prostě nelíbil. Objevilo se jen pár pozitivních příspěvků. Jaké je to ale zajímavé, že všechny pocházely od produktového manažera Hondy… Uživatelé to brzy zjistili a nenechali to bez povšimnutí.

crosstourlol

6. Síla hashtagů

Originální nápad měla britská společnost Habitat, která prodává nábytek. Rozhodla se přiživit na úspěchu jiných. Do svých tweetů totiž přidávala populární hashtagy jako #apple nebo #iphone. Zajímavý nápad, ne?

habitattwitter2

7. V nevhodné situaci

Občas také není na škodu mít přehled o aktuálním dění, abyste se náhodou nedotkli nějakého tématu, o kterém by bylo v dané situaci lepší pomlčet. Něco takového se totiž podařilo American Rifleman – magazínu o zbraních. Ten na Twitteru zdravil své fanoušky hezky pozitivním tweetem:

nra-colorado-tweet-lg

Naneštěstí to bylo zrovna toho dne, kdy byl masakr v kině v Auroře, při němž zemřelo dvanáct lidí. Byli zastřeleni.

8. V nevhodné situaci 2

Ve spojitosti se stejnou událostí se perfektní přešlap povedl i britskému butiku Celeb Boutique. Jejich PR pracovníci totiž pohotově zpozorovali, že je populární hashtag #aurora. A jako správní odborníci na sociální sítě ho tedy hned chtěli zapracovat do svého tweetu.

„Vidíme, že je dnes populární Aurora. To bude určitě kvůli našim šatičkám inspirovaným těmi Kim Kardashianové.“

celeb-boutique-tweet

To bylo skutečně sebevědomé tvrzení. Opravdu si mysleli, že by se celý svět zajímal o nějaké šaty?

9. Velmi děkujeme

Velmi děkujeme za to, že nás kritizujete. Něco tak absurdního se může podařit opravdu jen s automatickými odpověďmi. American Airlines prostě zřejmě nedomysleli, že by mohlo dojít k nějaké takové situaci. Všem uživatelům totiž na jejich tweety odpovídali strašně mile, že velmi děkují za podporu. A tak se jim povedlo poděkovat třeba i za to, že vybudovali tu nejpříšernější leteckou společnost v historii.

american-airlines

10. Hlídejte si účty

Trochu neplechy může napáchat i skutečnost, že vlastníte několik účtů. Největší rozdíly jsou asi mezi tím, když jsou některé firemní a některé soukromé. Když je totiž potom omylem zaměníte, nečeká vás nic hezkého. Své o tom ví i jeden zaměstnanec společnosti KitchenAid.

„I Obamova babička věděla, že se stane něco hrozného. Proto raději umřela tři dny před tím, než se stal prezidentem,“ reagoval na znovuzvolení Obamy.

A díky tomu, že si firma všimla nevhodně zveřejněného příspěvku až po několika hodinách, nic už nešlo vzít zpátky.

KitchenAid-Obama

Zdroj: Mediaguru, obrázky: PriceChopperFail, JasonRoe, Autoblog, Guardian, news.yahoo, Business Insider

Komentáře

Nahoru