Jsou reklamy na Facebooku plýtváním peněz?

Po internetu se v poslední době rychlostí blesku šíří šokující video. V Česku to tedy až tak závratná rychlost není, protože se přece jen jedná o video v angličtině, ale i tak. Jde v něm totiž o něco hodně zajímavého. Vlogger v něm má prý důkaz, že reklamní program Facebooku je podvod!

Je to dobře udělané video. Vlogger se zdá velmi chytrý a dobře nastiňuje, proč jsou reklamy na Facebooku vyhozenými penězi. Vlastně uvedl tři hlavní důvody, proč to tak je. I my se na ně proto podíváme.

1. Experiment Virtual Bagel z roku 2012

Možná jste o něm tehdy něco slyšeli. Rory Cellan-Jones z BBC vytvořil stránku Virtual Bagel na Facebooku, která testovala hodnotu lajků. Tahle stránka byla záměrně úplně o ničem. Chtěl jen zjistit, zda může používat reklamu k zisku fanoušků.

Když za reklamy zaplatil $100, stránka měla přes 3000 fanoušků (o rok a půl později jich je tam přes 4000). Jednalo se především o lidi ze Spojených států, Velké Británie, Ruska, Indie, Egypta, Indonésie, Malajsie a Filipín (berte na vědomí, že ve videu není zmíněné Rusko, Indie ani Malajsie), na ně byla reklama zaměřena.

Cellan-Jones ve svém článku z roku 2012 napsal:

„Zaměřil jsem to nakonec na lidi mladší 45 let, které zajímá vaření a spotřební elektronika, ale bylo mi řečeno, že bych stále mohl mít potenciální publikum 112 milionů zákazníků.“

Ovšem nakonec se vyskytly problémy s cílením na jednotlivé země. A tak vznikly pochyby o kvalitě fanoušků. Zdálo se, že reklamy na Facebooku mohou být velmi efektivní při získávání fanoušků z různých zemí. Ale zrovna ne fanoušků z USA nebo Velké Británie. A objevila se jedna hlavní otázka: Kdo jsou vlastně ti lidé z různých zemí, kteří zdánlivě náhodným způsobem klikají na tisíce facebookových reklam a pomáhají mu tak vydělávat?

2. Reklama pro facebookovou stránku Veritasium

V čase 2:07 autor videa pokračuje…

„Takže odstranili všechny falešné lajky? Ne. Ani náhodou. Vím to, protože většina lajků na mé facebookové stránce není skutečná.“

Vysvětluje, jak v květnu roku 2012 obdržel emaily z Facebooku s kupónem na $50, aby vyzkoušel reklamy. Tak to udělal.

A jeho publikum se začalo zvětšovat. Z 2000 fanoušků se dostal na dnešních více než 140 000. Ovšem s tím, jak rostlo publikum, se nezvětšovalo jeho zapojení (tedy komentování, lajkování příspěvků apod.). Vlastně se mu zdálo, že zapojení uživatelů ještě pokleslo.

Určitě se podívejte na video v čase 3:13, kde je krásný graf. V něm se uvádí, že 80 000 jeho lajků (neboli 75 %) pochází z rozvojových zemí.

percentage-likes-engaged

„Měl bych zdůraznit, že jsem si nikdy nekoupil nepoctivé lajky. Používal jsem legální reklamy Facebooku,“ zdůrazňuje v páté minutě a dvacáté sekundě.

Nikdy si nebyl jistý o tom, jak tyhle reklamy fungují. Ale od té doby, co si to vyzkoušel, došel k jednoznačnému závěru. Přibyly mu sice lajky, ale takové, které jsou naprosto bezvýznamné. Lajky uživatelů, kteří se o vaši stránku nezajímají, jsou celkem k ničemu.

3. Experiment Virtual Cat

Pak se autor videa rozhodl vyzkoušet svůj vlastní experiment. Vytvořil tedy další bezvýznamnou stránku s názvem Virtual Cat a utratil 25 dolarů za zacílení na milovníky koček ve Spojených státech, Velké Británii, Kanadě a Austrálii.

Výsledkem za dvacet pět dolarů bylo pouhých 262 lajků. Nebyly poskytnuty žádné bližší detaily, ale většina lajků prý pocházela od lidí, kteří mají olajkované tisíce stránek.

Zmínil se také o jediném příspěvku, který publikoval. Tenhle příspěvek vidělo pouze 8 lidí a nikdo se k němu nijak nevyjádřil nebo ho neolajkoval ani nesdílel.

Placené lajky

Hned ze začátku videa bylo zmíněno, že lajky na Facebooku lze zakoupit dvěma způsoby: oprávněně a neoprávněně. Můžete si je „koupit“ pomocí reklamy – tedy oprávněně. Nebo můžete porušit pravidla Facebooku. Video popisuje, jak si můžete koupit 1000 lajků za 70 dolarů. A takové věci se skutečně dějí – především v USA, UK, Kanadě a Austrálii.

facebook-fraud

Většina argumentů uvedených ve videu zní velmi rozumně. Uvěříte jim?

Problém s reklamami Facebooku je ale hlavně v tom, že jsou zřejmě cíleny právě na lidi, kteří mají olajkované tisíce stránek. Takže ne na nás běžné uživatele. Dalo by se říci, že na falešné profily. Ale co s tím naděláte. Zaplatíte si lajky, které dostanete. Nikdo vás jen na začátku nevaruje, že to budou lajky z rozvojových zemí.

Co si o tom myslíte vy?

Zdroje: jonloomer.com, salon.com

Komentáře

Nahoru