Jiří Cafourek: Dáváme zákazníkům nástroj k výrobě produktů, které jsou odrazem jejich osobností

Jiří Cafourek: Dáváme zákazníkům nástroj k výrobě produktů, které jsou odrazem jejich osobností

La Praga je mladá společnost, která vznikla teprve nedávno, zato ambice jejích zakladatelů jsou obrovské. S hrdostí tvrdí, že kvalita jejich opasků převyšuje kvalitu světových módních značek. Více nám prozradil spoluzakladatel společnosti Jiří Cafourek v exkluzivním rozhovoru.

 

Jirko, jak jste se vlastně dostali k výrobě opasků? Co byl ten hlavní podnět?

Tak jako většinu jiných mladých podnikatelů, už nás nenaplňovala práce pro někoho jiného. A řekli jsme si, kdy jindy, než teď? Jsme mladí a nemáme zatím žádné závazky v podobě hypoték a jiných úvěrů. Ani na nás doma nečekají malé děti, které jsou závislé na svých rodičích. Zatím si můžeme dovolit riskovat…

Proč jste se rozhodli zrovna pro výrobu kožených opasků na míru?

Přeskočím věci, jako naše nadšení pro práci s kvalitním přírodním materiálem a odpovím spíše z pohledu business strategie. Obecně se nám zdála móda jako celkem zajímavá oblast pro podnikání. Po hlubší analýze jednotlivých oblastí a našich možnostech jsme si řekli, že zakázková výroba kožených produktů, je takové relativně neorané pole. Tím nechceme říci, že by tu nebyla žádná konkurence. Naopak, ta je tu hojná, ale je poměrně dosti roztříštěná a netěží plný potenciál tohoto krásného odvětví.

lapraga

Jak to myslíš?

Ono to souvisí i s érou Číny v Evropě. Kdy se tam všechno levně vyrábělo a následně dováželo k nám. Což už dnes není pravda. Díky zvedající se ceně práce se tamní výroba opět obloukem přesouvá nazpět do Evropy. Tehdy ale místní výroba nedokázala konkurovat cenám dovážených výrobků, které byly hlavní konkurenční výhodou a do značné míry zanikla nebo alespoň v té podobě, v jaké existovala. Zakázková výroba v ČR dnes převážně funguje u jednotlivých brašnářů, kteří jsou roztříštění po celé republice.

Jak dlouho vám vlastně trvalo rozjet business tohoto typu? A setkali jste se v začátcích s nějakými problémy, se kterými jste nepočítali?
Celkový čas, od našeho prvního pracovního dne až po spuštění webu, byl nějakých 13 měsíců. Chtěl bych podotknout, že se jednalo o každodenní práci i s nějakými víkendy a svátky navíc.
A ta druhá otázka – Jestli jsme se setkali s nějakými problémy? Budete tento rozhovor chtít vydat s měkkou a nebo tvrdou vazbou? (smích) Naše zkušenost je taková, že prvotní nápad se nikdy neshoduje se skutečně realizovaným „výsledkem“. V průběhu exekuce nějakého nápadu se vždy dovídáte nové věci: „Tahle barva nekryje dobře s touhle kůži“ nebo „Ten vosk se odlepuje na potištěné obálce“ a jak tedy postupně na vašem nápadu pracujete, tak se vždy mění, roste, ohýbá a na konci dne se nikdy nepodobá tomu původnímu nápadu.

Jak probíhá výroba takového pásku? A jak dlouho vám zhruba trvá vyrobit jeden kus?

S výjimkou šicího stroje se jedná o kompletně ruční výrobu. Vlastně i spona je ručně zašitá. Historické řemeslo zůstává jádrem všeho, co děláme. Používáme výhradně tradiční nástroje užívané v brašnářství s důrazem na precizní ruční práci. Tomu tedy odpovídá i doba výroby. U golfového (řezaného) opasku s kontrastní hranou a prošitím je to cca 3-4h práce. Business (bombírované) opasky trvají 5h a déle.

Vidím, že si dáváte záležet na vysoké kvalitě výroby. Jaký typ zákazníků se tedy snažíte oslovit? Kdo je vaše cílová skupina?

Opasky Business edice jsou určeny zákazníkům, pro které je den bez obleku něčím nemyslitelným a opasek se může stát výrazným doplňkem už proto, že je vždy vidět. Naší potencionální skupinou zákazníků jsou proto převážně muži, a to majitelé firem, manažeři, konzultanti, ale i prodejci luxusních aut a realitní makléři. Když práce končí, neznamená to, že nemusíme dbát na svůj vzhled. V tu chvíli přichází na řadu naše neformální opasky. Ty rozšiřují naši cílovou skupinu o zákazníky, kteří v práci nebo ve volném čase nemusí být vždy formální, ale stále chtějí vypadat dobře. Sportovní edice je zaměřena především na golf, kde jsou barevné kombinace velice moderní. Zde se setkávají jak profesionální sportovci, tak lidé z již zmíněných skupin, nejen kvůli odpočinku, ale i kvůli navázání nových kontaktů. Další důležitou skupinou potencionálních zákazníků jsou lidé, kteří se rozhodnou darovat opasek jako dárek, těm mimo jiné nabízíme možnost potisku vnitřní části krabičky krátkým věnováním.

V dnešní době většina podnikatelů řeší budoucí EET. Jak myslíš, že se EET dotkne vašeho podnikání?
S ohledem na typ našeho podnikání v EET upřímně nevidíme žádný problém.

Prodáváte své zboží pouze přes internet nebo máte i jiné prodejní kanály? Je možné koupit si pásek La Praga i v kamenných prodejnách?
Prozatím prodáváme naše opasky výhradně přes náš internetový obchod. Začátkem října budou nabízeny naším novým obchodním partnerem, golfovou společností All4Golf. Prozatím budou výhradně v jejich nově otevřené prodejně na Praze 12, Čs. exilu 4.

Jak dosud hodnotíš vaše podnikání? Splňuje předchozí očekávání?

Když jsme začínali, chtěli jsme dělat něco, co nás baví a naplňuje. Něco, na co nekoukáte jako na „klasickej job“. Po této stránce to naše očekávání naprosto splňuje. Co se týče ekonomické stránky věci, tak na nějaké hodnocení podle mne je ještě stále brzy, zeptej se mě znova po Vánocích.

A jaké jsou vaše plány do budoucna? 🙂

Chceme si postupně upevňovat pozici na trhu, coby výrobce opasků. Rádi bychom to dotáhli na takovou úroveň, že když někdo v Česku řekne slovo „opasek“, tak se všem vybaví naše jméno. Současně máme v plánu vyrábět další produkty, které budou charakteristické mimo detailní zpracování i pro svou funkčnost.

Na vašem webu jsem se dočetla, že používáte nejkvalitnější materiály z celé Evropy. Dle čeho jste je vybírali?

Když jsme začínali, nikoho jsme neznali a o samotném řemeslu jsme toho také moc nevěděli. Musíte si uvědomit, že brašnářství je tradiční řemeslo, které se nijak zvlášť za ta staletí nezměnilo. Nástroje a způsoby zpracování jsou si dosti podobné. A pokud jste zruční, trpěliví, precizní, a zároveň se nebojíte pokládat mnoho otázek, jste schopni se toho relativně hodně naučit sami. Mnoho jsme se naučili z našich cest do Itálie, a to zejména na veletrhy v Miláně, které jsou zaměřené na brašnářský obor. Je to tam ohromné a nádherné.

lapraga

Nakonec bych se ještě ráda zeptala na váš konfigurátor opasků. Tvrdíte o sobě, že jste jediní v republice, je to stále pravda?

Ano, jsme jediní v republice. A vlastně by se dalo říci i na světě. Alespoň nikdo jiný ho nenabízí v takové kvalitě a s takovým výběrem jako my. V současné chvíli si v něm můžete nakonfigurovat naše pánské a dámské golfové opasky, ale i semiformální opasky vhodné např. do jeansů. V brzké době se chystáme spustit i konfigurátor na naše pánské a dámské společenské opasky. Ten bude o poznání jednodušší. Zákazník si v něm bude moci navolit pouze barvu kůže, prošití a typ spony.

????????

Jaký byl hlavní důvod k jeho vytvoření?

Vynecháme-li marketingové důvody a přejdeme k hlubšímu jádru věci, tak důvod pro nás byl hned od začátku poměrně jasný.  La Praga vždy byla a bude o jedinečnosti našich produktů. Na světě neexistují 2 identicky stejné postavy a osobnosti, přitom se vás všude snaží obléknout pouze do velikostí S, M, L a XL. My věříme, že každý si zaslouží oblékat se dle své vlastní osobnosti a dle své vlastní postavy – ne dle osobnosti a postavy, které jsou kompromisem pro miliony dalších. Prostřednictvím našeho konfigurátoru chceme dát našim zákazníkům nástroj k tvorbě výrobků, které budou odrazem jejich osobností.

Děkuji za rozhovor. A na závěr klasická otázka. Co bys  vzkázal našim čtenářům? 🙂

Buďte náročnějšími zákazníky. Osobně si myslím, že jsme si tak trošku v českém prostředí co by zákazníci zvykli nechat o sebe lámat větve. V jádru jsme velice nároční, ale následně ze svých požadavků snadno a rychle upustíme a spokojíme se s velice nízkou úrovní kvality služeb či produktů, což je chyba.

A proto moje rada zní:  Nebojte se chtít pro sebe lepší věci. Pokládejte otázky. Chtějte za své peníze adekvátní protihodnotu. A pokud nejste spokojení, odejděte a jděte jinam, kde vám ji dají.

Komentáře

Nahoru