Luboš Volkov: Tam kde jsem teď, je z velké části otázka štěstí, ale asi taky toho, že do toho dávám 120%

Luboš Volkov: Tam kde jsem teď, je z velké části otázka štěstí, ale asi taky toho, že do toho dávám 120%

Teprve dvaadvacetiletý UX&UI designér z Pardubic Luboš Volkov je lead designerem na palubě společnosti Toptal, která sídlí v Paolo Alto nedaleko San Francisca, takže Lubošova práce obíhá celý svět. Sám Luboš sbírá inspiraci ze zahraničích zemí od Thajska po Maroko, které navštívil.

Čau Lubo, snažil jsem se trochu nastínit to nejhlavnější o tobě.  Mezi designéry máš určitě už vybudované jméno, ale jsou i tací, kteří toho o tobě moc neví. Zkus tedy našim čtenářům sepsat tvůj životní příběh, jak ses dostal ke grafice?

Obecně mě to k tomu “designu” táhlo již od útlých dětských let, kdy jsem našim vylepšoval zdi pastelkami, chodil na výtvarné kroužky nebo upravoval fotky kamarádek ještě ve Photoshopu CS3. Ale k tomu pravému designu jsem se dostal cca dva a půl roku zpátky, kdy jsem opustil vysokou školu, což bylo pro mě dost těžké období, jelikož jsem nic neuměl a rodiče vyšilovali. Dokonce jsem se ocitnul na pracovním úřadě. Nejsem na to pyšnej, ale je to tak. V tu dobu jsem si uvědomil, že nemám co ztratit, a vrátil jsem se zpátky k designu. Cca rok v kuse jsem každý den (třeba 12 hodin v kuse) dělal na svých projektech (zadarmo), abych se nějakým způsobem vypracoval od nuly někam. Cca po roce, kdy jsem zjistil, že internet sahá dál než jenom za Prahu, se objevila moje první nabídka z US startupu Reachli, který v tu dobu sídlil v Plug and Play v SF. A tím moje cesta začala.

562536_4853788459681_359077695_n

V grafice existuje spousta odvětví od animací, ilustrací, typografie po webdesign. Můžeš našim čtenářům říct, co přesně děláš?

Tohle je strašně těžká otázka, pokud bych to definoval dle toho, co se o mně říká, tak bych asi byl “ten týpek co dělá ikony”. Ale paradoxem je to, že mým hlavním odvětvím jsou UI (čti uživatelská prostředí) a ikony jsou jenom taková moje milenka.

Obecně mám za to, že je dobré mít široký záběr toho, co děláte. Jelikož byste se divili, co po vás občas lidi budou požadovat.  Proto se snažím rozvíjet v oboru ilustrace, typografie a v současnosti jsem zabrousil i do oboru animace. Ale pokud bych to měl shrnout, tak mě baví všechno, co je spojené s designem.

Jak dlouho ti trvalo, než ses dostal tam, kde jsi teď? Považuješ se za dobrého grafika?

Je až neuvěřitelné, kam se člověk dokáže dostat za necelé dva roky. Na začátku sedíte na koleji s Windows a klikáte první projekty pro lidi, kteří chtějí web pro mateřskou školu. A o rok později se o vás zajímají společnosti, jako Google, Seznam a další. Asi je to z velké části otázka štěstí, ale asi taky toho, že do toho dávám 120% (jinak to nejde).

Jestli se považuji za dobrého grafika? To je dobrá otázka pro mě egoistu (haha). Myslím, že tohle vždy musí soudit ostatní, ale pokud to řeknu za sebe, tak určitě nejsem špatný, ale vždycky je možnost se zlepšit a já mám stále značné rezervy. Já se stále udržuju ve stavu nespokojenosti, a tak se nejlépe posouvám dopředu. Jelikož spokojený člověk upadá a stagnuje.

Kdybys měl vyzdvihnout jedno jméno z oblasti designu z České republiky a ze světa, tak čí práci nejvíce uznáváš a ceníš?

Obecně skoro všechny TOP designéry z Čech znám osobně a respektuji jejich práci a baví mě, co dělají, ale ve výsledku to je většinou ta stejná věc.

Spíš bych vyzdvihnul lidi, co mě baví mimo můj obor a to konkrétně Jan Kaplický a jeho provokativní design a smysl pro detail je zajímavá záležitost. Jako druhou osobnost bych uvedl trošku kontroverzního rappera Vladimira 518, který se kromě rapu věnuje právě umění, a považuju ho za osobnost.

Ale pokud bych měl říct pár design jmen, tak to bude Charlie Isllander, Filip Slováček a světový designéři z Abdocu. To je jinej level. Jednak jsou ty lidi daleko víc mentálně vyzrálí a za druhý mají takovou tu americkou self promotion náturu. Nejvíc mě baví Mason Yarnell. A paradoxem je, že spolupracuji s agenturou z Austinu, která se s ním zná osobně, aneb svět je malý :)

Jako designér potřebuješ určitě spoustu inspirace, aby se tvoje práce zlepšovala a nezůstala na stejných nápadech. Kde a jak čerpáš inspiraci?

Obecně bys asi čekal, že ti tady vyjmenuju nějaké grafické stránky či něco podobného, že? Ale pravdou je to, že nejvíc mě inspirují ostatní lidi. Je až neuvěřitelný, jakým způsobem ti změní pohled na věc konverzace s někým člověkem nezasvěceným do problému. A číslo dva je příroda, zatím nejvíc inspirativní bylo pro mě designovat ve vile v Thajsku s výhledem na všechny ty ostrovy. To tě posune do jiný sféry chápání.

Ale abych tě úplně nebalamutil, jasně, že sleduju trendy na dribbble, behance , designernews atd.

f28d4c3835b811e3ac3e22000ae91479_8

Před půl rokem jsme tu měli rozhovor s tvým krajanem Alešem Nešetřilem. Jak hodně se s Alešem znáte a spolupracovali jste spolu někdy na něčem?

Česká kotlina je dost malý rybníček tzn. s Alešem jsem se poprvé potkal na dribbble meetupu, kde jsme dokonce seděli vedle sebe. A od té doby jsme vlastně v kontaktu, spolupracovali jsme na pár společných projektech. Například http://www.showminderapp.com/, což byla aplikace, která vám měla dát notifikaci, kdykoliv když se blíží váš oblíbený serial, ale bohužel nikdy nespatřila světlo světa.

Každý člověk, ať dělá, co dělá, tak by měl mít svoje sny a cíle. Máš ty nějaký svůj životní cíl, kde bys chtěl pracovat, co bys chtěl dokázat s kým se setkat?

Obecně, ať to bude znít sebevíc děsivě, mám rozplánován minimálně rok dopředu, abych byl schopný vědět, kam jdu. Jelikož člověk bez cíle ztrácí koncentraci. Krátkodobější plány jsou vybudovat robustní portfolio, věnovat se ve větší míře ikonám (na tom už se pracuje).

A pokud se ptáš na ty dlouhodobější, tak těch je hned několik. Zkusit se začlenit do velké společnosti, zkusit si tu work-flow atd. Ale to je běh na dlouhou trať. Rád bych se věnoval vlastnímu businessu, ale díky tomu bych se vlastně odstřihnul od designu, jelikož bych řešil chod společnosti, finance atd., a to si teď momentálně nedokážu představit.

A co se týče mého snu, chtěl bych být nejenom nejlepší a respektovaný designér, ale taky nějakým způsobem pomáhat lidem okolo mě, aby se i oni mohli posouvat dopředu :)

Kdybys měl ukázat svoje práce, na kterých jsi pracoval, nebo pracuješ, tak které by byly ty nejlepší, na které jsi opravdu hrdý?

Tohle je taky těžká otázka, jelikož já jsem věčně nespokojený, ale pokud bych měl vyzdvihnout ty práce z poslední doby, tak bych to byl určitě tethr.in, kde jsem navrhoval, prakticky celou iOS část aplikace a vše bylo prezentováno na SXSW, kde to odprezentoval týpek s vousama, což je vždycky cool.  Dále právě dokončujeme toptal 3.0, tzn. kompletní novou podobu, od interní platformy až po landing pages. Což je pro mě veliká záležitost, protože na tom děláme více jak 5 měsíců, a už se těším, až to bude venku. Dále mám v rukávu ještě pár es, kterých se taky dočkáte.

Měl jsi možnost spolupracovat s nějakými zajímavými lidmi? Ať už z oboru, či mimo něj?

Obecně mě nejvíce překvapila spolupráce s Amol Salva (CO-Founder Virgin Mobile US). Pobavil mě první email od něj, je to trošku old school osoba a napsal něco ve smyslu “Ahoj, slyšel jsem, že děláš hezké obrázky, můžeš se podívat na můj projekt?”. Jinak obecně ty nejzajímavější projekty jsou od těch neznámých lidí s ambicemi změnit svět :)

Jako správný designér se určitě prezentuješ na spoustě sociálních sítích. Kde všude na internetu můžeme najít tvoji práci?

Obecně vás určitě překvapí, že nemám portfolio. Ano je tomu tak, a to jen z toho důvodu, že práce na portfoliu zabere ohromné množství času a já se radši soustředím na reálné projekty, která pak v budoucnu budu právě do toho portfolia moct přidat. Ale pokud vás zajímá má práce najdete jí na dribbble, behance a pokud byste chtěli vidět mé fotky z cesta a trošku behind story doporučuji instagram či exposure.

775084_4395317238187_737070438_o

Stejně jako má zpěvák svůj osobitý hlas, tak grafik by měl mít svůj osobitý rukopis. V čem jsou podle tebe tvoje práce unikátní?

Myslím, že když se podíváš na moje práce, tak to poznáš, u mých prací se většinou snažím o to, abych našel nové řešení (které se občas ukáže jako nešťastné nebo nesmyslné). Protože nevidím smysl dělat jednu věc dvacetkrát stejnou, když ji pokaždé můžu posunout někam dál.

S jakými programy pracuješ? A mohl bys prozradit orientační ceny těchto kousků? Platíš si je sám anebo ti je platí některá z firem, pro kterou pracuješ?

No lhát ti nebudu, zrovna nejlevnější záležitost to není. Pokud bych to vzal od Photoshopu po After Effects, tak za to 100 tisíc necháš. Naštěstí soudruzi z Adobe přišli na to, že měsíční předplatné je cesta kupředu a za cca 1500 máte kompletní balík všech Adobe produktů, zcela legálně, což je bezkonkurenční nabídka. Jinak mi toto předplatné platí jedna z firem, ve které pracuji.

Co je podle tebe největší problém do začátků, abych se mohl stát grafikem? A jak se takovým problémům vyhnout?

Jako největší problém vidím to, že je každý super teoretik a neustále řeší to, co k tomu potřebuje, jaké rozlišení má použít, do jaké složky dát atd., ale místo toho stačí zasednout k počítači a začít makat a zkoušet. Já obecně zastávám metodu skoč a plav. Navíc teď je ta výhoda, že díky internetu najdete návod na všechno, ale bez toho abyste to sami vytvořili, to prostě nejde. Doporučuju zkusit třeba skillshare, treehouse, gibbon.

Jak se vyhnout problémům? Obecně doporučuji si právě těmi problémy projít, jelikož není lepší škola, než když vám klient napíše, že je to ve špatném rozlišení, ať to předěláte. Tím si zkrátka musí projít každý.

Zmínil jsem, že pracuje pro společnost Toptal, která má sídlo v Paolo Altu, nedaleko San Franciska. Můžeš nám prozradit, jak ses k tomu dostal a čím se společnost zabývá?

Tohle byla obecně taky zajímává story (deleko delší než jeden článek). Ale jednoho dne jsem měl na Skypu žádost o přidání od někoho neznámého. Tak to přijmu a za sekundu hovor a rovnou video a na druhé straně se objeví CEO of Toptal. A říká, že chce product designéra a já říkám okey, že si to musím rozmyslet. A za týden už jsem letěl do Thajska za celým týmem, který tam měl zrovna meetup. A v současné době jsem na pozici Lead product designera, kde mám pod sebou 4 Front End developery.

Jinak Toptal se zabývá, tím že spojuje top developery z celého světa s top firmami (Airbnb, Zendesk, Pfizer etc). Tzn. ty jako firma přijdeš, že chceš ruby on rails developera a my ti ho do 14 dnů najdeme. On je ready začít pracovat a už nic neřešíš, platby chodí automaticky, logy z jeho práce atd. Prostě plně automatický system.

Máš buď za sebou, nebo v plánu nějaký svůj projekt? Nebo tvoříš převážně pro klienty?

Obecně bych rád řekl, že vždycky to místo, které jsem dostal, bylo kvůli jednomu z mých vedlejších projektů (těch zadarmo, kde se můžu vyřádit a ukázat, co umím). Ať už je to ytubeapp.com (již v appstore) nebo moje další koncepty k aplikacím.

Momentálně mám společně s týmem z Abdocu velké plány s othericons.com. Což je můj největší side projekt, ve kterém jde o ikony. Jedná se vlastně o sérii custom ikon setů, které si můžete koupit třeba tady getothercircles.com.

Pokud tvořím pro klienty, tak si vybírám pouze ty projekty, kterým veřím a dávají mi v hlavě smysl. Ale do tohoto bodu se člověk musí dostat, na začátku berte všechno!

df

Je to určitě práce co tě baví a taky nastává otázka, jak tě to uživí? Můžeš prozradit, kolik si takový grafik za měsíc vydělá? A průměrně kolik hodin denně věnuješ práci?

Toto je velice typická otázka, a kolik za to bereš. Ale já dělám to, co mě baví, a jako benefit mi chodí peníze na účet. Což je trošku dream, ale je to tak. O přesných částkách bych se nebavil.

Pokud bych měl říct, kolik hodin denně u toho strávím, no vstanu v 10 ráno na meeting a od té doby dělám plus mínus do čtvrté hodiny ranní. Mezitím stihnu rande s přítelkyní, nebo posilovnu. Další důležitá věc je to, že já neuznávám věci jako pátek a víkend. Tzn., dělám méně, ale snažím se tvořit i o víkendu. Je jasné, že to není možné dělat do nekonečna, ale dokud to jde, tak to tak dělám.

Jak se odreagováváš od práce? Relaxuješ, že si strčíš sluchátka do uší a natáhneš, nebo na to máš nějaký svoje speciální metody?

Musím uznat, že v tomhle mi fakt pomáhá sednout do auta dát loket z okna (v zimě docela nepraktické) a jet se projet. Nebo v poslední době jen tak jít ven, vzít foťák a jen tak běhat po louce a cvakat fotky. Zní to trošku hippie, ale fakt to funguje. Dříve jsem všechno ještě prokládal sportem, kde jsem hrál extraligu ve florbalu, ale to jsem odložil z časových důvodů.

Tím se nabízí další otázka, jestli čteš knížky? Pokud ano, které a jaké bys mohl doporučit?

Jelikož jsem vlastně celý den doma, tak se snažím neustále se posouvat dopředu nejenom po stránce designu, ale také v ostatních směrech. Tzn. hodně sleduju filmy, rozhovory na internetu a taky čtu knížky. Pokud bych měl doporučit pár z poslední doby, tak to určitě bude Kraď jako umělec od Austina Kleona a taky určitě Type Matters od Jima Williamse. Obě se více méně věnují designu, ale je možné to přenést i do jiných odvětví, to platí hlavně o té první.

Co je tvojí hlavní motivací, co tě vede stále kupředu?

Mojí hlavní motivací je to, že ty věci, které tvořím, budou používat reální lidé a bude to řešit nějaký jejich problém, či jim to něco ulehčí. To je prostě skvělej pocit :)

Teď máš možnost vzkázat našim čtenářům pár moudrých vět, které by jim mohly otevřít oči. Pojď na to.

Mám dvě věci, které se už delší dobu snažím sdělit světu. První je pro lidi samotné, že pokud dělají něco, co je opravdu nebaví a ubíjí, ať přestanou, jelikož život je zatraceně krátkej na to, abys ho strávil něčím, co tě nebaví – hlavně mi teď neříkejte, že účty se platit musí.

A druhá věc, prosím vás, nemalujte na ty paneláky ty barevný pruhy, je to hrozný.

Luboši, já ti děkuju za rozhovor a těším se na další spolupráci. Hlavně ať se stále daří!

Komentáře

Nahoru