Jak to chodí v Datartu: Třikrát jí dali jinou čtečku, než za kterou zaplatila

Zřejmě byste očekávali, že prodavači a další zaměstnanci obchodů s elektronikou o zboží, které prodávají, aspoň něco budou vědět. Jenže často to tak nebývá. Často i zákazník ví víc než obsluha, která se mu snaží poradit. A víte, co je ještě horší? Když vás obsluha neposlouchá, nemá chuť váš problém řešit a nevěří vám, protože jak by nějaká ženská mohla něco vědět o čtečce, že?

Přesně tohle se stalo Johaně Fundové. Chtěla své mámě k Vánocům koupit čtečku Kindle a to rovnou v nejnovější verzi – tedy Kindle Paperwhite 2. Jenže v českém Datartu tuto verzi patrně vůbec nemají. A navíc si myslí, že mají. Vydávají za ni něco jiného a možná si to ani neuvědomují.

Johana se však rozhodla, že to tak nenechá, a varuje ostatní. Napsala Datartu přímo na Facebook. Doufá totiž, že když to bude takhle veřejně, třeba to někdo skutečně začne řešit. A třeba pomůže i dalším lidem, kteří narazí na stejný problém. Jistojistě totiž nebyla jediná, kdo si u Datartu chtěl zakoupit nejnovější Kindle a dostal místo toho něco jiného.

Byli bychom rádi, kdybychom i my pomohli dalším lidem, co budou tento problém řešit. Proto si u nás můžete přečíst celý Johanin příběh tak, jak ho hezky sepsala (pro případ, že by byl z Facebooku z nějakého důvodu odstraněn):

Jak to vlastně bylo?

Dobrý den,

ráda bych vedení Datartu takto veřejně informovala o závažném pochybení při prodeji čteček značky Kindle. Ačkoliv jsme dnes upozornila na chybu hned několik řadových pracovníků v různých prodejnách Datart, předpokládám, že je bohužel dost pravděpodobné, že s tím nikdo nic dělat nebude. A kromě vedení bych byla ráda, kdyby se tato informace dostala ke všem, kteří před Vánoci pořizovali čtečky Kindle – bylo by dobré, kdyby si zkontrolovali sériové číslo.

Začnu úplně od začátku. V prosinci jsem kupovala v pražském Datartu na Národní třídě čtečku Kindle. Prodavačku jsem několikrát upozornila, že chci NEJNOVĚJŠÍ verzi – tedy Kindle Paperwhite 2 2014, která je zároveň i NEJDRAŽŠÍ generací Kindlů, které nabízíte. Většina krabic Kindlů je stejná a podle obalu nejde poznat, jaký Kindle vevnitř je. Poznat to jde právě podle sériového čísla, což jsem ale samozřejmě nekontrolovala, protože mě nenapadlo, že by mohl být nějaký problém. Předpokládám, že sériové číslo si nekontrolovalo ani dalších 99,9% lidí, kteří si u vás Kindle před Vánoci koupili. Slečna, která mi Kindle prodávala, byla sama o sobě dosti zmatená a jakékoliv její rady a pomoc se ani vzdáleně nedaly považovat za rady a pomoc, ale to se v obchodech občas stává, takže jsem to se skřípěním zubů přešla. Několikrát jsem jí v konverzaci sdělila, že Kindle kupuji jako dar pro svou matku. Při prodeji se mě zeptala, zda chci ke Kindlu pojištění za 500,- Kč. Řekla jsem, že ano. Zeptala se mě na jméno a e-mailovou adresu mé matky, tedy budoucí majitelky Kindlu. Jméno jsem jí nadiktovala a při otázce na e-mail jsem ovšem znejistila. Ptala jsem se, zda určitě e-mail můj, nebo matčin. Její odpověď zněla: „Maminčin, když to je dárek pro ní, kdyby se jí pak rozbil, tak to stejně bude řešit ona prostřednictvim svého mejlu a jména.“ Má obava: “Ale nepřijde jí pak nějaký e-mail ohledně toho Kindlu, co teď koupím, že ne? Má to být překvapení.” Odpověď prodavačky: “Ne, to určitě ne.” Radši, pro jistotu, jsem neposlechla její odpověď a nadiktovala svůj e-mail. Naštěstí. Za pár minut mi totiž přišel e-mail od Datartu, kde byly detaily ohledně pojištění ke Kindlu, který jsem právě koupila. Kdybych prodavačce nadiktovala matčin e-mail, přišlo by potvrzení jí a hned by věděla, co dostane za dárek k Vánocům. Věřte tomu nebo ne, ale i dospělí si dávají pod vánoční stromek dárky, které mají být překvapením pro obdarovaného. Kolik vánočních překvapení jen za onen den prodavačka kvůli otázce na e-mail zkazila? A kolik jich zkazila za celou předvánoční dobu? To je otázka… Ovšem tento odstavec bohužel popisuje jen začátek mé negativní zkušenosti s Datartem, resp. koupí Kindlu.

Včera večer se matka pustila do zprovoznění Kindlu. Jakožto zcela nový uživatel mi dala na starost, ať jí tam nahraju nějaké knihy, jelikož si s tím nevěděla rady. Byla jsem trochu zmatená z ovládání, protože také nemám se čtečkami zkušenost. A tak jsem si googlila různé tutorialy a videa na YouTube, které mají pomoci s ovládání Kindle Paperwhite 2 2014. Najednou jsem si uvědomila, že ve videu ovšem není stejná verze Kindlu, jako mám já. Vzhledem k podsvícení atd., šlo zkrátka 100% o jinou, starší, generaci. Chtěla jsem si být ovšem jistá, že se nemýlím, celá ta situace mi přišla zvláští. A tak jsem začala googlit, jak že to vlastně člověk pozná, jakou přesně generaci/verzi Kindlu vlastní. Odpověď byla celkem snadná – lze to poznat podle prvních 4 znaků sériového čísla výrobku. Sériové číslo mého Kindlu začínalo znaky “90C6”, a jak jsem velmi rychle zjistila, toto číslo nepatří nejnovějšímu Kindlu, tedy přístroji, za který jsem zaplatila. Ano, pomyslela jsem si, že může jít jen o problém mého Kindlu, prostě a jednoduše jste to mohli v systému splést a Kindle s tímto sériovým číslem zařadit omylem mezi nové Kindly, to se samozřejmě stát může a zvlášť před Vánoci, kdy je frmol. Jenže jsem googlila dál, a to velmi konkrétně, což google umožňuje – hledala jsem pouze diskuzní česká fóra, kde je dotaz někoho, kdo má také problém s tímto sériovým číslem. A ano, pár příspěvků jsem našla. Z čehož jsem vydedukovala, že možná bude chyba v celé dodávce Kindlů do Datartu v prosinci, zkrátka byly přivezeny omylem Kindly odlišné generace a v Datartu zaindexovany jako Kindle Paperwhite 2 2014. I to se může stát. Navíc Kindle se sériovým číslem 90C6 se běžně v ČR takřka neprodává, resp. jde o Kindle Basic 2. Příklad nalezeného příspěvku na internetu se stejným problémem z 24.12.2014:

“Zdravím, 
potřebuji zjistit co mám za čtečku. Myslela jsem, že PW/PW2, ale to se asi pletu. Čtečka je černá, dotyková a nemá podsvícení. Dále serial number začíná na 90C6, což mě na ingernetu píše něco o Kindle Basic, na českých stránkách o ničem takovém nijde nic nemůžu najít. A ještě na krabici píšou, že je to jakási 7.generace. 
Neví někdo co že jsem to vlastně dostala?”

V tomto případě se očividně ptá obdarovaná. Jenže kolik takto obdarovaných se bude ptát? Koho u stromečku napadne “Jé, dostal jsem Kindle, ale možná je to jiná verze než ta, co si dotyčný myslel, že mi kupuje?” Asi nikoho, že.

Tohle všechno by se ještě opravdu pochopit dalo. Takže jsem dnes zamířila do Datartu na Smíchově, který jsem měla nejblíž, abych je na to upozornila a aby mi Kindle laskavě vyměnili za správný. Ani jsem nebyla překvapená, že jsem se setkala s naprostým nepochopením ze strany asistenta v reklamacích. Po pár větách, kdy jsem se snažila polopaticky vysvětlit, že zřejmě mají na skladu špatné Kindly, jsem to vzdala. Zaměstnanec naprosto nechápal, resp. se ani náznakem nesnažil chápat a poslal mě na Národní třídu, tedy do pobočky, kde jsem Kindle koupila. On to prý řešit nebude. Dobře, jela jsem tedy do oné pobočky a doufala, že se mě neujme stejná slečka, která mi Kindle prodávala a zařizovala pojištění – viz první odstavec. Zamířila jsem opět k reklamacím a snažila se co nejstručněji vysvělit, co je za problém. A že ten problém asi nebude jen ohledně mého Kindlu.
“Až takhle, jo?” odpověděl mi zaměstnanec s ironií v hlase a očividným opovržením, že by snad mladá žena mohla vědět o nějakém přístroji v Datartu něco víc než on.
“Ale vy máte Kindle Paperwhite 2,” oznámil mi, když zadával sériové číslo do svého počítače.
“Nemám, a to je to, co se vám tady snažím vysvětlit. Máte to špatně ve svém systému. Převzali jste generaci Kindlů, kterou ale ve skutečnosti ani prodávat nemáte. Jde o verzi, která se hodně prodává třeba v Rakousku. Tady ne. Někdo to spletl.”
“Až takhle jo?” opět tato odpověď se stejným tónem.
Poté zaměstnanec odešel do skladu a přinesl mi Kindle Paperwhite. Že se tedy spletli a že mi ho vymění za tento. Že to je on. Ten, který jsem si koupila. V tu chvíli mi tedy už podruhé zaměstnanec Datartu prodával/nabízel JINÝ Kindle, než za který jsem zaplatila. Zaplatila jsem za Kindle Paperwhite 2 (ano, ještě novější verzi, než kterou mi v tuto chvíli nabízel.)
“To ale také není ten, za který jsem zaplatila. Já jsem si koupila Kindle Paperwhite 2 2014, tak jak ho máte označen i na svém webu, nejnovější a nejdražší verzu – a tu chci.”
Zaměstnanec šel opět do skladu a přišel se steným druhem Kindlu, který jsem dala matce k Vánocům. Že tohle bude on. Podívala jsem se na první čtveřici sériového čísla a … – 90C6. Myslela jsem, že to snad nemůže myslet vážně. Očividně těchto levnějších Kindlů se sériovým číslem 90C6 měli opravdu na skladě hodně a všechny – jak jsem správně hádala – špatně označili za nejdražší nejnovější verzi.
“Ale to je opět ten špatný,” namítla jsem. V tuto chvíli jsem tedy po TŘETÍ dostávala do ruky JINÝ Kindle, než za který jsem zaplatila, s přesvědčováním, že jde o ten správný.
Opět jsem vysvětlovala problém. Po delším vysvětlování snad i zaměstnanec pochopil, o co tedy jde. A zadal své kolegyni úkol, aby obvolala ostatní Datarty v Praze, které by verzi Kindlu, za který jsem zaplatila, mohly mít. Za 10 minut se mi dostalo odpovědi, že ŽÁDNÝ Datart v Praze onen nový Kindle v současné době nemá. Trochu zvláštní, když web ukazuje rozdíl. Že by už v jiných pobočkách zjistili, že mají docela závažný problém?

Peníze jsem nazpět dostala. Ovšem ta arogance, nepochopení a nechuť řešit pravou příčinu problému, to je poměrně nezapomenutelné. Nehledně na to, že šlo o dar a není příjemné v lednu znovu objednávat vánoční dárek, což mě teď čeká – ale rozhodně ne u Datartu. Nikdy víc.

Google naštěstí poměrně dobře indexuje příspěvky na FB stránkách, a tak doufám, že pokud se najde ještě někdo, kdo zvolí postupný proces – bude se divit, proč má levnější Kindle, než jaký koupil, vloží část sériového čísla do vyhledávání, tak najde tento můj příspěvek.

Zároveň bych byla ráda, aby na tento můj příspěvek reagoval někdo, kdo není pouhý řadový zaměstnanec Datartu a ani zákaznická péče pro online, ale zastává vyšší pozici. Také prosím o přímý kontakt na vedoucí(ho) pobočky Datartu na Národní třídě, a to telefon a e-mail, abych mu/jí mohla tento příspěvek přeposlat. Důvod je prostý – podle dnešního chování zaměstnanců při řešení tohoto problému v Datartu jsem si bohužel témě jistá, že nadále se prodává špatná verze zaměněná za novou a dražší verzi. A to rozhodně dobré není. V neposlední řadě bych poprosila o veřejnou odpověď, tedy pod tento příspěvek a ne pouze do mého inboxu.

Přeji hezký start do roku 2015,
Johana Fundová

Jak zjistit, jakou čtečku máte?

Máte Kindle z Datartu a teď se bojíte, že jste si také zaplatili za něco jiného, než jste dostali? Je to jednoduché. Stačí mrknout na sériové číslo. To najdete buď na krabici nebo v menu čtečky -> Settings -> Device info

kindle_device_info

A podle prvních čtyřech čísel zjistíte model:

SÉRIOVÉ ČÍSLO  OZNAČENÍ ČTEČKY
B023, 9023  Kindle 4 NoTouch Black (2012) | Kindle 5
B0C6, 90C6  Kindle Basic (2014) | Kindle 6 Touch
B0D4, 90D4, B05A, 905A  Kindle PaperWhite 2 (WiFi)
B0D5, 90D5, B0D6, 90D6
B0D7, 90D7, B0D8, 90D8
B0F2, 90F2
 Kindle PaperWhite 2 (3G + WiFi)
B017, 9017  Kindle PaperWhite 2 4GB (WiFi)
B060, 9060, B062, 9062  Kindle PaperWhite 2 4GB (3G + WiFi)
B013  Kindle Voyage (WiFi)
B054  Kindle Voyage (3G + WiFi)

Další sériová čísla najdete na Wiki MobileRead, nicméně tato by vám měla stačit, pokud jste nakupovali v Datartu a bojíte se toho, co se stalo Johaně.

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru