Lea Mentlíková: Díky projektu na vysoké škole se můžu gamifikaci věnovat i nadále

lea2Lea Mentlíková, designérka ve společnosti Court of Moravia, která se věnuje designu a gamifikaci průchodu zaměstnance firmou. Gamifikaci ráda využívá také ve vzdělávání a stojí i za projektem Gamifikátoři, který jako první gamifikoval univezitní e-learning Masarykovy univerzity. Tento projekt byl součástí studia na Masarykově Univerzitě, kde absolvovala specializaci Technologii ve vzdělávání.

Ahoj Leo, můžeš se nám na úvod stručně představit a říct vlastně lidem, čím se zabýváš a za jakými projekty stojíš?

Všechno to začalo na vysoké škole, kde jsem měla to štěstí být součástí několika zajímavých projektů. Ať už to byl projekt Mimoškolu, jehož cílem je veřejnosti přiblížit online vzdělávání pomocí tzv. MOOC (masivních otevřených kurzů) nebo převzetí zodpovědnosti za brněnská setkání EduFóra, pravidelné minikonference o inovacích ve vzdělávání. V posledním roce studia jsem se nejvíce věnovala projektu Gamifikátoři, díky kterému jsme měli v roce 2014 možnost gamifikovat e-learning Masarykovy univerzity. Tento projekt mne dovedl k mé současné práci pro svobodnou firmu Court of Moravia, která gamifikací a chytrým designem zlepšuje ostatním jejich byznys.

Jen tak pro upřesnění, můžeš nám říct co to ta gamifikace je? Odkud přišla, k čemu slouží a jaké byly její začátky v České republice?

Gamifikace je označení pro vytažení různých herních prvků, mechanismů a tajemství lidské motivace do prostředí, které to nutně potřebuje. Třeba si představte, že jste přišli do nové firmy a vůbec se v ní nevyznáte. Nevíte, co přesně máte dělat, jaká je firemní vize apod. Zde vám může pomoci gamifikovaná aplikace, která celý proces vašeho začlenění rozkouskuje na zajímavé výzvy a udělá vám z něho hru. Cílem však není se bavit, ale co nejefektivněji se nalodit. Gamifikace přišla s firmami, které na ní postavily svůj byznys. První z nich byla firma Bunchball, ale teprve po vzniku gamifikované geolokační aplikace FourSquare přišli další důležití hráči jako Big Door nebo Badgeville. Posláním gamifikace je pomoci uživateli s nějakou aktivitou ať už ve vztahu k systému, ale také k dalším kolegům.

Mohla bys nám o tomto projektu Gamifikátoři povědět více?

Byla před námi výzva. Ještě nikdo se v českém prostředí o gamifikaci e-learningu nepokusil, a tak jsme museli začít od podlahy. Kurz o kapacitě 250 míst byl otevřený pro všechny studenty Masarykovy univerzity, které zajímalo, jak se dá kreativně přistupovat k informacím. Do kurzu jsme vymysleli příběh o detektivovi, nasadili jsme zajímavé gamifikované miniúkoly, hodnotili, bodovali, vytvořili žebříčky a každý student měl svého avatara. Většina z nich nám na konci kurzu prozradila, že gamifikace byla velmi příjemným zpestřením a že je motivovala kurz otevřít dříve a snažit se dostat do TOP50.

Co tě k projektu vedlo? Souvisel tento projekt nějak s tvým studiem na Masarykově univerzitě v Brně?

Přesně tak. U nás na oboru (Informační studia a knihovnictví) je totiž v magisterském ročníku projektová výuka. Což je skvělé. Člověk má možnost si vyzkoušet teorii v praxi, naučit se fungovat v týmu, převzít zodpovědnost a plánovat, co se kdy bude dít. Měli jsme také neuvěřitelnou podporu. Kromě štědrého rozpočtu jsme také dostávali průběžnou zpětnou vazbu od různých oborníků. Ti se dívali na náš projekt jako na start up a snažili se nám pomoci.

Jaké prostředky používáš k propagaci gamifikace? Používáš sociální sítě nebo pořádáš i různé besedy pro širokou veřejnost či různé odborníky?

Gamifikace je stále ještě docela nové téma a jako obvykle jsme oproti zahraničí dost pozadu. Tam už je dávno objevená. Výhodou však je, že lidé jsou přirozeně zvědaví a chtějí se na toto téma dozvědět více. Díky tomu mě a mé kolegy v Court of Moravia často oslovují s prosbou, zda bychom na jejich akci o gamifikaci nepověděli více. Takto jsem se dostala třeba na E-learning Fórum 2015 nebo k psaním článku pro HR kavárnu.

Kolik členů se podílelo na vývoji e-learningu? Určitě to muselo být velmi namáhavé. A z jakého důvodu vlastně gamifikace e-learningu na Masarykově Univerzitě už v současnosti nefunguje?

Celkem nás bylo sedm, a i když jsme byli velmi sehraný tým, vždy jsme měli spoustu práce. Jednotlivé moduly jsme gamifikovali postupně a za běhu jsme tedy řešili spoustu věcí. Na druhou stranu jsme tak mohli vyzkoušet lean přístup v praxi a má to opravdu něco do sebe. Bez něho bychom to nezvládli. Námi nastavená gamifikace potřebovala neustálou podporu. Vyhodnocovali jsme gamifikované úkoly, rozdávali body, aktualizovali žebříček, velmi aktivně komunikovali se studenty ve facebookové skupině. Za kurzem byl opravdu velký support z naší strany, a proto bohužel není možné, aby kurz byl gamifikován i v dalším běhu.

Kde všude se můžeme s gamifikací setkat? Jaké je její nejčastější využití? V jakých oblastech?

S gamifikací se dá setkat tam, kde lidé dělají nějakou činnost. Dají se gamifikovat různé metodiky, postupy a procesy, expozice, pracovní týmy, nábory, assassement centra, call centra, obchodní týmy, e-learningy, osvětové projekty, ale třeba také výzkum. V podstatě jakákoliv lidská zkušenost. Gamifikace je odpovědí na experience economy.

Proč tebe zaujala právě gamifikace? Přece jen se o ní toho moc člověk nikde moc nedočte, protože je to relativně nový obor.

Především mě uchvátil její potenciál. Nejen, že skvěle funguje na generaci Y, ale také na trochu starší i mladší. Práce či učení se nejeví pak tak rutinní a dostává se do něj prvek překvapení. Je to velmi osvěžující pro všechny. Je pravda, že slovo gamifikace se začalo používat ve větším teprve od roku 2010, ale principy, které využívá, nejsou zdaleka nic nového. Hry lidi motivovaly v minulosti a je tomu tak i nyní. A zasvěcení moc dobře vědí proč.

Kolik firem v České republice se zabývá právě gamifikací? Je konkurence v této oblasti veliká?

V České republice jsme jediní, kdo má gamifikaci a design jako svůj core byznys.

Můžeš nám pro představu říct, jak vypadá taková typická zakázka gamifikace? Popiš nám, jak může taková zakázka vypadat, co vše je k tomu potřeba a jak to probíhá.

Typická zakázka vypadá tak, že klient za námi přijde s tím, že má nějaký problém týkající se lidí. My  pak s ním máme konzultaci, jejíž cílem je identifikace hlavního problému. Teprve potom přemýšlíme, jaké řešení je nejlepší, abychom došli k požadovanému cíli. Někdy se stává, že objevíme mezery, které klient nejdříve musí spravit, abychom mohli náš design stavět na pevných základech. Ale pokud základy jsou solidní, vydáme se nejdříve do terénu. Sbíráme data, děláme rozhovory a pozorujeme, jak se lidé chovají, s čím mají problémy a co by si přáli. Na základě toho vytvoříme několik řešení, které jsou zpátky k cílové skupině a společně s ní vybereme to nevhodnější. Může to být například onboardingový gamifikovaný program. Následně řešení testujeme na vzorku lidí, sbíráme zpětnou vazbu a iterujeme. Snažíme se totiž, aby jim bylo řešení přišité na míru. A teprve, když se řešení osvědčí, zavádíme jej plošně.

Moc děkuji za tvůj čas a přeji mnoho úspěchů do budoucna. 🙂

Děkuji, vám s Objevit také. 🙂

Komentáře

Nahoru