Linkbuilding

Co je to ten linkbuiding? V klasických poučkách se můžeme dočíst, že se jedná o jeden z nejdůležitějších úkonů využívaných při procesu SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače.

A klasické poučky mají pravdu. Pokud totiž takový linkbuilder bude vykonávat svou práci precizně, může vašim stránkám velmi efektivně zvýšit návštěvnost, rozšíří o vás na internetu povědomí a v neposlední řadě tak navýší zisky z toho plynoucí.

Před pár lety vybuchla na českém internetu Google bomba a to sice tak, že se po zadání slovního spojení „senilní ješita“  ve vyhledávači zobrazily webové stránky pana prezidenta Václava Klause. Pokud si kladete otázku, kdo mohl za tuhle srandičku – vězte, že viníkem byla parta linkbuilderů.

senilnijesita

Rebely najdete i mezi linkbuildery

Hon na zpětné odkazy

Základní měrnou jednotkou linkbuildingu je jeden backlink neboli zpětný odkaz. Fulltextové vyhledávače berou zpětné odkazy jako určité reference, na základě kterých pak určují pozici vašich stránek při běžném vyhledávání. Je extrémně důležité dbát na relevanci potažmo kvalitu každého odkazu, nikoliv pouze na množství. V minulosti připomínal linkbuilding spíše sbírání kartiček hokejistů, tedy čím více, tím lépe. Vypadalo to asi tak, že linkbuildeři praktikovali metody typu hromadné registrace do katalogů nebo spamování diskuzních fór a linkbuilding tak připomínal skutečný hon za zpětnými odkazy. Tyto praktiky se v posledních letech naštěstí značně omezily, jelikož vyhledávače tyto nekalé metody zpravidla tvrdě penalizují a trestají. Jak tedy správně začít dělat linkbuilding?

Co obnáší práce dobrého linkbuildera?

Kvalitní linkbuilder musí v první řadě určit vhodné metody pro daný typ stránek. Jiné metody bude praktikovat pro eshop a  jiné třeba pro magazín. Musí mít také schopnost se vcítit do své cílové skupiny. Častokrát to tedy znamená, že musí přemýšlet jako 15-ti letá dívenka, která zvažuje nákup nové řasenky anebo jako 60-ti letý důchodce vybírající záclony do svého bytu. Dále musí být inovativní a přicházet z originálními způsoby, které zaujmou širší publikum. Musí také znát technickou stránku věci, tedy vědět do jakých kategorií či podkategorií odkazy směřovat, na které klíčové slova se zaměřit nejvíce, kromě externích odkazů řešit také interní prolinkování a v neposlední řadě analyzovat celkový efekt jeho snažení.

Které metody jsou nejúčinější?

Mezi linkbuildery již existují zaběhlé metody, které se dají považovat za tzn. evergreeny a my vám jich několik ukážeme i s praktický příkladem.

Registrace do katalogů

Při této metodě si musíte pečlivě vybírat katalogy, do kterých budete vaše stránky registrovat. Existuje totiž spousta tzn. odkazových farem, které vám můžou pouze uškodit. Mezi ty nejkvalitnější můžeme určitě řadit:

  • Firmy.cz – v tomto katalogu od Seznamu si můžete zdarma vytvořit zápis a naplníte ho veškerými informacemi. Kvalitně provedený zápis vám pak může zajistit slušný přísun návštěvníků. Pokud by jste chtěli zvýšit jeho efektivitu, můžete přejít na placenou verzi.

  • Google Moje firma – tento katalog od Googlu kombinuje více služeb jako jsou Google+, Google Mapy nebo vyhledávač. Aktivní zápis, který je zdarma se tak může zobrazovat ve výsledcích vyhledávání což zpravidla zajistí slušný přísun návštěvníků. Obohatit jím můžete také vaše PPC kampaně.

  • Yelp.cz, Tripadvisor.cz, Lokola.cz – tyto katalogy jsou vhodné zejména pro linkbuildery, kteří chtějí propagovat svůj objekt lokálně. Dokáží tak přivést nové zákazníky, kteří hledají určitý podnik ve svém okolí.

  • Stránky městských či obecních úřadů - webové stránky městských či obecních úřadů většinou nabízí také katalogy tamních firem či služeb, mezi kterými by váš podnik určitě neměl chybět.

hotel u tri

Zobrazení zápisu ve službě Google Moje firma pro Hotel U Tří Bubnů (vpravo)

Mikrostránky

Mikrostránky se řadí zajisté mezi nejoblíbenější způsoby jak získat zpětné odkazy. Dalo by se říct, že za málo peněz dostanete hodně muziky. Respektive za nízkou pořizovací cenu, dostanete trvalý způsob propagace. Tvorba mikrostránky je velmi efektivní například v případech, kdy chcete představit na trhu nový produkt nebo získat nejvyšší pozice ve vyhledávačích pro méně populární slova, kterým se v odborné hantýrce říká longtailové výrazy. Mikrostránka, která je vytvořena opravdu originálně a zábavně v sobě může zároveň skrývat virální potenciál.

coca

Mikrostránka pro korporaci Coca Cola

Jako příklad povedené mikrostránky si můžeme ukázat  Coca-colacompany.com, která slouží jako obsahová stránka pro korporaci Coca-Cola a na které můžete přehledně nalézt veškeré informace týkající se PR aktivit, produktů a podobně.

Diskuzní fóra

Diskuzní fóra jsou linkbuildingová stálice, která může být při správném zacházení taktéž efektivní. Je potřeba klást důraz na kvalitu příspěvků, které za sebou budete zanechávat. Proto je důležité si dané téma předem pečlivě nastudovat tak, aby jste se vaše znalosti alespoň z části vyrovnali znalostem diskutujících. Kvalitní příspěvky pak mohou z dlouhodobějšího hlediska nasbírat slušný počet nových návštěvníků. Avšak pozor! Vyvarujte se zbytečným spamům, které správci diskuzních fór nekompromisně trestají.

RSS agregátory

Pokud děláte linkbuilding pro obsahové weby, například magazíny vložte váš RSS zdroj do všech agregátorů. Náš magazín Objevit.cz je zdarma registrován například na Google News nebo Právě dnes, což nám zajišťuje trvalý přísun návštěvníků.

rss

Symbol RSS čtečky

Spolupráce s tématickými weby

Spolupráce s tématickými weby probíhají většinou na bázi placených PR článků, zpětných odkazů, organizaci soutěží nebo bannerů. Důležité je zejména vybrat správný web, který spadá do okruhu zájmů vaší cílové skupiny a srovnat si do souvislostí cenové nabídky. Pokud jste začátečníky a nemáte přehled, vytvořte si tabulku do které si zapisujte poměr cena/návštěvnost, který vám dané weby nabízí a dle ní vyberte ty nejvhodnější.

Propagace pomocí blogerů a youtuberů

Jako fenomén posledních let se dá určitě označit vlna autorů působících na blogerské platformě či portálu Youtube a pro které již zlidovělo pojmenování blogeři a youtubeři. Spolupráce v segmentech jako móda, kosmetika, fitness, games, vybavení interiéru nebo zdravá výživa jsou mimořádně efektivní a dokáží pomoct vašemu eshopu ve více ohledech.

bk

Blogerka Bára předvádí svůj outfit

V agentuře AdVisio jsme například realizovali spolupráci s módní blogerkou Bárou pro eshop Snowbitch.cz. S klientem si stanovíte určitý budget, který blogerce nabídnete a ona si za něj dle svého uvážení vybere produkty. Na oplátku je zahrne do tzn. outfit článku, ve kterém vaše produkty představí, odkáže a doporučí klientův eshop. No chlapi řekněte, není to pěkný pohled? Pro dívky a mladé slečny, které blogerku sledují je pak takový článek pořádnou dávkou inspirace. Získáte tak nové zákazníky a zároveň šíříte povědomí o vaší značce. Veškeré výstupy jsou navíc přesně změřitelné, takže klientovi poskytnete zcela podrobné informace o tom, kolik článek či video přivedlo na eshop nových zákazníků nebo jaké zaznamenal konverze!

Tvorba originálního obsahu

Obsah každého webu je jeho naprostou alfou omegou. Pokud by jste se měli na něco soustředit nejvíce – je to právě obsah. Jakmile se vám bude dařit vytvářet poutavý a originální content, lidé vás budou sdílet sami od sebe a získáte tak ty nejcennější zpětné odkazy z webů a webových stránek, ze kterých byste získali zpětný odkaz jen stěží. Například v Objevit.cz jsme realizovali velké množství rozhovorů s lidmi v oboru, kteří pak naše články sdíleli a šířili dál mezi komunitou. Doslova nám pak tito lidé lidé sami zalinkovali web.

Moderní linkbuilder pomáhá budovat brand

Doménou špatných linkbuilderů je bezmyšlenkovité hromadění odkazů. Buďte moderním linkbuilderem. Moderní linkbuilder umí kombinovat disciplíny jako SEO, public relations, copywriting nebo psychologie. Nesnažte se budovat pouze kvalitní odkazový profil, ale pomáhejte vašemu projektu také budovat jeho vlastní brand, dostávat ho do širšího povědomí a dát mu nálepku, kterou si lidé budou pamatovat.

 Zdroj: Bkblog.cz,  Coca-colacompany.com, Google.cz, Webimax.com

Komentáře

Nahoru