Jindra Šulcová: Proti velkým hráčům máš šanci jen když víš, co děláš

Jindra Šulcová: Proti velkým hráčům máš šanci jen když víš, co děláš

Ochranné známky, doménové spory, franchísingové smlouvy, autorská práva ve vztahu k ochranným známkám, to je jen malý výčet toho, čemu se Jindra Šulcová aktivně věnuje. Pracovala už na velkých projektech pro společnosti ŠKODA AUTO a.s. a Heineken Česká republika, ale sama říká, že má ráda spolupráci i s menšími subjekty. Aby své vědomosti a zkušenosti rozšířila dále, organizuje 4x ročně pro podnikatele a další zájemce ucelené školení a workshop zabývající se registrací a správou ochranných známek, který nese název Braň svou značku.

Ahoj Jindro. Těší mě, že sis na nás udělala čas, i když to určitě s tvým pracovním vytížením nebylo jednoduché.

Promiň, že to trvalo tak dlouho ☹

Můžeš na úvod našim čtenářům říct, co všechno může podléhat ochranné známce?

Jestli chápu tu otázku správně, ptáš se, co všechno může tvořit ochrannou známku?

Přesně tak.

Za současné právní úpravy může být ochrannou známkou jakákoli značka schopná grafického znázornění, která je schopná odlišit výrobky a služby jejího vlastníka od výrobků a služeb ostatních. Tahle definice ochranné známky se s novou právní úpravou (do konce roku 2018) změní tak, že grafická znázornitelnost už nebude podmínkou a tím se otevře prostor pro nové druhy ochranných známek. Máme se na co těšit.

Můžeš uvést nějaký konkrétní příklad? Nedovedu si vůbec představit, co by podle nové právní úpravy mohlo být tím novým druhem ochranné známky.

Třeba znělka nebo vůně. Celkem často je k vidění přihláška notového zápisu, ale notový zápis a znělka sama jsou dvě různé věci, s novelou zákona o ochranných známkách by měly jít teoreticky přihlašovat i ty znělky. To samé parfémy, ty graficky znázorníš teoreticky jen chemickým vzorcem, takže se v praxi nepřihlašují vůbec. Časem by i toto mělo být možné. A nejen to.

Dotkne se právní úprava nějakým způsobem už registrovaných ochranných známek? V čem mohou nastat problémy?

Ona ta novela ještě neviděla světlo světa, takže se to těžko odhaduje, ale v tomhle směru problémy nečekám.

A kdy má vůbec smysl uvažovat o registraci ochranné známky? Není to úplně jednoduchý proces, který zároveň něco stojí. Pokud se nepletu, tak za samotnou registraci člověk zaplatí 5 000 Kč.

Pořád doporučuji chránit ochrannou známkou až značku projektu, který se ukáže být životaschopný. Jojo, správní poplatky za českou národní ochrannou známku jsou 5.000 Kč, když se se seznamem výrobků a služeb vejdeš do 3 tříd. Když ne, platíš příplatky 500 Kč za každou další třídu.

Má ochranná známka smysl i pro menší subjekty? Když se podívám na různé kauzy, tak mám dojem, že velcí hráči si stejně dělají, co chtějí a následně spoléhají na jejich právní oddělení, které to nějak zařídí. Je šance obstát proti gigantům?

Nemyslím si, že by bylo tak zle. Ale na rovinu říkám, že proti velkým hráčům máš šanci jen když víš, co děláš.

Jak dlouho to trvá, než se zaregistruje ochranná známka?

Jak která. Evropskou ochranou známku díky zrychlenému řízení Fast Track můžeš mít za 3,5 měsíce, českou národní za 4,5 měsíce, když všechno dobře jde.

Zvládl bych si zaregistrovat ochrannou známku i sám, nebo je lepší využít pomoc odborníka? Kolik řádově taková asistence při registraci stojí?

Za předpokladu, že víš, co děláš, tak ano, registraci ochranné známky zvládneš i sám. Asi tě nepřekvapím, když řeknu, že jestli si nejsi jistý v kramflecích, je lepší konzultovat odborníka. I kdyby to mělo být jen pro kontrolu připraveného formuláře. Zrovna dneska jsem jednu takovou přihlášku připravenou právním zástupcem kontrolovala, a na první straně formuláře našla 3 chyby. Co dodat. Cenové rozpětí je docela velké – na trhu jsou hráči, co nabízejí registraci ochranné známky doslova za pár korun, ale také střelci, kteří vám ji zajistí za desítky tisíc.

Máš představu o tom, kolik je řádově v České republice zaregistrovaných ochranných známek?

Necelých 1,4 milionu registrovaných práv k dnešnímu dni. A další jsou přihlášené k ochraně. Docela slušné číslo, viď?

Předpokládám, že se v nich musíš aspoň trochu orientovat, abys mohla vykonávat svoji práci. Jak to zvládáš?

Základ je umět poznat problém a naopak nedělat problém tam, kde není. V tom pomáhá zákon o ochranných známkách a rozhodovací praxe úřadů a soudů. Často slýchávám dotazy typu „v kolika písmenkách se musíme odlišit, aby to bylo čisté? nebo „pomůže, když přidáme tečku, pomlčku nebo zdvojíme písmenko?“ Tak takhle jednoduché to není a na všechny tyto dotazy odpovídám – ne. Je to o podobnosti z vizuálního, fonetického a významového hlediska a z hlediska celkovém dojmu, kterým dvě značky působí na tzv. průměrného spotřebitele. A taky o značce, jestli je popisná nebo fantazijní, jak dlouho je na trhu atd., od toho všeho se odvíjí její právní postavení a tím i pozice jejího vlastníka ve sporu.

autorka fotografie: Lenka Bukačová

autorka fotografie: Lenka Bukačová

Myslím, že většina lidí si nedovede představit, co všechno tvá práce obnáší. Mohla bys stručně popsat, jak vypadá tvůj typický pracovní den?

Jedu klasicky podle „to do listu“. Začínám jednoduššími úkoly, jako jsou písemné konzultace, watching, podání přihlášek anebo rešerše, postupně si přidávám, třeba vyhodnocení rešerší nebo přípravu podání, tím většinou končím. Nějaký čas mi zabírají věci okolo, jako sociální sítě a podobně., ale suverénně největším žroutem času jsou schůzky s klienty, kteří se se mnou často chtějí potkat, než mi svěří nějakou pro sebe citlivou věc. A já to chápu, takže se snažím vyhovět, zároveň ale schůzky, kde jde jen o informace směřuji spíš na účast na školení, protože když porovnáte hodinovou sazbu, za kterou konzultuji s kurzovným na mém školení, kde mě mají posluchači na celý den, dozví se úplně vše, co pro běžnou praxi potřebují a můžou se zeptat na cokoli, poměr cena a výkon je jasný. A to pro obě strany.

Je něco, co ti v současné práci chybí, nebo tě práce maximálně naplňuje a vše ti vyhovuje?

Na té práci mě nejvíc baví, že to není žádná suchařina, že je v rámci možností, a oboru práva, hodně hravá. Baví mě propojovat právo a kreativu, naslouchat designérům, marketérům, UXákům, účetním, ekonomům a všem dalším, co k tomu mají co říct na jedné straně a klientům na druhé a zkoušet z toho dělat jeden celek, který bude srozumitelný pro všechny. Věřím, že se mi to jednou povede

Asi nejvíc mi chybí každodenní kontakt s týmem a lidmi obecně, pracuju z domu, to mluví za vše.

Osobně organizuješ také kurzy s názvem Braň svou značku, co všechno se účastník naučí? Předpokládám, že to jsou pouze základy, když to je jednodenní kurz. Nebo opravdu zvládneš zájemce připravit na vše podstatné?

Řekla bych, že absolvováním kurzu se dostaneš před 90 % podnikatelů v ČR co se znalostí o ochraně značky týče. V první řadě se naučíš, jak přemýšlet o značce od jejího výběru až po ochranu a obranu, co všechno nepodcenit, abys o ni nepřišel kvůli facce z místa, z kterého bys to vůbec nečekal. A to, jak zaregistrovat známku v ČR, EU i ve světě z těch informací v podstatě vyplyne.

Jinak s tebou souhlasím, kurz by mohl být klidně dvoudenní, ale to by mindset českých podnikatelů musel vypadat trochu jinak.  Zatím na to není správná doba.

Kdybych měl zájem o kurz, kolik si mám připravit peněz? A Jak často kurzy organizuješ?

Školení vedu 4x ročně a s kurzovným se vejdeš do 4.000 Kč.

S dovolením bych se posunul trochu dál. Co když mám fungující brand, ale zapomněl jsem si včas zaregistrovat ochrannou známku. A teď, když to chci napravit, tak zjistím, že už je zaregistrovaná?

Klasická situace. Pak ti nezbývá, než se těch ochranných známek zbavit, když to jde. Když ne, musíš si rozmyslet, jestli s tím dokážeš žít, nebo jestli nebude lepší vybrat jinou značku, která se od začátku ochrání tak, jak má.

Co si mám představit pod obratem „zbavit se těch ochranných známek“? Jaká se nabízí řešení?

Nejčastěji přichází v úvahu dva nástroje – zneplatnění známky z důvodu, že byla zapsána v rozporu se zákonem (byla tu tvá starší práva) a zrušení ochranné známky (třeba protože je užívána nekalosoutěžně).

A když to rozvedu dál. Nejsem odborník v této problematice, ale myslím si, že ochranné známky se vztahují vždy jen ke konkrétní oblasti, kde je zaregistrovaná. Jak mám tedy postupovat, když se moje firma rozvíjí a chci expandovat na zahraniční trhy?

Jednoduše, když registruješ svoji ochrannou známku, při sestavování seznamu výrobků a služeb koukej dopředu a registraci připrav tak, aby ti dokázala sloužit léta.

Jasně. Ale sama jsi mluvila o evropské ochranné známce a české národní známce. Kdybych měl firmu, se kterou jsem v začátcích chtěl cílit jen na český trh, ale během let jsem se rozhodl expandovat do zahraničí. Jak bych měl postupovat, abych mohl rozšířit platnost známky na zahraniční trhy?

Základ je mít ochranu značky nastavenou dobře doma, na ní pak můžeš postavit mezinárodní přihlášku. Ale ne nutně. Když expanduješ na trhy EU, první ve hře bude evropská ochranná známka. Když expanduješ mimo členské státy EU, můžeš podat mezinárodní přihlášku, kterou založíš na té původní české registraci. Národní, evropská a mezinárodní cesta se dají různě kombinovat, důležité je spočítat si, kolik to bude stát a vybrat takovou cestu, která bude nejschůdnější.

Je možné ochrannou známku prodat? Co to všechno obnáší?

Je to možné. A není to žádná věda. Když se dokážeš shodnout na smlouvě s druhou smluvní stranou, ochranná známka je rejstříkově převedená během několika dnů. Pak jen doladit daňové a účetní „detaily“. A je to.

Jak se určuje cena? Můžu prodat jen ochrannou známku, ale firmu, se kterou je spojena, si nechat a přejmenovat ji?

Určitě, i to jde. Asi nepřekvapím, když řeknu, že cena je pravidelně otázkou nabídky a poptávky.

autorka: Lenka Bukačová

autorka fotografie: Lenka Bukačová

Během své kariéry jsi už řešila spoustu případů. Pracovala jsi i pro světové značky. Konkrétně například Škodu a Heineken. Uvízla ti v paměti nějaká bizarní, těžká, nebo jinak zajímavá zakázka?

S nadsázkou říkávám svým kamarádům, až potkají snadný případ, ať mi ho pošlou Ono se to nezdá, ale když si uvědomíš, kolik je tu zapsaných ochranných známek, kterým nesmíš „vlézt do zelí“, najít manévrovací prostor nebývá snadné. A je opravdu hodně důležité umět vybrat značku a nadefinovat její ochranu tak, aby chránila to, co má. Aby ochranná známka nebyla jen iluzí ochrany. A velkých kauz už jsem zažila dost, nejradši se vracím k těm, kdy jsem pomohla malým firmám obstát ve sporu proti mnohem silnějším protivníkům, kteří nebyli v právu, ty mi dávají největší smysl.

Pracuješ radši na větších projektech, nebo máš ráda i menší zakázky?

Pomáhám začínajícím podnikatelům i majitelům velkých podniků.  Na začínajících mě baví, že jim můžu pomoct nastavit slušnou ochranu značky hned od začátku a když mi naslouchají, dozví se ty nejdůležitější věci, které se jim později mockrát hodí. Při práci s velkými podniky zase nemusím řešit rozpočet a můžu to udělat přesně tak, jak si to představuju a zároveň poodhalovat pravidla známkových strategií. Nepřestává mě udivovat, jak šikovné lidi, začínající i zkušené, při tom potkávám. V podstatě se od nich učím a hodně mě to baví.

A jak to vůbec vypadá? Pracuješ sama, nebo jsi obklopena týmem?

Svůj tým si buduju a pevně věřím, že se mi ho podaří dotáhnout tam, kde ho chci mít. Jsme na cestě.

Na to se nabízí otázka. Jaká je tvá vize ideálu? Každý má jiné sny a představy, jaké jsou ty tvoje?

Vize ideálu? Tým lidí, který se na sebe může stoprocentně spolehnout a každý v něm roli, která mu sedí. Komunikace nastavená tak, že každý ví, jak na tom ten druhý je a v čem potřebuje pomoct, aby mohl zaskočit, když má volněji. A radost z toho, že pracujeme spolu. To si přeju.

Jak se díváš na různé kontroverzní patenty některých výrobců? Mám na mysli například Apple, který si nechal patentovat obdélníkový tvar se zaoblenými rohy, ale i mnoho dalších zvláštností, které jsou, alespoň podle mě, sporné.

Promiň, v patentech se nevyznám, s tím Ti neporadím.

Přesto se na závěr zkusím zeptat ještě na jednu otázku ohledně patentů. Vyplatí se registrace patentu? Slyšel jsem názory, že je v některých případech lepší se hned vrhnout do výroby a prodávat tak dlouho, dokud se to vyplatí. Mnohdy se totiž v Asii objeví obdobný produkt ještě dřív, než novinka získá právní ochranu.

Nejsem v tom odborník, ale zdá se mi, že nejdůležitější je naučit se pracovat s patentovými informacemi a podle nich nasměřovat svoje podnikatelské preference.

Jindro, díky moc za poutavé povídání.

Bylo mi potěšením.

Komentáře

Nahoru