Lubor Zoufal z Lagardére Active ČR: Měli jsme jeden cíl – vytvořit rádio, které by uživatelé rádi poslouchali

Lubor Zoufal z Lagardére Active ČR: Měli jsme jeden cíl – vytvořit rádio, které by uživatelé rádi poslouchali

Začalo to revolučním Yahoo Music Unlimited. Pak přišel do Česka Musicjet. A pokračovalo to Spotify. Následně se s internetovými radii roztrhl pytel. A pak přišlo Youradio, které představila mediální skupina Lagardére. Pokud vám tohle jméno nic moc neříká, tak vám trochu napovím. Evropa 2, Frekvence1, rádio Bonton, Dance Radio, rádio BBC. Všechny tyhle značky spadají pod hlavičku této společnosti. A protože mě docela zajímalo, jak se buduje takové internetové rádio zcela od nuly, pozval jsem si dnes „k nám do studia“ Lubora Zoufala, ředitele strategického rozvoje v Lagardére Active ČR.

Dobrý den Lubore, můžete nám prosím na úvod říci něco o Lagardére? Přece jenom, i když pod tento brand spadá hodně známých rádií, tak bohužel (stejně jako u CET21) málokdo bude vědět, že tím vším stojí právě tahle firma.

Dobrý den, Michale. Ano, Lagardere je velký francouzský koncern s celosvětovou působností a v České republice jsme součástí její mediální divize Lagardere Active.

Tato divize provozuje televize a rádia, časopisy, internetová média a služby. K významným značkám patří např. francouzská Evropa 1, magazín Elle (v ČR je vydáván pod licencí) a dětská televize Gulli.

Další tři divize jsou pak Lagardere Services, do které patří například maloobchodní síť Relay, sítě kaváren Costa Coffe nebo Paul, dále Lagardere Publishing zastřešující knižní vydavatelství a nakonec Lagardere Unlimited, která se věnuje sportovnímu marketingu.

Jak dlouho už působí firma Lagardere v ČR?

Od vzniku rádia Evropa 2, kterou spustil Michel Fleischmann v roce 1990 jako první soukromou rozhlasovou stanici.

Kolik máte teď aktuálně zaměstnanců?

V rámci mediální skupiny Lagardere Active ČR je to zhruba 200 zaměstnanců.

Byl byste ochotný přiblížit také nějaká čísla? Ať už, co se týče obratu, tak určitě by mě zajímalo, kolik lidí denně poslouchá všechny vaše stanice.

Poslechovost našich stanic není tajemstvím. Podle posledních čísel (listopad 2014) ladí Frekvenci 1 denně 835 tisíc posluchačů a Evropu 2 pak 922 tisíc posluchačů. Tento týden budou uveřejněny nové údaje  poslechovosti rádií, tak doufám, že i polepší :-).

Když už jsme u toho, tak by možná nebylo od věci, kdybyste nám i řekl, co všechno spadá pod Lagardére Active ČR.

Řada značek je uvedena v úvodu, tak doplním – rozhlasové mediazastupitelství Regie Radio Music, internetová média Evropa2.cz, Frekvence1.cz, Zet.cz, hudební server Koule.cz, dětskou značku Pigy, web Humr.cz, který pobaví i překvapí a hudební službu Youradio. Ještě stojí za zmínku eventová divize NO LIMITS a slovenská Europa 2, sesterská stanice rádia Evropa 2.

Lubore, kolik let už pracujete pro Lagardére Active ČR?

6 let „interně“ a před tím 2 roky „externě“.

Pamatujete si, na jaké pozici jste v Lagardére začínal?

Začínal jsem jako dodavatel, staral jsem se o vývoj webů. Pak jsem dostal nabídku jít budovat on-line přímo v rámci Lagardere. Byla to výzva, která přišla ve správný čas, tak jsem ji přijal.

Úvodní stránka YouRadio

A co je vlastně vaší náplní práce nyní? Respektive – zkuste nám trochu přiblížit vaši práci. Jak zkrátka vypadá takový týden člověka na postu ředitele pro strategický rozvoj?

Myslím, že snad není žádný typický týden. Snažíte se hledat cesty, jak zlepšovat naše služby. Podporujete kolegy, aby se nebáli zkoušet nové věci, dáváte jim zpětnou vazbu. Překonáváte překážky. Rozvoj je změna a je třeba naslouchat,  hledat a zkoušet způsoby jak ostatní pro změnu nadchnout.

Jsme mezinárodní firma, nějaký čas zabere koordinace aktivit a zkušeností mezi naší mateřskou firmou a sesterskými společnostmi – pro nás zejména polskou mediální skupinou Eurozet.

Hlavní je si u toho moc nezoufat ;-).

Proč se Lagardere vrhlo právě na internetové rádio? Přece jenom to asi byl takový menší krok do neznáma.

Myslím, že úplně ne.

Provozujeme rádia, ale nemůžeme velká rádia vyladit pro každého. Každý jsme trochu jiný.

Proto vzniklo Youradio, které se může přizpůsobovat tomu, co máte rádi, na co máte náladu. Pro žánrově úžeji zaměřená rádia není na rozhlasových vlnách dost prostoru. Prostě to technicky nejde. Internet nám v tomhle otevírá neomezené možnosti. Vysílat rádio pro „jednoho“ posluchače.

Sledujeme, co se děje kolem nás. Interaktivní rádio je taková nová generace rádia. Nejpodobnější službou je americká Pandora a ta je dnes největší rozhlasovou stanicí v USA.

Kdy Youradio vzniklo a kolik má nyní pravidelných posluchačů?

V trochu jiné podobě existuje už řadu let a byla součástí webu Koule.cz.

Myšlenka je to tedy stará. Ale teprve s novou podobou vešla více ve známost. Kolik má posluchačů záleží na metodě měření. Mobilní aplikaci si spustí nyní cca 70 tisíc uživatelů měsíčně.

Když jste Youradio spouštěli, tak jaké jste měli plány? A můžete nyní říci, zda se vám je podařilo všechny splnit?

Myslím, že jsme měli jeden cíl – vytvořit službu, rádio, které by uživatelé rádi poslouchali a parádně vypadala. A aby uživatelé měli tuto službu rádi.

Někdy v říjnu jsme četl takový tweet, který když zjednoduším „je hodina češtiny a já na Youradio poslouchám náladu XY a koukám, že ostatní dělají to samé“.

To mi udělalo ohromnou radost. Ne teda to, že se neučili češtinu :-). Ale že poslouchali naše rádio.

Ale když něco tvoříte, vidíte řadu zlepšení, které chcete udělat. Máte zpětnou vazbu od uživatelů. Cítíte, co je špatně. Z toho pohledu se vám plány pořád posouvají.

Při tvorbě hledáte správný mix funkcí. Podobu služby do určité míry ovlivňuje to, co nám dovolí nebo dokážeme vyjednat s držiteli práv. To někdy naše plány a přání limituje, ale nezbývá nám než je respektovat a přesvědčovat.

Jaké byly počáteční investice do tohoto projektu? Byly to řádově stovky tisíc anebo miliony?

Jednotky milionů.

Co představovalo ten největší náklad? Byly to technologie? Zaměstnanci? Marketing?

Nelze říci, že je něco nejdražší, musíte balancovat. Trochu snění, trochu technologie, trochu zaměstnanců, obsah a hodně marketingu.

Kolik lidí se teď aktuálně podílí na chodu Youradia?

Aktivně kolem pěti, ale nikdo na plný úvazek.

Předpokládám, že asi nejvíce uživatelů vás poslouchá prostřednictvím mobilních zařízení a chytrých telefonů. To znamená, že jste museli připravit mobilní aplikace pro Android, iOS, je tomu tak? Zaměřili jste se pouze na tyto dvě platformy?

Ano, jsou to tyto platformy. Máme aplikaci i pro Windows Mobile, ale jednoznačně vede Android. Youradio je i významně poslouchané přes web.

Jak dlouho trval vývoj těchto aplikací? A tvořili jste si všechno „inhouse“ anebo jste ně to měli externího dodavatele? Pokud ano, tak kterou firmu můžeme tímto pochválit :-)? Jelikož odvedli pěkný kus práce a soudě podle reakcí uživatelů, tak je aplikace pro Youradio téměř bezchybná.

Na Youradio jsme spolupracovali s několika dodavateli, ta současná je od Cleevio a pochvalu si určitě zaslouží.

Reakce uživatelů nás někdy těší a někdy naopak trápí.

Některá hodnocení mohou být dost krutá, i když upřímná, taková je realita. Museli jsme dočasně udělat úpravu funkce „na cesty“ (kdy si uživatel mohl stáhnout na cesty konkrétní skladby nebo alba), kvůli nejasnostem ohledně autorských práv.

Od řady uživatelů jsme si vyslechly své. Moc nás to mrzí, ale bohužel jsme neměli moc na výběr. Na poslechovost to nemělo velký dopad, ale funkce má svůj smysl a hledáme cestu jak ji dostat, co nejdříve zpátky a jak osvobodit poslech Youradio od FUP. Věřím, že se nám to brzo povede.

V čem je Youradio jedinečné? Zkuste mi vysvětlit, proč bych měl poslouchat právě vaši stanici.

Hlavně je jednoduché, není třeba nic složitě nastavovat, stačí si vybrat s připravených nálad a začít poslouchat. Když se nějaká skladba nelíbí, lze ji přeskočit a užívat si proud muziky dál.

Je personalizované. Každému se přizpůsobí podle oblíbené muziky a aktuální potřeby. Máme několik DJs, kteří vybírají vhodnou muziku pro vybranou aktivitu – třeba pro běhání.

Nemusíte být DJ a hudební expert a můžete hned poslouchat „svoje“ dobré rádio.

Youradio - nálady

Jak moc se liší provoz internetového rádia od toho klasického? Je to finančně více nákladné? Anebo naopak se dá na mnoha věcech ušetřit?

Nejprve je třeba říci, že Youradio je interaktivní internetové rádio. Vysíláme ale například i dětské rádio, kde běží pohádky, jenom distribuce je po internetu.

Hlavní rozdíl mezi klasickým rádiem a internetovým je hlavně v distribuci a s tím spojených nákladech.

Klasické rádio vysílá na určitém území a máte fixní náklady na vysílač. Je jedno jestli jej poslouchá jeden nebo milion posluchačů. U internetového rádia vám s každým dalším posluchačem rostou náklady na distribuci. Ostatní je víceméně stejné. Česká internetová rádia jsou (hodně jako hudební smyčky) doplněné záznamy z archivů. Například v Německu je ale řada internetových rádií s klasickými moderátory.

Jak se liší samotní „internetoví posluchači“ a jejich zvyklosti. Liší se vůbec v něčem? Zkuste prosím definovat takového běžného uživatele internetového rádia. Děkuji.

V zásadě neliší.

Typický internetový posluchač poslouchá rádio více doma (tam kde je pokrytí internetu). Doménou klasického rádia je auto. Internetové rádio má svoji „spičku“ večer, pro klasické rádio je to pak ranní vysílání.

Co musí podle posluchačů jejich internetové rádio splňovat na 100 %?

Dobře hrát a být jednoduše dostupné, všude tam, kde zrovna potřebují.

Lubore, máte představu, kolik je u nás v České republice internetových rádií?

Řekl bych, že internetových rádií, která někdo poslouchá, je něco kolem 200. Na to by vám odpověděla OSA, tedy pokud je má v evidenci.

Zkuste prosím popsat, jak vypadá takové rozbíhání podobného projektu. Co všechno jste museli zařizovat (ať už včetně administrativy, lidských zdrojů) a jak probíhá marketing a propagace u internetového rádia?

Začnu od konce: k propagaci používáme zejména naše média. Začíná to ale tím, že věnujete nějaký čas hledání, přemýšlení, zkoumání podobných služeb. Pak musíte vytvořit základ, opis, příběh a odhadnout rozpočet a budoucí příjmy. To musíte obhájit, abyste získal zdroje na vývoj, co nejzákladnější verze, kterou můžete oslovit uživatele.

Rádio hraje muziku a mluvené slovo, k tomu musíte řešit práva o užití. To bývá trnitá a administrativní cesta. Zvláště, když tvoříte něco mimo zavedené kolonky.

Youradio má několik základních částí, které musely vzniknout – přehrávač pro web a mobilní aplikace, automatický plánovač vysílání, který se přizpůsobuje posluchačům a katalog muziky, který musíte naplnit.

U přehrávačů hodně záleží na jejich designu a kontextu, ve kterém se služba používá. Tomu jsme věnovali hodně času.

Z čeho plynou příjmy Youradia?

V tuto chvíli je to z reklamy a bude to hlavní příjem i v budoucnu. Přidáme i placenou verzi, která bude bez reklam, doufám, že brzy.

Máte i speciální reklamní formáty, které se nějakým způsobem liší od těch klasických?

Jde o klasické formáty. Zmínil bych speciální nálady (rádia) vytvořené na míru reklamní kampani klienta. Specifické je také to, že Youradio je hlavně do sluchátek  a tak zvuková reklama nemusí být tak „překřikující“, může být více osobní. Toto doporučení dáváme zadavatelům. Každý je ale pánem své kampaně.

Youradio - mobilní aplikace

Ze svého pohledu hodnotíte Youradio jako úspěšný projekt?

Je na dobré cestě a tento projekt má šanci být úspěšný. Jeho počáteční fázi hodnotím jako úspěšnou. Musí se ale poprat s novými výzvami.

Na co se mohou vaši posluchači těšit do budoucna? Chystáte nějaké velké změny?

Pracujeme na novém algoritmu plánování řazení skladeb. Tedy, že bude Youradio lépe hrát.

Dále placenou verzi bez reklam s několika vylepšeními a nakonec pracujeme na významném rozšíření katalogu dostupné muziky.

V tom chceme jít ale opatrně, aby nebylo množství na úkor kvality.

Lubore, děkuji za to, že jste si našel chvíli času v tomto hektickém období. A přeji vám i Youradiu hodně štěstí v následujících letech. 

Michale, já vám děkuji za pozvání.

Komentáře

Nahoru