Jak lidé čtou weby

Znáte to jistě z vlastní zkušenosti. Existuje mnoho průzkumů o tom, kolik času lidé stráví na jednom webu. Čísla jsou docela ohromující, stačí nám totiž skutečně málo k tomu, abychom web přelítli očima a zjistili, o čem pojednává. A tak pár výzkumníků studovalo, jak se lidé dívají na webové stránky, a zde máme 10 užitečných poznatků, které vypozorovali.

1. Naši pozornost si nejdříve získá levý horní roh

Když se uživatel dostane na nějaký web, jeho první pohled padne na levý horní roh a až poté se přesunuje do dalších částí. Podle jedné studie získávají nejvíce pozornosti tyto plochy:

priority

Podobné závěry přicházejí i ze studie Yahoo. Podívejte se na jakýkoliv web a zhlédněte, co se nachází v těchto zónách. Jasně, existují výjimky, ale většina webů tam má své logo, podle kterého je jasně identifikujete.

A znáte Gutenbergův diagram? Ten popisuje obecný model toho, jak se oči dívají na obsah (obvykle těžký, bohatý na text). Veškeré studie se v podstatě shodují.

gutenberg-diagram

Pravý dolní roh je místem, kde byste měli umístit něco, co bude uživatele nutit k akci. Není to univerzální pravidla, ale je to dobrý bod, ze kterého byste měli vycházet.

Designéři si také mohou stáhnout užitečnou PSD šablonu Gutenbergova diagramu.

2. Lidé čtou v F – vzorech

Většina lidí nečte, ale scanuje. Studie z roku 2008 ukazuje, že průměrně jen 28% textu si někdo přečte.

Vizualizace ukazují, že uživatelé často čtou obsah webových stránek v F – vzorech: dva vodorovné pruhy a jeden svislý tvoří písmenko F. I další studie to potvrdila.

f_reading_pattern_eyetracking

Už jen proto byste se měli snažit, aby důležité věci na vašem webu byly umístěné nahoře a menu by mělo být buď horizontálně nahoře, nebo svisle po levé straně.

Pokud se chcete dozvědět, jak vytvořit design ve stylu F – vzorů, čtěte zde.

Nutno podotknout, že podobná studie popisuje i princip „zlatého trojúhelníku“.

 

3. Pro upoutání pozornosti použijte viditelné velké úvodní odstavce

 

Úvodní odstavec proveďte tučně nebo větší velikostí písma. Když se lidé při testu setkali s tučným písmem v úvodním odstavci, 95% z nich si ho přečetlo celý nebo téměř celý.

 

Například každý článek ve SmashingMagazine začíná tímto úvodním odstavcem:

 

smash

 

Není také špatné úvodní odstavec nechat ve formě jednoho krátkého sloupce – tak jsou totiž lidé zvyklí číst text.

 

Na fontu, který použijete, prakticky nezáleží. A ještě jedna věc. Lidé mají rádi odkazy – počet kliknutí na ně stoupá, pokud je jich více.

 

4. Lidé nepřehlédnou první výsledky vyhledávání

 

Pokud nejste při vyhledávání klíčového slova přes Google mezi prvními třemi, budete ztrácet uživatele. Ve studii Googlu se ukazuje, že většina uživatelů najde to, co hledala, již mezi prvními dvěma výsledky a nikdy nepotřebuje jít na stránce dál dolů.

 

2-goldentriangle

 

Jak je čím dál těžší získat top pozice, je čím dál důležitější používat strategii dlouhého ocasu klíčových slov (nesnažit se optimalizovat svůj web pro nejvíce vyhledávané slovo).

 

5. Lidé skrolují, ale umístěte nejdůležitější obsah nahoru

 

Uživatelé webu vědí, jak skrolovat, ale stejně se víc dívají na to, co je vidět ihned při vstupu na web. Ujistěte se tak, že část, pro kterou nemusí posunovat stránku, obsahuje ten nejhodnotnější obsah. Ovšem zase to nepřežeňte a nesnažte se tam vtěsnat úplně všechno.

 

Pamatujte však, že posouvání je stále lepší než rozdělit dlouhý obsah na několik stránek. Důležité jen je, aby lidé věděli, že mají pro pokračování skrolovat dolů.

 

Například Wiltshire Farm Foods vám dává nápovědu v pravém dolním rohu:

 

wilt

 

Několik zajímavých studií také ukazuje, že hodně pozornosti získá úplný konec stránky, což je tím pádem dobré místo pro výzvu k akci.

 

6. Levá strana webu získá více pozornosti než pravá

 

Vyjma pár výjimek čtou lidé zleva doprava a to se projevuje i na webu.

 

Weboví uživatelé stráví 69% času prohlížením levé poloviny stránky a 30% času pozorují pravou polovinu. Toho byste se tedy měli držet, pokud chcete, aby byl váš web ziskový.

 

Třeba Amazon je známý pro své menu na levé straně:

amazon

 

Pokud máte vertikální menu, určitě ho umístěte nalevo, ale nejlépe slouží horizontální navigace umístěná v horní části stránky (nejvyšší procento testovaných osob ji sledovalo po nejdelší dobu).

 

7. Používejte vysokou kvalitu, velké obrázky

 

Používejte velké, ostré snímky – doporučuje guru v oblasti použitelnosti Jakob Nielsen vzhledem ke své studii. Kvalita obrázků je významným faktorem k udržení pozornosti. A fajn je také mít na fotce nějakého člověka, který se bude na každého návštěvníka přímo dívat, web je pak přitažlivější a přístupnější.

 

Highrise mají na svém webu obrovské fotky zákazníků, kteří se na vás dívají:

 

highrisehq

 

Z toho všeho tedy logicky vyplývá, že malé obrázky jsou lidem méně příjemné než velké kouzelné záběry. Z Nielsenovy studie však vychází ještě jeden velice zajímavý poznatek, který vás určitě potěší, pokud se nemůžete chlubit tváří a postavou modelky či modela. Lidé, kteří vypadají jako modelky nebo modelové upoutají méně pozornosti než „normální“ lidé.

 

„V případě call centra může být fotografie telefonující modelky technicky dobrým obrázkem, ale spíše bude ignorována,“ uvedl Nielsen. Sice lidem ukáže, o čem web je, a naladí je, ale měli byste se vyhnout kýčovitým fotografiím.

 

8. Potřebujete zobrazit obrázky smartphonů? Držte se Apple produktů

 

Studie, kterou provedl Eye Trackshop, ukazuje, že lidé, kteří se ve výzkumu dívali spíše na iPhone 4S a iPad 2 než na jiná mobilní zařízení od Androidu a Amazonu, HTC, Motoroly nebo Samsungu, udrželi více pozornosti po delší dobu.

 

Conduit Mobile:

 

conduit

 

Díky iPhonu si lidé udrželi největší množství pozornosti – v průměru 2,3 s. Potom remízovali iPad s Amazon Kindle Fire, každý s 2,4 s.

 

Celý článek o tomto výzkumu vyšel ve Forbes.

 

9. Dominantní titulky upoutají oko

 

Jedna z dalších studií zjistila, že naše oko po vstupu na stránku nejčastěji nejdříve upoutají velké titulky – zvláště když jsou v levém horním rohu.

 

Čemukoliv, na co chcete upozornit, dávejte jasný velký titulek.

 

Například Rekko vás pozdraví dominantním titulkem:

 

rekko

 

Pokud na stránce uvedete spoustu titulků, nejčastěji si více pozornosti získá jejich levá část. Lidé obvykle jen pohledem přelétnou seznam titulků a často si je ani nečtou celé. V případě, že se jim líbí první slova, čtou dále.

 

Takový návštěvník věnuje titulku průměrně méně než sekundu pozornosti. To znamená, že pokud jeho pozornost chcete skutečně upoutat, rozhodujících je pro vás pár prvních slov.

 

10. První dojem trvá méně než jednu sekundu

 

V závislosti na výzkumu provedeném na Missourské univerzitě vědy a technologií trvá uživatelům méně než dvě desetiny sekundy, než si vytvoří první představu o webu.

 

Vědci zjistili, že lidé strávili asi 2,6 s skenováním webových stránek a poté se zaměřili na určité části. Potom strávili průměrně 180 milisekund tím, že se zaměřili na jednu část, a pak se vydali zase dále.

 

Sekce webových stránek, které přilákaly největší zájem, byly následující:

 

  • Logo webu. Uživatelé strávili asi 6,48 s tím, že se zaměřili na tuto oblast.
  • Hlavní navigační menu. To je skoro stejně populární jako logo, lidé jeho prohlížením strávili průměrně 6,44 s.
  • Vyhledávací pole, na které se uživatelé zaměřovali něco málo přes 6 s.
  • Odkazy na sociální sítě jako je Facebook a Twitter. Uživatelé strávili asi 5,95 s prohlížením těchto oblastí.
  • Hlavní obrázek webu, na který byly oči uživatelů fixovány po dobu 5,94 s.
  • Psaný obsah stránky, s nímž se lidé zabývali asi 5,59 s.
  • Patička webu, kde uživatelé strávili asi 5,25 s.

Zdroj: conversionxl.com

Komentáře

Nahoru