Lukáš Pítra: Základem je pochopit, jaké problémy řeší zákazníci (4/5)

O SEO koluje spousta mýtů a polopravd. A právě proto jsem si dnes k nám na Objevit pozval Lukáše Pítru z Markeťákova, aby se nám trochu o této mystické disciplíně trochu rozvyprávěl. A také, aby nám vysvětlil, „jak zapnout SEO“. Doporučuji rovnou přečíst první a druhou a třetí část!

Jak moc podle tebe souvisí se SEO tvorba obsahu?

Hodně. Záleží samozřejmě co rozumíš pod slovem obsah. V širším slova smyslu je SEO vlastně podmnožinou tvorby obsahu, jedna z dílčích disciplín řešící, jak obsah přijme vyhledávač. Obsahem je konečně každý text a obrázek na webu, obsahem je design, navigace, struktura webu.

U nás se práce s obsahem často redukuje, bohužel, spíš na psaní textů „aby na webu něco bylo“. Typickým příkladem na eshopech jsou všechny ty „jak vybrat něco“ články, které se podobají navzájem jak vejce vejci a nikomu s výběrem stejně nepomůžou. Nebo firemní blogy slátané narychlo na základě dotazů z klíčovky bez hlavy a paty. Vlna strategické práce s obsahem k nám ještě moc nedošplouchla.

Jak moc se potom liší SEO a obsahová strategie u jednotlivých typů projektů? Zkus prosím popsat, jak se pracuje s texty u takového eshopu, jak u magazínu či blogu.

Složitá a široká otázka, nemám jednoznačnou odpověď. Základní princip je dělat smysluplné a účinné věci. Pochopit, kdo je vůbec příjemce mého sdělení. Jaké řeší problémy ve vztahu k mému byznysu, jaké informace ho zajímají, jak o nich přemýšlí, co v souvislosti s nákupem nebo nějakým tématem cítí. Porozumět tomu, co a proč mu chci říct a jak mu sdělení předat, aby ho našel a pochopil. To je to nejtěžší, co vyžaduje přemýšlení, data, výzkum.

Teprve pak až nastupuje vlastní tvorba obsahu – psaní, focení, natáčení, grafik. To už je vlastně to snadné, protože přesně vím co a proč budu dělat. Bohužel u nás zatím většina firem začíná až tady – něco zbastlit jak si myslím, že by to mělo být a čekat, jak to dopadne.

Stůl správného markeťáka

Stůl správného markeťáka

Co si mám představit pod prací SEO konzultanta. Zkus mi to jako člověku neznalému SEO osvětlit. Já mám eshop a najmu si tebe. Co budeš za peníze, které ti jako klient dám, dělat?

To je skvělá otázka, díky za ni :-). Ono to slovo konzultant je dost zavádějící, protože evokuje kecálistu, který ti něco řekne u kávy a zařiď si to v praxi sám. Zase si za to náš obor může trochu sám, protože takhle spousta lidí a firem skutečně funguje.

Já funguju jako kompletní parťák pro vyhledávání. Získám ti data, vyrobím klíčovku a připravím strategii. Řeknu ti, kterými dotazy se máš zabývat a proč.

Řeknu tvému programátorovi, jak vyladit případné technické problémy na webu, které by vyhledávač mátly nebo brzdily.

Řeknu ti, jak nastavit které vstupní stránky a pokud na to nemáš kapacitu, připravím ti je. Řeknu ti, jaké odkazy odkud a kam potřebuješ. A pokud se na tom dohodneme, zajistím ti je včetně dojednání finálních podmínek co nejlepších pro tebe (ať už je plnění za odkaz jakékoliv – peníze, zboží, čas nebo ego :-) ). A pak ti řeknu, jak to vše zhruba funguje a jak to propojit s dalšími marketingovými kanály. Co neumím (např. psát prodejní texty, která zároveň pomáhají SEO), na to ti seženu lidi.

Anebo taky ne, protože máš hodně času ale omezený rozpočet. Pak ti poradím v tom, kde je potřeba zkušenost a kde mám velkou přidanou hodnotu a zbytek tě naučím nebo tě nasměruju. Je to vždy věc dohody.

Pro mně je důležité aby byl klient spokojený, aby mu to fungovalo. 80 % mých zakázek jdou na doporučení a to získám jen od spokojených klientů.

Ty sám máš pak na starosti i samotnou exekutivu? Tedy staráš se například přímo ty o budování zpětných odkazů, psaní popisků anebo jen spíše řídíš lidi pod sebou a dohlížíš na ně?

Je to vždy funkce času a peněz. Výjimečně si mně platí i za vysloveně exekutivní, rutinní věci, jako jsou právě popisky nebo nastavení onpage věcí natvrdo v CMSku. Zpravidla zahraniční firmy, které naším jazykem prostě nemluví a nemají na to nikoho v týmu. Obvykle se jim to ale snažím vymluvit.

Jednak mně to už po letech popravdě moc nebaví a jednak myslím, že moje přidaná hodnota v tom je velmi malá. Je snazší a levnější pro klienta to know-how předat někomu ve firmě. Tak jak s časem roste poptávka po mé práci, cením si hodiny práce na víc peněz. A u řady činností pak nedává ekonomický smysl, abych se jim věnoval já.

Asi bych to těm klientům dokázal prodat a brát spousty peněz za jednoduchou práci (a zase to v našem oboru není výjimka a nepřidává mu to na renomé). Ale dříve či později by to v součtu vyšlo pro klienta nevýhodně, nebyl by spokojený a já bych neměl doporučení. A jsme zase u toho :-).

U linkbuildingu záleží hodně na rozsahu a povaze projektu. U větších a složitějších projektů řeším exekutivu kompletně sám, ty menší zpravidla spíš mentoruju a pomáhám jim se to naučit dělat sami (protože by se jim outsourcing dlouhodobě nevyplatil).

Snažím se každopádně podíl projektů, kde řeším off-page, trvale zvyšovat. Poslední dobou se u nás rozmáhá takový nešvar, specifický druh SEO specialistů, kteří umí řešit jen tu jednorázovou poradenskou část. Vyrábějí analýzy a strategie jednu za druhou, ale nemají zkušenosti s dlouhodobou exekutivou, s akvizicí odkazů, s tím každodenním bahýnkem, tzn. se zapracováváním těch doporučení den za dnem.

Opět - SEO experti na jednom místě!

Opět – SEO experti na jednom místě!

Myslím si, že je to špatně. Ztrácejí pak totiž kontakt s realitou a dávají do svých doporučení nápady, které sice skvěle vypadají na papíře, ale v praxi se nedají provést. Nebo jim naopak věci z praxe v mixu chybí. Snažím se, aby se to mně nestalo :-).

Když už jsme u toho budování odkazů, zkus prosím vysvětlit, jak vlastně tvorba zpětných odkazů probíhá. Jak mám postupovat, pokud chci, aby lidé na můj projekt houfně odkazovali?

To je asi téma na samostatný rozhovor :-). Linkbuilding je kombinace technického voodoo, public relations a nákupu médií.

Obecně je ten princip jednoduchý – musíš dát lidem důvod, aby na tebe z těch webů odkazovat chtěli. Cest je nepřeberně mnoho. Můžeš mít skvělé odpovědi na to, co řeší jejich návštěvníci. Můžeš s nimi vyměnit odkaz za možnost něco vyzkoušet, něco získat, někde být.  Můžeš to vybarterovat. Můžeš jim za to zaplatit. Můžeš je kontroverzí nebo vtipem donutit, aby o tom prostě psát a odkazovat museli (média). Nebo je můžeš prostě přesvědčit o tom, že máš natolik skvělý produkt, že stojí za to na něj odkázat.

Exekutiva je pak o schopnosti najít ty zajímavé zdroje, odkud ti odkaz pomůže, dostat protistranu k jednacímu stolu a vyladit vztah mezi očekávaným efektem a hodnotou, kterou za to poskytuješ (ať už je to zboží, peníze nebo jen něčí čas).

Pokud bych měl začínajícím podnikatelům poradit jak začít s linkbuildingem, tak vždy od svého webu a obsahu. Ten web, abych na něj chtěl odkazovat, tak to musí fakticky stát za to. Nepřehledné, nezajímavé, neužitečné, neoriginální nebo nedůvěryhodné weby – těch je u nás hrozně moc a odkazy se pro ně shánějí fakt blbě a draze.

Četli jste už i předchozí část?

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru