Jak vám konkurence s pomocí Google Maps může zničit byznys

Lidé jsou závistiví a existuje spousta průzkumů o tom, že u nás v Česku obzvlášť. Takže by se ani nebylo čemu divit, kdyby se u nás tohle stalo. Nemusíte být ani žádný hacker, stačí být trošku technicky zdatný a už můžete své konkurenci pěkně uškodit.

Obyvatelé Washingtonu loni ztratili místo, kde vařili opravdové pochoutky. Restaurace s názvem Serbian Crown byla nucena po téměř čtyřiceti letech zavřít. Přitom to byl jeden z nejznámějších podniků v USA, protože jste si tam mohli pochutnat na opravdu exotických jídlech. Klidně jste si mohli na talíř objednat třeba koně nebo klokana. Dokonce měli i medvědy.

Všechno se ale změnilo počátkem roku 2012. Tehdy jim o 75 % klesla víkendová návštěvnost, která normálně zajišťovala velkou část byznysu. Propad pokračoval několik dalších měsíců, majitel Rene Bertagna byl nucen propustit pár zaměstnanců a snažil se pochopit, co se děje.

Majitel neměl ani počítač, jak by na to mohl sám přijít

Sám by na to ale zřejmě v životě nepřišel. Měl jediné štěstí, že mu zavolal jeden ze zákazníků a ptal se, proč mají v sobotu, neděli a pondělí zavřeno. Ukázalo se, že chyba je v Google Places. Někdo tam prostě zadal, že Serbian Crown je přes víkend zavřená.

Může za to Google

Kdokoliv si pak restauraci vygooglil nebo vyhledal na Google mapách, zjistil, že je tam zavřeno. A to byl problém. Restaurace byla totiž umístěná v přírodě, lidé tam chodili cíleně, ne jen tak, když šli okolo. Když ale zjistili, že je zavřeno, samozřejmě nikam nešli.

Pan Bertagna byl starší muž a s počítačem moc neuměl. Najal si ale internetového poradce, který údaje opravil. Jenže to už bylo pozdě. I tak byl v dubnu 2013 nucen Serbian Crown zavřít.

serbian-crown

Status restaurace je jasný: trvale zavřeno

Vinu za zavření své restaurace přikládá Googlu. Ten by prý neměl dovolit, aby se stávaly takové věci. A tak ho žaluje u federálního soudu ve Virginii. Jenže právníci Googlu se žalobě jen vysmívají. V červnu se vyjádřili, že by Google takovými maličkostmi neměl nikdo otravovat.

U menších podniků si toho hned nikdo nevšimne

Samozřejmě to není jediný případ. Typickými cíli jsou menší podniky. V roce 2010 se třeba u firmy prodávající šperky Barbara Oliver & Co Jewelry na Google Maps objevilo, že je trvale uzavřená. Navíc byla v přesně stejnou dobu zaplavena velmi nepříznivými falešnými hodnoceními zákazníků.

locksmith

Není výjimkou, že najdete podnik někde uprostřed moře. A nikomu to není divné.

Tenkrát se zjistilo, že za tím stála konkurence, která mimochodem takhle nechala zavřít ještě 4 další konkurenční firmy. Jenže Barbara měla něco, co pan Bertagna neměl: webového konzultanta. Ten celou záležitost ihned opravil, a tak firma nebyla poškozena.

S Serbian Crown je to horší. Uvidíme, jak to dopadne. Každopádně restaurace je zavřená a i kdyby u soudu vyhráli, je málo pravděpodobné, že ji ještě někdy otevřou.

Zdroje: Wired, McLeanPatch

Komentáře

Nahoru