Jak vybrat jméno pro váš startup
Výběr jména je po počátečním nápadu na podnikání hned druhým nejtěžším úkolem. Taky vám připadá, že všechna dobrá jména už jsou zabraná? To se vám jen zdá.
Přemýšlíte, jak pojmenovat startup? Jaké jméno vybrat pro začínající firmu?
Nejdříve se inspirujeme u známých firem.
1. Názvy související s vaší činností
Přemýšlejte o činnosti společnosti, kterou plánujete založit. Co vás napadne?
- Co nabízíte?
- Jaké problémy budete řešit?
- Jaké výhody váš zákazník získá?
- Jakých cílů chcete dosáhnout?
- Co budete reprezentovat?
A nepoužívejte jen slova, která vás napadnou jako odpovědi na tyto otázky. Snažte se přemýšlet i nad synonymy.
Zkuste je napsat nějak jinak, aby se lišily od skutečného slova, ale přesto dávaly smysl.
Příklad: Disqus (Discuss)
Přidejte na začátek nebo na konec slova písmenko nebo dvě.
Příklad: iPhone (phone)
Nebo zkuste množné číslo.
Příklad: Answers.com
Možná by šla i zkratka.
Příklad: IBM (International Business Machines Corporation)
2. Jména, která nedávají smysl
Nebo to můžete zkusit úplně jinak. Použijte všechny neskutečné výmysly, které vás napadnou.
Příklad: Apple
3. V největší nouzi
V největší nouzi zkuste nějak poskládat iniciály zakladatelů nebo startup pojmenovat jen po sobě.
Příklad: Dell (založil ho Michael Dell)
Jaké by mělo být jméno startupu?
Výstižné. Ze jména by mělo být jasné, co nabízíte nebo děláte. Nechte ho, ať vám rovnou dělá reklamu.
Krátké. Dlouhé věci nikdo nečte a nezapamatuje si je.
Chytlavé. Zákazníci by si ho měli pamatovat jako malou násobilku, i když je vzbudíte o půlnoci.
Snadné. Pojmenovat svou firmu třeba „Coccinelle“ je docela sebevražda, protože nikdo nebude vědět, jak se to vlastně píše.
Snadno vyslovitelné. To souvisí s bodem výše. Vyvarujte se názvů jako „Huawei“. Tahle společnost je na trhu už dost dlouho, ale málokdo ví, jak ji správně vyslovovat. A naše české [huavej] opravdu není správné.
Dobře znějící. Požádejte někoho, aby jméno několikrát vyslovil, a dobře si to poslechněte. Protože když se řekne třeba název společnosti „Who Represents“, hned z toho vznikne slovo whore (jen si to dejte do překladače, co to znamená).
Písmenkové. Nemělo by obsahovat čísla, symboly ani smajlíky. Je to zbytečně složité.
Unikátní. Pozor na podobnost a souvislosti se známými firmami. Například mě překvapilo, že „iLoveServis“ servisuje nejen telefony značky Apple, jak by se podle písmenka i na začátku mohlo zdát.
Nestárnoucí. Nepoužívejte trendy, které dlouho nevydrží.
Žádné slovní hříčky. Nepoužívejte je, protože většina lidí je nepochopí a každý nemá smysl pro humor. Někdo by je mohl vnímat spíš negativně.
Zdroje: Ownstartup.com, Pinterest
Komentáře