Jan Barta – život jednoho z nejznámějších českých domainerů a zakladatele Elephant orchestra

Část internetové komunity mu nemůže přijít na jméno, část jej považuje za génia. Pravda bude asi někde mezi :-). Tak by se dal charakterizovat spekulant s doménami Jan Barta (přezdívaný na internetu jako Ahyde) je typickým mladým českým podnikatelem na internetu. Nenosí oblek. Nejčastěji chodí v kalhotách a tričku. O svém pracovním nasazení s oblibou říká: ‘‘Možná to bude znít divně, ale já zas tolik nepracuji. Spíš tak celý den přemýšlím. Pracuji tak čtyři hodiny denně.“

545146_10100121198496070_1982353570_n

Jan Barta a jeho životopis – již ve čtrnácti podnikal

Šestadvacetiletý Jan Barta (*1985) pochází z malé vesnice v jižních Čechách. Dětství trávil zahradničením, rybařením, zajímaly jej motorky a fotbal.V patnácti se dostal na The English College in Prague – Anglické gymnázium. Podnikat však začíná již o rok dříve – v pouhých čtrnácti letech.

„Už dříve jsem začal obchodovat s akciemi. Podařilo se mi přesvědčit rodiče, aby mi na to dali peníze. Nejprve se mi dařilo, akcie vystřelily o 30 procent nahoru. Pak mi dali další peníze a já z šesti půjčených milionů udělal deset a myslel jsem si, jak jsem geniální. A pak to spadlo na tři miliony a ty už mi rodiče sebrali. Musel jsem si začít vydělávat. Ale nebral jsem to jako velké selhání. Jsem založením gambler, buď všechno, nebo nic. Nezajímá mě marginální úspěch, já chci velkou trefu, nebo ať to zkrachuje a odepíše se to. Srandovní na celé této historce je, že když jsem byl na vrcholu, tak rodiče svým známým říkali, jak je jejich syn geniální. Pak se to otočilo a začali říkal, že jejich syn je debil.“

V sedmnácti letech se vydává na stáž do švýcarské banky UBS.

„Tehdy jsem si představoval, že budu investiční bankéř. Je to dvanáct až čtrnáct hodin práce denně a šílený dril. Tam mi došlo, že nechci být bankéř a už vůbec ne zaměstnaný.“

Vystudoval ekonomii a je absolventem prestižní londýnské University Collage London. Na otázku, proč se rozhodnul pro studium v zahraničí řekl:

‘‘Hlavní důvod byl ten, že jsem si tak ve čtrnácti strašně zamiloval Londýn a řekl jsem si, že tam jednou chci bydlet - nutno dneska říci, že po třech letech strávených tam v podstatě dneska Londýn úplně nesnáším a snažím se mu vyhýbat obloukem.“

Během studia se podílí na vzniku společnosti Crazy Tomato, která se specializuje na mobilní kontent a mobilní reklamu. Po ukončení studia začíná podnikat na poli internetových domén a v roce 2007 zakládá firmu Elephant Orchestra a.s., která se zabývá  monetizací doménového trafficu (tzn. snaží se najít způsob, jak vydělat na návštěvnosti vlastních webových stránek).

„Náš model spočívá v tom, že lidem na těchto doménách podsouváme cílenou reklamu. Když doména souvisí s bydlením, tak jim zobrazíme reklamu na domy a byty. A když na ni někdo klikne, tak vyděláváme.“

Dále se zabývá obchodováním s doménami a Lead Generation (Lead Generation je způsob získávání kontaktů na potenciální klienty, kteří projeví skutečný a prokazatelný zájem pořídit si daný produkt nebo službu).

„Představte si domény jako pozemky. Když budete mít pozemek na hlavní třídě, budou kolem něj chodit lidi. Podobné je to i u domén. I když na nich není žádný obsah, stejně mají přirozenou návštěvnost. Lidi se snaží jméno domény vyťukat do prohlížeče, jestli na ní něco nenajdou.“

Jak přišel na myšlenku založit Elephant Orchestra?

„V podstatě tomu přecházel můj objev existence type-in trafficu na doménách a jeho hodnoty. Zjistil jsem, že určitý počet uživatelů nepoužívá vyhledávače a místo toho vepíšou svůj dotaz přímo do adresního řádku prohlížeče a použijou příslušnou doménovou koncovku. No a tenhle traffic šel monetizovat přes PPC. Jak jsem ten business dál zkoumal, tak jsem zjišťoval, že se v tom točí poměrně velké peníze.“

Při shánění peněz na firmu končil zrovna školu v Londýně a vracel se z oslav z Karibiku se salmonelou.

‘‘Přijížděl jsem sice zelený, ale se 100 milióny na Elephant  Orchestra.“

Elephan Orchestra nyní

Primárním zdrojem zisků Elephant Orchestra je prostřednctvím domain parkingu (tzv. parkování domén, parkováním domény je myšleno přesměrování domény na jinou stránku společnosti poskytující reklamu, Elephant Orchestra pak získává provizi z klikání uživatelů na reklamu), samotná Elephant Orchestra vlastní pro tyto účely cca 30 000 takových domén, které generují 5 milionů korun měsíčně.

Google je pro Elephant Orchestra konkurence

„Google škrtí výplaty, protože má čím dál dominantnější pozici v PPC reklamě, lidi mění způsob navigace na internetu (méně vyťukávají domény do prohlížečů) apod. Dá se říci, že doménový business postupně opouštím a diverzifikuji jinam. Pořád jsem ale jeden z největších hráčů na světě,“  tvrdí Jan Barta.

Další projekty, ve kterých Jan Barta figuruje

Jeho nejefektivnější domény jsou podle něj Pujcky.cz a Puj­cka.cz. Jako jeho další oblíbené jmenuje  Leasing.cz, Hracky.cz a Autoskola.cz. Minulý rok (2012) dokončil online aplikaci Kmotrolapka.cz  a nyní sám vlastní přes 200 000 domén (v některých rozhovorech nicméně uvádí, že prostřednictvím Elephant Orchestra vlastní asi 700 000 domén), ale tohle číslo se neuvěřitelně rychle mění.

„Podobné množství má asi pět subjektů na trhu. Světová jednička, firma Oversee.net, má asi 1,3 milionu domén.“

Jedna z jeho asi nejznámějších společností je SlevyDnes.cz.  Největší úspěch je pro něj pojištění a za neúspěch pokládá Elephant Orchestra.

„Předal jsem to před dvěma, třemi lety profesionálnímu managementu, a ten úplně neperformoval podle představ, takže v tom vidím malinko promarněnou šanci.“

Předek Jana Barty-známý vynálezce

Jeden z předků Jana Barty byl významný český vynálezce František Křižík. Čím ještě se jeho rodina proslavila?

„Naše rodina byla před druhou světovou válkou poměrně zámožná industrialistická rodina, byli jsme největší producenti cementu ve střední Evropě, vlastnili velkou stavební firmu Prastav, velký podíl ve Staropramenu apod. Zajímavá story je třeba to, že jsme za první republiky Havlům prodali Barrandov. Můj děda byl mikrobiolog, kterého sice nikdo nezná, ale jeho patenty přinesly České akademii věd druhé největší licenční poplatky hned po Wichterlem. V současný době jsou asi nejznámější členové rodiny Jiří Barta, známý to animátor nebo oba Čestmírové, kteří se zabývají kosmickým výzkumem,“ prohlásil kdysi o své rodině Jan Barta při jednom z rozhovorů.

Investice a sponzorství

Jan Barta podporuje několik výzkumných projektů. Kromě nich také každý rok vybírá jedno až dvě děti ze sociálně slabých rodin na English College v Praze, kterému po dobu 6 let platí školné a kapesné. Těchto 6 let ho příjde na více než milion českých korun.

Mimo práci

Jan Barta je znám nejenom jako obchodník s doménami, ale je o něm známo, že je také vášnivým hráčem pokeru. V současné době platí za jednoho z nejnebezpečnějších českých live cash game hráčů. Jeho hru jsme mohli sledovat například v rámci televizní rozvadovské High Stakes CG.

Blog Jana Barty: http://schickelgruber.blog.cz/

Video s rozhovorem s Janem Bartou: http://vimeo.com/36606895

Zdroje:

http://www.pokerman.cz/jan-barta-v-domenovem-businessu-jsem-jeden-z-nejvetsich-hracu-na-svete-3992/#

http://www.30minut.cz/jan-barta-google-legitimizoval-domenovy-trh/

http://www.lupa.cz/clanky/netclub-jan-barta/

http://www.lupa.cz/clanky/jan-barta-mit-obrat-jako-seznam-je-pro-me-jasne-definovany-cil-pro-rok-2017/

Komentáře

Nahoru