Dnes vyšlo 1 článků

Martin Jersák „JersyWoo: Placlu jsem provozoval skoro 4 roky, což je na internetový věk dost hodně

Martin Jersák „JersyWoo: Placlu jsem provozoval skoro 4 roky, což je na internetový věk dost hodně

Říkají mu JersyWoo. Není to indián. Je to Martin. Martin Jersák. Založil v roce 2009 asi největší Pay Per Post systém u nás. Placlu. A o pár let později již Placla vykazovala obrat přes 4 000 000 Kč. A protože se taková Placla jednoduše neprodává každý všední den, tak jsem se Martina trochu poptal na to, co jej vedlo k prodeji. Jak je spokojený s prodejem Placly a také co má v plánu dělat potom. A samozřejmě jsem se nezapomněl zeptat, jak se takový systém buduje :-).

Martine, než se pustíme do nedávné aukce Placly, mohl bys mi prozradit, kdy a kde jsi přišel ke své přezdívce JersyWoo?

Je to vymyšlený unikátní nickname ještě z dob hraní Quake 3 Arena.  V pubertálním věku jsem na tom hodně ujížděl :-).

Protože budeme dále mluvit o Placle, mohl bys ji představit čtenářům, kteří o ní nikdy neslyšeli a vysvětlit, na jakém principu funguje, jak pomáhá inzerentů atd.?

Placla je tržiště sdružující inzerenty, kteří chtějí, aby se o nich / něčem na internetu psalo a blogery, kteří píší za úplatu dle požadavků inzerentů.

Co jsi dělal předtím, než ses vrhnul na Pay per Post systém?

Jsem původem webdeveloper (vývojář), provozuji něco přes stovku webů a hledám komerční díry na netu. PPP systém byl jeden z komerčních webů, který v té mé hromadě měl úspěch.

Jak těžké bylo rozhodování začít se věnovat tvému tehdy neznámému projektu na full-time? Respektive kdy se stala z Placly  práce na plný úvazek?

Rozhodování žádné nebylo, systém se prostě rozvíjel a vyžadoval nějaký čas na správu :-).

A byl jsi na vše ze začátku sám?

Ano, zpočátku jsem všechno dělal sám z domácí kanceláře.

Jak dlouho v tvé hlavě zrála myšlenka, že vytvoříš Placlu? A jakým projektem ses nechal inspirovat?

S myšlenkou PPP systému jsem si pohrával pár měsíců a pak jsem ho za 3 týdny vytvořil.

Dovedeš spočítat, kolik hodin jsi strávil nad vývojem?

Ne. Po třech letech ani nevím, kde jsem byl na dovolené :-).

A pomohla ti Placla v tom, že se z tebe stal lepší programátor?

Tak to bych věštil z křišťálové koule. Každý projekt mě posouvá dál. Je to výzva, která mě naučí něco nového.

Z poměrně nezajímavého obratu v roce 2009 (72 785 Kč) se postupem času vyklubal miliónový byznys. O rok později jsi již na Placle otočil bezmála jeden milion korun. Za pár let, v roce 2012 již Placla dosáhla obratu přes 4 miliony. Co podle tebe stálo za tak rapidním nárůstem obratu?

Úspěch Placly byl v offline obchodu. Bylo to velké prozření :-) Prodávat online službu v offline prostředí se ukázalo jako trefa do černého. Od té doby většina mých online webů propojuje online a offline svět.

Myslíš, že tomu hodně napomohlo to, že jsi neměl po ruce další desítku jiných projektů, kterým bys věnoval svůj čas? A byla Placla tvým jediným velkým projektem a nebo ses věnoval i něčemu jinému?

No já těch projektů měl právě více :-). Právě desítky dalších projektů jsem měl a pořád průběžně zakázkově programuji. Pracuji na několika projektech stále, ale jeden se zaměřením na seniory je nyní dominantní a má více jak 50% mé pozornosti.

Vím, že Placla stála hodně na telemarketingu. To vše jsi obstarával sám a nebo jsi na to měl lidi? A jak velký tým se vlastně podílí na chodu Placly?

Hned druhý rok jsem přestal všechno stíhat a postupně jsem najímal lidi. Nejvíce jsme byly čtyři najednou. Na Placle se v průběhu času vystřídalo 9 lidí.

Jestli se nemýlím, tak sám sebe jsi kdysi prohlásil za introverta. Jak to jde dohromady s aktivním prodejem přes telefon. A co se musí člověk naučit, když se chce prodávat pomocí telemarketingu?

Občas vykročím ze své komfortní zóny a vyzkouším něco nového. Telemarketing byl jedním vykročením z komfortní zóny. Aktivní telemarketing jsem rozjížděl sám a bylo to drsný. Koupil jsem si dvě knížky o telemarketingu, vzal jsem telefon a volal….  :-)

V roce 2013 se obrat Placly snížil „jen“ na 3,4 milionu. Čemu to přičítáš?

Utlumení obchodu z mé strany, měl jsem jiné zájmy a Placla si tak nějak jela sama od sebe beze mě. Generovala dost peněz, abych nemusel zakázkově programovat, tak jsem se věnoval svým věcem.

Jestli se nepletu, Placla byla vedená na tvé IČ, to znamená, že Placlu nezaštiťovala žádná firma. Bylo tomu tak kvůli maximalizaci zisku, s nímž je také spojeno méně papírování?

Ano, provoz projektu jako OSVČ byl jednodušší. Na druhou stranu se při prodeji systému a převodu na nové majitele ukázalo OSVČ jako problematické. Startupistům bych doporučil, pokud rozjíždějí projekt pod svým IČem, aby ho před prodejem překlopili na firmu.

Můžeš vysvětlit proč?

Nový zákoník od ledna změnil některé zvyklosti. Je nové názvosloví, povinnosti, garance atd. Nový zákoník je úplně jiný, ale je mnohem komplexnější a je to posun dopředu.

Mohl bys uvést nějaká čísla? Kolik inzerentů tvou platformu využívalo, kolik článků bylo napsáno, kolik nejvíce si vydělal jeden bloger, zda to byl jednotlivec nebo firma atd.?

Počty inzerentů a napsaných článků si již nepamatuji. Ale na začátku zimy 2013 jsem dělal přehled blogerů a jeden si vydělal přes půl milionu.

Mohl bys uvést jeden článek, který byl vytvořen prostřednictvím Placly a byl extrémně úspěšný? A jak vlastně inzerent vyhodnotí, že se mu utracené peníze vyplatily?

Tak to nemůžu. Prozradil bych tím inzerenta. Mlčenlivost je základem jistoty pro inzerenty.

Jaká je podle tebe největší slabina Placly a jaká její nejsilnější stránka? Přece jenom, kdo jiný než ty, by to měl vědět, že?

Přece čtenářům nevyklopím všechno know-how :-).

Jaké největší chyby se dopouštěli a dopouští inzerent a jakých chyb se naopak dopouští blogeři?

Inzerenti dávají nejednoznačné poptávky a nečtou informace o blozích, které se jim nabízejí. Blogeři naopak čuchnou k penězům a přestanou se starat o své blogy.

Proč ses rozhodl k prodeji a proč právě teď? Co bylo tím hlavním hnacím motorem? Jak dlouho jsi uvažoval nad tím, že se svého „dítěte“ jednou provždy zbavíš?

Vyhoření. Placlu jsem provozoval skoro 4 roky, což je na internetový věk dost hodně. Přemýšlet jsem o tom začal v létě a v zimě šla definitivně z domu.

Placla se vydražila nakonec za 452 101  Kč, sečteno i se závazky (800 000 Kč) je celková kupní cena 1 252 101 Kč. Upřímně jsem čekal, že se cena vyvine daleko výše až k hranici 2 milionů. Jak ty sám jsi spokojen s prodejem?

Určil jsem si minimální hranici, která je pro mě akceptovatelná. Výsledná cena tuto hranici překročila a jsem spokojen.

Myslíš, že je to hodně peněz? Nemáš pocit, že jsi prodal pod cenou? Mohl bys nepodnikatelům vysvětlit, kolik ti z finální částky zbude poté, co vše zdaníš?

Placla se prodala ve veřejné dražbě za komerční cenu, takže výslednou cenu neřeším. Po zdanění mi zbude něco přes osm set tisíc (složená daňová kvóta je kolem 35% u OSVČ).

Byly chvíle, kdy jsi zvažoval, zda děláš dobře? Nehlodal v tobě červíček pochybnosti, že je možná na prodej ještě brzy?

Jasně, že vrtal :-). Zvláště do prvních příhozů. Po překonání minimální hranice akceptovatelnosti to bylo v pohodě. Díky prodeji jsem získal čas na další projekty.

Byla pro tebe rozhodující jen cena? A nebo sis ve skrytu duše přál, aby si projekt koupil nějaký zkušený matador? Což se, dá se říci, povedlo. Ale přesto. Nemáš strach, že to nový kupec potopí? Přece jenom každý z nových vlastníků má svůj core byznys někde jinde….

Prodejní cena byla více než roční provize systému a proto mě pak zajímalo, kdo to bude provozovat.  Konečné duo provozovatelů je dobré a rozumí oboru, měl jsem z nich radost. Při předávání systému jsem přidal klukům know-how, které udělalo z Placly jedničku. Kluci tomu přidají nový elán, nápady a celý trh se posune jiným směrem a započne taková evoluce.

Byl bys raději, kdyby sis mohl kupce sám vybrat? A jak by podle tebe měl vypadat takový ideální kupec Placly :-)?

Věřím ve volnou ruku trhu a Darvinovu evoluci, ekonomika sama vybrala nejvhodnější nové provozovatele.

Není trochu škoda, že právě Placla tak trochu degradovala na prodej zpětných odkazů?

Placla je tržiště na zprostředkování článků, uživatelé si již sami našli důvod proč ji používat.

Jak dlouho myslíš, že bude obchod se zpětnými odkazy fungovat? Já mám osobně spíše tu zkušenost, že trh se docela razantně mění a spíše si zaplatí za kvalitní články, kterých bude méně, než kobercový nálet zaměřený jen na zpětné odkazy, který zasáhne desítky webů… Ale možná je to jen můj pocit. Co ty si o tom myslíš ty?

Odkazový trh bude fungovat dál, je to základní kámen vyhodnocování vyhledávacích algoritmů. Myslím si, že se mění akorát počet a síla jednotlivých signálů (proměnných). Stačí si přečíst skripta datové analýzy, zamyslet se a budete na tom lépe než ¾ SEOmágů.

Co vše by se letos na Placle změnilo, kdybys ji neprodal?

Analyzoval bych obchody před rokem a letos. Zavolal bych několika inzerentům, jak se mění jejich preference a podle toho upravil pravidla. Najmul bych dočasně někoho na další „telemarketingové kolečko“.

Myslíš, že jsi Placlu dostal na hranici „produkčních možností“. Že bys prostě dále již sám tento projekt neposunul?

Pod mým vedením systém dosáhl nejspíš produkčních možností. Neměl jsem již fokus na tento projekt a pro další rozvoj je potřeba kontinuální inovace. Proto je lepší, že je nový provozovatel s čerstvými myšlenkami.

Co máš v plánu nyní? Co budeš dělat s vydělanými penězi?

Pokračuji dál, jeden dominantní projekt pro mě skončil a nyní se na jeho místo přesouvá jiný.

A který projekt to je :-)?

To tady nechci veřejně ventilovat. Vstupní bariéry většiny webových businessů jsou minimální. Vytvořit si hned pár konkurentů na začátku není rozumné.

U čeho nejraději trávíš svůj volný čas?

Fitness lifestyle. Třicítka je už za mnou, zajištěný jsem a tak se začínám věnovat sám sobě a rodině.

Co bys chtěl, Martine, popřát Placle do budoucna?

Ať se daří, reviduji svoji farmu blogů a chci nově patřit mezi nejúspěšnější blogery Placly (ale zatím mám k tomu daleko)!  :-)

A ještě než se rozloučíme, chtěl bys našim čtenářům něco vzkázat?

Teď jsi mě dostal, snad jen dvě věci:

1.)    Neseďte furt u diskuzí a u sociálních sítích, ale dělejte na svých projektech!

2.)    Online business se dělá ve skutečnosti offline (viz bod 1)

Martine, děkuji, že sis našel v tomto hektickém období čas na tento rozhovor. Snad si po čase zase popovídáme o tvém dalším projektu.

Komentáře

Nahoru