Dnes vyšlo 2 článků

Jaký byl letošní Shopcamp 2015?

Začnu asi jako obvykle takovou omáčkou – obvykle na konference moc nejezdím. Nějak to nedávám časově, a když mám volný den, raději jej věnuji vlastnímu podnikání anebo vlastním školením než tomu, že budu jezdit po konferencích. Letos jsem udělal trochu výjimku a těch konferencí jsem navštívil více. Jednou z nich byl také letošní Shopcamp. A jaký byl?

Budu asi opět moc kritický, a i když si kluků a všech lidí, co strávili bezesné noci u Shopcampu – zejména velký dík patří Miroslavovi Uďanovi (Shoptet) a Petrovi Svobodovovi (Shopsys). I když si velice vážím každého, kdo se do něčeho podobného pustí, a oceňuji jejich práci, tak bohužel jako u všech konferencí, které jsem měl možnost za tento roky navštívit, tak ani u Shopcampu jsem se na zadek prostě neposadil. Mohl za to podle mě slabší výběr přednášejících anebo je to prostě nebavilo, protože to brali jako povinnost – nevím. Ale pojďme to vzít hezky popořadě, jak šly přednášky za sebou.

Jak si vedl letošní Shopcamp?

Jak si vedl letošní Shopcamp?

Tomáš Braverman z Heureka.cz – E-commerce 2015 – čísla a trendy

Co se týče faktů, tak se mi zdála asi nejlepší prezentace Tomáše Bravermana (Managing Director z Heuréky). Z jeho přednášky si podle mě může každý celkem rychle udělat přehled o celé naší české e-commerce scéně a velikosti internetového trhu, co se týče čísel, které Heuréka zpracovala pro všechny hlavní segmenty online trhu. Pro mnohé, kteří zvažují, do jakého dalšího segmentu se pustit, podle mě dost zajímavá přednáška a pro mě vcelku obohacující přednáška.

Marek Prokop – Co zbyde obchodům z marketingu, když škrtnou veškerou reklamu

Marek si vybral téma, které mi tak trochu připomnělo myšlenku, kterou rád na svých přednáškách omílá také Honza Tichý z Média (jinak Honza na Shopcampu také přednášel). A sice, že úspěšné podnikání tvoří vracející se zákazníci a nejen to, kolik narvete do reklamy. A naznačoval, že i bez toho, aniž byste museli vždy investovat své celoživotní úspory do online marketingu, se dá postupovat jinak a lépe – třeba tak, že se budete snažit splnit očekávání zákazníků a oni se k vám budou pak rádi vracet (to samé pak zmínil i Karel Novotný v přednášce, která Shopcamp 2015 uzavírala). Jako příklad uvedl Alzu, která před lety žádný online marketing také neznala. Těch příkladů by bylo samozřejmě víc – viz Markova prezentace. Za mě bych klidně ještě zmínil i Vasecocky.cz, Parfums.cz, které taktéž tento princip už dávno pochopily. Jinak za mě asi největší překvapení celého Shopcampu – Marek Prokop na sobě neměl svůj oblíbený svetr. To mě docela zarazilo, že tak razantně obměnil svůj šatník :-).

Jana Nádvorníková – Pojďte naproti výkonu PPC kampaní

Ani tady mi nepřišlo, že bych se dozvěděl něco světoborného, co by kdejaký PPCčkař neznal. Téma bych spíše shrnul nazval Jak pracovat s PPCčkařem, pokud jste klient a na co dávat bacha, pokud jste PPCčkař a co vlastně PPC specialista dělá.

Závěr by byl asi takový, že stejně jako u SEO zkrátka nestačí jenom „něco“ nastavit, ale musíte i u PPC řešit web v širších souvislostech. Zkrátka jenom zapnout PPC reklamy nestačí a z vlastní zkušenosti vím, že to fakt nestačí :-). Opět moudro, které každý, kdo někdy spravoval PPC reklamy a používal u toho selský rozum, asi dobře zná a ví.

Jsem nicméně rád, že Jana dala do přednášky také takovou podle mě hodně důležitou poznámku – že je lepší si zvolit klíčové produkty a nejvíce vydělávající kategorie produktů a na ty se zaměřit (viz slide PROČ si zvolit priority).

Moc naopak nesouhlasím s tím, že váš produkt musí vždy bavit, to by asi dost PPC specialistů v agenturách pošlo hlady… Rozumět produktům klienta musíte vždy, to, že to zabere nějaký čas, než se s tím, co klient dělá, seznámíte, mi přišlo opět jako mlácení prázdné slámy :-).

Nejdůležitější je pak hlavně umět o tom přesvědčit klienta a dokopat jej k požadovaným změnám a vašim závěrům, kterým věříte. Což se snažíme dělat u klientů v naší agentuře a je to někdy fakt záhul.

Eliška Vyhnánková – Jak dělat Facebook reklamu lépe, než ostatní

Eliška rozebírala zájmy publika, Facebook pixely a website custom audience.

Facebookové zájmy nejsou mnohdy „pravdivé“. Podle mě asi nejzajímavější poznatkem je, že si můžete tyto zájmy zkontrolovat v nastavení svého účtu a zjistit, že vlastně cílení zájmů u Facebooku je vlastně celé tak trochu mimo (Nastavení – Reklamy – Reklamy založené na mých preferencích – Přejít na předvolby reklam). A že vlastně tyto zájmy ne vždy zcela korespondují s tím, o co se skutečně zajímáte a Facebook vás má zaškatulkované mnohdy docela prazvláštně. Což v případě, že používáte cílení za pomocí zájmů, docela nas…no nepotěší vás to.

Jan Kvasnička – Personalizace, velká zbraň, která se může otočit proti vám

Honza Kvasnička se zamýšlel nad tím, jak pomocí personalizace u eshopů zlepšit prodejnost. Pozitivní na celé přednášce vidím hlavně to, že jsme prakticky skoro na všechno mysleli při plánování nového webu Astramodel.cz (třeba práci s dopravou zdarma od určité částky jsme do nové verze eshopu zakomponovali zcela stejně), který již brzy spustíme. Takže vím, že jsme odvedli dobrou práci :-). Podle mě vcelku přínosná přednáška pro e-shopisty. Za mě palec nahoru a doporučuji každému si Honzovu přednášku pustit a připojit se do zajímavé diskuze u jeho článku.

Představení startupů

Po obědě přišlo na řadu krátké představení několika startupů. Jmenovitě šlo o startupy Soyka, Monkeydata, TrendLucid, SizeID a SmartsUpp. Jak šly za sebou v pořadí, si už nepamatuji, tak snad jsem pořadí trefil :-).

Soyka – krabicové řešení pro personalizaci eshopu, je to vlastně konkurence Profinitího Sales Boosteru.

MonkeyData – na Objevit náš oblíbený startup, který se zaobírá analýzou dat z několika zdrojů a snaží se mezi nimi hledat závislosti.

TrendLucid – nabízí data o vaší konkurenci, odkud se můžete dozvědět, které produkty vám chybí, na jaké produkty či kategorie produktů cílí vaše konkurence.

SizeID – startup mířící na fashion odvětví, který vám pomůže si uložit vaše aktuální míry a nakupovat tak bez obav, že vám oblečení nebude sedět. Vcelku zajímavý startup, kterému fandím.

SmartsUpp – online aplikace umožňující lepší komunikaci s vašimi zákazníky a oplývající určitými funkcemi. U této přednášky mi pak v hlavě utkvěla slova speakera, že má celý den průjem, za což sklidil velmi vřelé ovace publika. Inu, i tak se dá prezentovat startup…

Za mě bych doplnil ještě jeden startup, který však zde prezentován nebyl a dozvěděl jsem se o něm až od jeho zakladatele - Asymbo.com – nadějný startup pomáhající pro eshopy vyvinout mobilní aplikace na míru, kde se kluci specializují čistě na mobilní appky pro eshopy a na nic jiného.

Ondřej Tomek – Zákulisní info o tom, jak přemýšlí investoři

Zakladatel Centrum.cz se rozvyprávěl o tom, jak přemýšlí investor. Překvapivě :-). Zde bych spíše shrnul hlášky, které během prezentace padly:

“Na kontakty kašlete. Potřebujete peníze!” Tedy, pokud vám bude investor plést hlavu tím, jak má všude kontakty a vy zrovna potřebujete peníze na rozvoj svého produktu, tak to asi nebude ten správný investor pro vás. “

„Vaše nadšení se dá přetlumočit jako schopnost přetrvat, když se nedaří. A přesně to potřebuje investor vidět.“

Osobně mi přišla Ondrova přednáška takový moc rozlítaná, kdy se podle mě moc na některých pojmech příliš zasekával a bylo pak složité pochopit, co tím chtěl básník říct :-). A moc jsem si tak z jeho přednášky neodnesl, snad jen to, že uvažuji jako investor :-D, což ale ještě k úspěchu nestačí.

Pavel Ungr – Jak na strukturu webu z pohledu SEO

Podle mého soudu asi nejslabší přednáška celého Shopcampu, které se zaobírala tím, jak vytvořit správnou strukturu webu z pohledu SEO. Nic nového jsem se nedozvěděl a celkově mi to přišlo jako ztráta času. I když uznávám, že třeba pro účastníky, kteří jsou online marketingem zcela nepolíbení, tak to možná nějaký efekt mít mohlo (dozvěděli se, že o tomhle nic neví).


Lucie Radkovičová – Právní přešlapy v onlinu

Přednáška se týkala toho, co vlastně (hlavně) e-shopisti dělají z pohledu zákona špatně. Za mě opět nic moc nového pod sluncem. Závěr bych asi shrnul tak, že byste měli mít v pořádku obchodní podmínky a zběsile je odněkud nekopírovat a nechat si je napsat / zkontrolovat od právníka :-).

Jan Tichý – E-shop není jen web

Honzova prezentace se týkala užitečných metrik, které by měl sledovat každý eshopař, aby měl alespoň nějaký přehled o smysluplnosti svého konání. Honza také zmínil, že brzy spustí Easyreport.cz, což je smysluplná analytika pro eshopaře, kde hádám bude právě k dispozici nástroj, který bude umět těchto několik základních metrik e-shopařům zobrazit v přehledné formě. Celkem fajn přednáška, i když i Honza tam podle mě utápěl posluchače v číslech a grafech, které podle mě asi jen málokdo zvládnul pobrat.


Karel Novotný – Jak jsem poznal Shoptet a ShopSys

Karel posluchačům povyprávěl příběh o tom, jak se buduje značka a jako příklad rovnou posloužil Mira Uďan (Shoptet) a Petr Svoboda (Shopsys), kteří podobným procesem prošli nedávno. Za mě bych vypíchnul to, že je třeba si určit, do jakého kvadrantu spadá vaše značka a pak si také ověřit, jestli vás tak, jak vy si myslíte, vnímají i vaši zákazníci.

Karel aspoň zaujmul tím, že si hned na úvod prezentace vyhrnul tričko, aby ukázal, jak se dá odlišit a že to odlišení nemusí ještě stačit k tomu, aby vás zákazníci začali vnímat jako specialistu na daný obor. Což souhlasím, že to nestačí.

Jinak, jak ukázal Karel svůj obnažený hrudník, v hledišti to řádně zašumělo, protože Karel má fakt vysportované…..nic. Ale jako ukázka to posloužilo výborně, stejně jako jeho synek, které měl během prezentace pronést, jak vnímá svého tátu :-). Podle mě asi nejzáživnější prezentace večera, ale spíše řekl bych, že jednooký mezi slepými král :-(.

Nicméně z Mindless mě bavil asi nejvíce ze všech přednášejících a i jemu tedy dávám palec nahoru.

Další workshopy

Z wokrshopů, které probíhaly ve stejný čas jako přednášky v hlavním sále, jsem bohužel nenavšítvil ani jediný, takže je hodnotit nemohu a přikládám jen odkaz na slidy. Což mě docela mrzí, jelikož dle popisů vypadaly některé workshopy docela schopně:
Nové XML Zboží.cz, produktové kampaně na Facebooku a celkem 5 tipů jak navýšit tržby e-shopu před Vánoci 2015 (Michal Janík)
Podíváme se na zoubky novému XML Zboží.cz, produktovým kampaním na Facebooku a dalším TOP trendům, které řeší tým pana Mergada, a které by mohly pomoci Vašemu e-shopu navýšit obrat v předvánoční sezóně letošního roku.


 

Připravte své PPC kampaně na Vánoce (Petra Mašková)
Ukázka novinek pro podzim 2015 (sklik, adwords). Jak správně nastavit účet (rozpočty, pravidla, rozšíření, cílení). Tipy na zvýšení efektivity pro placené vyhledávání. Produktové kampaně s maximálním ROI. Oslovte nové zákazníky pomocí display kampaní. Osvědčené strategie pro remarketing.

Rychlejší práce v Skliku pro e-shopy (Petr Pavelek)
Relevance a vyhledávací dotazy. Importér retargetingových podmínek. Produktové kampaně – práce v PPChitu. Produktové inzeráty – best practices. Nedávno spuštěné a připravované novinky v Skliku.


Jelikož vypadl jeden z přednášejících, tak se ke slovu dostal také Lukáš Hurych.
Co se za poslední rok změnilo v nejvěštích e-shopech v ČR (Lukáš Hurych)


Proč není nejdůležitějším členem marketingu člověk, ale automat? (David Beška)

Během workshopu se dozvíte, jak funguje vykonnostní marketing pro eshop na Skrz.cz a naučíte používat automatizovanou platformu MujSkrz.cz, která dokáže dnes v reálnem čase vyhodnocovat až 20.000 nabídek.

Pocity ze Shopcampu 2015 – nic moc to nebylo, ale tak je to skoro u každé konference :-)

Za mě to nic světoborného nebylo, i když bych rád řekl pravý opak. Právě na Shopcampu jsem si vzpomněl na slova Jindřicha Fáborského z letošního roku, která se mi při pobytu v hledišti vybavila: Screenshot at lis 03 20-05-54

Protože, i když jsem moc konferencí neviděl, tak stejnou prezentaci o Trendlucid už jsem viděl a slyšel 2x, přednášku Pavla Ungra, i když jsem ji dříve neviděl, tak to bylo vlastně omílání stále těch samých klišé, které jsem již viděl napsané 100x jinde a jeho prezentace mi přišla asi ze všech řečníků jako nejméně přínosná a zajímavá (nic nového jsem se nedozvěděl). Bohužel takto podobně na mě působila celá konference, která spíše připomínala reklamní galerii, ve které si každý chce / musí mermomocí představit svůj projekt. A tento pocit mi bohužel zůstal až do konce celého Shopcampu 2015.

Asi jsem moc náročný a čekám od konferencí něco jiného – tedy ne to, že si z konference odnesu 3-4 poznatky za 8 hodin. Ale ruku na srdce, ani z Marketing Festivalu jsem si toho loni moc neodnesl (a letos asi nabídku, abych se za nějakých 6 000 – 8 000 Kč mohl opět zúčastnil této akce, asi s díky odmítnu :-)). Čili v porovnání s tímto je Shopcamp, kde máte bezplatný vstup, dost v pohodě. Ale příště by to chtělo, aby se speakeři zaměřili také na obsah samotných prezentací. Anebo aby tam prostě byl ten wow efekt, kdy si řeknu, že to mělo cenu tam jít. Vlastně během celé konference mi přišlo, že tomu prostě něco chybí, žádná prezentace mi nepřišla skutečně top, stejně tak mi nepřišlo, že by se u některé přednášky lidé skutečně bavili.

Je to samozřejmě jen pouze můj subjektivní názor, určitě bude dostatek lidí, kteří řeknou, že to byla super konference. Ale do dokonalosti tomu ještě dost chybělo. Bohužel. Ale jsem optimista a jak znám kluky ze Shoptetu a Shopsysu, tak určitě příští rok to bude zase o fous lepší a příští rok už nebude mé hodnocení tak kritické :-).

Komentáře

Nahoru