Jiří Janků z pardubické eBRÁNY: Zjistit potřeby klienta je ta nejtěžší práce. Drtivá většina z nich totiž neví, že neví

Kreativec. Markeťák srdcem i duší. A člověk, který se svým týmem pomáhá malým a středním firmám růst. Spolu se svým týmem dokáží vymyslet geniální marketingové kampaně, luxusní weby a všechny možné věci v oblasti online a offline marketingu. To je Jirka Janků z pardubické eBRÁNY.

Dobrý den Jiří, někteří se s pojmem a firmou eBRÁNA ještě nikdy nesetkali. Dokázal byste na úvod říct pár slov o tom, co vlastně děláte?

Dobrý den i vám, co děláme? Vyrábíme weby, eshopy fungující na vlastní technologii a děláme internetový marketing, marketingové online a offline strategie.

Co vůbec stálo na počátku celého projektu eBRÁNA. Profilovali jste se od začátku jako softwarová firma zaměřující se na tvorbu webů a online marketing?

Tak v době, kdy jsme začínali, nebyl ještě online marketing online marketingem. Nic takového nebylo, když neberu, že web byl sám o sobě marketing. eBRÁNA má 14 let a já bych řekl, že jsme jedna z nejstarších firem, která funguje na tomto trhu. A ano, na začátku to byly výhradně weby.

12132583_1080217121988679_6309339452443999411_o

Na začátku jejich podnikání nebyl internetový marketing internetovým marketingem

V kolika lidech jste vůbec eBRÁNU zakládali? Měl jste nějakého společníka anebo vás bylo víc?

Dva. Mě a mého společníka, Martina Semeráda.

Kolik lidí u vás pracuje k dnešnímu dni?

Když bych do toho započítal i studenty, tak myslím, že tak 80 lidí tu určitě bude.

Firem, které se věnují marketingovým strategiím na míru a tvorbě webů je poslední dobou hromada. V čem je eBRÁNA jiná? A proč bych jako klient měl zvolit zrovna vaše služby? Respektive – jaké jsou vaše prodejní výhody a argumenty? 

Těch firem, které dělají weby je pořád víc a víc, to je pravda a na to my krásně odpovídáme jednou z nejdůležitějších hodnot eBRÁNY. Tou je stabilita. V tomto segmentu je neuvěřitelné množství firem, které vznikají, a které zanikají. Které jdou pod cenu, aby uspěly v honbě za rychlým výsledkem, nesledují trvalost svého počínání. A to bych řekl, že je největší hodnota eBRÁNY. A zároveň stavíme na udržitelné kvalitě. Takže klienti, kteří si od eBRÁNY něco koupí, tak dostávají produkt za takovou hodnotu, kterou si zaplatí a kterou potřebují, pro to, aby ve svém podnikání a na svých trzích byli díky těm službám online marketingu na špičce.

11227518_10153648885814496_5013102309071267123_n

eBRÁNA pomáhá firmám růst, dává jim služby, díky kterým převyšují svou konkurenci

Dejme tomu, že budu chtít postavit kompletní webové a marketingové řešení. Jsem maloobchodník, pro kterého je internet španělskou vesnicí a chci na něj vstoupit jako profesionál. Co byste mi v takovém případě doporučil? Na kolik mě taková služba u vás vyjde?

To se takhle nedá vůbec říct. Můžete chtít vstoupit na trh s tím, že jste nikdy podobné služby nepotřeboval, protože jste měl jednoho-dva velké odběratele. Pak budete potřebovat úplně něco jiného než třeba nová firma, která dělá v oboru služeb (chce si otevřít třeba nový kadeřnický showroom). Takže to se nedá takhle opravdu říct. To, co bych vám doporučil, je, sednout si s naším specialistou, který s vámi probere, čeho chcete dosáhnou a jakým způsobem. Jestli ta strategie, kterou máte stanovenou, je vhodná pro váš byznys. A pak teprve se budeme bavit o ceně, nástrojích a technikách, které se z hlediska toho marketingu pro vás hodí.

Dejme tedy tomu, že bych chtěl vstoupit na ten internet, tak když k vám normálně do eBRÁNY napíšu, tak si sjednám nezávaznou schůzku s tím specialistou a pak se s klientem dohodnete na dalším postupu?

Ano, přesně takto fungujeme.

Je stále poptávka po webech? Jak jsme na tom porovnání s ostatními státy?

Na to, jak si vedeme oproti ostatním, nedokážu odpovědět. Trh se neustále rychle mění v tom, že web už dneska není pro firmy, které staví weby, to gró toho byznysu. Web je prostě nějaká nosná technologie právě pro ty marketingové služby dalšího charakteru typu PPCčka, SEO, copywriting a tak.

Důvěřují tedy Češi tomu prodejnímu potenciálu? Nebo jsou spíše stranou?

Asi ne, Češi nejsou stranou.

Co je třeba aktuálně nejvíce trendy, co se týče vývoje webů? Dokázal byste říct, co by takový nově-vytvořený web měl obsahovat?

Současný web by měl obsahovat to samé, co měl obsahovat před deseti lety. Protože, ač se to zdá k nevíře, máme spoustu moderních technologií a různých technologických vln, které se zdánlivě posouvají. Ale to, jak se marketing má dělat dopředu, nedokáže žádná technologie nahradit, mluvím zde právě o tom kvalitním marketingovém zpracování těch základních věcí.  To znamená, ty věci se dělají pro toho zákazníka tak, aby tomu potenciálnímu zákazníkovi přinesly výsledek. Tedy, když si vezmu marketing, tak, jak byl – zásada čtyři P (klasicky Product-Price-Place-Promotion) a na tom to postavím a budu to intenzivně rozvíjet, tak bych v zásadě, při správném použití těch moderních technologií neměl minout úspěch.

Co jsem tak o vás slyšel, jste 4. největší tuzemská firma, co se týče počtu vytvořených webů. Vedete si nějakou interní statistiku?

Zrovna jsme vypustili nový produkt eBRÁNA web a s tím chceme vyrábět  40 webů měsíčně, což je určitě nějaký nárůst. S tím, že venku máme zhruba 3 500 tisíce aktivních webů, což znamená webů, které mají nějakého živého provozovatele, firmu, která na tom opravdu prezentuje to, co teďka dělá.

3500 tisíce webů, opravdu úctyhodné číslo. A vy se o ty weby stále staráte? Komunikujete i dále s těmi klienty?

Jo, to není jako když má někdo web na kliknutí, který si nakliknete a můžete si ho sám spravovat. A jako udělal jste si ho a teď se neví, jestli to funguje nebo nefunguje. Je to navíc na doméně třetího řádu a nikdo tam rok, dva, tři nic nemění. Prostě je tam půlka informací, tak takové weby my nepočítáme.

Mají pod sebou 3500 webů a stále na nich pracují

Mají pod sebou 3500 webů a stále na nich pracují

Jakým způsobem vytváříte weby u vás v eBRÁNĚ? Jak vypadá u vás takové vyvíjení webu? A kolik web stojí?

My máme unikátní proces výroby. Naše výroba webů je oproti ostatním firmám pásová. To znamená, my na té naší technologii jsme schopni udělat web bez toho aniž by se stavěl projektový tým, který vede výrobu každého toho webu. My ten web rozsekáme na jednotlivé dílečky, které potom padají v podstatě (jako kdyby v pásové výrobě auta) ve správný čas do jednotlivých oddělení, které prostě zasazují ten svůj díl své práce nebo komponent do výsledku toho celku.

Co se týče té ceny, mluvíme od 10 000 Kč nahoru. Řekněme, že průměrný web může stát pro firmu, která opravdu chce, aby to byl dobrý web, tak může stát okolo 30 až  80 tisíc korun.

Co mohou dle vás udělat, když si nemohou takovou investici dovolit?

Jak říkám, od těch deseti tisíc si můžete pořídit standardizovaný web se spoustu funkcí, s podporou, webhostingem, školením, abyste s tím uměl pracovat, což si myslím, že je cena odpovídající.

Mimochodem, děláte třeba i e-shopy? Dokázal byste popsat, v čem se liší vývoj e-shopu a klasického webu? A co kódery obecně baví nejvíce – web nebo e-shop?

Určitě je baví více e-shopy, kde je více individualit, se kterými se potkávají. Nicméně asi se výroba e-shopů a webů moc od sebe neliší, protože jedno i druhé musí přivést konverzi. V tomhle smyslu je asi e-shop jednodušší, protože tam konverze končí jednoznačně nákupem, na tom e-shopu obratem. I když těch formátů všech těch možných konverzí může být samozřejmě mnoho – odeslaných formulář, doba strávená na tom e-shopu atd.

Existují pro mě, jako pro majitele webu, nějaké nástroje, které my jednoduchou formou řeknou, na co bych se měl zaměřit, co bych měl upravit a zlepšit? 

Určitě takových nástrojů existuje spousta a naši specialisté v případě, kdy se chtějí naši klienti chtějí o svůj web v nějakém základu starat sami, tak jim takové nástroje dokážou poradit. V úplném základu když vezmu, tak určitě se ten člověk nebude mýlit, když bude používat postupně od základu nástroje Google, to znamená, že může začít Google Analytics – úplně bez problému.

Jak to u vás funguje s podporou klientů. Funguje to na bázi, že máte klienta, uděláte mu web + třeba PPC kampaň a pak už se o něj nestaráte. Nebo je tam s ním i nějaká dodatečná komunikace?

Tak určitě, je to stejné jako s autem nebo s jakoukoliv technologií. Třeba dnes jsou lidé zvyklí na Androidu, že jim chodí standardně upgrady Androidu jako systému, takže to ty naše weby mají také. Takže pokud přijde nějaká nová technologie, tak my jsme schopní v celé šíři těch našich zákazníků tu technologii do toho webu naimplementovat zdarma jako technologický support. Na druhou stranu, když chce někdo po roce vyměnit barvu sedaček, kdybych to přirovnal k těm autům, tak ty neměníme zadarmo, ale musí si to klient samozřejmě doplatit.

OK, dejme tomu, že web teď máme. Jak na jeho zviditelnění? Jaké prostředky k tomu používáte vy? A jakým způsobem zjišťujete, že vaše kroky byly nějakým způsobem účinné (tj., že se třeba PPC kampaň povedla)?

No, tak to používáme standardní nástroje online marketingu, ale je potřeba si hned od začátku říct, že tímhle to právě začíná. Začíná to tím, než se staví web, že si ten zákazník s námi sedne a bavíme se o tom, jakých cílů chce dosáhnout. Podle toho se potom staví web, podle toho se píší texty a podle toho se užívají různé nástroje a techniky toho online marketingu. Pro některé klienty vůbec není vhodné používat sociální sítě typu Facebook, pro některé ano. Pro některé klienty není vůbec potřeba se zaměřovat na jejich dobré umístění v přirozeném vyhledávání (na Seznamu, na Googlu) a stačí jim pouze PPC kampaně. Takže pro každého to může být úplně jinak a proto je potřeba si hned na začátku tu strategii dobře stanovit.

Nejdříve brainstorming s klientem a pak se jde na věc!

Nejdříve brainstorming s klientem a pak se jde na věc!

Chápu to tedy správně, že celý ten proces začíná tím, že si nejprve sednete, vše vymyslíte a pak se jde na samotný vývoj? Děkuji.

Jo, pokud ten klient je k tomu nakloněný. Někdo si prostě myslí, že se nejdříve začíná webem a pak to nějak bude splácávat dohromady, tak tam se většinou dostane do té situace, že zjistí, že postavil ten web, postavil auto, které mu v určité fázi toho závodu prostě nebude stačit. Mnohdy se může stát, že ti ostatní konkurenti, kteří si na začátku dali tu práci s tou přípravou, tak v tom závodě můžou soutěžit dál.

Jakoby, vy musíte zajet do pitstopu dřív než ta konkurence, což vás samozřejmě stojí konkurenční výhodu.

Co trendy v oblasti marketingu? Jakým směrem se má / bude vyvíjet online? Po jaké službě je podle vás teď největší hlad?

Tak trendy je teď responzivní zobrazení webu, mobilní zobrazení e-shopu. Ve velkém je třeba dbát i na mobilní zařízení. Respektive, my to nebereme jako něco nového, protože odjakživa bylo potřeba weby přizpůsobovat, když byly menší monitory, velké monitory, pak ještě větší monitory, pak byly široké monitory, takže vždycky jsme přizpůsobovali to, aby ty informace byly dobře zobrazeny, takže v podstatě neděláme nic jiného, než neustále upravujeme ty informace, které skrz web zobrazujeme potenciálním zákazníkům, tak, aby je zákazníci dobře viděli.

Vy se mě ptáte, co je tím trendem a já na to pořád odpovídám, že trend je velmi malá část úspěchu. Že naopak je podstatné vědět, co je to gro a toho se držet a ne příliš se ovlivnit těmi trendy.

Kromě tvorby webů a marketingových strategií na klíč se věnujete i obsahové stránce (tzn., copywriting atp.). Zeptám se, jak by podle vás měl vypadat kvalitní obsah na webu?

Když to vezmu tak úplně nejednoduše, ten obsah na webu musí být takový, aby ti cíloví návštěvníci toho webu si ho chtěli přečíst. A aby udělali to, co my vlastně považujeme za konverzi. To znamená, aby udělali to, co my chceme, aby ten návštěvník na té stránce provedl.

Kdo se u vás v eBRÁNĚ věnuje právě tomuto odvětví – právě tomu copywritingu? Spolupracujete s externími copywritery nebo máte vlastní?

U nás pracují naši lidé, my nepracujeme s externími dodavateli. Kromě top odborníků a specialistů, které jsou dnes v České republice a externě k nám dojíždí a pomáhají nám neustále udržovat tu technologii na špičce. Sami máme takové odborníky, my jim říkáme eBRÁNA Avengers a jsou to lidi, kteří jsou ve svém oboru u nás špičkou a pomáhají nám vybírat lidi, zaškolovat lidi, pomáhají nám udržovat vysoký standard našich služeb a produktů.

Mohl byste třeba zmínit pár jmen těch eBRÁNA Avengers?

Tak kdo to trošku zná, když řeknu jména Větrovská, Ungr a další, tak si k tomu jménu přiřadí tu odbornost, která k tomu patří.

Je eBRÁNA zdravá firma? Tzn. že nehrozí nedostatek cashflow či předlužení formou úvěrů? Když už jsme u toho, využíváte vy třeba i nějaký cizí kapitál (investoři, půjčky od bank) anebo si na vše vždy nejdříve musíte vydělat a podobné finanční injekce nevyužíváte?

eBRÁNA určitě využívá pro svůj rozvoj formu investování z vlastních a bankovních zdrojů, to znamená klasickými půjčkami. Protože při možnostech získat investiční peníze od banky za tak nízké úroky jako jsou nyní, tak by byla určitě hloupost, když je příležitost růstu. To znamená – je možnost dobře investovat a může se investovat dobře i víc peněz, než kterými ta firma disponuje, tak by to byla chyba neinvestovat.

11763_605560369454359_148040963_n

eBRÁNA k růstu nepotřebuje investory, běží si svou vlastní cestou

Když budeme mluvit řečí čísel, tak jakých obratů dosahuje eBRÁNA, jaké procento tvoří fixní náklady na provoz takové firmy?

To je těžko říci. Určitě každá firma to počítá malinko jinak, respektive může malinko jinak rozdělovat ty variabilní a fixní náklady. My fixní náklady nemáme příliš vysoké, ale máme vysoký náklad, protože nevyrábíme nic fyzického, nevyrábíme žádné stroje, takže máme vysoký náklad na lidské zdroje. Jak na školení, tak na práci těch lidi.

Ještě když se vrátím k tomu obratu, dokázal byste říci obrat za tento rok?

Standardní čísla, které odpovídají realitě si každý člověk najde v naší uzávěrce na justici, myslím, že za tento rok, když to vezmu, tak se budeme pohybovat kolem 60 milionů korun v obratu.

Co vy a zahraničí, jak velký procentní podíl tvoří právě zakázky ze zahraničí? Děkuji.

Žádný podíl, eBRÁNA zatím neexpanduje, dokud nebude mít pevné nohy v Čechách, tak je zbytečné v tom našem segmentu malých a středních firem se cpát do zahraničí.

Vaše firma je známá především díky tzv. strategii eBRÁNA 361. Dokázal byste vysvětlit, co to je? Jak to funguje? A jak mi to může pomoci z pohledu uživatele?

Tak, jak jsme se o tom bavili. Tato služba byla vytvořena proto, že velkou strategii si do nedávné doby dokázali koupit od velkých poradenských firem nebo jednotlivců jenom takové větší společnosti v nějaké kvalitě. A my jsme cítili, že naši klienti (tedy ty střední podniky) začínají poptávat někoho, kdo jim s tou strategií pomůže. Někoho, kdo si s nimi promluví o tom, zda to dělají správně, jestli ta čísla, která vidí ve svých účetnictvích správně čtou. Jestli, když chtějí vyrůst tak jakým způsobem řídí svou firmu, tak jestli ty marketingové kroky dělají správně. A přesně to je 361čka, dokáže s těmi lidmi dojít do velké hloubky těch firem.

Když si vzpomenu, jsou to věci jako třeba, kdy jsou společníci těch firem a nejsou schopni si říct, že spolu nevycházejí, což ovlivňuje výsledek té firmy. Protože se prostě zjistí, že standardní věci, když nasadíte PPCčka, nasadíte kvalitní web a tak dál, tak zjistíte, že tam někde něco zadrhává. To jsou většinou trochu intimnější věci, ale jsou to věci, které přesně se vztahují ke strategii nebo zjistíte, že vaším problémem není to, že by nebyla poptávka, ale, že nedokážete zajistit kvalitní lidi nebo, že velmi brzy budete mít kvalitních lidí nedostatek. A tím směrem budete ubírat svou strategii, protože to, co vás v nejbližší době může potkat z hlediska firmy je právě nedostatek kvalitních lidí.

graf361_web

Jak funguje strategie 361?

Jak získáváte v eBRÁNĚ nové klienty? Je poptávka přímo z jejich strany anebo si je musíte lovit sami?

Všemi způsoby. eBRÁNA je získává jak referenčně, což je samozřejmě nejlepší, protože přijde někdo, kdo ví o eBRÁNĚ, že je dobrá. Tak i klasickými metodami a nástroji, které nabízí svým klientům. eBRÁNA by měla být vlastně nejlepší v získávání nových klientů, zaměstnanců, budování své vlastní značky, aby všichni klienti viděli – wow, tak takhle chci, aby to dělali i pro mě.

Jak poznáte potřeby takového klienta? Respektive jak určíte, jaké řešení je pro něj vhodné?

Zjistit potřeby klienta je ta nejtěžší práce. Drtivá většina klientů totiž neví, že neví. V tom segmentu malých a středních firem jsou dneska na trhu spoustu firem, které vedou lidi, kteří podnikají 15-20 let a jsou to manažeři, kteří vybudovali úspěšné firmy a koukají se na  to podnikání stále stejně. Ten jejich pohled je správný, neboť to gro zůstává. Nicméně z hlediska použitých technologií a přístupů jim to může způsobovat v podstatě zhoršování jejich konkurence schopnosti a tam pak teprve nastává ta těžká práce přesvědčit toho člověka, aby ze stavu nevím, že nevím se dostal do stavu vím, že nevím. A pak se s takovými firmami dá pracovat.

Máte třeba nějaký tip, když bych šel dělat obchoďáka, jak dostat toho klienta do stavu „vím, že nevím“?

Tohle není úplně jednoduchá věc, to musíte mít buďto v sobě, to znamená, že jste nějakým způsobem v tomhle jako geniální. Nicméně víme, že geniální není samo o sobě, vždycky je to o tréninku a je to určitá forma přístupu typu koučování, kdy nikdy nemůžete na toho člověka nastoupit s tím, že děláte něco špatně. Respektive, téměř nikdy – občas to možná zabírá, ale to jsou spíš výjimky potvrzující pravidlo. Vy v podstatě ani toho člověka nepřesvědčujete, vy toho člověka musíte dovést k tomu, aby si na to přišel sám, aby to pro něj mělo hodnotu aneb, jak říká známé pravidlo stimulace zmízí jako smrad jediné, co funguje je motivace. A motivace je to, co vytvoříte sám sobě.

Jste schopní obsloužit všechny druhy klientů od malých po velké? Anebo se spíše zaměřujete jen na určitý segment?

Nejsme schopni obsloužit všechny klienty a ani to nechceme, protože to není ani možné. Ten, kdo se rozkročí moc, tak spadne. Takže pro nás jsou důležití malí a střední klienti, to je gró eBRÁNY, i když se práce dělá dobře, tak je pravda, že se nám jednou za čas stane, že se na nás obrátí nějaký velký hráč, což je takové příjemné zpestření nebo potvrzení toho, že o naší práci je slyšet i nahoře.

Když se bavíme o těch velkých hráčích, dokázal byste nějakého jmenovat?

To jsou v podstatě ty věci, které děláme pro nějaké velké značky typu banky nebo velké korporace, tak jsou malé částečky toho, co oni všechno dělají. Není snad nutné ani všechno zmiňovat, hodně zajímavých klientů máme v segmentu e-learningu, kde se nám daří. Ty klienti si k nám přicházejí pro kompletní řešení, tam můžu zmínit třeba Heineken, Veolii, TNT, Člověka v tísni, Českobratrskou církev a další.

eBRÁNA pod sebou shromažďuje neuvěřitelné množství projektů počínaje realitní softwarem, systémem pro firmy (tedy eBRÁNA system) atd. Dokázal byste říci, který z vašich produktů je nejúspěšnější?

Internetový marketing. Protože internetový marketing je něco, co je v podstatě to nejdůležitější. To je, jako byste si otevřel obchod, ten si můžete otevřít, v uvozovkách kdekoliv. Může být hezký, ošklivý, ale podstatné je, jak to průběžně obnovujete, ostatně, jak tomu děláte marketing, jak školíte lidi, co v tom obchodě jsou, jak zlepšujete průchodnost tím obchodem a tak dál. A to je ta služba toho internetového marketingu. A web, e-shop nebo REALBrána je jen obchod, prostě jenom nějaká základna.

Když to tak řeknu, je to auto, kterým budete zajíždět ten závod. Je pravda, že je to důležitá komponenta, protože můžete jezdit NASCAR, můžete jezdit A3 soutěž. Ale prvních deset pozic na Googlu nebo na Seznamu je formule 1. A to je výsledek práce, celého týmu. To znamená, že vy potřebujete takové auto, které odpovídá kvalitám formule 1, aby vyhledávače chtěli vůbec takové auto umístit dopředu. Potřebujete tým mechaniků, špičkového pilota, potřebujete neustálý servis a neustále technické zlepšování té formule. Ten tým okolo toho pilota je internetový marketing a ten web je ta formule.

Zrovna minulý týden jste měli poprvé takové přivítání mezi certifikované partnery Google. Mimochodem, samozřejmě gratuluji. Proč jste rozjeli partnerství s Googlem? A plánujete společně třeba další eventy?

Tak Google si pomalinku začíná uvědomovat, že ten segment těch malých a středních firem je důležitý a že by se měl o ty zákazníky starat, protože eBRÁNA v tomto směru v České republice je výjimečná, ať svým přístupem, ať tím, že je to pořád česká společnost vlastněná zakladateli, nejsou v tom žádní investoři, kteří přijdou a odejdou.

V té firemní politice se velmi často mění i kultura, mění se formát těch služeb, mění se formát přístupu k těm klientům, což v takovém množství není úplně sranda. Vezmeme si jednoduchý příklad, jak změna přesunutí výroby piškotů z Opavie do Polska, může způsobit totální likvidaci úspěšného modelu, který fungoval. Všichni si to kupovali, dneska si to už nikdo nekoupí a myslím si, že ani té firmě nevyplatí udělat nějaký marketingový tah, že by si tu značku zlepšili.

Google chce s námi spolupracovat, my jsme za to rádi. Přináší nám to zajímavé výhody ve smyslu – dostáváme se rychleji a blíž k důležitým informacím, technologiím a toho, co Google chystá. A protože Google do dneška posiluje, tak je to pro nás určitě důležité.

Ještě se vrátím ke své otázce – plánujete tedy do budoucna s Googlem nějaké akce, jako byl třeba minulý týden event Google Connect?

Jasně, to je úplně jednoznačné. eBRÁNA prošla v roce 2015 poměrně zásadními změnami, protože dlouho rostla. Vyrostla do nějaké úrovně, kde bylo potřeba v podstatě přejít takový ten mezník. Rozhodovali jsme se, jestli firmu nezmenšíme a nepojedeme si furt takové ty menší lokální věci a budeme spokojení. Ale my jsme se rozhodli, naopak růst budeme chtít. Takže my jsme udělali několik zásadních změn a příští rok se to na trhu určitě projeví.

Když jsme tak u toho, jak bylo vůbec složité získat licenci Google Partner pro agenturu a jaké výhody to přináší – ať už pro vás jako pro firmu?

Tak, když jste Google Partner, klienti na vás jinak nahlíží. Jako, když jste certifikovaný servis Škoda, tak pro firemní zákazníky jste přijatelný nebo je to vítané. Svoje auto totiž nesvěříte nějakému garážákovi, který vám ho ani nevrátí. To je jedna věc, jak je to těžké získat? Není. Stačí se trošku snažit a Google sám zdá se funguje, tak, že když vidí aktivitu, tak jí oceňuje tím, že k vám přistupuje aktivně. Takže, ono to je takové vzájemné. Když vy vydáte energii, Google ji vrátí nějakým směrem k vám.

eBRÁNA nově mezi licencovanými partnery Googlu

eBRÁNA nově mezi licencovanými partnery Googlu

Stalo se vám někdy, že jste “šlápli vedle”. Navrhli jste klientovi strategii, která třeba nezapůsobila nebo na ni byly nějaké špatné reakce?

Určitě se to stalo. Hodněkrát se to stane, když prostě nemá ten specialista, který tomu člověkovi tu strategii navrhuje, třeba síla a chuť dostat ho do stavu vím, že nevím. Takže se to třeba udělá tak, že, jak ten člověk opravdu chce, jak si myslí, že to má být a ono to pak nefunguje. A ono to pak padne na naši hlavu, ale to je správně. Někdy se taky stane, že prostě se udělá chyba a na tom nám fungují standardní mechanizmy pro udržování kvality.

Díval jsem se, že teďka hledáte hodně obchodníků. Jak by měl takový ideální obchodní zástupce vypadat? Co si od něj slibujete?

Tak obchodní zástupce je ideálně dravý člověk, jehož základní motivací jsou peníze, protože obchodování je o penězích. Na druhou stranu musí také mít schopnost naučit se ty věci, které prodává. Naučit se je znát, porozumět jim. Je spoustu lidí, co si myslí, že budou dělat obchod a že stačí, když ty věci pěkně okecají. Jsou také firmy, které tímto způsobem pozici obchodních zástupců a accoutantů prezentují, že tomu accountovi stačí si hezky popovídat s tím klientem a všechno ostatní házet někam za sebe. Jenže takto to nefunguje, alespoň ne v tom segmentu těch malých a středních firem. Musí taky trošku znát etiku, nemůže tomu klientovi nabízet něco, co je špatně anebo brát do firmy klienty, o kterých ví, že nezaplatí.

Má právě více obchodníků pomoci v expanzi firmy anebo jde jen o to udržet si stávající pozici na trhu?

Určitě.

Když vezmeme pozici na trhu u eBRÁNY, tak jak byste ji popsal vy? 

Momentálně složitou v tom smyslu, že eBRÁNA procházela, a vrcholilo to letošním rokem, nějakou přeměnou a proto, že nejsme v Praze a nemáme a ani jsme nechtěli, aby sem chodili nějací chytří lidi, aby nám říkali, co máme dělat. Je pravda, že nám to trvalo trošku déle, ale bude to mít pro nás mnohem větší hodnotu a uvidíme, jak se nám to podaří všechno prodat.

eBRÁNA spolupracuje i se Střední školou informatiky a ekonomie DELTA, kde přímo vaši zaměstnanci přednáší a učí žáky internetovému marketingu. Kolik lidí už k vám z DELTY přešlo? A mám to chápat správně, že si takhle vlastně budujete vlastní řady markeťáků?

Kolik lidí sem přešlo, to je těžká otázka, fakt nevím. Je to asi teď špatně, že nedokážu odpovědět kolik lidí z DELTY tady je, předpokládám, že hodně lidí z DELTY jde potom ještě na vysokou, protože dnes ten IT obor vyžaduje obrovské vzdělání, ale to se nám tady asi smíchává.

Jak jste se vůbec dostal vy sám k obchodu? Pokud vím, vyučil jste se v oboru kuchař/číšník, což s tím nemá nic moc společného.

Tak, já jsem to psal někde na svém webu, já jsem obchodoval se šrotem. Dělal jsem kovošrot. A svého času jsem měl přístup online přes Reuters na světové burzy, kde se to obchodovalo. Věděl jse, že ty informace, které mám já, které jsem si schopen zjistit v zahraničí, tady na trhu nikdo moc neměl, tak mě napadlo udělat portál pro české obchodníky se šrotem, kde v podstatě bych ty informace nějakým způsobem prezentoval – co se děje, proč se zvedá cena mědi, proč klesá cena mědi, že zavřeli v Číně nějakou huť nebo otevřeli nový důl nebo se plánuje změna důležité komponenty pro automobilový průmysl. A našel jsem si společníka, kterému jsem řekl, jestli by nechtěl takový portál udělat a to byl začátek eBRÁNY. On ten portál udělal a během pár dnů přišla první objednávka na web od firem, s kterými jsem já před tím obchodoval jako obchodník se šrotem. Tak ty mně volali, jestli bychom jim neudělali web.

A podílíte se někdy na reálných zakázkách firmy, stavíte třeba i sám weby?

Z hlediska přípravy strategie a hledání správných cest, jak dosáhnout cíle těch klientů, tak ano. Ale jen na začátku jsem si pár webů i naprogramoval, ale dnes bych to už takhle nedokázal.

Pokud se nepletu, vy se v angažujete i v politice. Je to tak správně? Proč zrovna politika? Co byl takový ten prvotní impuls, kdy jste si řekl, že půjdete do politiky?

Vždycky jsem chtěl věci měnit k lepšímu a zároveň jsem svým způsobem i exhibionista, takže asi ta politika možná byla přirozeným vyústěním. Na druhou stranu to teď vnímám jako ztrátu, kterou jsem udělal a tu zkušenost, kterou jsem získal si myslím, že využiji až mnohem později. Teď to vnímám jako zbytečnou věc, byť si nemyslím, že bych byl neúspěšný, ale ty věci, co se v politice dějí, mě znemožňují, abych tam dál působil.

Máte při tom všem vůbec nějaký osobní život? Stíháte přes to všechno své povinnosti? Patříte mezi tu sortu lidí, co je od rána do večera v práci a žije jenom prací?

Osobní život mám a stíhám, i přes to, že je toho hodně, tak mám plný život a to mě baví. Co se týče práce, když chci, pracuji od rána do večera, někdy naopak.

Dokázal byste říci, co tě motivuje k tomu odvádět stále tvrdou práci? Přec jen, věřím, že jste se dostal dál než ostatní, kteří s vámi chodili do školy. Co je takový ten váš “motor”, který tě drží stále na nohou?

To je na tom možná to divný, ale já nemám žádný vznešený cíle. Mě to baví, pokud po mně něco zůstane, tak to bude hezké a je to nějaká hodnota, které si dokážu vážit. Jsem rád mezi lidmi, kteří také chtějí něčeho dokázat a tak se nimi různě obklopuji a přicházím o ně. A tak nějak ten život jde, jak má.

Perfektní, děkuji za rozhovor! A hlavně hodně úspěchů v podnikání.

Komentáře

Nahoru