Malá reklama-velké problémy aneb Přílišná kreativita také škodí

Malá reklama-velké problémy aneb Přílišná kreativita také škodí

Jak lokální reklama může poškodit globální značku

Málokdy se stane, že lokální reklama, určená pro relativně malý okruh příjemců, překročí vlastní pole působnosti. Obvykle se to stává pouze tehdy, je-li výjimečně povedená nebo výjimečně šokující. Jestliže pak překročí i hranice státu, pro který byla určena, může na sebe v kontextu jiné kultury nabalit významy, o kterých se jejím tvůrcům ani nesnilo.

A přesně to se „povedlo“ třeba značce Ford. Ford v Indii spustil reklamu na svůj vůz Ford Figo, v němž ovšem figurovaly také svázané ženy v kufru auta. Ačkoliv se tato reklama nikdy a nikde neobjevila coby placené reklamní sdělení, už její přítomnost na serveru Ads of The World vyvolala poprask a mezinárodní skandál, za který se omlouvá marketingový ředitel Fordu Jim Farley a agentura JWT v Indii propouští.

Další aféry

Podobných skandálů, které začaly jako lokální reklama a narostly do obludných rozměrů, si jistě z nedávné doby pamatujete více. Před časem například způsobila pozdvižení již notoricky známá aféra Microsoftu s propagačními fotografiemi. Microsoft umístil na své stránky krásně multikulturní fotografii trojice za stolem, kterou tvořila běloška a dva muži – černošský a asijský. V Polsku si fotografii upravili – černošskému muži „připhotoshopli“ hlavu bělocha. A skandál byl na světě.

Původní ilustrační fotografie

Původní ilustrační fotografie

A její polská verze

A její polská verze

 

Na globální úrovni se musel omluvit třeba také řetězec Burger King, když pro svou španělskou kampaň využil zobrazení hinduistické bohyně Lakšmí v souvislosti s hamburgerem z hovězího masa. Hinduisté, pro něž je hovězí maso zakázané, se pochopitelně vzbouřili. Poslední kapkou do poháru jejich trpělivosti byl pak slogan kampaně „La merienda es sagrada“ – „Snack je svatý“.

lakshmionburger.jpg

Ve Španělsku ještě zůstaneme. V roce 2004 se španělský deník El País rozhodl propagovat své tříměsíční online předplatné skutečně kontroverzním způsobem – využil k tomu události jedenáctého září, přičemž vše doprovodil sloganem „Za jeden den se toho může stát hodně. Představte si, co se může stát za tři měsíce.“ Svět ovšem kampaň nepřijal nijak vřele a deník se po vlně kritiky musel omlouvat.

Nepovedená kampaň deníku El País

Nepovedená kampaň deníku El País

Na Američany měla „spadeno“ i švédská Absolut Vodka, když pro svou mexickou kampaň stvořila následující vizi „ideálního“ světa:

Vize "ideálního světa"- ale jak pro koho

Vize „ideálního světa“- ale jak pro koho

Američanům ovšem ztuhl pověstný úsměv na tváři – když jim někdo sahá na Kalifornii, Texas a další jihozápadní státy, to už je přeci jen silná káva. Volání Američanů po bojkotu švédské vodky si vynutilo vydání omluvného prohlášení.

Příkladů nevhodných kampaní by se našla ještě celá řada. Znáte také nějaký „podařený“ kousek? Podělte se o něj s námi v diskusi.

Jsem studentka speciální pedagogiky s velkým zájmem o vše nové a neznámé. Svět IT je pro mě stále velkým dobrodružstvím a nekonečným zdrojem zajímavých poznatků a informací, o které se s vámi prostřednictvím Objevit.cz budu dělit.

Komentáře

Nahoru