Dnes vyšlo 1 článků

Jiří Rostecký: Musíte vystoupit z davu, plavat proti proudu a jít si za svým

Jiří Rostecký: Musíte vystoupit z davu, plavat proti proudu a jít si za svým

Mohou mladí podnikat? A mohou uspět? Na to se nedávno snažili nalézt odpověď v Hospodářských novinách, které se v jednom z článku zaobíraly tím, jak se daří mladým českým podnikatelům. A my jsme si vzali na paškál jednoho z nich. Shodou okolností je to také bývalý vlastník Objevit.cz, Jirka Rostecký.

Jirko, přestože ti web dříve patřil, tak ses tady o sobě nikdy moc nerozepsal. Nyní máš možnost. Co by o sobě prozradil bývalý vlastník?

Moc ti děkuji za příležitost, velmi si jí cením a překvapila mne. Nevím, co pro čtenáře zajímavého bych o sobě řekl. Snad jen to, že mám krátce po maturitě a před pár týdny jsem založil svou první obchodní společnost iParťák s.r.o. Své zážitky z podnikání často popisuji na osobním blogu a spíše ve volném čase se věnuji magazínu MladýPodnikatel.cz.

Začínal jsi s podnikáním v relativně útlém věku. V kolika letech jsi začal s podnikáním? A co vše jsi pro to musel tehdy udělat jako neplnoletý? Jak se vlastně k mladistvým podnikatelům staví zákon? Mají nějaké úlevy nebo výjimky?

S podnikáním tak, jak jej vnímá aktuální právo, jsem začal samozřejmě až v osmnácti letech. S tvorbou webových stránek jsem se ale setkal poprvé už tak ve čtrnácti. To jsem na tom ale ještě vydělávat neuměl.

Česká legislativa se doposud k mladým podnikatelům stavěla poměrně zády. Před pár dny jsem na tuto otázku odpovídal i Hospodářským novinám, které psaly o novém občanském zákoníku. Ten mimo jiné umožní podnikání i lidem mladším 18 let, což si myslím, že je rozhodně krokem kupředu.

Kdo za tebe tehdy řešil administrativu? Tedy vyplňování přehledů na zdrávku, sociálku atd.? Řešil sis vše sám? A kdo se ti teď stará o účetnictví a podobné byrokratické nesmysly :-) ?

Já jsem tehdy nic takového vyplňovat nemusel. Nepodnikal jsem. :-) Navíc jsem ještě ani neuměl na internetu vydělávat, takže nebylo ani co kam vypisovat. Dnes se nám o firemní účetnictví stará externí účetní firma a na další věci máme samozřejmě právníka.

Co tě dostalo na dráhu podnikatele a proč jsi začal podnikat?

Rád vytvářím nové věci a něco buduji. Těší mě, když jsou za mnou vidět výsledky. To je asi ta největší motivace.

Podnikali třeba tví rodiče nebo někdo jiný z rodiny? Měl jsi v nich oporu a nebo ti to rozmlouvali?

Vím, že v hodně vzdálené rodině nějaké podnikatele máme, ale jinak ne. Rodiče nepodnikají, ale rozhodně mě podporují, za což jsem jim hodně vděčný. Je těžké něco dělat, když jsou doma všichni proti vám.

Má podle tebe rodinné zázemí vliv na osud mladých podnikatelů? Myšleno tak, že rodiče, kteří podnikají, vychovávají další podnikatele a zaměstnanci vychovávají zase další zaměstnance?

Moji rodiče jsou zaměstnanci a já podnikám. Nemyslím si tedy, že by zrovna tohle mělo na děti nějaký vliv. Podstatně horší jsou ti rodiče, kteří svým dětem podnikat nedovolí jen proto, že s nimi mají „jiné plány“ a chtějí si splnit svoje sny, které jsou zcela jiné než sny těch dětí. Takové lidi bohužel znám.

Jaký byl tvůj úplně první projekt? Kolik ti vydělal, nebo kolik jsi na něm prodělal :-) ? A co tě naučil?

Heh, tak to je dobrá historka. Mě úplně na začátku fascinovala diskusní fóra, a tak jsem si založil RostWorld.cz. Bylo na něm doslova všechno, co na diskusních fórech bývá. Postupně jsem ale začal trochu moudřet a zjistil jsem, že to není směr, kterým bych se chtěl nadále vyvíjet. A tak jsem fórum předělal, ale mezi tím jsem už budoval nové projekty a na tento bylo stále méně času.

Naučil mě ale hodně věcem. Poprvé jsem si na něm zkusil prodávat reklamu (tehdy za pár kaček) a naučil jsem se komunikovat s lidmi a řídit je. To se mi dnes hodně hodí.

A kam ses posunul za poslední rok?

Od prodeje Objevit.cz? Hodně daleko. Založil jsem iParťáka, poznal doslova stovky nových lidí a naučil se mnoha novým věcem. Mohl bych zde popsat hodně řádků, ale to byste asi nechtěli. Byl to zatím můj podnikatelsky nejúspěšnější rok, v němž jsem mimochodem skládal i maturitu.

Jak jsi stíhl skloubit studium na SŠ a podnikání?

Na střední škole to bylo bohužel velmi špatné. Přijížděl jsem domů někdy ve dvě, někdy i v pět večer. Musel jsem už od začátků iParťáka platit lidi za to, aby řešili klientskou podporu a celkově chod celého projektu. Na jednu stranu to bylo nákladné, na druhou mě to naučilo outsourcovat práci na jiné lidi a šetřit čas. To byla asi ta nejdůležitější věc, co mě střední škola kdy naučila.

Naneštěstí bydlím ve městě, kde žádná vysoká škola není, takže na všechny musím dojíždět desítky kilometrů, čímž se zvyšuje časová náročnost. I to byl důvod, proč jsem se rozhodl školu zatím odložit.

Takže ještě studuješ VŠ? A proč ses vůbec na mladá Kolesa rozhodl začít studovat další školu? Jaký obor jsi zvolil a proč?

Ano, studuji. Ale musím říci, že tohle není věc, se kterou bych se rád chlubil. Jak jsem již uvedl, založil jsem firmu. Máme poměrně hodně klientů a uřídit to vše není záležitostí na pár hodin týdně. Navíc máme obrovské plány a čeká nás strašně moc práce. Proto jsem se školu rozhodl na rok opustit a naplno se věnovat podnikání, i když jsem si vědom všech pro i proti, co to obnáší. Myslím si ale, že škola za rok bude úplně stejná a klidně na mě počká, firma ale ne.

A když jsem již nakousnul to podnikání, mohl bys prozradit, čemu se aktuálně nejvíce věnuješ?

Nejvíce právě iParťák s.r.o. Je to skvělé, opravdu si to užívám. Denně vyplodím tak deset nových nápadů, což nikdy nemůžeme všechno zrealizovat. :-D Jsem zvědav, jak se budeme do budoucna rozvíjet. Třeba se nám to nepovede, ale i tak uděláme maximum, abychom uspěli. Moc bych si to přál.

Já se věnuji zejména přípravě nových projektů, které právě budujeme. Dá se říci, že skoro každý den dělám nějaký web nebo plánuji jeho tvorbu s naším týmem. Často jednám  klienty a stále častěji za nimi i jezdím.

Logo iParťáka

Zkus prosím stručně popsat, co nabízíte. A zkus prosím také shrnout, kam jste se za poslední dobu posunuli.

Službu iParťák.cz jsem založil vlastně i díky problémům, které mě trápily na Objevit.cz. Neměl jsem dostatek redaktorů a kvalitních korektorů, co by opravovali jejich články. Často mě lidé žádali o kontakty na prověřené lidi a já tak občas dělal prostředníka. Napadlo mě tedy založit službu, co by hledala kvalitní externisty a nabízela jejich služby. Dnes máme týmy prověřených textařů, korektorů, překladatelů, programátorů a grafiků. Všechny se snažíme ve své práci posouvat a zlepšovat ji. Jsme rádi, že spolupráci s námi hodnotí relativně kladně a vnímají to stejně.

Službu jsem založil před rokem těsně po prodeji Objevit.cz. Za tu dobu jsme si vybudovali stálou klientelu, postavili kvalitní týmy lidí a před pár týdny jsme založili obchodní společnost iParťák s.r.o., do níž jsem dal možnost investovat i svému kolegovi Adamu Pýchovi, který se na projektu podílel skoro od jeho začátku.

Udělali jsme už několik investic v řádu desítek tisíc (nejčastěji do domén) a připravujeme jeden charitativní projekt. Otevíráme postupně pronajaté kanceláře v Olomouci, Mladé Boleslavi a chtěli bychom v budoucnu i v Praze, kde chceme pořádat vlastní školení a další akce.

Myslím si, že jsme za rok práce udělali obrovský posun vzhledem k tomu, že jsem to vše vybudoval doslova od nuly.

Mohl bys zmínit, jaký obrat generuje iParťák a případně tvé další projekty.

Tuto otázku bych nerad zodpovídal.

Kam bys chtěl iParťáka posunout v průběhu dvou i tří let?

Rádi bychom z něho udělali velkou zprostředkovatelskou a poradenskou firmu. Věříme v přidanou hodnotu, kterou klientům přinášíme. Řada lidí si to představuje velmi jednoduše. Stačí koupit článek za pajdu od nějakého studenta a prodat ho za tři stovky. Jenomže to není systém, který vám přinese kýžené ovoce. Ba naopak, je to v podstatě sebevražda.

Pokud tedy o firmě chceme přemýšlet z dlouhodobého hlediska, musíme pracovat na kvalitě našich služeb. Chystáme vlastní školení, do budoucna bychom chtěli naše lidi vzdělávat a zvyšovat jejich kvality. Je velmi obtížné zajistit pro klienty přesně to, co potřebují, a proto to nemůže dělat každý.

Kolik lidí se aktivně podílí na chodu iParťáka?

V týmu máme teď asi 200 lidí, ale například překladatel vietnamštiny zas tak aktivní není. Kolik z nich pracuje opravdu každý den, nevím. Určitě pár desítek.

Koho berete jako svou hlavní konkurenci – například Textemo.cz a jiné podobné služby?

Nepovažuji podobné služby za konkurenci. Například s Textemo.cz už jsme spolupracovali a zrovna i něco do budoucna vymýšlíme. Je to velmi sympatická služba s milými lidmi v jejím vedení. Pro mě i firmu jsou daleko horší lidé, co prodávají šíleně pod cenou. Strašně špatně se konkuruje v oblasti, kde nějaký student či žena na mateřské nabídne klientovi cenu 40 Kč za článek, když mi nabídneme šestinásobek. A málo klientům vysvětlíte něco o kvalitě, přístupu, jistotě a podobně. Často na to musí jako první doplatit oni sami.

Jak se od své konkurence odlišujete?

Nejvíce férovým přístupem. Máme v týmu lidi, co pracovali i pro konkurenci a řekli nám, že tam například jejich práci přeprodávali i za desetinásobek ceny. To my neděláme a snažíme se budovat vztahy nejen s klienty, ale i se svými lidmi.

Jenomže nízké marže jsou právě to, na čem většina lidí shoří. Už jsem zažil pár nadšenců, co se nás snažilo kopírovat. Donutilo je to navyšovat marže nebo hledat levné pracovní síly. Ani jedno není cesta, která vede k úspěchu. My máme to štěstí, že jsme klientům dokázali svoje kvality a povedlo se nám udržet si svůj standard. Fakt, že se mně – bývalému studentovi, co má v podstatě jen toto – povedlo ze všeho udělat firmu, je snad jasným důkazem, že se nám daří.

Zní to, jako kdybyste nikdy neměli žádné nespokojené klienty. To jste tak neomylní?

Nespokojené klienty nelze nemít. Na jednu stranu by to byla škoda, protože nespokojený klient vás vždy posune o kus dál a naučí vás něčemu novému, a na druhou stranu to podle mě ani není možné. V našem oboru určitě ne. Psát články je někdy věda a samozřejmě se najde řada klientů, kterým se naše práce nelíbila. Nabízí se pak ale otázka, zda za pár stovek nečekali práci za několik tisíc, nebo zda naši lidé opravdu neselhali. Obojí se může stát a obojí se nám už samozřejmě stalo.

Stalo se nám i to, že jsme práci nestihli odevzdat včas. S tím mají někdy problém programátoři, kterým v konečném důsledku nemůžete moc efektivně pomoci (nepošlete dva další, aby mu pomohli). Snažíme se to řešit rezervami ve lhůtách dodání práce klientovi, texty kontrolujeme, dokonce máme i lidi, co je všechny čtou a posuzují jejich kvalitu, ale vždycky existuje určité riziko, že se nám práce vrátí s negativní kritikou. Tomu podle mne nelze předejít a já mohu jen zaklepat, že se nám to naštěstí nestává často.

Jak své služby propaguješ? Využíváš sociální sítě, PPC reklamu či nějaký jiný komunikační kanál? Daří se vám udržovat marketing ziskový? Tzn. to, co vložíte do marketingu, se vám okamžitě vrátí?

Největší reklamou je klient. Velká část našich zakázek jde od lidí, kterým nás někdo doporučil. Nikdy jsme snad neinvestovali do bannerů, PR článků a podobně. Maximálně si zaplatíme nějaký inzerát, ale to jsou drobné, co se vždycky vrátí. Ti úplně největší klienti nás většinou našli sami, například díky doporučení.

Ukázka webu iParťáka

Mohl bys zmínit také vaše největší úspěchy a i jeden největší fail, co se vám povedl za poslední dobu?

Pro mě osobně je skutečně obrovským úspěchem to, že jsem mohl založit firmu. Je to poměrně nákladná věc a já o tom vždy snil. Před rokem jsem si neuměl ani představit, jak bych to mohl zvládnout. Najednou se to povedlo a firma je na světě. To je pro mě fantastické.

Úspěchů máme jinak mnoho, ale nevím, který nazvat největším. Nejvíce nás vždy potěší kladná reference od klienta nebo prostě jen to, že je spokojen. Za největší fail považuji mou snahu lidem vycházet vstříc, i když vás nakonec stejně kopnou do zadku, čímž nemyslím klienty, ale zejména ty, co pro nás chtěli pracovat. :-)

Co tvůj Mladýpodnikatel? Rozvíjí se a nebo podle tebe stagnuje? A co říkáš na Objevit? Je lepší nebo horší, než za tvé éry?

Neřekl bych, že MladýPodnikatel.cz stagnuje. Před pár dny jsme byli mediálními partnery dlouho očekávané akce Bigthinking Business Inspiration, s jejímiž organizátory chystáme ještě další spolupráci. Máme toho docela hodně. :-) Přiznám se, že na web nemám tolik času, kolik bych chtěl. Považuji jej spíše za vedlejší projekt, který dělám ve volném čase. Vydělává několik tisíc měsíčně a mám s ním určité plány, jen ten čas nějak není…

Objevit.cz se mi líbí. Michalovi jsem ho prodal ze dvou důvodů. Jednak je to člověk, kterému věřím, a ve kterém jsem viděl jistotu, že z magazínu neudělá PR web a bude jej pečlivě rozvíjet, a jednak jsem už sám nevěděl, jak magazín posouvat dál a co více do něj přinést. Naskytlo se mi mnoho nových možností, které po roce vyústily v mou první firmu, takže jsem tehdy měl docela dobrý úsudek.

Michal magazín od základu předělal a vede jej zcela jiným směrem, než jsem já původně chtěl. Samozřejmě ho v tom nemohu omezovat, i když se mi některé jeho kroky příliš nelíbí a sám bych je nikdy neučinil. Na druhou stranu magazín nejspíš prosperuje, má hodně nových čtenářů a je aktivnější, než když jsem ho vedl já. Jsem tedy spokojen a těším se, co s ním Michal ještě vyvede.

Kde čerpáš inspiraci pro podnikání? Chodíš na nějaké přednášky a jsi ten typ, který objíždí všechny workshopy? A nebo se raději učíš stylem pokus / omyl?

Vždy jsem se vše naučil sám a na přednášky a workshopy jaksi nemám čas. Obdivuji lidi, co jezdí skoro stále. Já se i snažím udělat si čas, ale nějak mi to nejde. :-) Hodně je to ale dáno i tím, že bydlím daleko od měst, kde se podobné akce pořádají, takže jsou pro mě poněkud hůře dostupné. Do budoucna se ale chystám jezdit a už se na to moc těším.

Jaká přednáška z poslední doby ti utkvěla v paměti a proč?

Já na přednášky nechodím. Tedy žádná mi v paměti neutkvěla :-).

Jaké knihy nejvíce ovlivnily tvůj život a jak? Považuješ také za základ také knihu Bohatý a chudý táta (anglicky Rich Dad Poor Dad) od Roberta Kiyosakiho? A co říkáš na to, že vlastně zbohatnul, dá se říci, až díky právě tomu, že začal ostatní učit, jak zbohatnout? A co ti tato kniha dala?

Já vím, že už to zní jako klišé, ale tato kniha skutečně stála na úplném začátku mého podnikání, kdy jsem si ji po mnoha doporučeních konečně zakoupil. Ona vlastně neříká nic nového, ale jasně a šikovně interpretuje naprosté základy finanční inteligence, které by měl znát asi každý z nás. Mě tehdy donutila nad penězi začít přemýšlet, čímž se odstartovalo moje podnikání.

Jaká další kniha měla vliv na tvé podnikání?

Tato asi největší. Mám doma sice mnoho knih, co s podnikáním souvisí, ale už je nepovažuji za tak výjimečné. Jsou v nich velmi cenné informace, které se často dost hodí, ale uvést jednu konkrétní už asi nedokážu.

A poslední otázka do placu. Co bys vzkázal našim úžasným čtenářům?

To je velmi těžké. Internet je plný různých motivačních citátů, článků, videí a dalšího. Na všem je kus pravdy, ale ta největší je asi v tom, že pokud chcete být úspěšní, musíte vystoupit z davu, plavat proti proudu a jít si za svým, i když vám okolí bude říkat opak a vaše činy vám vyčítat. Osobně mám větší respekt z neúspěšných lidí, co to zkusili, než z těch, co o tom vždy jen vedli debaty.

Komentáře

Nahoru