Dnes vyšlo 1 článků

Logo je tváří společnosti. Jak poznat to opravdu kvalitní?

S logem je to stejné, jako s tváří. Zatímco tvář z velké části rozhoduje o osudu člověka, logo může velice negativně, ale také pozitivně ovlivnit osud společnosti, které patří.

Vytvoření kvalitního loga není nic snadného. Není proto divu, že velké společnosti si najímají někdy i několik designových agentur, aby jim jej vytvořily takříkajíc na míru. Jak by však takové kvalitní logo, které nelze přehlédnout, mělo vlastně vypadat? Mělo by být barevné, mělo by obsahovat různé kombinace písem, nebo by naopak mělo být jednoduché a klidně i černobílé? Na tyto otázky se pokusíme najít odpovědi v průběhu následujících několika odstavců.

Barevnost

Pokud netrpíme barvoslepostí, tak barva loga je to první, co nás zaujme. Správně zvolená barva námi vytvářeného loga tedy představuje polovinu úspěchu.

Jako příklad si vezmeme logo firmy Olynth, která se specializuje na výrobu kapek do nosu. Logo této společnosti je modré. Modrá barva na drtivou většinu lidí působí uklidňujícím dojmem a v libovolném odstínu se jedná o barvu, která je často spojována se zimou, případně chladem obecně.

A to je přesně ono – barva loga v tomto případě zcela přesně koresponduje s účelem přípravku, který má za úkol pomoci uživatelům od nepříjemného pálení v nosu. Kdyby bylo vyvedeno v červené barvě, tak by už zdaleka nemělo natolik vypovídající hodnotu a spíše by potenciálním uživatelům ono pálení ještě připomnělo, což by mělo za následek to, že si koupí některý z konkurenčních prostředků.

Správně zvolená barva je v případě loga nesmírně důležitá.

Správně zvolená barva je v případě loga nesmírně důležitá.

Kompozice

Rozlišujeme celkem tři typy kompozice: obrazové, typografické a kombinované. Pojďme se postupně podívat na všechny případy.

Obrazové

Loga tohoto typu mají například společnosti Apple či Playboy. Jedná se o prostý obrázek, který je snadno zapamatovatelný a také nezaměnitelný. V drtivé většině případů jsou loga tohoto typu zobrazována bez jakéhokoli textu a uživatel je navzdory tomu stejně bezpečně pozná.

Příklad obrazového loga.

Příklad obrazového loga.

Typografické

Tyto loga jsou tvořena nápisem. V jejich případě hrají velikou roli také poznatky, o kterých si povíme více v odstavci „Text“.

Kombinované

Kombinovaná loga jsou kombinací obrazové a typografické kompozice. Jedná se o nejčastější typ, který využívá mimo jiných také většina automobilek. Ve většině případů je vytvářeno více verzí, které se liší například umístěním textu.

Logo automobilky Panoz.

Logo automobilky Panoz.

Text

S textem je to podobné jako s barevností, o které jsme se bavili v úvodu. Velmi důležitou částí je správná volba fontu. Pokud budu vytvářet logo pro army shop a zvolím font typu Comic Sans, tak asi příliš neuspěji. Nabízejí se dvě možnosti – buď využiji komerční font, nebo si vytvořím svůj vlastní. Obecně platí, že patkové písmo (např. Arial, Times New, Georgia) působí více důvěryhodně, kdežto bezpatkové (např. Calibri, Comic Sans, Impact) zase moderně.

Podívejte se na následující dvojici log – první patří advokátní kanceláři, kdežto druhé obchodu s elektronikou. Rozdíl mezi nimi je patrný na první pohled. Zkuste si sami odpovědět na tuto otázku: Proč se advokátní kancelář rozhodla zpracovat své logo takovýmto způsobem?

Logo advokátní kanceláře.

Logo advokátní kanceláře.

Logo obchodu s elektronikou.

Logo obchodu s elektronikou.

Symbol

Úvodem tohoto odstavce vám položím otázku: Víte, co měli v době první republiky lazebníci ve svém znaku? Říkáte nůžky? Omyl! Měli ve znaku ledňáčka. Co má tento malý ptáček společného s lazebnictvím, ptáte se? Asi nic. Stejně tak můžeme odpovědět na otázku proč má Linux v logu tučňáka, nebo proč má automobilka Panoz v logu trojlístek.

Slavný maskot Linuxu.

Slavný maskot Linuxu.

Síla maskota

Má to pochopitelně svůj důvod. Pokud podnikáme například v oblasti obuvnictví a dáme si do loga botu, tak riskujeme, že si jej lidé sice spojí s oborem, jemuž se věnujeme, ale už ne s naší konkrétní značkou. Je tedy potřeba zvolit si maskota/symbol, který nemá s oborem naší působnosti na první pohled nic společného. Nedělejme si však iluze – nalezení takového symbolu není ničím snadným.

Resumé

Cílem tohoto článku bylo ukázat, jakých různých faktorů si lze u log všímat a jak mohou ovlivňovat způsob, jakým jsou vnímány. Je potřeba si uvědomit, že sebelepší firma nemá šanci uspět, pokud nebude mít logo, které ji bude schopné důstojně reprezentovat. Nyní vám doporučuji prohlédnout si několik rozdílných log a položit si následující otázky: Proč jeho autor zvolil tuto barvu? Proč (ne)obsahuje text? Je vyvedeno ve více typech kompozice? Pokud ano, tak proč?

Milovník filmografie Stanleho Kubricka a žánru noir. Píše o tématech, která ho zajímají a snaží se je podat tak, aby byla pro čtenáře co nejatraktivnější.

Komentáře

Nahoru