Jak vypadá internetový marketing v rusky mluvících zemích?

Nadešla doba, kdy je na čase začít s tvorbou byznys plánu na následující rok. Čas, kdy každý správný podnikatel začíná zvažovat své možnosti a hledat nové příležitosti. S tím souvisí i rozvoj podnikání a expanze. Chystáte se rozšířit svou základnu do zemí východní Evropy? Pojďme se pobavit, jak k tomu přistupovat a jaké zvláštnosti v marketingu vás v Rusku čekají.

Rusko je, bylo a nejspíš i bude geograficky velkou zemí s prapodivnými zvyklostmi. Pokud se však bavíme čistě o penězích a příležitostech pro byznys, tak se připravte na opravdu velká čísla. V Rusku je totiž více než 100 milionů aktivních uživatelů internetu a 67 milionů aktivních uživatelů sociálních sítí. Takže prodejní potenciál by tu byl.

Tak jednoduché to ale není

Propagace v rusky mluvících zemích představuje řadu problémů, neboť se velmi liší od našich trhů. Známí hráči jako Facebook anebo vyhledávač Google zde nedominují podobně, jako tomu je u nás nebo v anglicky mluvících zemích.

Jak to chodí v rusky mluvících zemí?

Jak to chodí v rusky mluvících zemí?

Dominance vyhledávače Yandex

Žádný Google, ale Yandex. To je jednička v ruském vyhledávání a právě proto zastává první pozici nejnavštěvovanějších stránek v Rusku (tato stránka má přes 53,3 milionů ruských uživatelů a měsíčně ji navštíví přes 43,2 milionů návštěvníků, více statistik k nalezení zde). Vaše možnosti reklamy na tomto vyhledávači vás nijak nepřekvapí. Klasické PPC, SEO a bannerová reklama. PPC reklamy přitom můžete velmi dobře zacílit. Vaši reklamu uvidí všichni uživatelé, kteří hledají vaše produkty a služby na internetu. Můžete si vybrat i města, ve kterých chcete reklamy zobrazovat.

PPC a bannerová reklama v Yandexu

PPC a bannerová reklama v Yandexu

Co se týče reklam na Yandexu, funguje to podobně jako u nás. Nastavíte si rozpočet a platíte pouze za uživatele přivedené na svoje stránky.

Jak moc jsou Rusové sociální?

I když Facebook používá zhruba na 12 milionů ruských obyvatel, dominuje tu sociální síťzvaná VKontakte. V Rusku a Ukrajině vítězí tato sociální síť s více než 60% podílem. Sdružují se tu uživatelé od 25 let a starší. Denně je to celkem 47 milionů návštěvníků. Tento zdroj je ideální reklamní médium pro B2C nabídky.

Umístění reklam VKontakte

Umístění reklam na VKontakte

Nejefektivnější cestou, jak prorazit na VKontakte, je cílená reklama. Lze zacílit přímo na bydliště, věk, pohlaví, rodinný stav, znalost jazyků a zájmy – to všechno jsou údaje, které zjistíme na profilech uživatelů. Pokud chytře využijete popularity této sociální sítě, pak za minimální rozpočet získáte opravdu skvělé výsledky.

PPC3_308_x_700

A nějak takhle vypadají ruské reklamy

Kdy jsou lidé nejvíce aktivní? Prime-time ruských sociálních sítí

Co se však týče aktivity ruských obyvatel na sociálních sítí, jsou dosti podobné jako u nás. Nejmenší aktivita je v pondělí a tradičně o víkendu. Naopak nejvhodnější čas na postování příspěvků je ve středu mezi 13:00 až 20:00. Ve čtvrtek a v pátek (mezi 19 – 23:00) máte největší šanci získat nejvíce lajků a sdílení. A v úterý a pátek jsou uživatelé hodně komunikativní, takže hodně píší komentáře. Pokud se však chystáte tvořit reklamu na této sociální síti, je obecně doporučován každý pracovní den po polední přestávce. Tedy od 13:00 do 14:00 hodin.

Barva grafu se mění v závislosti na intenzitě aktivity uživatelů

Barva grafu se mění v závislosti na intenzitě aktivity uživatelů

VKontakte, podobně jako Facebook, sdružuje své uživatele do skupin dle zájmů. V tuto chvíli můžete na síti najít více než 39 280 000 takovýchto komunit. A také zájmy těchto skupin můžete využít při svých tematických marketingových kampaních. Můžete dokonce i vytvářet vlastní sociální společenstva a zkoušet otevřenou nebo skrytou reklamu.

Dvojka ruských sociálních sítí

Pomyslnou dvojkou v ruských sociálních sítí je Odnoklassniki. Pokud bychom to měli přirovnat, jedná se o jakousi alternativu českých Spolužáků, kteří sdružují žáky a studenty základních, středních i vysokých škol. V rusky mluvících zemích tuto sociální síť používá na necelých 43 milionů uživatelů. A jsou to většinou lidé s vyšším vzděláním ve věku od 25 do 44 let.  

Reklama na Odnoklassniki

Tato sociální síť je opět mohutným reklamním mechanismem, který vám umožňuje nastavit kampaně tak, aby se inzeráty zobrazovaly pouze vámi určené cílové skupině. Inzeráty se zobrazují v levém a pravém sloupci stránek.

PPC4

Inzerce na sociální sítí Odnoklassniki

Nezapomínejme však na remarketing, který je na Odnoklassniki také možný. Systém při něm pohlídá návštěvníky vašich stránek, kteří jsou napojeni na adresu target@mail.ru a těm bude zobrazovat inzeráty znovu a znovu. To je zajímavé především pro internetové obchody, které získají vracející se zákazníky a pochopitelně i vyšší konverze.

Doporučení pro marketing ve východních zemích

Jedním z hlavních rysů ruských sociálních sítí je, že i když je jejich funkčnost stejná, publikum není homogenní. To stejné publikum se bude chovat jinak na VKontakte a jinak například na Facebooku. Mějte to při svých kampaních na paměti. A vezměte také v úvahu, že publikum ruského Facebooku je starší než to na Vkontakte. Tam jsou lidé s vyšším vzděláním a dávají přednost věcné komunikaci.

Autor: Artem Gavryk, Specialista online marketingu pro východní země ve společnosti eBRÁNA s.r.o.

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru