Jak by mohl Facebook zachránit Nokii

V úterý šéf Nokie Stephen Elop odpovídal na otázky rozzlobených akcionářů na výročním zasedání společnosti v Helsinkách. Nokii se nedaří, snaží se sázet na smartphony nižší třídy.

Smartphone za 2 tisíce

Ale Elopovo představení Nokie Asha 501 dnešního rána v Indii stojí za to sledovat. Je to rozhodně zajímavější než neúspěšné bitvy Nokie na horním konci trhu. Doporučená cena Ashy 501 je totiž 99 dolarů (necelé 2000 kč). Vzhledem k tomu, že má téměř dostačující plné funkce smartphonu, zachycuje Nokia velký tlak rostoucího trhu pro levné inteligentní zařízení. Elop jich chce během několika příštích let prodat 100 milionů. Pro srovnání by to byl jeden ze sedmi každých chytrých telefonů prodaných v loňském roce.

Připravena pro podmínky rozvojových zemí

Asha 501 je dual-sim telefon, který nese designové prvky z vyšší třídy Lumií. Vypadá dost pevně, aby vydržel podmínky východního světa, a slibuje, že vydrží v pohotovostním režimu až 26 dní (při používání jedné sim až 48 dní). Má svůj vlastní obchod s aplikacemi s fakturací prostřednictvím operátorů, snadnou kompatibilitu se staršími aplikacemi z Asha telefonů a Nokia se také snaží nalákat nové vývojáře, aby pro tento operační systém vyvíjeli.

asha501

Nokia Asha 501 nese designové prvky vyšší řady Lumií, zároveň musí být ale zpracována tak, aby byla připravena na nelehké podmínky v rozvojových zemích.

Facebook – lákadlo rozvojového světa

A pokud budou uživatelé využívat služby jednoho z mobilních operátorů, který přistoupil na dohodu, bude Asha dodávána i s volnými datovými tarify pro Facebook. Vaughan Smith, šéf mobilních partnerství Facebooku, řekl tisku, že pět miliard lidí stále nepoužívá internet. „Jak můžeme těmto lidem pomoci, aby byli co nejrychleji online a mohli tak vést bohatší život?“ zeptal se. Jeho odpověď byla: Facebook.

Není to poprvé, co Facebook láká uživatel s příslibem volných dat. V minulosti to byl Facebook Zero, textová služba dostupná zdarma pro staré nechytré telefony. Ale toto je poprvé, co se taková možnost dostává do inteligentního zařízení, které má dotykový displej.

Rozvojový svět miluje Facebook. Brazílie a Indie jsou hned po Americe největšími klíčovými zákazníky pro tuto sociální síť. Facebook je tam druhou nejnavštěvovanější stránkou – hned po Google. Nokia tak sází na to, že lidé si budou tyto telefony kupovat, aby se mohli snadněji dostat na Facebook.

Je to na vás, kterého operátora si vyberete, ale…

P. Balaji, hlava Nokie v Indii, uvedl, že spolupráce bude probíhat se čtyřmi operátory – Airtel, MTN, Américamóvil a Telekomsel – kteří nabídnou pro uživatele Asha 501 speciální balíčky jako datové slevy nebo volný přístup na Facebook.

Airtle, s 270 miliony zákazníků, bude bezplatné bezdrátové připojení na Facebook poskytovat ve 20 zemích, ve kterých působí. Telefony budou prodávány odemčené, což znamená, že uživatelé je mohou používat s jakýmkoliv operátorem, kterým chtějí, ale bez přístupu na Facebook nebo zvýhodněných datových balíčků se rozhodně budou orientovat raději na ty operátory, které uzavřeli dohodu s Nokií.

Neumí zobrazit reklamu

Pokud jde o Facebook, byl by rád, kdyby více jeho uživatelů z chudých zemí používalo lepší telefony. V rozvojovém světě používá Facebook více lidí než v Evropě a Severní Americe, avšak přispívají pouze jednou pětinou tržeb. Jedním z důvodů je i to, že používají low-end telefony, které jsou mizerné pro zobrazování reklamy. Nemohou například zobrazovat video reklamy, které se Facebook chystá zavést.

V hindštině znamená Asha „naděje“… 

Zdroj: mashable.com

Obrázek: conversations.nokia.com

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru