Jak online recenze ovlivňují naše vlastní rozhodování

Jak online recenze ovlivňují naše vlastní rozhodování

Studie prokázala, že pozitivně laděné online recenze služeb či produktů způsobují efekt sněhové koule: všímáme si jen těchto pozitivních hodnocení a přehlížíme ta negativní. Jak možnost zhodnotit službu či produkt na internetu ovlivňuje naše rozhodování?

Je vaše rozhodování ovlivněno názory jiných lidí – třeba v recenzích nebo komentářích na stránce? A pokud je vaše odpověď jasné „ne“, máme tu další otázku: Jste si jistí?

Nová studie, na niž se podílel i profesor z MIT, prokazuje, že lidé jsou do značné míry ovlivňováni pozitivním hodnocením, které ostatní lidé vyjádří online. Je zajímavé, že v případě negativních komentářů tento efekt není zdaleka tak silný. Studie také upozorňuje na to, že některá témata – třeba politika, kultura nebo byznys – tento „stádní efekt“ podporují obzvlášť silně, zatímco jiné (IT, zábava, obecné zprávy) nikoliv.

Výzkumníci manipulovali příspěvky v diskusích

Výzkum, jehož výsledky byly dnes zveřejněny v časopisu Science, byl prováděn po dobu pěti měsíců na velkém internetovém agregátu zpráv. Výzkumníci manipulovali s hodnocením jednotlivých komentářů a zjišťovali, jak tato manipulace ovlivní chování ostatních účastníků diskuse. Zaznamenali typický efekt sněhové koule: příspěvky, jimž výzkumníci přidali pozitivní hodnocení, pak dostávaly o 25% více dalších pozitivních hodnocení než nezmanipulované příspěvky.

Co se týče negativně hodnocených příspěvků, tam byla situace složitější: příspěvky se zmanipulovaným negativním hodnocením sice dostaly více dalších negativních hodnocení, ale projevil se zde takzvaný „efekt korekce“, kdy lidé těmto komentářům udělovali pozitivní hodnocení. Sinan Aral, profesor na MIT Sloan School of Management a jeden ze tří autorů studie to vysvětluje tím, že lidé jsou přirozeně skeptičtější k negativním komentářům a snaží se „opravit“ negativní hodnocení udělením pozitivního hlasu.

Potěšilo vás pozitivní smýšlení lidí? Má svá rizika

Fenomén pozitivity vypadá sice na první pohled mile a nadějně, autoři studie ovšem varují před jeho zneužitím. Není tak složité si představit politické strany před volbami či marketéry, kteří se manipulací názorů v diskusi snaží (a úspěšně) přetáhnout „stádo“ na svou stranu. Aral také varuje před „bublinami“ (jako třeba americká hypotéková bublina), které přinesou vlnu nadšení a pak splasknou s děsivými důsledky.

Podle Arala bychom měli důkladně studovat mechanismy, které stojí za kolektivním hodnocením nebo předsudky a velmi pečivě analyzovat systémy, které se snaží shromažďovat „moudrost davu“. Další vědečtí pracovníci poukazují na nutnost navazujících výzkumů.

Dokážete určit, zda vaše rozhodování a úsudek ovlivňují názory ostatních diskutujících? Znáte nějaké případy, kdy evidentně zmanipulované komentáře či recenze vedly k ovlivnění množství lidí?

Zdroj: https://web.mit.edu/newsoffice/2013/how-online-ratings-affect-your-judgment-0808.html

Komentáře

Nahoru