Jan Linhart: Důležitější než SEO je kvalitní produkt a konkurenceschopný web

Jan Linhart: Důležitější než SEO je kvalitní produkt a konkurenceschopný web

Snad každý Čech a Slovák, který se zajímá o optimalizaci pro vyhledávače, se musel setkat s přezdívkou Arar, pod níž vystupuje Jan Linhart, zakladatel vlastní společnosti zabývající se právě zvyšováním příjmu webových stánek pomocí SEO, spoluautor úspěšné knihy a dnes také provozovatel mnoha zajímavých projektů…

Činnost Jana Linharta se týká primárně rozvoje vlastních webových projektů a SEO. Často jej vídáme na různých diskuzních fórech, kde radí a diskutuje právě o zvyšování návštěvnosti a problémy s vyhledávači. Můžeme jej zařadit mezi české legendy ve svém oboru.

Začátkem roku například založil první coworkingové centrum v Olomouci, kde chce sdružovat podobně smýšlející lidi, kteří si navzájem mohou poradit a pomoci v podnikání. Zatím má k dispozici „pouze“ dvě kanceláře, do budoucna se však hodlá rozšiřovat. Minimální kapacita je teď 13 lidí, mezi nimiž je i František Szabó, provozovatel Linkmonitor.cz. Zajímavým projektem jsou ale i Soutěže.cz, kde si lidé mohou založit vlastní soutěž. Budou jim poskytnuty správné a kompletní právní podmínky, propagace zdarma a možnost vložení iframe na svůj web. Uživatelé tak ušetří za právníka, ale i za programátora.

K SEO ho přivedla soutěž, dnes je v něm legendou

Jak to ale většinou bývá, začátky jsou nevyzpytatelné a překvapující. Stejně tomu bylo i u Honzy Linharta, který se optimalizaci pro vyhledávače věnuje od roku 2004. „Tehdy probíhala soutěž Běžešelemovací řůčovičky, které jsem se sice přímo neúčastnil, ale díky ní jsem se začal o SEO více zajímat,“ vzpomíná na své začátky podnikatel, kterému se podařilo na SEO zbohatnout a založit i vlastní společnost.

SEO má hodně společného s prodejem odkazů, netrvalo tedy dlouho a i s tímto se Honza Linhart musel setkat.„Brzy mi napsalo jedno zahraniční casino, jestli bych neprodal odkazy ze svého webu. Souhlasil jsem a vydělal tak první peníze za prodej odkazů. Říkal jsem si, že když se na jednom webu dají peníze takto vydělat, mohl bych takových webů mít více,“ popisuje s úsměvem na tváři Linhart, který v té době teprve začal objevovat, proč je o odkazy vůbec zájem, jaké jsou ceny a co to vlastně je Pagerank.

Zrodila se tak první myšlenka, jak na prodeji odkazů vydělávat. „Začal jsem tedy budovat vlastní síť webů, ze kterých bylo možné prodávat odkazy. Weby jsem začal i kupovat a měl jich stále více a více,“ dodává a vzpomíná, jak vkládal svoje první poptávky na fórum JakPsátWeb.cz v době, kdy Webtrh ještě neexistoval, a mnoho lidí v jeho činnosti nevidělo smysl: „Pamatuji, jak jsem zájemcům o prodej webů musel vysvětlovat, co to Pagerank je a proč na něm tak lpím. Teď už se do takových situací nedostávám.“

Dnes má Linhart v oblasti SEO nesčíslné zkušenosti, ale sám dodává, že se stále učí: „Cokoliv nového dělám, je pro mě i učením. Nikdy nemohu říct, že už o SEO vím všechno a nic mě nepřekvapí. Zkoušením se člověk vždy naučí nejvíce. Mohu sledovat video a číst knihy, jak správně plavat, ale když skočím do bazénu, tak se teprve tréninkem a cvičením udržím nad vodou. Rozhodně proto doporučuji zkoušet, co má jaký efekt, a podle toho se učit.“

SEO není základem úspěchu, mnoho lidí ani neví, co znamená

Samotné SEO je stále hodně diskutované. Mění se v něm trendy, točí se v něm miliony. Mnoho lidí však ani nezná správnou definici, která by vystihla podstatu optimalizace pro vyhledávače, na což poukazuje i Linhart:„Hodně lidí skutečně neví, co to SEO je. Myslí si, že stačí upravit titulky webu a SEO je hotové. Jiní zase spoléhají jen na nákup odkazů, čímž svoje SEO dokončí. To je ale chyba,“ připouští a sám SEO definuje jako postup vedoucí ke zvýšení cílené návštěvnosti z vyhledávačů a následné získání zákazníků z příchozích návštěv.

Nedílnou součástí SEO by měla být i úprava informační struktury webu. Mnoho lidí se totiž při příchodu na web vůbec nevyzná a nenajdou řešení svého problému: „SEO je pro podnikatele velice důležité, jelikož může jejich podnikání zásadně pomoci. Ne každému se ale musí vyplatit. Když můj web není dostatečně konkurenceschopný nebo má příliš nízký konverzní poměr, investice do SEO se nevyplatí.“

SEO však podle Linharta není základem úspěchu v podnikání. „Tím je spíše kvalitní produkt nebo služby. Žádná reklama mi z dlouhodobého hlediska v úspěchu nepomůže, pokud nejsou moje produkty a služby dostatečně kvalitní,“ upozorňuje a připouští, že mnoho internetových firem nikdy o SEO neslyšelo, přesto jsou úspěšné. Mají totiž kvalitní produkty a služby a na nich mohou stavět svůj marketing: „Každá vložená koruna do reklamy se mi může vyplatit s určitou efektivitou a u SEO je pravděpodobnost, že tato efektivita bude větší než u jiných forem reklamy.“

Na otázku, zdali lidé důležitost SEO podceňují, Honza trochu zaváhal: „Jak kdo. Někteří jej podceňují, někteří přeceňují. Otázkou je, co je součástí SEO a co nikoliv. Dobře strukturovaný web s výhodami oproti konkurenci bude ve vyhledávačích pravděpodobně i bez toho, aniž bych do SEO investoval. To samé platí i u kvalitních produktů, které když mám, je zbytečné příliš investovat do SEO.“ Zároveň však připouští, že mnoho obchodních zástupců může důležitost SEO pro firmu přeceňovat a vidět v ní základní kámen v úspěchu na internetu. Pokud ale patříte mezi stovku obchodů se stejným sortimentem, nemusí vám ani sebelepší SEO pomoci. Ani vysoké pozice ve vyhledávačích z vás neudělají milionáře, je nutno raději investovat do jiných činností.

S optimalizací pro vyhledávače nebudete nikdy hotovi

Začínající podnikatelé mají mnohdy pocit, že právě SEO je může dostat na vrchol. Proto do něj chtějí co nejrychleji začít investovat, což se nemusí vyplatit. „SEO je běh na dlouhou trať. Nikdy nelze říci, že je hotové. Všichni by do něj tedy měli investovat průběžně. Při tom se dá i měřit efektivita prováděných činností a říci, co se vyplácí, a co ne,“ upozorňuje Linhart a podnikání na internetu přirovnává k tomu v off-line světě: „Je to opravdu stejné. Pokud svoje podnikání nerozvíjím a neinvestuji do rozvoje a vylepšení, tak mě brzy předběhne konkurence, která právě teď někde může růst.“

Dalším problémem mohou být samozvaní „SEO odborníci“, kteří dokáží profesionály pobavit i znechutit. Oni, ale i obyčejní lidé, se často dopouští i základních chyb: „Asi tou největší jsou duplicity jakéhokoliv charakteru. Stejný web na různých adresách, stejné titulky, texty a podobně jsou prostě špatně, stejně jako uživatelská nepřívětivost webu. Když návštěvník přijde na web a musí hledat, o čem web vlastně je, tak je to celé k ničemu.“

A jak Honza vidí budoucnost SEO? „Většina způsobů nejspíš zůstane zachována. Stále však budou důležité zajímavé a aktuální informace na webu. Předpokládám také, že se bude zvyšovat vliv sociálních sít a více firem na nich začne být aktivních.“

Psaní delších textů mu dělalo problém, a tak napsal knihu

Honza Linhart pořádá i řadu školení, kde lidem radí, jak svoje weby pro vyhledávače optimalizovat a jak zase ne. „Školení je činnost, která mě možná baví ze všeho nejvíce. Na začátku vždycky vysvětlujeme různé pojmy a poté ukazujeme, jak zvolit správná klíčová slova a landing page pro posilování webu. Nezapomínáme ani na on-page a off-page faktory a zakázané techniky, kterým je nutno se vyvarovat. Nakonec poskytneme informace, jak veškerou snahu vyhodnocovat.“

Na jedno školení se dostaví průměrně šest lidí. Tím se vše možná odlišuje od řady dalších školení, protože probíhají v jakémsi „komorním“ duchu. V průběhu jsou rozebírány weby účastníků, kde školitelé poskytnou první rady a nápady na vylepšení. Účastníci samozřejmě mohou klást otázky, což s úsměvem ve tváři potvrzuje i Linhart: „Poslední dobou mám dojem, že by hodně lidí chtělo vědět, jak přechytračit vyhledávače. Triky na to samozřejmě existují, ale z dlouhodobého hlediska mohou spíše uškodit, na což také často upozorňuji,“ dodává a všechny naše čtenáře zve na další školení, které probíhá 13. 6. v Olomouci.

Linhart je i autorem známé knihy 333 tipů a triků pro SEO. Na té spolupracoval s Michalem Kubíčkem, přičemž samotnou spolupráci ještě nikde na internetu nekomentoval. „Já jsem napsání knihy tehdy vůbec neplánoval. Až když mi Michal zavolal, zdálo se mi to jako super příležitost vyzkoušet něco nového, tak jsem s nabídkou souhlasil. Práci jsme si rozdělili přibližně na půl, Michal psal především on-page faktory, já zase off-page faktory. Vzájemně jsme se také doplňovali,“ vzpomíná a dodává, že kniha obsahuje i řadu rad, které zkušení čtenáři už znají. Kniha však nemá poskytnout „zlatý grál“, ale vysvětlit základy optimalizace.

„Nejsem dobrý spisovatel. Psaní delších textů mi vždy dělalo problémy. Bylo to pro mě tedy trochu složitější, ale pár řádků jsem každý den zvládl napsat. Michalovi patří velké poděkování, že mě k psaní knihy přizval. Spolupráce byla perfektní,“ dodává Linhart a věří, že se s mnohými čtenáři potká na svých školeních, prostřednictvím své knihy nebo alespoň někde na internetu při boji za větší přívětivost vyhledávačů a vyšší návštěvnost.

Komentáře

Nahoru