Martin Kasa: Řídím se čísly a selským rozumem

Martin Kasa: Řídím se čísly a selským rozumem

Studoval na ČVUT obor podnikání a řízení. A je to možná jeden z nejznámějších podnikatelů v ČR. O koho se jedná? O Martina Kasu. Martin je zakladatelem jednoho z největších obchodních domů u nás, Kasa.cz. Firmu zakládal ještě během studií a povedl se mu skutečně impozantní kousek. Vybudoval firmu s miliardovými obraty. Na konci roku 2010 odešel z vedení firmy Kasa.cz a věnuje se investování. Co dělá nyní? Čím chce uchvátit český trh? Na to vše jsme se ptali.

Martine, začnu možná trochu netradičně povídáním o Kasa.cz :-). Co podle tebe stálo za tím, že jsi jako jeden z mála českých podnikatelů udělal skutečně díru do světa a z malého obchůdku vybudoval (na české poměry) obrovskou korporaci?

Na nic jsme si nehráli a více jak 10 let tvrdě denně pracovali. Nic jiného v tom není.

Kdy nastal bod zlomu?

Zásadní nikdy, firma se stále postupně vyvíjela téměř plynule rostla o desítky procent každý rok.

Co tě vedlo k tomu, že jsi udělal exit? Měl jsi pocit, že už jsi prostě s touto firmou dokázal vše, co se dokázat dalo? Chyběla ti šťáva, přišel syndrom vyhoření a nebo tam byl nějaký jiný důvod?

Nezakládali jsme firmu kvůli následnému prodeji, stejně jako jsme nikdy netvrdili, že ji budeme řídit navždy. Exit byl strategií až od roku 2007 a bylo jen otázkou, za jakých podmínek.

Vadí ti tento trend? Tzn. Že se firmy zakládají, boostojí jen za jediným účelem – aby se brzy prodaly.

Je to věcí každé firmy a jedince. Já si myslím, že to je špatná cesta, ale určitě to některým podnikatelům vyšlo.

Angažuješ se ještě nějak v Kasa.cz a nebo je to již uzavřená kapitola?

Ne. Se společností mám již shodné pouze příjmení.

Tkato

Martin patří k zakladatelům Kasa.cz, ale nyní se již na tomto projektu nepodílí

Pojďme si trochu popovídat o tvých dalších aktivitách. Vrhnul ses do dalšího projektu Ticketon.cz (jedná se službu sloužící pro online rezervaci vstupenek na akce, koncerty apod.).  Mohl bys prozradit, jak ses vlastně dostal k tomu projektu?

Dostal jsem se k němu tak, že jsem již několik měsíců tento nápad měl v hlavě. Kdo někdy kupoval lístky u starých ticketingových společností, nemusí dlouho o příčině nápadu přemýšlet.

Co tě vedlo k tomu, že ses právě vrhnul na tento segment? Myslíš, že právě zde je obrovská díra na trhu? Do dneška totiž tento trh patřil TICKETPRO. Myslíš, že je ve vašich silách je překonat?

Hráčů na trhu je celá řada a je velmi fragmentovaný. Určitě trh nepatří jedné firmě. Všechny však skoro bez výjimky mají společné, že promotérům a zákazníkům nepřináší téměř žádnou přidanou hodnotu.

 Proč podle tebe nepřinášejí žádnou hodnotu? Vždyť si tam přece mohu koupit lístek, pokud se prokoušu nákupním procesem :-)? Co více by si český zákazník mohl přát?

Část už byla zmíněna, jednoduchost, prodeje, odbavení apod. Mnohem více práce, která není vidět pro zákazníky může být odvedena na straně pro promotéra. Dám příklad na strašně jednoduché úvaze. Při běžné transakci ve výšce 1500 Kč (běžně 2 lístky na prodej) se bavíte rámcově o 50 Kč. Buďto je můžete tedy neefektivitou spálit a nebo za ně pro promotéra něco uděláte. Ta druhá cesta je ta, kterou jde Ticketon.

Koho vnímáš jako hlavní konkurenci pro Ticketon.cz? A jak ji hodláte porazit?

Jak jsem před chvílí odpověděl. Nikdy se ve svém podnikání nesoustředím na konkurenty a boj s nimi. Nechám na nich, aby naše služby kopírovali. Samozřejmě, že dobře vím, co a jak prodávají. Mystery shopping probíhá neustále. Ale neplánuji naše služby konfrontovat s konkurencí. Máme úplně jiné DNA firmy.

 V čem jste a nebo bude lepší než všechny další podobné služby? Já za mě vidím hlavní výhodu v tom, že váš web je přehlednější než u konkurence. Díky jednomu z tvých článků vím, že jste nedávno zavedli nákup bez přihlášení i pro již dříve registrované zákazníky. Tzn. se jim nezobrazuje ta otravná hláška: “Tento email je již zaregistrovaný.” Bude to však podle tebe stačit?

Chceme být lepší v komplexním pojetí. Mít přehledný web, vyřešené UX. Tyto a mnohé další podobně věci jsou pouze střípky, ze kterých se skládá váš produkt či služba pro zákazníka. V této branži je nutné ale umět dobře nakoupit akce a přinášet promotérům i přidanou hodnotu. Všechno se to točí okolo peněz. A ještě více v branži, která jich má velmi poskromnu.

Oslava 1. narozenin Ticketon.cz

Oslava 1. narozenin Ticketon.cz

Nakoupit akce? Mohl bys prosím tento pojem trochu osvětlit? Jelikož asi ne mnoho čtenářů bude vědět, jak vlastně takový nákup akcí funguje a co to obnáší.

Hodně akcí je exkluzivních a pak se k prodeji nedostanete. Jsou akce, které by prodal kdokoliv a ty pak chce každý. O ty které se neprodají vůbec nemá nikdo zájem.

Mohl bys popsat trochu blíže obchodní model Ticketon.cz?

Obchod a marketing. Dáváme řešení promotérům a zákazníkům jednoduchý nákup. Provize máme z prodejů, prodeje řešení a z toho, že na akce přivádíme nové zákazníky. Kouzlo každého podnikání je ukryto v detailu. Skoro by se dalo říct, že děláme vše jako ostatní, ale když z 20 věcí jich 19 budete dělat lépe, na číslech se to projeví.

Jaké máte plány s Ticketon.cz? Mohl bys prozradit také nějaká hrubá čísla – počet prodaných vstupenek, obraty za poslední roky, zisky :-), vize a plány do budoucna apod.?

V současné době nemáme cíle v rovině zisku. Náš cíl pro rok 2013 je etablovat se na trhu, získat určitý market share a edukovat trh, že se věci dají dělat jinak a lépe. Když budeme nyní příliš tlačit na marži a zisk, pokazíme zbylé cíle.  Ještě letos chceme připravit několik nových produktů pro promotéry.

Jak velkou část trhu byste si rádi obsadili letos? Mohl bys říct, jaké produkty připravujete? A nebo je na to uvalené přísné informační embargo?

To zatím nekomentujeme.

Máte v plánu potom udělat exit a nebo si tento projekt chcete ponechat?

Nikdy takto nepřemýšlím. Toto uvažování je cestou do pekla. Mám snad dost zkušeností na to, abych tušil, co je v danou dobu strategicky důležité. Někdy to je zisk, někdy market share a někdy něco úplně jiného.

 V jakých dalších projektech jsi zainteresovaný? Kterému z nich nejvíce věříš?

Druhý velký projekt je farmacie. To mě musím přiznat hodně baví. Chytří lidé, z části retail a pole téměř neorané.

Které nové české a zahraniční projekty tě nejvíce zaujaly?

Poslední dobou mám tolik práce, že to ani nesleduji. Jsem konzervativní, takže mě oslovují projekty, které řeší obyčejné potřeby lidí. A to ať globálně tak lokálně.

A které podle tebe těžce propadly?

Nechci být hrobařem a nad někým dělat ortel. To nechám na trh.

Martine, kolik hodin denně pracuješ? Považuješ se za workoholika? Co říkáš na Čtyřhodinový pracovní týden? Dodržuješ podobný pracovní návyk i ty?

Čtyřhodinový týden neznám. Znám 10 hodinový pracovní den.

Ticketon je nynějším hlavním projektem Martina

Ticketon je nynějším hlavním projektem Martina

Jsi také jako spousta podnikatelů alergický na slovíčko startup? Poslední dobou je všechno označováno jako startup. Jak vnímáš tento pojem ty? Co je podle tebe startup a co už ne?

Je mi to jedno. Tuhle diskusi a přivlastnění jediného správného výkladu slova start-up nechám rád jiným. Já používám slovo podnikat a snažím se, aby nemělo negativní nádech. Ale aby lidé chápali, že podnikat je v dnešní době kus tvrdé práce.

Jak podle tebe ovlivňuje podnikání naše vlastní hlava, naše myšlení a předsudky? Je právě tohle tebe klíč k úspěchu? Srovnat si vše v hlavě, naučit se pracovat efektivně, být k sobě tvrdý a prostě mít takovou buldočí povahu (zakousnout se a nepustit). Nebo je to o něčem zcela jiném?

Takhle jsem snad ani nikdy nepřemýšlel. Nejsem příznivcem teorii podnikání, řízení apod. Řídím se čísly a selským rozumem. Obecné poučky a klišé jsou cestou pro ty, kteří nemají svůj úsudek.

Netrpíš třeba někdy nechutí k práci? Že třeba ráno vstaneš a prostě se ti nechce? Jak s tím bojuješ?

Do práce chodím, protože chci. Nikdo mě k tomu nenutí a kdybych nechtěl, tak nemusím. Ale já jdu, protože mám i nějakou sociální odpovědnost za lidi, kteří se mnou pracují. Jsou jich desítky a čekají, že i zítra „tu káru“ potáhneme zas o kus dál.

Co bys vzkázal začínajícím online podnikatelům? A co bys vzkázal zkušeným business matadorům?

Aby dělaly obě ty skupiny to, co je učiní šťastnými.

Martine, děkuji za rozhovor. Ať se ti daří. A doufám, že až budeš rozjíždět další startup :), tak se o něm zase rozepíšeme na Objevit.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru