K čemu jsou dobré hashtagy?

Bez hashtagů a jejich síly dnes nemáte šanci uspět na sociálních sítích. Čím je to spojení slov začínající křížkem tak výjimečné a v čem se skrývá jeho síla? A jak vůbec dobrý hashtag vymyslet?

Co je to ten hashtag?

Určitě jste ho už někde viděli. Jedná se o slovo nebo skupinu slov začínajících symbolem křížku (#). Symbol křížku se anglicky řekne hash, slovo tag znamená značka nebo označení. Sám název tedy napovídá, že hashtagy slouží k označení určitých témat.

Nejčastěji se využívá na Twitteru, kde se objevil původně, ale stejně populární jsou hashtagy na Instagramu. Prosazují se i na Facebooku, Tumblru a vlastně téměř jakékoliv sociální síti, na kterou si vzpomenete.

Hashtag tedy vždy začíná křížkem. Dál žádná pravidla neexistují, ale platí, že pokud obsahuje více slov, slova se neoddělují mezerou, ani se pro jejich oddělení nepoužívá podtržítko nebo jiný znak. Často je využívána tzv. velbloudí notace, což znamená, že každé nové slovo začíná velkým písmenem, ale není to podmínkou. Hahstag tedy může vypadat #DubstepGutter nebo třeba #mojemama.

Kdo vymyslel hashtagy

Podle Wikipedie sahá jejich historie až do skriptovacích jazyků pro systém DOS (80. a 90. léta minulého století). Tehdy se křížkem označoval komentář ve skriptovacích jazycích.

Od toho se inspirovali členové komunity kolem Internet Relay Chat, což byla jedna z prvních možností komunikace na internetu. Dohodli se, že křížkem budou označovat témata, kanály nebo skupiny.

No a od nich převzali symbol # uživatelé Twitteru.

V čem vám hashtag pomůže

Spojí vás s lidmi, kteří publikují příspěvky s podobným obsahem. Například kdyby teď do ČR přišlo tsunami, rozjel by se na Twitteru hashtag #CzechTsunami nebo jakýkoliv podobný. Někdo by ho vymyslel a pak by jej používali všichni, kdo by tweetovali o tom, co jim tsunami vzalo za majetek, kde hledat pomoc apod.

Když všechny příspěvky týkající se určitého tématu obsahují stejný hashtag, je pak mnohem snazší je dohledat. Pokud budete chtít vědět, co je v Česku po tsunami nového, jednoduše si na Twitteru vyhledáte hashtag #CzechTsunami a dozvíte se. Pokud budete chtít vidět, jak české tsunami vypadalo, vyhledáte hahstag #CzechTsunami na Instagramu.

czechtsunamihashtag

Hashtag #CzechTsunami jsme si pochopitelně vymysleli, ale jsme si jistí, že až tu nějaké tsunami zažijeme, určitě se na Twitteru chytne.

Důležité je uvědomit si, že síla hashtagů spočívá právě v tom, že je používají tisíce nebo miliony lidí. Když si vymyslíte vlastní hashtag, který budete používat jen vy, je to docela k ničemu.

Hashtagy jsou obzvlášť užitečné pro různé akce a kampaně, u voleb nebo přírodních katastrof. Pak se skutečně hodí mít všechny informace na jednom místě.

V Česku masově použila hahstag strana ODS při předčasných parlamentních volbách v roce 2013. Jejich hashtag #Volím_pravici byl ovšem docela kontroverzní. V hashtagu se obvykle nepoužívají podtržítka, natož diakritika.

Jak se píší hashtagy?

Tak především prozkoumejte, zda už pro danou akci nějaký hashtag neexistuje. Je to dost možné a vy byste ho měli používat, pokud chcete, aby váš příspěvek dohledali lidé z celého světa, kteří se o věc budou zajímat.

twittertrends

Na hlavní stránce Twitteru úplně v levém sloupci najdete soupis aktuálně oblíbených hashtagů

V případě, že chcete vytvořit hashtag nový, meze se vám nekladou. Křížek můžete napsat před jakékoliv slovo, které se vám zdá důležité.

Berte ovšem na vědomí, na jaké sociální síti se nacházíte. Na Twitteru se do hashtagů dávají spíš témata, o kterých tweetujete, na Instagramu hashtagy častěji popisují, co je na fotografii apod.

Každopádně se držte hesla nepoužívat mezery, podtržítka ani diakritiku. Většinou se v hashtagu neobjevují ani speciální znaky.

Jak hashtag netvořit

Vyhněte se dlouhým hashtagům. Měly by být krátké a výstižné, hashtagy jako #pribralajsemstopadesatkilotakmamprsakonecne nechte dospívajícím slečnám fotícím si výstřihy na Instagram. Nedá se to číst, obzvlášť když nedáte ani velká začáteční písmena slov. Pamatujte taky na to, že z hashtagu by mělo být jasně vidět, čeho se týká. To ten výše uveřejněný splňuje. Je z něj poznat, že dotyčná přibrala, a tak jí narostla prsa. :-)

Nepřehánějte to. Opět nechte dospívající  slečny na Instagramu, ať si své fotky označují desítkami hashtagů jako #photo #photooftheday #tagsforlikes #f4f #l4l #girl #czech #czechgirl #smile #nicegirl #happy #happyday #love. Instagram je v tomhle trochu jiný. Na ostatních sociálních sítích byste s tímhle určitě neuspěli. Stačí jeden dobře mířený hashtag.

A pamatujte, že nemusíte cpát hashtag ke všemu. Už jsme si vysvětlili, že hashtagy slouží k tomu, aby byly snadněji dohledatelné informace týkající se stejné události. Když tweetujete o tom, jak vás naštval kolega, žádný hashtag to nepotřebuje. Jedině že byste objevili nějaký hashtag značící tweety, ve kterých si lidé po celém světě stěžují na své kolegy. Chápete?

Komentáře

Nahoru