Dnes vyšlo 1 článků

Jedenáct znaků, podle kterých poznáte podvodný e-shop

Jedenáct znaků, podle kterých poznáte podvodný e-shop

S rostoucí oblibou e-shopů a nakupování přes internet pochopitelně vzrůstá i počet různých vykuků, kteří vidí zavedení falešného e-shopu jako cestu, jak bez námahy získat dost peněz. Jak se vyvarovat toho, že naletíte podvodníkovi?

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vydala v souvislosti s čím dál častějším zneužíváním loga její certifikace krátký přehled bodů, jimiž se s největší pravděpodobností bude vyznačovat podvodný nebo přinejmenším podezřelý e-shop.

11 bodů, podle kterých poznáte podvodníka

1. Příliš nízké ceny a prodej sortimentu, který už jinde není v prodeji. Nechat se nalákat na nízkou cenu je tak snadné! Obvykle je navíc zboží opatřeno ještě originálními komentáři, které vysvětlují, proč je tak neuvěřitelně levné a k mání pouze zde. Znáte také ty „výprodeje skladů“, „likvidaci zboží zkrachovalé firmy“ a „zboží dovezené přímo z továrny“?

2. Chaotická skladba sortimentu, který sestává hlavně z módního zboží. Podvodné e-shopy se obvykle vyznačují podezřele širokým sortimentem ve stylu „Pejsek a kočička vařili dort“. Tímto způsobem se e-shopu daří nalákat zákazníky přes vyhledávače i přímou reklamou. E-shopy samozřejmě musí nabízet takové zboží, o jaké je aktuálně zájem a čím víc jej nabízí, tím víc lidí se naláká.

3. Chybí jakýkoliv kontakt na vedení e-shopu a k dispozici je pouze kontaktní formulář. Jakmile narazíte na e-shop, který neobsahuje žádné způsoby, jak se kontaktovat s osobou nebo osobami, které za ním stojí, radši couvejte. Email je, na rozdíl od kontaktního formuláře, sledovatelný způsob komunikace. Když vyplníte formulář a odešlete jej, nemáte v ruce naprosto nic, žádný důkaz o tom, že jste jej vůbec odeslali. Pokud na webu najdete aspoň adresu, zadejte si ji do Google Street View – zjistíte, zda daná firma na adrese skutečně sídlí nebo zda se jedná o podvod.

4. Nelze se dovolat na uvedený telefon. Pokud máte o serióznosti e-shopu své pochybnosti, nebojte se zavolat na uvedené číslo. Uvidíte, zda vám jej někdo zvedne a jaké informace vám podá. Telefonní číslo, podobně jako další údaje, navíc slouží i k vyhledávání referencí a hodnocení.

5. Na e-mail nikdo neodpovídá. Tento bod sám o sobě nic moc neznamená, každopádně, pokud se vám na váš e-mail nikdo neobtěžuje odpovědět v nějaké rozumné časové lhůtě, běžte radši jinam – k někomu, kdo si již získal vaši důvěru.

6. Internetová doména existuje krátce a neposkytuje údaje o vlastníkovi. Jedná se o další způsob, jak podvodníci zametají veškeré cestičky k sobě. Naštěstí existují nástroje, které vám umožní si doménu prověřit. Pro české stránky je k dispozici www.nic.cz, pro zahraniční www.whois.net. Zde můžete nejen zkontrolovat údaje o vlastníkovi domény, ale navíc zjistit, zda nebyla zaregistrovaná minulý týden, zatímco se holedbá dlouhými léty služby zákazníkům.

7. Můžete pouze platit předem, chybí možnost dobírky. Jedná se o jeden z nejtypičtějších a nejčastějších příznaků podvodného e-shopu.  O nutnosti platby předem se dozvíte obvykle až v průběhu nebo po dokončení objednávky a někdy si ještě od prodejce vyslechnete srdceryvnou historku, proč vám nemůže poslat zboží na dobírku.

8. Podvodné uvádění certifikace APEK, Heuréka.cz a jiných. Má poctivý prodejce důvod si na stránky natřískat falešná osvědčení? Asi těžko. Pravost podobných certifikátů pro e-shopy si můžete ověřit vždy na stránkách jejich poskytovatele – třeba na www.apek.cz nebo na www.overeno.heureka.cz.

9. Zmatené obchodní podmínky, které jsou okopírovány odjinud. Podvodníci se s nějakými obchodními podmínkami moc nezatěžují, proto není složité odhalit kopii – někdy dokonce zůstává v textu obchodních podmínek uvedeno jméno původního e-shopu a další náležitosti. Jediné, co podvodníci na podmínkách mění, jsou práva kupujícího – samozřejmě se je snaží co nejvíce omezit. Komplikované bývá i vracení či reklamace zboží.

10. Obchod vznikl před pár dny nebo týdny. Tento bod jsme již zmiňovali v odstavci, který se týkal registrace domény. Nebojte se ale zajít ještě dál a ověřte si firmu v rejstříku na www.justice.cz. Tak zjistíte, zda se nejedná o bílého koně nebo zda nedošlo ke zneužití cizích identifikačních údajů.

11. Obchod nemá žádné recenze ani hodnocení od zákazníků. Využijte vyhledávání referencí a komentářů stejně jako sociální sítě a pátrejte po odezvě zákazníků e-shopu. Důkladně si komentáře a recenze přečtěte, pokud narazíte na větší množství recenzí, které kritizují e-shop za nedodání zboží, s největší pravděpodobností se jedná o podvod. Zkušenosti zákazníků shromažďují i stránky www.podvodnefirmy.cz nebo www.spolecnaobrana.net.

Zdroje:

https://www.lupa.cz/clanky/jak-poznat-podvodny-e-shop-tady-je-jedenact-priznaku-ktere-napovi/

https://goo.gl/UNXt7

Komentáře

Nahoru