Lukáš Pítra: SEO je „blackbox“, vyhledávač ti karty neodkryje (3/5)

O SEO koluje spousta mýtů a polopravd. A právě proto jsem si dnes k nám na Objevit pozval Lukáše Pítru z Markeťákova, aby se nám trochu o této mystické disciplíně trochu rozvyprávěl. A také, aby nám vysvětlil, „jak zapnout SEO“. Doporučuji rovnou přečíst první a druhou část

Když už jsem to nakousnul, zkus prosím mně jako laikovi popsat, jaký je rozdíl oproti SEO a PPC. Respektive – co mi bude generovat dříve nějaké výsledky a bude to pro mě levnější. Klidně k tomu použij i nějaký modelový příklad prosím.

SEO je snaha přesvědčit vyhledávač, že si zasloužím traffic z vyhledávání. PPC znamená, že si ten traffic mohu za jasně daných pravidel a cenu koupit.

PPC se dobře počítá, má jasná pravidla hry. PPC systémy ti poskytnou maximum dat pro to, abys u nich chtěl utrácet peníze, protože budeš věřit v jejich návratnost. SEO je naopak „blackbox“, vyhledávač ti karty neodkryje. Počítá se špatně a složitě, máš málo dat a hodně nejasných vlivů.

PPC funguje hned a je velmi flexibilní. Pouštím shop a chci zítra začít prodávat? Můžu. Chci dnes pustit na tři dny vánoční inzerci? Můžu. Chci si nakoupit jen lidi se zájmem o luxusní módu a jen z Prahy? Můžu.

SEO je těžkopádné a cílí ve srovnání s PPC velmi nepřesně, na úrovni dotazů nebo témat. Vyberu si dotaz „kožené sedačky“ a cílím na všechny, kdo ho hledají. Neumím si přesněji zacílit a tak získávám spoustu návštěv, o které vlastně nestojím.

10534071_536400136505328_3477517621778218721_n

Jedna z Markeťákova

Mohlo by se zdát, že PPC je ve všech směrech lepší a to je vlastně ten jeho problém – je to atraktivní nástroj a stojí za ním obří byznys. Je dnes už poměrně složité a typicky pro eshopy ne úplně levné. Koupit návštěvnost je jedna věc, být na tom v zisku jiná. A navíc – nakupovat návštěvnost musíš neustále, pořád sypeš nový a nový kredit.

SEO oproti tomu je vlastně hrozně snadné. Spousta lidí „dělá SEO“ a vůbec o tom neví, někteří dokonce přímo skvěle☺. Díky své těžkopádnosti má trvalejší výsledky. Když už jednou vyhledávač přesvědčíš o svých kvalitách, bude ti posílat zadarmo lidi dlouho a rád.

Musíš se třeba ty orientovat také právě v PPC? Nebo tohle umět nemusíš?

Dlouho jsem si myslel, že nemusíš. Že ti stačí nějaká základní uživatelská znalost, abys udělal základní testy. Poslední rok a něco se věnuji PPCčkům hodně intenzivně a hodně jsem se toho z PPC dost naučil. Zpětně vidím, že jsem byl hloupý a že jsem řadu rozhodnutí dělal zbytečně složitě. Anebo riskantně.

Dnes jsem přesvědčený, že opravdu špičkové SEO bez hlubší znalosti PPCček (NEBO bez velmi úzké a dobře nastavené spolupráce s PPCčkařem) dělat najde. Minimálně proto, že z PPC můžeš získat obrovské množství zásadních dat a rychle na něm validovat hypotézy, na základě kterých směřuješ v SEO dlouhodobé investice.

1471368_392891637522846_1420299850_n

SEO experti pohromadě

Zkus prosím opět na nějakém příkladu vysvětlit, jak taková validace hypotéz pomocí PPC vypadá. Děkuji.

Můžeš si na základě analýzy klíčových slov spustit pár inzertních sestav ve fulltextu a sledovat jaké jsou reálné počty impresí oproti odhadům hledanosti a podle toho upravit svoje představy o reálné hledanosti dotazů. A taky zjistit, jestli ti nějaké typy vyhledávacích dotazů v klíčovce neutekly.  Můžeš si rychle ověřit, jak budou lidé z vytipovaných dotazů na webu konvertovat. A podle toho upravit plánované investice a priority v off-page.

Můžeš si otestovat, na jaké argumenty v reklamě slyší a podle toho poladit metadata a texty na vstupních stránkách. Můžeš také pustit reklamu v obsahové síti a sledovat, na jakých typech webů dosahuješ zajímavé míry prokliku či konverze a podle toho poladit svoji off-page strategii. Dá se toho vymyslet hodně.

Setkáváš se s tím, že se podnikatelé bojí investovat právě do SEO? Nebo naopak máš pocit, že právě do SEO lidé peníze investují rádi, protože věří, že jim to pomůže?

Obavy a nedůvěra jsou běžné, hlavně u menších nebo začínajících firem. A myslím, že se situace rok od roku zhoršuje. SEO jako obor nemá v ČR dobrou pověst a dlužno říct, že vcelku právem. Podnikatelé se nebojí ani tak SEO jako lidí, co ho dělají a nabízejí. Myslím, že ze všech oborů v digitálů je určité procento šejdířů a v SEO je bohužel to procentní zastoupení jedno z největších.

Částečně si za to ale klienti mohou sami. Leckdy tvrdošíjně požadují maximální výsledky ihned a co nejlevněji. A sami tak vytvářejí živnou půdu pro lidi, kteří vyhledávač sice umí očůrat, ale jen na krátkou dobu. Příběhy zmařených investic a penalizovaných webů oboru na důvěryhodnosti nepřidávají.

Proč právě lidé motající se kolem SEO mají nálepku „obchodníků s teplou vodou“, když vlastně právě v digitálu by mělo jít všechno hezky změřit?

Právě proto, že v SEO se výsledky měří složitě a trvá jim docela dlouho než „doběhnou“. Velká spousta lidí a firem v oboru se k tomu historicky nepostavila jako k výzvě, ale blackboxovitost (neprůhlednost) SEO zneužila k oblbování klientů a dolování peněz. Než klient zjistí, že to skutečně nefunguje, utopí v dobré víře spoustu peněz v člověku, který nedělá leckdy nic. Anebo dělá, ale jedná se často o zcela nesmyslnou práci.

Na druhou stranu to zdaleka neplatí pro všechny. V oboru je celá řada špičkových lidí a firem, kteří za sebou mají dlouholeté působí ve výkonnostních projektech a jsou za nimi vidět prokazatelné výsledky. Jen je potřeba si je umět najít :-).

V tom čekání na další část nezapomeňte přečíst i tu předešlou!

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru