Kofola je první skutečná rodinná firma, která jde na burzu

Na pražské burze se poprvé od listopadu 1989 začne obchodovat s firmou, která má typickou charakteristiku rodinného podniku. Kofola řízená Jannisem Samarasem, jehož rodina ji majoritně také ovládá, zítra vstupuje na parket. Minoritní akcionář Enterprise Investors, jenž do Kofoly vstoupil v roce 2008 a drží v ní 43procentní podíl, totiž uvolní na trh část ze svého balíku akcií. Ten tak klesne na 34 procent. Jde prakticky o realizaci částečného exitu a zhodnocení jeho investice.

Jedno procento akcií bude navíc nově emitováno samotnou Kofolou ČS. Samaras ani jeho zbylí minoritní společníci neplánují firmu opustit či svůj podíl prodat. Vydáním nových akcií se jejich podíl sníží z dnešních 56,7 procent na minimálně 56 procent.

Společnosti Kofola ČS se nedaří jen na polském trhu

Rodinné firmy bývají velmi úspěšné, pracují s dlouhodobě formulovanou vizí a nenechávají se strhnout ke krátkodobým dobrodružstvím. Kofola ČS má za sebou úspěšnou cestu postupného růstu a marketingově šikovného oživování pozapomenutých značek a vyrostla ve středoevropskou skupinu, jež za první pololetí letoška utržila 3,3 miliardy korun a její ziskovost měřeno EBITDA vzrostla o 46 % na 608 milionů Kč. Úplně se jí nedaří vlastně jen na polském trhu.

2015-11-06_ilustracni_foto_kofola-original

Kofolu už 8 let vede Kostasův syn Jannis

Image Kofoly ČS kořeněna pozitivními emocemi, dobře víte, že city do investování nepatří. Abychom mohli lépe rozklíčovat, jaká může být budoucnost skupiny, je nutné se podívat nejprve do minulosti. Samarasovi podnikají v nápojích od počátku 90. let a ačkoli Kostas Samaras – otec zakladatel – letos zemřel, Kofolu už osm let výkonně řídí jeho syn Jannis.

Společnost se stala producentem i distributorem mnoha značek

Když rodina získala svou vlajkovou značku Kofola, kterou šikovným marketingem dostala opět do nejširšího povědomí lidí, pustilo se vedení do dalšího rozšiřování svého produktového portfolia. Ať už interně nebo akvizicemi. Společnost se tak stala producentem i distributorem značek jako Vinea, Top Topic, UGO, Rajec, Jupí či Semtex a mnohých dalších. Jinými slovy, firma si vybudovala produktovou nabídku, která se rozpíná přes mnoho kategorií – kolové nápoje, sycené vody, nesycené vody a džusy, sirupy, dětské nápoje, energetické nápoje i studené čaje.

kofola

Kofola má propracovaný systém přímé distribuce, který slouží jako vzor pro ostatní země.

V současné době je v nápojovém segmentu Kofola ČS lídrem na Slovensku s více než polovičním tržním podílem. U našich východních sousedů má firma propracovaný systém přímé distribuce, který slouží jako vzor pro ostatní země. Jde o celosvětový unikát, lokální hráč s dominancí na trhu oproti gigantu Coca-Cola. Navíc jsou v běhu jednání o akvizici dalších minerálních vod.

V Česku je Kofola ČS na místě druhém, v Polsku se firma zaměřuje na privátní značky, ale silný domácí brand jí zatím zjevně chybí, což se odráží v poklesu tržeb i nižších maržích. Poslední významnou akvizicí se stal výlet na hranici Balkánu, do Slovinska.

Akcie ze sektoru nápojů se obchodují spíše na vyšších valuačních násobcích

Akcie ze sektoru nápojů se obchodují spíše na vyšších valuačních násobcích, medián sektoru nealkoholických nápojů EV/EBITDA je dvouciferný, a v současnosti se pohybuje mezi 11 a 13. Proto je nastavení cenového pásma 500-650 korun za akcii v úpisu rozumné. Směrem k dolní hranici by se akcie obchodovaly s diskontem vůči svým konkurentům, většinou nápojovým gigantům. V současné době se bude jednat o akcie určené především drobným investorům, neboť likvidita titulu bude z hlediska velkých bank omezenější. Volně se bude obchodovat pouze s pěti až deseti procenty akcií.

Z dostupných informací vyplývá, že se akcie budou prodávat v rámci upisovacího pásma mezi 500 a 650 korunami. Akcie tak mohou být výhodnou koupí, pokud se jejich hodnota bude blížit spodní hranici pásma. Každý investor nicméně musí sám posoudit, zda je pro něj taková investice vhodná; uvedl analytik ČSOB Asset Management.

Zdroj: Forbes

Komentáře

Nahoru