Jak na kvalitní produktové fotografie pro váš internetový obchod?

Jak na kvalitní produktové fotografie pro váš internetový obchod?

Při obchodování na internetu jednoznačně prodává fotografie. Zákazník zboží nevidí a nemůže si ho osahat, takže na kvalitě focení kriticky závisí jeho rozhodnutí. Zejména u dražších produktů nebude většina zákazníků riskovat. Co by tedy měla splňovat kvalitní produktová fotografie a jak se dělá?

Co musí splňovat fotografie?

Zcela jednoznačně musí být fotografie kvalitně zpracované, ostré a dostatečně velké. Zašuměné, neupravené a neostré fotografie vypadají amatérsky a vaše reputace okamžitě klesá. Další obvyklou chybou jsou příliš malé fotografie. Naprosto minimální velikost je cca 600 x 400 pixelů, raději více. Neumisťujte přes produktové fotografie výrazný vodoznak, raději uvádějte © někde při okraji fotografie. V tuto chvíli je vaší hlavní starostí oslovit zákazníka, nikoliv zabránit krádeži fotografií. Zejména u dražšího zboží chce zákazník přesně vědět, co kupuje.

John Betts je vynikající fotograf a na prezentaci produktů je to vidět

John Betts je vynikající fotograf a na prezentaci produktů je to vidět

Jaká se používají pozadí?

Nejčastěji se používá bílé pozadí, protože neruší a je poměrně univerzální. V případě potřeby ho lze ve Photoshopu také poměrně snadno vyměnit za jiné. Další vhodné možnosti jsou černá a tmavě šedá, které se hodí zejména pro světlejší a barevně výrazné produkty. Na černé vynikne barva produktu a lépe ladí s tmavšími designy e-shopů. Pokud je černá příliš kontrastní, lze použít tmavší šedé odstíny. Raději zbytečně neexperimentujte s příliš divokými přechody v barvách pozadí ani s výraznými barvami, často je pak pozadí výraznější než produkt a to samozřejmě nechcete.

Jako pozadí se nejčastěji používají fotostoly, sklo, plexi apod. V žádném případě nefotíme produkty na textilu či papíru, vypadá to amatérsky a téměř nikdy to nedopadne dobře.

Jaké je potřeba vybavení?

Jestli má být výsledek kvalitní, obvykle nestačí kompakt nebo zrcadlovka s nejlevnějším objektivem. Mezi nezbytné vybavení patří také stativ, polarizační filtr, pozadí, světelný stan, odrazné desky, difuzéry a světla. Doplňkové vybavení často stojí více než samotný fotoaparát. Také je potřeba toto vybavení náležitě ovládat a to vyžaduje značnou praxi.

Takovouto prezentací asi zákazníka příliš neohromíte

Takovouto prezentací asi zákazníka příliš neohromíte

Nafotit sám, či raději objednat?

Pokud nemáte zkušenosti s produktovou fotografií a neovládáte Photoshop, raději si na to někoho sjednejte. Bude to sice stát nějaké peníze, ale bude to rychle a nesrovnatelně lépe. Při výběru fotografa jsou stěžejní reference, nikoliv cena! Při zadávání práce jasně specifikujte, co chcete fotit, kolik toho je, kdy to chcete, jakou preferujete barvu pozadí a jak velké fotografie potřebujete. Bez těchto údajů vám fotograf těžko dokáže navrhnout cenu. Obvyklá cena za upravené produktové fotografie se podle druhu a náročnosti pohybuje od 50 Kč za kus. Cena roste zejména s členitostí, velikostí a lesklostí produktů. Větší množství produktů najednou zase cenu snižuje.

Cena za nafocení nemusí být právě nízká, ale pokud investujete tisíce do vývoje e-shopu, nešetřete na obsahu. Neprodává totiž nejnovější grafický výstřelek ani validita HTML, ale kvalita prezentace zboží. Navíc se obvykle jedná o jednorázovou investici.

Shrnutí

Kvalita a dostatečná velikost fotografií produktů jsou pro rozhodování zákazníka naprosto stěžejní. Sebelepší zboží se těžko prodá, pokud z fotografie nejste schopni nic poznat. Pokud nemáte s focením produktů zkušenosti, raději si objednejte nafocení u šikovného fotografa, mnohonásobně se vám to vrátí. Při výběru fotografa se zaměřte zejména na reference a do zadání jasně specifikujte vaše požadavky. Pokud chcete významně ušetřit, připravte si větší várky produktů najednou.

Komentáře

Nahoru