Facebook a jeho využití v marketingu: Čím vším můžete propagovat svoje služby a produkty?

Facebook a jeho využití v marketingu: Čím vším můžete propagovat svoje služby a produkty?

V dnešní době je pro úspěch jakéhokoli výrobku či služby velmi důležitý jeho marketing. Samotný marketing se mění s vývojem lidstva. Dnes už lidem nestačí kupovat zboží za tzv. baťovské ceny. Jak ale prosadit svůj výrobek a oslovit co nejvíce lidí najednou? Odpověď je velmi jednoduchá, jsou to právě sociální sítě. Fiktivní prostředí totiž nabízí podnikatelům nepřeberné možnosti.

Sociální marketing

Sociální marketing se stal velkým hitem dnešní doby. Vzpomeňme, jak Facebook využil Barack Obama coby první politik pro svou prezidentskou kampaň na post prezidenta USA. Sice se sociální marketing zdá jednoduchý, ale opak je pravdou. Nejsou totiž stanoveny žádné standardy, které by platily pro velkou firmu a zároveň pro malého živnostníka.

Facebook však poslední dobou využívá čím dál tím více mladých lidí. A právě tito lidé jsou cílovou skupinou sociálního marketingu. Další výhodou je příznivá cena pro malé firmy. Mladí lidé už nevyužívají informační servery, proto se sociální marketing stává mnohdy jedinou možností, jak oslovit potencionálního zákazníka svojí reklamou.

Ku prospěchu sociálního marketingu je také doba, kterou mladí lidé tráví na sociálních sítích, protože přitom nesledují televizi, neposlouchají rádio apod.

Důležitost tohoto marketingu je i v mnoha menších detailech. Facebook je tedy nejlepší platformou pro prezentaci. Velký dík také patří portálu Youtube, kde vlastně neexistují jakékoliv zábrany v šíření virálního videa. Zároveň informace, které o sobě uživatelé nechávají vědět, pomáhají pro zacílení správné skupiny lidí. Výhodou je pak i snadnost samotného vyhodnocení účinnosti.

Základním principem sociálního marketingu je vytvoření tzv. POPů – point of presence, což znamená stupeň naší přítomnosti. V rámci těchto popů jsou vytvářeny určité obsahy, které se snaží upoutat naši pozornost. Základními prvky jsou tedy zaujetí a zapojení (následná aktivizace). Aktivizací můžou být nejrůznější soutěže, hry, komunikace apod.

Sociální marketing a Facebook

Nejvíce používaným pro sociální marketing se stal Facebook. V poslední době totiž zaznamenal vysoký nárůst uživatelů. Jelikož reklama na Facebooku přesně zaměřuje určitý okruh lidí, stává se tak mnohem účinnější. Možností, jak propagovat náš produkt, je hodně:

Bannery

Na Facebooku se s nimi setkáváte až po samotném přihlášení nebo spuštěný podstránek (zprávy, informace o přátelích apod.).

Založení této reklamy je poměrně snadné. Nejprve je potřeba otevřít odkaz Reklama na Facebooku. Otevře se vám velký formulář. Na levé straně pak můžete vidět Náhled reklamy a Cílová skupina (počet uživatelů spojených s následujícími požadavky). Zde si vyberete, co vlastně chcete propagovat. Poté vás čeká zvolení cílové skupiny, kde vybíráte umístění (stát, město, kraj apod.), věk (13 – 65), pohlaví (muži, ženy nebo všichni) apod.

Tento systém cílení na uživatele se nazývá Social-Ad. Tento systém má však další výhody. Můžete je komentovat, psát své názory anebo se vyjádřit, zda se vám reklama líbí nebo ne (zpětná vazba).

Dále zde uživatel může vidět, kteří z jeho přátel tento produkt popř. službu vyzkoušeli apod. Podle zpětné vazby (počet kliknutí na reklamu, počet lidí, kterým se stránka líbila apod.) mohou zadavatelé své zacílení reklamy měnit.

Po zacílení na skupinu vás ve formuláři bude ještě čekat zvolení měny, ve které budete platit. Důležité pak je vybrání, za co budete platit, zda za každé zobrazení nebo za každé kliknutí na vaší reklamu. Dále už stačí jenom zkontrolovat všechny údaje a je hotovo.

Facebook Connect

Facebook Connect propojuje Facebook s ostatními webovými stránkami. V podstatě jde o to, že můžete připojit na váš profil jiné webové stránky. Jeho design spočívá v malém okénku, kde můžete vidět určité informace právě z Facebooku. To znamená, že je můžete sdílet články, fotografie apod. Kromě toho umožňuje rozhraní Facebook Connect zobrazit náhodně vybraný seznam fanoušků společně s názvem projektu a celkovým počtem fanoušků. Oproti bannerům se jedná o bezplatnou reklamu, kterou mohou navíc vidět vaší přátelé.

Facebook stránka

Tento artikl nebyl původně vůbec stvořen pro sociální marketing. Nicméně velmi rychle se začal používat. Facebook stránka bývá většinou zaměřena na nějaké téma, ať už názor nebo na nějakou osobnost. Funguje dosti podobně jako samotný profil. Fanoušci mohou vidět jednotlivé aktualizace na svých zdech apod.

Výhodou těchto stránek jsou především možné úpravy, zasílání aktualizací, pozvánky na nejrůznější akce, sdílení fotografií apod. Dalším bonusem je možnost komentování přímo na zdi samotné facebookové stránky. Pro marketingové experty jsou pak hlavními výhodami bezplatnost a vyšší efektivnost reklamy. Facebook stránka se tak stala velkým konkurentem tzv. newsletterů.

Facebook skupiny

Stejně jako facebooková stránka, tak i skupina nebyla založena za účelem sociálního marketingu. Nicméně v roce 2009 došlo k radikálním změnám. Byl změněn vzhled (jsou dosti podobné stránce nebo samotnému profilu). Dále pak došlo k odstranění limitu fanoušků apod. Skupina je spíše neformální možnost sdružení několika uživatelů.

Aplikace

Aplikace přicházejí o dva roky dříve než samotné skupiny a vytvořily tak velký hit. Tato možnost byla poskytnuta vývojářům třetích stran. Facebook sice vzniklé aplikace doplňuje a vylepšuje, ale hlavní slovo zde mají třetí strany. Velkou výhodou je, že aplikace jsou zveřejňovány zdarma. Jedná se o levnější možnost propagace než samotná offline reklama. Další výhodou je zapojení samotných uživatelů a jsou tedy mnohem populárnější.

Velkou výhodou je pak samotný počet aplikací. V současnosti jich existuje nepřeberné množství. Proto bylo zavedeno potvrzení o vstupu do aplikace. Po odkliknutí potřebného tlačítka se teprve začnou načítat data z vašeho profilu. Dalším omezením počtu těchto aplikací bylo zavedení možnosti blokovat aplikaci.

Ve většině případů se nejedná o jednorázovou akci. Aplikace vyžaduje údržbu a také samotnou aktualizaci. Jinak začne ztrácet své fanoušky. Podnikatelé si tedy musí promyslet, zda je v jejich silách vytvořit a spustit samotnou aplikaci a nadále jí pak udržovat.

Komentáře

Nahoru