Jiří Šindelář o Markething: Jsme takoví internetoví partyzáni. A to lidi baví

Jiří Šindelář o Markething: Jsme takoví internetoví partyzáni. A to lidi baví

Přinášení čerstvých informací z oblasti marketingu a komunikace rozhodně nemusí být suchopádná nuda. Právě naopak! Jirka Šindelář, sympatická tvář stojící za projektem Markething, vás o tom přesvědčí. Jeho redakci pracující pod hlavičkou Karlovy univerzity se totiž už skoro 2 roky daří neuvěřitelně čtivě, odlehčně a bez skrupulí informovat o dění v oboru.

Jirko, jak se máš? Co ti dnes udělalo radost?

Dneska mi udělal radost první výjezd na in-line bruslích podél Vltavy, chlebíčky v cukrárně a dvě piva z plechovky venku na váguse. Takže asi to jarní klima zkrátka.

Na začátek tě poprosím o krátké představení.

Jsem student 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK, zároveň se již téměř druhým rokem podílím na fungování projektu Markething.cz. V jeho rámci jsem také donedávna spravoval Facebook, teď už jsem jen editor a tiskový mluvčí.

Jinak pracuji v PR agentuře, kde se zabývám hlavně novými médii. Kromě nich se nejvíce zajímám o politickou komunikaci a internetový marketing. Rád jím, spím, sportuji, čtu, poznávám, řídím, cestuji a spoustu dalších věcí. Nerad telefonuji.

Jakým dalším aktivitám se věnuješ ve volném čase?

Říkal jsem si, že by na tohle bylo dobré odpovědět vtipně, a že řeknu: „Chodím na myslivecké plesy, vyhrávám tomboly a stahuju bažanty.“ Ale to jsem vlastně dělal jen jednou a lhát se mi nechce. Nemyslím si, že by se můj volný čas nějak zásadně lišil od mých vrstevníků.

markething_01

Foto: www.klapper.cz

Kdo a proč stojí za vznikem Markethingu?

Za nápadem stojí skupina studentů a absolventů Marketingové komunikace a PR na FSV UK. A samozřejmě také naše odborná garantka PhDr. Denisa Kollmannová, Ph.D.

Původní idea byla, že Markething bude celý náš obor trochu reprezentovat a vznikne relevantní oborová platforma, která bude brána vážně. Ačkoliv to „běžný“ fakultní projekt trochu přerostlo, tak pořád víme, kde jsme doma. No a jinak pomalu budeme slavit dvouleté výročí existence.

A co název, jak vznikl?

Je to prostě klasická hříčka, nic víc. Navíc pod názvem je na webu napsáno „O věcech, které hýbou trhem a společností“ – odtud thing/věc.

Jak jsi se k Markethingu dostal ty?

 Prvním impulzem bylo, že za mnou přišla Johana Amlerová (moje milá), že se jí to zdá jako fajn projekt. To bylo ještě v době, kdy se to celé rozjíždělo. Druhá fáze přišla s tím, když jsme začali být více vidět, v tu chvíli se to vlastně stalo i pěknou položkou v životopise. No a tak nějak v průběhu toho všeho přišla třetí fáze motivace, kdy si člověk uvědomil, že kolem toho vlastně vznikla skvělá parta šikovných lidí.

Kolik lidí se na fungování Markethingu v současné chvíli podílí? Fungujete z nějaké společné kanceláře?

Kancelář bohužel nemáme, ale na fakultě máme zařízenou místnost, kterou můžeme ve čtvrtek večer využívat. Každopádně to žádná kancelářská práce opravdu není, každý pracuje, odkud je mu pohodlné, a vše se řeší na pravidelných schůzích. A kolik lidí se na tom podílí? To se může blížit pomalu k padesáti. Ale to číslo se musíš brát s velkou rezervou – někdo se podílí více, někdo méně.

Představuji si vás jako žurnalisty, ekonomy a markeťáky, které nebavily školní osnovy a chtěli se o marketingu bavit odlehčeněji, otevřeněji a po svém. Jsem blízko pravdě?

Ekonomy, to nevím – spíš lidi, kteří se učí myslet trochu obchodně. Ale jinak ta definice dost sedí. Snažíme se, aby se ta odlehčenost neměnila do úplných nesmyslů. Takže když v článku není vyloženě subjektivní názor, rádi uvádíme zdroje apod. I když se to možná nezdá, tak je to trochu načichnuté i akademickým pozadím Markethingu.

markething_uvodni

Co v současné době děláš v Markethingu ty? A co aktuálně stíháš mimo něj?

Před časem jsme s Johanou předali správu Facebooku mladším členům, takže teď jsem editor a člen ediční rady. A taky tiskový mluvčí, jak už jsem říkal, i když to asi úplně nevystihuje tu náplň. Vyjma toho se teď budu snažit napsat bakalářku, odstátnicovat a posunout se na nějaká zajímavá studia dál.

Jak vypadá tvůj běžný den? Kolik hodin denně ti ukrojí Markething?

Neřekl bych, že můj běžný den je zajímavý, ale vždycky se snažím si něčím udělat radost – ať už se jedná o dobré jídlo, kamarády, sport nebo nějakou kombinaci. Kolik hodin mi ze dne ukrojí Markething, říct neumím. Po dnech se to asi ani úplně spočítat nedá. Navíc se hodně věcí řeší v rámci facebookových skupin, to ani jako časovou investici nepočítám. Ale něco z času mu věnuji vlastně každodenně.

Jak dlouho od založení trvalo, než jste zaznamenali nějaký úspěch?

Myslím, že jsme začali být nějakým způsobem vidět poměrně brzo, nejdříve hlavně v české marketingové komunitě. Určitě to bylo v rámci měsíců. Do roka jsme měli přes 7 tisíc fanoušků na Facebooku. Je nám samozřejmě jasné, že like nerovná se úspěch a návštěvnost webu, ale i tak to potěší. Každopádně start to byl poměrně rychlý.

Co si myslíš, že stojí za úspěchem Markethingu?

Je to zábavný, je to studentský, absolutně nezávislý a dobrovolný projekt. Prostě takový internetový partyzánství. Nejsme úplní profesionálové, a to má svoje kouzlo.

Jaké články jako první zaujaly širší publikum?

Tady se asi každému v redakci vybaví rozhovor s Alžbětou Trojanovou, moderátorkou pořadu Re-Play na Prima Cool, od redakčního poloboha Martin Maxy. Ale bylo jich víc – Benátská noc je boží, ty kundo nebo Martin Žalud a dívka z autobusu 137.

markething_02

Kde berete inspiraci na články?

Všude možně, na tohle se nedá odpovědět obecně. Sledujeme trendy, jsme on-line generace. Sdílíme mezi sebou, co nás zrovna zaujme, a zároveň si každý může vymyslet téma, jaké chce.

Co tebe osobně na marketingu a reklamě nejvíc baví?

Jsou to oblasti, kde je možné skloubit analytické, strategické, kulturní, kreativní a bůhví jaké další myšlení dohromady. A taky samozřejmě to, že když se někomu něco povede, tak může být i radost na to mrknout.

Která zpráva z oboru tě v poslední době nejvíc šokovala? Která naopak pobavila?

Bavilo mě, když 25. února převzal „akční výbor Národní fronty“ moc nad profily ČT24 v sociálních médiích. Bylo to sympatické a moderní připomenutí toho šméčka a špíny, co tu napáchali komunisti. Zvlášť v době, kdy KSČ hrdě v televizi tvrdí, že se vlastně vůbec nezměnila.

Ale co mě nějak zásadně šokovalo, to nevím. V tomhle oboru vás asi jen tak něco nešokuje. V poslední době mě v tomhle ohledu zaujalo snad jen zfanatizování některých fanoušků Tomáškových křížalek (pro více info si klikněte). Když se podívám, jak tam v komentářích odpalujou kohokoliv, kdo položí i poměrně relevantní dotaz, tak si říkám, že takovou oddanost by záviděl i Goebbels. Ale to není vina Tomáška, ty lidi to tam píšou naprosto přirozeně.

Oblíbená kampaň či zahraniční osobnost z oboru?

Dietmar Dahmen. Není to žádná superhvězda, pokud je mi známo, ale zažil jsem jeho přednášku na jedné letní škole. Dietmar je správná kombinace vizionáře a šílence, co se týče technologií a jejich využití v marketingu. Myšlenky z něj lítají tak rychle, že vám připadá, že musí jet na nějakém matroši, který je doteď dostupný jen v NDR.

Koho z osobností české internetové scény bereš a koho naopak nemůžeš vystát?

Mě osobně poměrně zajímá politická komunikace, ale i dění obecně, nejen omezené na komunikaci a marketing. Na Twitteru mě proto baví Alexandr Mitrofanov a David Antoš. I když těch lidí bude víc.

A koho nemůžu vystát, toho nesleduju. Nebo dobře teda, sleduju, protože jsem líný dát ten unfollow, ale nečtu. Kdybych to měl zobecnit, tak mě prostě nebaví takový ty „honiči“, kteří si jen budují image, ale vlastně neříkají vůbec nic. Ale tak to chodí, osobní PR je důležitý, a je každého věc, jak si ho buduje.

Co nejkurióznější se ti v souvislosti s vedením Marketingu stalo?

Myslím, že nás všechny potěšilo, když nám web spadl, to by se dalo brát jako kuriozita, ne? Až později jsme se dozvěděli, že ho správci serveru vyhodili sami, protože si mysleli, že na něj někdo útočí nebo ho ke kyberútoku používá. No a ono to byly jen ty davy, co se hrnuly na zmíněný rozhovor s Alžbětou Trojanovou.

Pokud by někdo chtěl rozšířit řady redakce – jaký by takový člověk měl být, co by měl dělat, aby vás zaujal?

No v tuhle chvíli by se měl ideálně přihlásit na obor Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Tam už by tu nabídku zapojit se dostal téměř automaticky. Moc jiných šancí neexistuje.

Co plánuje Markething nového?

Markething se hlavně musí znovu stabilizovat. Přece jen je to neziskový projekt a nikdo z nás z toho nemá ani korunu. A jako každý dobrovolnický projekt máme i takové ty klasické neduhy – málo času, proměnlivá motivace a tak podobně. Ale myslím, že už se to bude zase jen zlepšovat. Vybrali jsme si nového šéfredaktora – Honzu Krále, a to je kluk šikovný.

Co bys vzkázal lidem, co mají nějaký nápad, představu, ale váhají, jestli projekt uskutečnit?

Jestli je to fakt dobrý nápad, tak když to neudělají oni, tak to časem udělá někdo jiný. A to naštve.

Nějaká slova na závěr?

Jestli to někdo dočte až sem, tak má asi u nás pivo. Mějte se rádi, slunce v duši a čtěte nás. A taky nám dál odpouštějte tu a tam nějaký ty přešlapy.

 Zdroj fotografií: Archiv Jiřího Šindeláře

Komentáře

Nahoru