Jak získat aplikace a hry z App Store zdarma pro váš iPhone, MacBook či tablet?

Už jste někdy koupili aplikaci v App Storu, jen abyste zjistili, že nefunguje tak, jak se píše v popisu nebo není kompatibilní s iPhonem nebo iPadem? Pokud ano, možná jste začali také řešit to, jak své peníze dostat zpět. Mám pro vás dobrou zprávu. Vlastně skvělou. Nejenom, že vám Apple vrátí peníze. Ale dokonce vám umožní si stáhnout vlastně jakoukoli aplikaci zcela zdarma. Přijde vám to jako pitomost? Ne. Není to pitomost. Apple pouze zapomněl na zadní vrátka. Vlastně je sám nechal pootevřené…

Apple nedávno (v roce 2014) představil nový reklamační řád vztahující se na nákupy přes iTunes, App Store a iBooks, které byly uskutečněny v Evropě (včetně Velké Británie, Německa, Itálie, Francie a mnoha dalších zemí EU).

Tento krok má co do činění s novelou EU,  která říká, že každý zákazník má právo vrátit zboží do 14ti dnů od nákupu zboží.

V Evropské unii máte u smluv uzavřených od 14. června 2014 právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od uzavření objednávky.

A to je možná důvod, proč Apple umožnil každému uživateli „stornovat“ nákup uskutečněný přes App Store, pokud se rozhodnete zrušit vaši objednávku do 14 dnů ode dne, kdy jste obdrželi fakturu (kromě iTunes dárků, které nemohou být vráceny po uplatnění kódu – což dává smysl).

Ba co víc – Applu nemusíte udávat žádný důvod, proč svou objednávku chcete zrušit. Ve 14-ti denní lhůtě je vám vrácení peněz za zboží umožněno automaticky. Prostě kliknete na tlačítko a za pár dní máte peníze doma. Jestli čekáte nějaký háček, tak vás mohu ujistit, že tam je. A není to háček, ale hák jako prase.

Překvapivě však tento hák znevýhodňuje samotný Apple. A nejenom jej, ale i samotné vývojáře.

ID-10094197

Všechny aplikace a hry z AppStore zdarma? Proč ne…

Pokud požádáte o vrácení peněz a Apple vám pošle peníze zpět na účet, všechny zakoupené hry i aplikace budou i nadále 100% funkční. Nesmažou se. Nepřestanou fungovat. Prostě je můžete používat i nadále. Dokonce si můžete stáhnout i updaty.

Říkáte si, že to nedává smysl? Nedává. Ale to je Apple.

Kolikrát můžu požádat o vrácení peněz? A jak získám aplikace a hry zdarma?

Pokud mám být upřímný, přesně nevím. Slyšel jsem, že vám Apple vrátí peníze maximálně ve 3 případech. Ale to není pravda. Můžete si zřejmě zažádat o vrácení peněz několikrát. V podmínkách jsem žádné omezení na tyto „reklamace“ nenašel.

Zkoušel jsem to několikrát (cca 3x), protože jsem si koupil aplikace, které měly být optimalizovány pro OS X Yosemite a ve finále vůbec nefungovaly.

A tak jsem vlastně poprvé zjistil, že můžete požádat o vrácení peněz. Tehdy jsem docela přemýšlel nad tím, proč Apple tak terorizuje samotné developery aplikací, kteří musí pro to, aby jim bylo schváleno přidání aplikace do App Storu, posílat pomalu i velikost bot své babičky…

A na druhé straně pak vídíte komerční aplikace od velkých společností, které na App Storu nabízí nefunční zmetky, můžete si na jejich konkrétní produkty přečíst desítky špatných recenzí od lidí, kteří si stěžují na funkčnost aplikace, padání… a stále tam tyhle aplikace „na hovno“ můžete najít a hlavně koupit. Proč? Musí tyhle velké společnosti dodržovat stejné procesy jako vy, tedy malý developer? Zřejmě ne.

Zároveň se nezdá, že by vrácení peněz bylo nějak omezeny cenou aplikace. Viz následující obrázek – nákup hry za 70 EUR a vrácení peněz bylo provedeno okamžitě a bez problémů.

ID-100152996

Ale…

To je tedy výhoda a zároveň problém všech aplikací z Applu Storu. Zakoupené aplikace zůstávají 100% funkční. Po navrácení peněz vám tedy zůstane v iPhonu či Macbooku funkční aplikace (nezkoušel jsem ale reklamovat na AppStoru hudbu, ale odhaduji, že tam tento princip bude fungovat obdobně).

Aplikace tedy můžete stále používat. Přitom by stačilo aplikovat nějaký systém licencí anebo systém, který by dokázal po vrácení peněz vaši appku hned odinstalovat.

Nic takového však App Store neumí. Ptáte se proč? Protože…to je Apple.

A teď si představte, že jste vývojář. Pracovali jste na své nové, revoluční applikaci několik měsíců. A to nejen vy, ale i celý váš tým. Prošli jste nelehkým schvalovacím kolečkem do App Storu. Stálo vás to mnoho úsilí, času a hlavně peněz. Ale tohle vše je rázem zapomenuto. Vaše appka je přece konečně venku! Konečně můžete otevřít šampaňské…

Ale asi jste si v tu ránu neuvědomili, že jste zároveň umožnili (ne)vědomky všem lidem používat vaši aplikaci zcela zdarma, že? Ano, je to tak… Proč? Protože je to Apple a implementoval takového kočkopsa, který jej určitě ročně bude stát také slušný balík peněz.

Nejvíc tratný na tom budete vy – samotný tvůrce. Jsem si jistý, že pokud požádá uživatel o navrácení peněz, provize developera bude pokrácena také. Uživatel má vaši aplikaci a peníze na účtu a je maximálně spokojený, Apple má (když už nic, tak aspoň) spokojeného zákazníka. A jediný developer ostrouhá mrkev. Dává tohle smysl? Ne? Ale…vždyť tohle je zkrátka Apple.

Pokud budeme srovnávat s Google Play, řešení je zde naprosto odlišné. Google Play umožňuje storno nákupu aplikace do dvou hodin od nákupu (ale asi tyto obchodní podmínky nezohledňují čtrnáctidenní lhůtu, kterou vyžaduje EU). Paradoxně u hudby máte na Google Play stále možnost si své „předplatné“ zrušit do 14-ti dnů od nákupu.

Jak dlouho vrácení peněz zpět na účet? A jak vlastně můžete zažádat o vrácení peněz?

Protože je to Apple, tak počítejte s tím, že své peníze… paradoxně dostanete zpět prakticky ihned. Čumíte co?

Pokud požádáte o vrácení peněz, tak chargeback dorazí zpět přímo na účet, ze kterého jste peníze posílali. Tento proces obvykle trvá 2-3 dny. V podmínkách App Storu stojí, že peníze budou připsány zpět na váš účet do sedmi dnů – toliko oficiální verze.

A jak se dozvíte o tom, jestli vaše „reklamace“ nebyla zamítnuta? Jak zjistíte, že váš nákup byl úspěšně stornován?

Jednoduše obdržíte zprávu na váš email (ten, který je propojen s vaším Apple ID).

Pokud nevíte, co je Apple ID = přihlašovací údaje, které používáte k potvrzení každého nákupu v rámci App Storu. Tento účet musí být spárován s emailovou adresou. A na tu vám dorazí ono potvrzení. Snad jste se v tom neztratili :-).

Confirmation-email

5 kroků – jak požádat o zrušení nákupu v App Store na internetových stránkách společnosti Apple?

Dobré vědět – pouhé vymazání aplikace vám peníze nevrátí :-). Proces, jak získat své peníze zpět, je popsán níže.

1. Otevřete si oficiální stránky Applu, záložku „Report a problem“ (link)

2. Přihlašte se s pomocí svého Apple ID, které jste použili při zakoupení aplikace

App-refund-1

3. Nyní na stránce „Report a problem“ kliknete na sekci „Apps“. V této sekci naleznete všechny aplikace, které jste stáhli z AppStore, včetně těch zaplacených i těch „zdarma“. Nyní už jen klikněte na tlačítko „Report a Problem“ a nechte si vrátit své peníze.

Refund

4. Poté, co jste našli aplikaci, za kterou chcete vrátit peníze, klikněte na tlačítko „Report a Problem“a z rozbalovací nabídky vyberte důvod, proč poptáváte vrácení peněz.

Můžete zde například popsat problém s kompatibilitou se systémem iOS, že nefunguje tak, jak bylo inzerováno nebo systém vykazuje příliš mnoho chyb. V rámci 14 – ti denní lhůty ale můžete využít možnosti zrušení nákupu a peníze vám budou vráceny automaticky. V takovém případě není třeba psát jakýkoliv důvod.

Cancel_purchase

app-store-itunes-refund-uk-02

5. Po vyplnění formuláře kliknete na tlačítko „Submit“. I když je ale vaše naděje velmi vysoká, mějte na paměti, že náhradu dostanete pouze v případě, že máte skutečný důvod. Po odeslání zprávy můžete na odpověď čekat i několik týdnů nebo měsíců. Hlášení problémů a požadování navrácení peněz z AppStore je dostatečně jednoduchou metodou, ale existuje i jiný způsob, jak získat zpět peníze za aplikaci, kterou jste zakoupili.

Jak požádat o vrácení peněz z AppStore přes iTunes?

  1. Otevřete si iTunes a klikněte na volbu „View account“, která se nachází v menu „Store“. Následně budete vyzváni k vyplnění svých přihlašovacích údajů.

Refund_-_appstore2-1024x640

2. Dále přejděte do sekce „Purchase History“ a nechce si zobrazit všechny uskutečněné nákupy. Poté uvidíte seznam nejnovějších aplikací, které jste zakoupili nebo stáhli. Pokud nevidíte aplikaci, kterou hledáte, zkuste zzměnit měsíc a rok.

Purchased

3. Pokud jste našli požadovanou aplikaci, klikněte na ikonku se šipkou, která se nachází vpravo dole pod seznamem aplikací.

Report_problem-problem

4. Na následující stránce klikněte na tlačítko „Report a Problem“a následně na link „Report a Problem“, který najdete v blízkosti názvu aplikace. Nyní můžete kliknout na tlačítko nahoře a budete přesměrováni na stránku Applu, na které můžete pokračovat krokem 4, který jsem již uvedl výše.

Report_problem2

Omlouvám se kluci, aplikaci Camera+ jsem využil jen jako příklad!

Občas se stává že přesměrování na reportaproblem.apple.com není úspěšné. V takovém případě zkuste CTRL+R a znovu načtěte stránku.

Proč se tohle vůbec stává? Řekl bych, že právě proto, že jde o Apple!:-)

Nyní už víte, jak požádat o vrácení peněz za aplikaci, kterou jste zakoupili v AppStore. Stejnou metodu hlášení problémů můžete využít i s jinými předměty zakoupenými z iTunes Stores včetně písní, knih atd.

Proč lidé chtějí vrátit peníze?

Pokud vás zajímá, proč by někdo chtěl vrátit zakoupené aplikace, knihy, hry, nebo cokoliv, co si zakoupil v obchodě iTunes, je to hlavně jeden z následujících důvodů.

  • Objednali jste si v iTunes film v HD rozlišení, ale po potvrzení objednávky si uvědomíte, že stažení takto masivního souboru do vašeho počítače bude trvat hodiny. Můžete zastavit stahování, ale platba z vaší karty bude odečtena.
  • Máte iPhone, ale omylem jste zakoupili iPad verzi nějaké aplikace, která je vám samozřejmě k ničemu. I v tomto případě můžete požádat Apple o vrácení peněz.
  • Chtěli jste si koupit hru, ale na iTunes byly desítky her s podobným názvem (pamatujete si například na Flappy Birds?). Aplikace, kterou jste si koupili není finálně ta, kterou jste původně chtěli, a chcete tedy vrátit od Applu peníze.
  • Máte dva nebo více iTunes účtů a zakoupili jste iPhone aplikaci s použitím nesprávného účtu. Aplikace nelze přesouvat mezi účty, proto zde refundace dává smysl.
  • Objednávkový systém na jedno kliknutí, který má Apple licencovaný od Amazonu, usnadňuje každému nákup aplikací, hudebních skladeb, filmů a her z iTunes, ale někdy může vést k náhodným nákupům, například když mají přístup k vašemu účtu děti. Mohou pak nakoupit aplikace bez vašeho vědomí.

Zjistili jste, jak můžete získat zpět své peníze zpět a přitom si aplikaci ponechat. Asi budete pořádně vychytralí :-). Ale, prosím, věnujte pozornost poznámce níže.

Nic neplatíte, máte appku zadarmo. Je to OK? Řekl bych, že ano. A také ne. Zneužíváte systém, konkrétně App Store (= jste zlí), nicméně vše je zcela legální (neděláte nic protiprávního). Applu to evidentně srdce netrhá, protože jinak už by tuto kritickou chybu dávno opravil. Aby se toto nestávalo masivně.

Ten, kdo bude trpět těmito chargebacky jsou právě vývojáři. Dovedu si představit, jak hrozné musí být, když pracujete na aplikaci celé týdny a a pak z toho nevidíte ani korunu. Takže, pokud to jde, buďte čestní. Těch pár dolarů vás nezabije a pokud aplikace funguje tak, jak má, jste s ní spokojení, tak této možnosti NEVYUŽÍVEJTE. Žádejte o navrácení peněz jen pokud k tomu opravdu máte důvod (něco nefunguje, aplikace je fakt úplně na hovno).

Protože vývojáři vytváří skutečně úžasné aplikace. A když nedostanou za svou práci zaplaceno, přestanou tyto skvělé aplikace vyvíjet. A pak už nenajdete v App Store žádné, které by byly skvělé. Nenajdete tam a ani ty dobré aplikace… Najdete tam jen samé shity. Které tam ostatně najdete už nyní :-).

zdroj: krcmic.com,  foto: wallpaperseries.com

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru