Konec nahých žen v reklamách? Dánská firma obrátila role a sklízí uznání i kritiku

Konec nahých žen v reklamách? Dánská firma obrátila role a sklízí uznání i kritiku

Kdy jste naposledy na billboardu viděli nahého muže? Určitě už pěkně dávno, možná dokonce nikdy. (Polo)nahými ženami se to naproti tomu v reklamách jenom hemží. Když se nad tím zamyslíme, není to vlastně trochu zvláštní?

Podobná myšlenka stála za zrodem marketingové kampaně holandské oděvní firmy Suistudio. Možná jste o ní dosud neslyšeli, díky sérii zbrusu nových reklamních snímků se to však pravděpodobně brzy změní. Jejich zveřejnění vyvolalo totiž doslova bouři na sociálních sítích. A třebaže vlivem permanentní reklamní masáže útočící na nás ze všech stran už býváme poměrně otrlí, zcela nezpochybnitelná nerovnost mezi použitím mužské a ženské nahoty dokáže stále ještě vyprovokovat masivní vlnu reakcí.

Hračka v rukou ženy

Snímky z dílny reklamní agentury zobrazují ženy jako bohaté a dravé a úspěšné podnikatelky, které si ve svém životě hravě poradí nejen na poli byznysu, ale i v oblasti sexuální. Na fotografiích se vždy nacházejí ve společnosti anonymního nahého muže, jehož si podmaňují ze své dominantní pozice. Muž – třebaže disponující dokonalým tělem – je záměrně stylizován do role pouhého doplňku, jakési hračky v rukou mocných žen. Funkce modelky se jistě ne náhodou ujaly jedna bílá a jedna černá žena, aby bylo rasové rovnosti učiněno za dost.

 

Jsou muži jen chodící peněženky?

Společnost Suistudio se kampaní s názvem Not dressing men podle vyjádření své viceprezidentky snaží zaplnit prázdné místo v dosud jednostranné objektivizaci. A to se jí rozhodně daří, první reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Třebaže ne každému je na první pohled jasné, že cílem reklamy je především propagovat dámské obleky (do kterých jsou modelky koneckonců oblečeny), netradičního obrácení rolí si pohlaví si povšimne každý.
Ovšem spíše kromě kladných ohlasů, které oceňují svěžest a neotřelost, se firma dočkala i tvrdého odsouzení. Kritikové ji vytýkají, že zašla příliš daleko. Nelíbí se jim také, že pro objektivizaci ženy zvolila laciný způsob objektivizace muže. Jiní zase tvrdí, že použití snímky mohou u veřejnosti vyvolat dojem, jako by bylo zcela v pořádku chovat se k mužům pouze jako k „chodícím peněženkám,“ abychom citovali autorku jednoho z nespokojených hodnocení na Facebooku.
Buď jak buď, jen krátce po jejím zveřejnění již lze říci, že kampaň splnila svůj účel. Vyvolala totiž pozornost veřejnosti, což je přesně to, o co reklamy usilují. A samozřejmě, že čím je kontroverznější, tím lépe.

Zdroj: Daily Mail

Po maturitě zamířila na Filosofickou fakultu UK a potom se vrhla do psaní. Přispívá na řadu webů i tištěných časopisů, věnuje se copywritingu a hraje si s češtinou. Taky miluje čtení, takže týdně přelouská tři čtyři romány. Když právě nedělá nic z toho, vypomáhá v prodejně ovoce a zeleniny nebo sportuje. Zajímá se o média, psychologii a historii obyčejných věcí. Je nekuřačka a abstinentka, miluje mrkev a nesnáší kmín.

Komentáře

Nahoru