Lukáš Pítra: Vyhledávače se umí dostat jen k části sociálních signálů a nemají zatím spolehlivý systém na rozpoznání (5/5)

O SEO koluje spousta mýtů a polopravd. A právě proto jsem si dnes k nám na Objevit pozval Lukáše Pítru z Markeťákova, aby se nám trochu o této mystické disciplíně trochu rozvyprávěl. A také, aby nám vysvětlil, „jak zapnout SEO“. Doporučuji rovnou přečíst první a druhoutřetí a čtvrtou část!

Jak moc velkou roli hrají v SEO nyní sociální sítě? Mají odkazy vedoucí z Twitteru, Google Plus anebo Facebooku nějaký vliv na pozice mého webu ve vyhledávači?

Myslím si, že o dost menší, než je dnes módní říkat. Mezi viditelností na sociálních sítích a viditelností v přirozeném vyhledávání je spíše korelace než kauzalita. Pokud stojíš lidem za sdílení, pak pravděpodobně i stojíš za odkazy. Výjimkou je Google plus, kde je vliv prokazatelný. Ovšem tato síť je v ČR okrajová a zpravidla se vyplatí napnout úsilí spíše někam jinam.

Otázka je, jak se bude vztah sociálních sítí a vyhledávačů vyvíjet dál. Ten hlavní problém je, že vyhledávače se umí dostat jen k části signálů a nemají zatím spolehlivý systém na rozpoznání, který signál je důvěryhodný a který falešný. Fanoušci a sdílení na FB se dají „fejkovat“ stejně snadno, jako se dají „fejkovat“ zpětné odkazy.

Google je ve snaze zapracovat sociální signály webů podstatně dál než český Seznam. Oba ale podle mého čeká ještě dlouhá cesta. Soudím taky, že poučeni z vývoje u zpětných odkazů budou mnohem opatrnější na to, čemu přisoudí váhu.

Jak jako SEO konzultant poznám, na co především klade vyhledávač váhu? Musím dělat vlastní experimenty, sledovat blog Googlu či jiné významné lidi z oboru? Nebo všechno dohromady?

Především z vlastní dlouhodobé praxe. Já vlastně zas tak moc na nějaké experimenty v SEO nevěřím, zvlášť ne na ty malé a omezené typu založím si nějaký sranda web a na něm něco jednorázově ozkouším. To je dobré možná na otestování základních technických věcí jako zda mi vyhledávač bude umět zaindexovat to či ono.

Ale na učení se „co má jakou váhu“ nejsou drobné experimenty moc dobré. Protože zkušenosti z nich se nedají dost dobře zobecnit pro velké projekty nebo projekty v jiném segmentu, které mají úplně jiný kontext. Příklad: to, že jsem nějakým off-page voodoo dostal svůj niché web u sms půjčkách nahoru neznamená, že tentýž postup můžu uplatnit třeba na Alze, kde je ve hře úplně jiný mix signálů (interních, externích, brandových) a úplně jiný risk management.

Z podobného důvodu si myslím, že je obtížné dávat v SEO dohromady nějaké případovky. To, že někomu pomohlo přidat na stránky odstavec textu nebo vymyslet infografiku neznamená, že u tebe to nutně zabere taky.

Sledovat blogy a influencery je fajn pro inspiraci, ale chce to hodně dobře vybírat. Poslední roky začala být v SEO bohužel móda slepě přebírat informace ze zahraničí, kde je vyhledávání v úplně jiné fázi, než u nás a kde především není Seznam :-) Osobně si snažím vybírat autory, kteří jdou ve své tvorbě do hloubky a opírají názory o dlouhodobá data na projektech podobného typu, jako jsou ty, na kterých dělám já.

Pojďme trochu zabrousit k oněm zmiňovaným vyhledávačům. Existuje nějaká studie, která potvrzuje anebo vyvrací, který vyhledávač u nás používá převážná většina české populace?

Nevím o tom, že by někdo měl nějaká prokazatelná, důvěryhodná čísla. Má se za to, že v absolutních číslech je Google už před Seznamem v podílu obsloužených vyhledávaných dotazů. Hodně mu pomáhají mobilní zařízení a Chrome. Seznam sice reaguje vlastním prohlížečem, vlak mu už ale podle mého ujel.

Co je důležitější, je rozdíl mezi lidmi, kteří používají k hledání Google či Seznam. V některých oborech jsou rozdíly ve výkonu opravdu brutální. Tady jsou zase k otestování rozdílů ideální PPCčka.

Jak vlastně zjistím, co lidé hledají na internetu?

Něco zjistíš z nástrojů pro návrh klíčových slov v PPC systémech. Něco ti dají Google Analytics (nebo podobné nástroje), něco Webmaster tools. Hodně moc se toho dozvíš z PPCček. Něco ti dají také rešerše sociálních sítí, diskuzí, komunit. A pak samozřejmě selský rozum a pochopení cílovky :-).

Zkus mi prosím popsat, jak s těmito daty pak pracuješ? Jak určuješ, na která slova bych měl cílit, podle čeho se rozhoduješ, že konkrétní výrazy jsou třeba moc konkurenční atd. Zkrátka zkus přiblížit, jak pracuješ. A také prosím zmiň, k čemu se taková „klíčovka“ vlastně dělá. Děkuji.

Hodně široká otázka, dopodrobna to mám popsané v článku o klíčovce včetně slidů z pár prezentací.

Klíčem je podle mně zejména skloubit odhady hledanosti s reálnými daty (PPC, GA aj.) a s byznys pohledem (marže, význam, konkurenceschopnost). Spousta klíčovek, které v Čechách vznikají, tyhle 3 rozměry nemá. Dokonce si troufnu říct, že je většina z nich jednorozměrná – řeší jen hledanost (a další našeptaná pseudodata, která ale nejde moc brát vážně a je potřeba pustit živé kampaně).

Soustředím se spíše na střední a větší projekty, takže mi jde primárně o to získat data pro strategické rozhodování o struktuře vstupních stránek, o rozvržení investic a zdrojů na odkazy, programátory, copywritery anebo o dlouhodobých prioritách. Pochopit, jak vůbec lidé ten daný klientův byznys vyhledávají, jak o něm asi přemýšlí podle toho, jak se ptají. Plus by samozřejmě z toho výstupu mělo jít vyčíst, jak zacílit konkrétní stránky, jak psát, jaké anchory (klikací texty odkazů) volit – ale to už je spíše pro exekutivu.

Kolik času ti podobná analýza klíčových slov zabere? Samozřejmě chápu, že se to odvíjí od počtu slov, projektu, budgetu atd. Ale přesto – zkus to prosím nějak zpaušalizovat :-).

Pro průměrného klienta mi to zabere asi 3-4 dny času včetně interpetace výstupů.

Jak se třeba liší jednotlivé výrazy a jejich hledanost kupříkladu na Seznamu a Googlu? Existuje v nějakých segmentech diametrální odlišnosti, kdy lidé hledají na Seznamu tutéž věc pod zcela jiným pojmem a naopak?

Výrazy se hledají obdobné. Rozdíl je spíše v tom, kdo hledá. Uživatelé Seznamu jsou, podle mých zkušeností, obecně konzervativnější, méně technicky nadaní, méně kosmopolitní, více citliví na cenu a asi i v průměru starší. Google to má zase naopak. Podle toho se liší jednak míra využití různých dotazů, ale hlavně očekávání od vstupní stránky.

Ze samotného dotazu ale leckdy nepoznáš, kdo za ním stojí. Ideální je si opět v PPC otestovat, jak se kvalitativně liší traffic z téhož dotazu na tutéž vstupní stránku.

Markeťákov

Markeťákov

Dám ti čerstvý příklad: cestovka specializující se na luxusní dovolené na míru v exotických destinacích. Klíčovka ti pro oba vyhledávače vrátí dotaz „dovolená Seychely“. Výkon na Google ale bude násobně lepší (pokud ovšem stránku nepostavíš na velkých slevách, pak se Seznam srovná).

Je postup při analýze klíčových slov na Seznamu a Googlu stejný? Anebo je princip úplně stejný, liší se pouze nástroje, které používáš pro zjištění všech možných variant slov, které lidé hledají?

V zásadě stejný s mírnou odchylkou. Google některá data skrývá (not provided) a nemá je tak „přesná“. Na druhé straně dává čísla z Webmaster Tools. Postup je ale obdobný.

Proč Google některá data skrývá? A jak tyto skryté not provided dotazy mohu rozklíčovat a zjistit, co se za nimi skrývá?

Otázka za milion, fakt nevím proč to Google dělá :-). Tvrdí, že chce chránit soukromí uživatelů. Jiní tvrdí, že chce SEO šamanům znesnadnit život. Další říkají, že chce podpořit investice v PPC systémech. Pravděpodobně to bude kombinace více věcí a je otázka, zda má smysl se po tom pídit.

Dotazy ze částečně rozklíčovat dají. Něco vidím v Google Webmaster Tools. Skvělé rozšíření, které mi umí info k (not provided) vydolovat udělal před nedávnem Vít Michálek ze SEMoru.

A když už jsme u těch nástrojů, tak jaké nástroje používáš při své práci? Zkus prosím také vysvětlit, jak a v čem ti tyto nástroje šetří čas a kolik stojí. Děkuji.

Jéje, těch je. Když vezmu jen ty vyloženě „na SEO“ pak:

  • Collabim a SEMOR na sledování viditelnosti webu na jednotlivé dotazy
  • OpenRefine pro opracování dat v klíčovce
  • Ahrefs a MajesticSEO pro screening v linkbuildingu
  • některé tooly Filipy Podstavce na klasifikace v linkbuildingu
  • PPC systémy a AdWords editor pro jejich rychlou obsluhu
  • ScreamingFrog pro chroustání webů
  • Mention a Talkwalker pro monitoring webů
  • Některá API
  • Různá rozšíření do prohlížečů pro zkoumání zdrojového kódu, rychlosti stránek, testování různých funkcí stránek
  • A pak mám spoustu vlastních nástrojů, které jsem si nechal naprogramovat pro snazší obsluhu některých činností

Celkově mně nástroje vyjdou řádově na tisícovky měsíčně. Kolik šetří času to nevím, už jsem k nim přirostl a neumím si to bez nich moc představit. Tipnul bych si ale, že hodně moc :-).

Dá se podle tebe uspět i bez nějakého optimalizování pro vyhledávače? Zkus prosím uvést pár projektů, které na SEO zcela kašlou a přitom spolehlivě fungují. Klidně to mohou být i zahraniční projekty.

Určitě dá, pokud máš zcela výjimečné informace, u kterých poptávka převyšuje nabídku. Pak stačí selským rozumem dát o svém webu cílovce vědět a sněhová kulička se valí sama.

Já ale moc příkladů nemám. Působím na 100 % v komerční sféře, kde je konkurence vysoká a naopak je potřeba se o pozornost zákazníka porvat. Tam to zpravidla bez trochy snahy nejde. Jinak bych mne klienti nepotřebovali :-).

Tím neříkám, že nejsou. Jen je nepotkávám. Pravděpodobně by dobrým příkladem byly různé blogy, zájmové magazíny, komunitní weby apod.

Jak moc ovlivňují fungování e-commerce projektů různé updaty a úpravy ze strany provozovatelů vyhledávačů? Jak moc jsou pak citelné jednotlivé pády?

To záleží, jak k SEO přistupuješ. Pokud plánuješ na měsíc dopředu a jdeš za výsledky přes pomyslné mrtvoly, pak bývají citelné hodně a mají tendenci bolet.

Stůl pravého markeťáka

Stůl pravého markeťáka

Pokud uvažuješ v dlouhodobém horizontu a umíš sladit svoji práci s kurzem vyhledávače, byť tomu třeba obětuješ část okamžitého možného výkonu, pak ani moc ne. Většina updatů se dala dlouho dopředu očekávat a šlo se na ně připravit.

Třeba žádný z mých dlouhodobých klientů se ještě nepotkal z penalizací. Někdy si až říkám, že přijdu o spoustu legrace, protože jsem moc slušňák :-).

Co mohu udělat proto, aby podobné updaty co nejméně bolely?

Nedělat věci, na které fakt nechceš, aby vyhledávač někdy přišel. Dělat věci, které jsou v souladu s filosofií vyhledávačů, kterou dnes a denně na všech frontách tlučou lidem do hlavy. A hlavně nemrvit si web a marketing „kvůli robotům v SEO“.

Zeptám se ještě na poslední otázku. Co si představíš pod pojmem „Vichřice“?

Rozzuřenou Větrovku, který jsme sežrali esíčka :-).

Lukáši, děkuji ti, že sis našel čas na tento rozhovor. Přeji, ať se ti i v následujícím roce daří zapínat u klientů SEO.

Já děkuju :-).

Předchozí část!

 

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru