iPhone za 1€: Další podvod na sociálních sítích, kterému se nedá zabránit

Na první pohled obyčejná reklama, ve skutečnosti podvod. Na sociálních sítích se velmi často objevují podvody, které přitáhnou stovky až tisíce uživatelů. Věci za korunu, respektive za euro mají potenciál oklamat nejen slovenské uživatele sociálních sítí.  

Stylové značkové oblečení za facku – to zaujme každou nákupní maniačku. Spousta firem láká na podobné reklamy. Před nedávnem se na sociální síti Twitter objevila nabídka iPhonu 6 za pouhé 1 euro. Samozřejmě, logicky uvažující člověk pochopí, že se jedná o podvod, přesto lákadlo spoustu uživatelů pobouřilo.

ScreenHunter_1

Takových skupin a stránek najdete na Facebooku stovky.

Lidé, kteří neodolají výhodnému inzerátu, mohou přijít snadno o své peníze. Zejména dnes, kdy jsou platby kartou na internetu tak jednoduché.

Naletí pouze blbec?

„Jakmile člověk klikne na link reklamy, objeví se falešné recenze spokojených klientů. Rádoby zákazníci nákup doporučují, čímž inzerát působí důvěryhodně. Poté se objeví výzva pro zadání e-mailové adresy, někdy i bankovních údajů. Inzerát slibuje, že po zadání těchto údajů dostanete mobilní telefon za bezkonkurenční cenu,“ popisuje praxi podvodníků na Twitteru a Facebooku stránka Be Geek.

Zatímco nedočkavě čekáte na kurýra, který by vám měl doručit balík s novým smartphonem, stanete se předplatitelem online her s paušálem až 89 € měsíčně. Zrušení paušálu je snadná, nicméně mnohým to trvá déle.

Marketingový specialista Matúš Gajdoš, social media expert v ESETu, podotýká, že podobné inzeráty jsou nejen na Facebooku naprosto běžné.

„Šíří se sofistikovaně. Například se objeví jako zpráva od přítele, případně jako soutěž stránky. Přestože reklamy na Facebooku podléhají schvalovacímu procesu, který by měl podobným situacím zamezit, neochrání vás na sto procent,“ řekl Matúš Gajdoš.

Existuje dlouhý seznam toho, co sociální sítě dovolují a co ne

„Pro jednotlivé platformy na internetu existují specifická pravidla. Například alkohol může být inzerován pouze uživatelů nad 18 let. Zakázané jsou reklamy obsahující násilí,“ vysvětluje Gajdoš fungování etického kodexu.

Neetické chování stránek na sociálních sítích

ScreenHunter_2

Také jste lajkly, sdíleli a nevyhráli?

Matúš Gajdoš podotýká, že stoprocentní bezpečnost na sociálních sítích není zaručena. Dokonce některé firmy nabízí služby, že za určitou částku hacknou jakýkoliv facebookový profil.

„Facebook se snaží podvodné jednání minimalizovat. Spolupracuje právě s ESETem. Díky tomu je většina reklam, která se na Facebooku objevuje, je reálných a důvěryhodných.“

Lukáš Krejča, expert na marketing na sociálních sítích, uvádí, že inzerent je ten, kdo zodpovídá za obsah reklamního místa.

„Reklama nesmí propagovat nic nezákonného. Pochybuji, že by Twitter toto pravidlo neměl podchycené. Něco jiného je, když se občas inzerentům podaří zveřejnit i reklamu, která pravidla nerespektuje.“

A viníkem je sám člověk, který naletí

„V České republice a na Slovensku se stále dokola objevují lákavé soutěže o jablíčkové produkty. Jedná se o podvodné soutěže, neboť s Applem nemají nic společného. Současně jdou proti pravidlům Facebooku. Přesto spousta uživatelů soutěžím věří a sdílí je,“ vyjadřuje se k situaci Krejča.

Lákavá výhra je pro uživatele sociálních sítí silnější než zdravý rozum. Pakliže kvůli reklamě přijdete o peníze, můžete si za to sami.

„Facebook má propracované Ad Guidlines a pravidla komunity, čímž je oprávněn podobné věci blokovat. Není v silách společnosti blokovat všechny nesmysly, protože se objevují stále dokola,“ podotkl závěrem Krejča.

Zdroj: Atlas.sk

Komentáře

Nahoru