Jan Kvasnička: Nejčastější chyba je vůbec smýšlení nad webdesignem

Jan Kvasnička: Nejčastější chyba je vůbec smýšlení nad webdesignem

Jmenuje se Honza. Věnuje se použitelnosti, zvyšování konverzního poměru, návrhům webových aplikací, eshopů a jejich testováním. Celým jménem Honza Kvasnička, který nám dnes povykládá spoustu věcí o UX. A nejenom o UX :-).

Honzo, než se pustíme do rozboru samotného oboru použitelnosti webu, na začátek se nám prosím všem představ.

Zdravím všechny čtenáře magazínu Objevit.cz a moc děkuji Michalovi za tento rozhovor. Jmenuji se Honza :-). A specializuji se na zvyšování konverzních poměrů, navrhuji a testuji webové aplikace se zaměřením jak na uživatele, tak na výkonnostní model. Školím, pořádám workshopy a píšu blog na tyto témata. Mezi mé klienty patří především přední české eshopy, z nichž některé můžete najít u mě na webu, ale většinu budu prezentovat až na webu novém, na kterém se právě pracuje. Nemám moc rád přirovnání „Kovářová kobyla chodí bosa…“, ale raději se věnuji klientům než svému webu, který může počkat. Pracuji vždy podle hesla „Nenuťte uživatele přemýšlet“.

Honza Kvasnička přednáší na Wedos Day

Mohl bys čtenářům na úvod popsat, co to vlastně UX je a co vše pod tento obor spadá?

UX, neboli User Experience, můžeme volně přeložit jako uživatelský prožitek. Vyjadřuje míru spokojenosti uživatele při používání webu, produktu nebo služby. Není to tedy jen o webech nebo aplikacích, jak si spousta lidí myslí. Všichni se určitě rádi vracíme k věcem, které se nám líbí a máme z nich dobrý pocit. A právě tento obor se snaží zlepšit uživatelský prožitek, aby se lidé rádi vraceli a doporučili produkt nebo službu sami od sebe.

Abychom nezůstali jen u teorie, uvedu příklad na firmě Apple, která je v tomto oboru jedna z nejaktivnějších. Jejich výrobky jsou navrženy tak, aby v uživateli vyvolaly dojem, že lepší výrobky nenajdou. V Apple kladou důraz na design produktu, způsob prodeje a prodejny, web, otevírání zboží a také první používání. To je často velkým zážitkem pro nového majitele, což sám můžu potvrdit. Hodně se zaměřují také na způsob ovládání a používání, který je hodně intuitivní a sami nad tím nemusíme dlouze přemýšlet. Nesoustředí se tedy jen na racionální funkčnost zboží, ale také emoční část mozku každého uživatele.

Jakých nejčastějších chyb se z pohledu UX dopouštějí čeští webdesignéři?

Nejčastější chyba je vůbec smýšlení nad webdesignem. Často si myslí, že musí prvky webu udělat co nejzajímavější, nejmodernější, inovativní a už nemyslí na samotného uživatele. Stává se to především těm hodně kreativním lidem, se kterými je pak kolikrát těžká domluva nad výsledným dílem, ale nemusí to být pravidlem. Zrovna nedávno jeden hodně šikovný grafik zpracovával mnou navržený wireframe eshopu, a první výsledek, který odevzdal, byl úplně jiný než návrh. Jakoby ten wireframe ani neviděl.

Jo. To znám :-). Ale pokračuj prosím. Jak to dopadlo?

Celková komunikace pak byla hodně složitá, a to nejsem ten typ, co si prosazuje svoje, ale rád nad tím diskutuji. Zrovna zde to dopadlo tak, že si grafik stejně stál za svým, i když jej většina přehlasovala a jeho myšlenka se nepotvrdila ani při testování s uživateli. Stále se najdou projekty, kde je cílem být co nejvíce inovativní, ale vždy je při tom třeba myslet na uživatele, který bude webovou aplikaci používat.

Ono je to ale práce celého týmu, který vytváří zadání. Hodně školím ve firmách, které vytvářejí weby nebo eshopy a pracujeme s tím, jak by mělo vypadat zadání pro grafika. Zadání pro grafiky je bohužel často velmi nedostatečné a může znít třeba takto: chceme eshop s hodinkami, líbí se nám barva modrá a červená, ale chceme bílé pozadí a čistý design. Tím celé zadání končí a z tohoto si grafik moc neodnese. Může to dopadnout ale i tak, že na zadání pracoval celý tým, kde se vše specifikovalo dopodrobna přehledně do výstupních wireframe. Spolu s wireframe dostane dokument, ve kterém má popsáno, proč je to tak řešeno a nikoli jinak, a i přesto vymýšlí věci, které jsou nežádoucí. Je to hodně o přístupu a lidech.

Jaké knihy bys doporučil lidem, kteří se chtějí pochopit, jak se lidé na webu chovají a kam klikají?

Sám čtu hodně. A to nejenom knihy, ale také především články na zahraničích magazínech. Jako základ určitě doporučuji knihy Steva Kruga Webdesign: Nenuťte uživatele přemýšlet a Nenuťte uživatele přemýšlet. Velice dobrým navázáním je kniha 100 věcí, které by měl každý designér vědět o lidech. Pokud chcete zjistit ještě více, tak doporučuji tyto knihy:

Do budoucna určitě doporučuji sledovat Honzu Řezáče, který píše knihu o webdesignu, na kterou se moc těším.

Není to ale pouze a jen o knihách, což bylo jedno z velice zajímavých témat na RealUXcampu v Bukovině. Doporučuji číst, ale především zkoušet a testovat s uživateli. Nic vám nedá tolik, jako feedback od uživatele, který bude web nebo aplikaci pravděpodobně využívat. Spousta lidí se toho bojí, protože neví, jak člověka oslovit, jak mu to podat, nebo to prostě nechtějí dělat, protože to klient nezaplatí. Kolikrát to ale není o financích, ale o osobním přístupu se sám posunovat dále, bez čehož člověk zůstane stále a jen na místě. Pozor na feedback od kamarádů, kteří mají tendence chválit a nemají ten správný kritický pohled.

Na slovech, barvě i velikosti záleží a ví to i Honza Kvasnička :-)

Jaké nejčastější chyby lze najít u českých eshopů? Proč podle tebe třeba mnohé eshopy vůbec nepřemýšlí nad tím, jak udělat svůj internetový obchod více přitažlivý pro budoucí zákazníky?

Většina českých majitelů eshopů si myslí, že si nechají eshop vytvořit, a tím pro ně všechny úpravy skončily. Vůbec neuvažují nad tím, že některé změny dokáží pomoci zvýšit obchodní výkonnost a konverzní poměr. Kolikrát se ale jedná jen o drobné změny, které má programátor a grafik do hodinky. Mezi největší problémy patří nepřehledné navigace, grafické zpracování, špatná práce s call-to-action prvky, datem doručení, nepřehledný objednávkový proces, malá důvěryhodnost pro nákup a spoustu dalších.

Kdybys mohl jmenovat jeden český obchod, který má podle tebe UXko fakt dobře pořešené, který eshop by to byl? Zkus popsat, v čem je daný web výjimečný z pohledu UX.

Hodně za příklad dávám nový eshop Alfy. Je tady hodně myšleno převážně na návštěvníka a je vidět, že do vývoje bylo dáno opravdu hodně financí. Je zde přehledná nabídka, skladovost přesně podle míst a data, minimalizovaný objednávkový proces, našeptávač pro vyhledávání a kvalitně zpracovaný výstup vyhledávání nejen v produktech, hover efekt košíku a další prvky, které celkově usnadňují návštěvníkovi nákup. Těch prvků, které jsou důležité, je opravdu hodně a to by se nám celý rozhovor ještě více protáhl J

Kdybys měl jmenovat tři zahraniční eshopy, magazíny či weby, na kterých nejde z pohledu použitelnosti již nic vylepšit, které by to byly?

To nejde jednoznačně určit, protože v zahraničí jsou trochu jiné zvyklosti než u nás. Mentalita je stát od státu jiná. Hodně lidí si u nás myslí, že pokud zkopírují Amazon, který investuje opravdu hodně do UX, tak s tím zaručeně uspějí také na českém trhu. Není tomu tak vždy, jelikož u nás jsou lidé zvyklí na jiné prvky a styly zobrazení, než v USA a ve světě.

Na druhou stranu si myslím, že je vždy co vylepšit. Trendy se mění hodně rychle a stále se vymýšlejí nové zvyklosti, z nichž některé se neuchytí, ale z některých se stanou standardy. Je tedy potřeba být v obraze a sledovat nové trendy, díky kterým můžeme udržet náš web nebo eshop opravdu zajímavý pro návštěvníky.

Může podle tebe existovat web, který má špatnou informační strukturu, nevhodně řešenou navigaci, menu atd.? A může obstát, i když tyto věci vůbec nikdo neřeší? A znáš nějaký takový web? Hnusný na pohled, špatně řešený a přesto na něj lidé chodí rádi…. Pokud ano, tak proč tomu tak je?

Znám eshopy, kde je to v podstatě tak, jak jsi popsal, možná některé věci jsou řešeny správně, ale jejich obrat je v řádech miliónů měsíčně. Je to hodně dáno uživatelskou základnou a brandem. Otázkou ale zůstává, zda by se jejich obrat zvýšil, pokud by se provedl redesign, nový návrh struktury a více se myslelo na SEO atd. Někteří si myslí, že tomu tak je vždy, ale já myslím, že to hodně záleží na cílové skupině.

Přece jen jeden příklad uvedu, a tím je Minibazar.cz, který funguje, vydělává, ale když se na něj podíváte, tak jsou zde jasné znaky zastaralosti a šlo by to určitě udělat lépe. Proč to tedy majitelé nechávají v tomto stavu?

Jak moc při své práci využíváš prototypování? A mohl bys našim čtenářům vysvětlit, co to prototyp je, k čemu slouží a jak může pomoci při návrhu webu?

Nedovedu si vůbec představit, jak bych mohl fungovat bez prototypování a jak to dělali kdysi, když psali specifikace webů pouze textově. Jedná se v podstatě o vytváření vizuálních návrhů jednotlivých obrazovek nebo jejich částí pomocí vhodného nástroje. Vhodným nástrojem nemusí být nutně program, ale stačí tužka a papír. Typů prototypů je hodně, to bych zde více nerozebíral. Sám používám především nástroj Balsamiq, kde vytvářím návrhy webů a eshopů, a následně je konzultuji s klientem. Výstupem je drátěný model (wireframe) a klient si tak dokáže lépe celý web a jeho funkčnost představit. Hodně oblíbeným nástrojem je také Axure.

Ano. Axure je také můj oblíbený kousek :-). A dokonce není ani až tak moc drahý. Ale pojďme dále. Jak by měl probíhat vývoj či tvorba webu, aby se to obešlo bez nějakých velkých bodných ran na straně UX? Co bys odporučil vývojářům a webovým studiím? Na co by si měli dávat pozor?

Spousta lidí si myslí, že musí ihned začít s grafickým návrhem nebo tvorbou wireframe. Není tomu ale tak, jelikož potřebujeme znát, co má být cílem webu, co se od něj očekává a co má vůbec obsahovat. Také to není jen o UX, ale zapojuje se již marketing, SEO, copywriting a další části, které výsledný vzhled a funkčnost ovlivňují. Vše se na začátku konzultuje a připraví se předimplementační analýza, kde jsou všechny tyto prvky nadefinovány. Hodně také dbám na analýzu konkurence, aby se na nic nezapomnělo a abychom věděli, co konkurence využívá a jakým způsobem. Musím říci, že si hodně pochvaluji spolupráci se specialisty na SEO a copywriting, kteří se už zapojují v této první fázi, a se kterými výsledné návrhy webů konzultuji, i když si myslím, že nejsem začátečník. Vždy mě dokážou překvapit nějakou připomínkou nebo myšlenkou, která je oprávněná.

Již v několika firmách jsem školil téma správné tvorby webů nebo eshopů a definici postupu tak, aby se proces zbytečně neprotahoval nebo aby se na nic nezapomnělo. Je zde jeden velký problém, a tím je klient samotný, který má tendence v průběhu práce přidávat nové prvky nebo je měnit. I proto je hodně důležitá počáteční fáze, aby se klientovi ukázalo co nejvíce možností a doporučení, aby pak v minimální možné míře docházelo ke změnám a zbytečným průtahům.

A když už jsme u toho, ty jsi teď zaměstnán v nějakém studiu a nebo pracuješ čistě sám na sebe?

Pracuji sám na sebe a musím říci, že si to nemohu vynachválit, jelikož hodně času trávím na konferencích nebo vzděláváním, protože bez toho bych zůstal na místě a nikde bych se neposunul. Mám ale hodně partnerů, se kterými spolupracuji na větších projektech a je vidět, že ta spolupráce funguje.

Jak jsi uvedl, často jezdíš na konference. Kde bereš čas na samotnou práci? Přece jenom je to docela časově i finančně náročný koníček. A proč vlastně na takové konference jezdíš? Pomáhají ti v osobním rozvoji?

Den bohužel není nafukovací a v začátcích jsem hodně bojoval s motivací a time managementem, asi jako všichni, kteří začínali podnikat. Hodně mi pomohly kurzy GTD a definování si vlastních návyků, které si snažím držet. Vstávám každý den v 5 ráno, jelikož jsem zjistil, že je to má nejproduktivnější část dne. Kdysi jsem byl spíše noční pták, ale to, co mi po půlnoci trvá 3 hodiny, zvládnu brzy ráno za hodinu, což je obrovská úspora času. Navíc když si dáváte oběd, tak máte mnohem lepší pocit, jelikož už vidíte za ten den za sebou obrovský kus práce. Toto mě posunulo hodně dopředu, stejně jako dopolední ignorace sociálních sítí a některých emailů, díky čemuž se můžu dostat do stavu flow a pořádně makat.

Konference jsou perfektní na networking, ale po čase se dostanete do stavu, kdy se většina témat opakuje nebo už si říkáte, že vám konference nic nedává. Pokud si z konference odvezu alespoň jednu poznámku, kterou využiji ve svém podnikání a posune mě kupředu, tak ta konference měla pro mě smysl. Stále se snažím vzdělávat a mít široký záběr, který pak mohu využít v tom, co dělám. Hodně mi teď dávají především konference v zahraničí, které jsou jiné než u nás a především se tam řeší jiná témata. Zrovna nedávno jsem se vrátil z konference Ecommerce Expo v Londýně, která byla hodně inspirativní a je krásně vidět, jak jsme u nás o pár let pozadu co se eshopů týče.

Finančně se to dá zvládnout, jelikož to beru vždy jako investici do sebe a nejsem moc náročný na životní náklady. Píši si ale na kolik mě která konference vyšla a na konci roku si chci udělat součet. Myslím, že to bude částka, za kterou by se dalo pořídit pěkné auto, ale sám bych se nikde neposunul a nepoznal bych spoustu super lidí.

A není lepší hledat vlastní cesty a sám pak přednášet, než se učit od ostatních?

Rád se učím od ostatních a hlavně mám rád otevřené praktické diskuze, kterých je na podobných konferencích opravdu hodně. Myslím si, že i celkový záběr člověka je hodně důležitý. I proto navštěvuji konference různých témat: branding, SEO, marketing, podnikání, UX a další.

Již jsem měl možnost několikrát přednášet a jsem vždy moc rád za feedback k přednáškám. Snažím se mít co nejpraktičtější přednášky, jelikož těch teoretických je u nás opravdu hodně. Musím na sobě a především na projevu ještě hodně pracovat, za což děkuji posluchačům, kteří mi dávají zpětnou vazbu a nebojí se říci kritiku. Letos mě ještě několik přednášek čeká a moc se na to těším.

Jakým projektům se aktuálně věnuješ?

Aktivně se teď nevěnuji žádnému projektu, jelikož to už bych časově nestíhal. Většinu času věnuji klientům, vzdělávání, sportu a kamarádům.

Kterou UX akci považuješ za nejlepší?

Musím říci, že se mi nejvíce líbil UX Camp v Kodani a UX Camp Europe v Berlíně, ze kterých jsem si odvezl nejvíce inspirace. U nás byla zatím nejlepší akce RealUXCamp v Bukovině, kterou pořádal Berka.

Jan Kvasnička na přednášce jak jinak než o e-commerce

Půjdeš na Marketingfestival, který pořádá Jindra Fáborský?

Určitě, to si nemůžu nechat ujít. Bude to jedna z nejlepších konferencí a moc se na ni těším. Měl jsem to štěstí se s Jindrou bavit ještě v začátcích, kdy to plánoval, a už tehdy bylo jasné, že to bude něco velkého. Také se hodně těším na networking, jelikož toto je akce, kterou si nechá ujít jen málokdo a cena je opravdu nízká vzhledem k tomu všemu, co v rámci konference bude.

Chodíš na Webexpo? Na kolika těchto konferencích jsi byl? A co říkáš na kvalitu  Webexpa za posledních pár let? Jde podle tebe kvalita přednášek (a přednášejících) strmě vzhůru a nebo spíše pomalu, ale jistě klesá?

Na Webexpu jsem zatím ještě nebyl. Letos jsem ho zvažoval, ale neseděl mi termín. Kvalitu tedy nemůžu hodnotit.

Honza Kvasnička - jak jinak - přednáší na Affiliate konferenci

Co považuješ za svůj největší úspěch v životě?

Tak to je záludná otázka. Stále doufám, že ten největší úspěch se ještě dostaví J. Myslím, že je to fakt, že dělám to, co mě baví a stojím pevně na vlastních nohách.

Kam by ses chtěl posunout za rok či dva roky? A v kolika letech bys chtěl jít do penze :-)? A věříš tomu, že až půjdeš do důchodu, tak stát bude mít na penze?

Příští rok mě čeká přesun z Ostravy do Prahy, tak to bude takový první krok. Hodně mě láká vyzkoušet si pracovat ze zahraničí, ale to je spíše otázka do budoucna. Do penze bych chtěl jít co nejdříve a líbí se mi představa něco vybudovat a jít třeba v 32 „do penze“, ale jelikož mě práce baví, tak si myslím, že to tak brzy nebude, vše bude záležet na okolnostech. Na stát určitě spoléhat nebudu a chci si vypracovat finanční polštář na stáří.

Spoříš si třeba již teď na důchod?

Jsem hodně šetřivý člověk a snažím se s penězi pracovat. Mám nějaké investice, především do projektů, kde se mi to celkem pěkně zhodnocuje a neleží jen na účtu. Měsíčně si také posílám nějaké finance na účet, který nepoužívám. Nevím kolik tam je, jen mi jednou ročně přijde výpis. Toto dělám už více jak 4 roky. Díky tomu vím, že pokud bude jakýkoliv problém, mám kde sáhnout.

Kdo je podle tebe nejlepším webdesignérem na světě? A v čem je unikátní a lepší než tisíce jiných?

Tak to vůbec nevím a nemám ani žádný takový vzor. Z oblasti UX mě hodně oslovuje Eric Reiss, který je hodně osobitý a má zajímavé uvažování. Především je to super člověk, který dokáže z přednášky udělat velkou show a jsem rád, že ho znám osobně.

I Honza se snaží dosáhnout mistrovství v řečnictví. Jak sám říká, zatím se stále má co učit

Zajímáš se také o SEO a jiné formy internetového marketingu? Měl by tak činit každý webový vývojář? Může mu to v něčem pomoci po profesní stránce, když bude chápat i další spřízněné obory?

Hodně se zajímám o vše, co s online podnikáním souvisí, tedy i SEO, PPC, marketing, linkbuilding, obsahové strategie atd. Díky tomu má člověk širší rozhled a může klientovi poradit ve více věcech nebo jej lépe nasměrovat. Webový vývojář by měl mít určitě základní povědomí o marketingu a SEO. Především on-page SEO je důležité, jelikož pokud vývojář navrhuje web, kde se předpokládá hlavní návštěvnost z vyhledávání, tak by se podle toho měl zařídit.

Když jdeš do restaurace a tam narazíš na špatně navržený jídelní lístek, přemítáš si v hlavě, jak bys jej udělal jinak? Protože jestli ty ne, tak mě tahle profesní deformace již postihla :-).

Zatím jsem na to imunní J. Ale znám spoustu lidí, co to tak mají a hned vše fotí a sdílí na sociálních sítích, což už je trochu pracovní deformace :-D. Jsem spíše rád, když můžu vypnout. A dát hlavě chvilku klid.

Protože už jsme tak trochu nakousli jídlo – co rád jíš? A jaké je tvé oblíbené pití? A bojuješ také jako desítky kancelářských krys s nadváhou? Pokud ano, tak kdo vítězí?

Mám rád kuřecí maso snad na jakýkoliv způsob a hodně zeleninu. Oblíbené pití asi nemám, ale jako každý chlap si rád někdy zajdu na pivko nebo si dám doma vínko. Patřím mezi ty, co bojují s nadváhou. Důvodem jsou bohužel i zdravotními problémy, které mě provázejí poslední 3 roky a kvůli kterým jsem musel brát prášky s kortikoidy, což se také projevilo. Brzy mě čeká operace, tak snad pak bude vše v pořádku. Jinak miluji sport a to snad jakýkoliv.

Kdo tě po profesní stránce nejvíce ovlivnil? A kdo tě ovlivnil po té netechnické (lidské) stránce?

Nemám žádný vzor a těch lidí, kteří mě ovlivnili, bylo opravdu hodně, jelikož se hodně nechávám inspirovat a vše zajímavé si hned zapisuji. Po netechnické stránce hlavně rodiče, kteří jsou miliónoví a mám s nimi super vztah.

Otázka na závěr – čteš Objevit.cz :-)? Pokud ne, tak co by zde mělo vycházet za články, abys náš web četl.

Objevit.cz čtu, ale přiznám se, že jen některé články. Objevit čtu rád, ale už mě tolik nezajímají technická témata jako kdysi. A ani už na ně nemám moc čas :-).

A teď skutečně poslední otázka. Chceš našim čtenářům něco vzkázat?

Vzdělávejte se, nestůjte na místě, zakládejte si na vlastních službách a osobním přístupu.

Díky moc, že jsi trpělivě vydržel odpovídat až do konce. Stejně jako ostatním ti popřeju hodně štěstí do budoucna. Ať narazíš na samé povedené české weby. A nebo spíš bych měl asi přát, ať potkáváš samé hnusné weby, protože pak budeš mít zakázek habaděj :-). Honzo, měj se a snad si brzo také popovídáme o nějakém dalším tématu.

Komentáře

  • Tomáš Jedno

    Tady se někdo bojí negativní kritiky, že byla nasazena cenzura, žé :D

  • Dobrý den, váš komentář skončil ve spamu. Nikdo komentáře nemaže, pokud nejsou vulgární. Tenhle paskvil je jednou z docela dost prodavaných šablonna internetu, my jsme jej pouze upravili a předělali. Kritiku bych si rád vzal k srdci, ale jelikož jste nenapsal nic, od čeho by se dalo odrazit, tak pak nelze moc uvažovat nad změnami. Web se ještě bude hodně upravovat. A projde docela dost změnami. Ještě není hotový, ale je aspoň lépe přístupný z mobilů a tabletů :-). Ono dořešit design pro web, kde máte kolem 7000 příspěvků, „pár“ desítek kategorií a k tomu několik zcela odlišných kategorií (GIFy, videa, přednášky a akce), není záležitost na pár dní a rozhodně to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá…. Jsou v tom desítky / stovky hodin práce.

Nahoru