Martin Kolčaba: V SEO je potřeba mít především selský rozum

Martin Kolčaba: V SEO je potřeba mít především selský rozum

Pro některé je to novodobý Marek Prokop. Na rozdíl od Marka však nemá bradku jako Ježíš :-). Přitom se oba věnují stejnému oboru – SEO. Je představitelem mladé generace SEO konzultantů. Internetovému marketingu se věnuje řadu let. A navíc je to sympaťák od pohledu. To je ve zkratce Martin Kolčaba.

Martine, já teď vychválil až do nebes. Je mi jasné, že jako skromný kluk budeš tvrdit, že si všechnu tu chválu nezasloužíš. Ale dá se říci, že sis za poslední roky vysloužil také slušné renomé. A moje první otázka tedy zní, jak ses vlastně dostal k tomu, co děláš nyní? A když už jsme u toho, mohl bys popsat, co přesně děláš? V čem spočívá tvá práce?

Michale, pokud budu někdy moct být označen za novodobého Marka Prokopa, mám k tomu ještě dlouhou cestu :-).

A jak jsem se k tomu, co dělám, dostal? Od asi dvanácti let jsem se hrabal ve webech, měl jsem i pár svých. Pak mne před několika lety zaujalo SEO, o kterém jsem se poprvé dozvěděl, když jsem dělal v jedné firmičce v Praze. Od té doby byl každý můj večer plný studia  SEO a internetového marketingu jako celku. Věděl jsem, že tohle je to, co chci dělat. Ale po svém. Ne tak, jak mi diktuje někdo jiný. Takže jsem se po nějaké době dostal na volnou nohu, což mi vyhovuje.

Dle tvých článků mohu soudit, že o SEO přemýšlíš a snažíš se dávat věci do souvislostí, což je na české poměry řekněme hodně neobvyklé. Snažíš se nacházet hlavně vlastní cesty a nebo se inspiruješ od ostatních?
V SEO i v marketingu na internetu celkově všechno se vším souvisí, takže je potřeba se na to dívat v souvislostech. Zastávám ale názor, že pro SEO je potřeba hlavně selský rozum.

„Zaručené“ postupy a návody tu moc šancí nemají, každý projekt je jiný. Pro každý je potřeba volit jinou strategii. Snažím se hledat vlastní cesty, ale samozřejmě se nechávám i inspirovat. Hodně mi daly právě články a styl přemýšlení Marka Prokopa, inspirují mne i názory a úspěchy dalších tuzemských i zahraničních kolegů z oboru.

Proč ses vlastně rozhodl psát si vlastní blog? A kolik lidí na něj chodí a primárně odkud? Z vyhledávače :-)?

Přemýšlel jsem, jak bych mohl své jméno dostat trochu „na světlo“ – jak to udělat, aby si mne lidé všimli.  To, že začnu psát http://blog.komart.cz/ a publikovat své názory mi přišlo jako dobrá cesta. Články se hned v začátcích zalíbily Plaváčkovi, který mi myslím dost pomohl jejich sdílením na svém Twitteru, za což jsem mu do dneška vděčný.

S návštěvností blogu to nijak slavné není – cca od stovky lidí denně když nic nepublikuji až k několika stovkám (někdy lehce přes tisíc) když vydám nový článek. Návštěvnost je především z vyhledávačů, odkazů a sociálních sítí, především Twitteru.

Blog je teď dobrým zdrojem klientů – klient přijde, přečte pár článků a pokud mu to dává smysl a v přístupu se shodneme, kontaktuje mne.

Jakou nejčastější chybu podle tebe internetoví podnikatelé nejčastěji dělají? Jakých chyb se dopouští vlastníci shopů a internetových magazínů? A jakých chyb se nejčastěji dopouští internetoví konzultanti?

Nemají promyšlený koncept, nevědí, co a komu chtějí prodat. A tím pádem nevědí jak to prodat. Nemají konkurenční výhody a zákazník se pak často logicky rozhoduje jen na základě ceny. Nepracují na loajalitě svých zákazníků a neuvědomují si, že udržet si stálého zákazníka je levnější, než získat nového.

U konzultantů těžko říct – konzultanti jsou různí, záleží, na které se ptáš. :)

No měl jsem na mysli ty Webtržnické konzultanty :-). Jakých chyb se nejčastěji dopouštějí lidé na Webtrhu, kteří radí se SEO? Podle mě se právě spoléhají na zaručené postupy. A nevymýšlí nic vlastního. Ale mohu se mýlit…

To máš asi pravdu. Na Webtrhu pořád frčí nesmysly jako garance pozic ve vyhledávačích, často tam narážím na neznalost různých termínů nebo úplně zcestné rady. Lidi tam nechápou, že SEO je práce s obsahem na základě toho, co si uživatelé přejí najít. Furt hledají kličky a bádají „co se vyhledávačům bude líbit“.  Už tam moc nechodím, protože každé téma o SEO na Webtrhu se strhne v nesmyslnou hádku, je to jak boj s větrnými mlýny. Ale třeba takový Plaváček, ten se v tom vyžívá a nevzdává to. :)

Hledat cokoli o SEO na Webtrhu nedoporučuji, i když i tam se najdou tři čtyři lidé, kteří vědí, o čem píší.

Co říkáš na poslední Panda a Penguin updaty od Googlu? Proč k nim došlo?

Jsem rád, že s nimi Google přišel. Důvod byl jednoduchý – zbavit index balastu a nabídnout uživatelům zas o něco relevantnější výsledky hledání.

A jak ovlivnily tato poslední vylepšení zahraniční a český trh? Dá se říci, že Panda a Penguin značně zahýbaly s celosvětovými výsledky vyhledávání?

Záleží, co myslíš tím „zahýbaly s celosvětovými výsledky vyhledávání“. Google se prostě zbavil obsahového spamu a z velké části zamezil tomu, aby byl ovlivňován zbytečnými odkazy. Zahýbalo to jen s weby a stránkami, které na tom stavěly svou strategii – ty zmizely a zbylo víc prostoru pro ty, kteří to dělali lépe.

I před těmito updaty pracoval Google výborně, takže se stalo maximálně to, že z dohledatelných pozic zmizely věci, co tam neměly co dělat.

A samozřejmě řada webů a agentur zaplakala. Byť některé z obsahového spamu a tvorby zbytečných odkazů žijí dodnes a pranic jim nevadí, že to klientovi nic nepřináší, často i přímo škodí.

A zahýbalo to s weby, které v tom byly nevinně? Tzn. dělali „poctivé SEO“ a z nějakého důvodu se tak jako tak propadly?

K tomu nebyl důvod. Pokud to s takovými weby zahýbalo, tak spíš pozitivně – Google přece jenom musel namísto vyházených stránek něco zobrazit.

A byly podle tebe tyto updaty potřeba? Nabízí teď podle tebe Google relevantnější výsledky vyhledávání?

Určitě.

Byla podle tebe, jak tvrdí ostatní, hlavní motivací Googlu snaha dostat více inzerentů do jejich PPC systému AdWords. Tzn. aby tam inzerenti utráceli více peněz a nebo se jen Google snažil vylepšit svůj „produkt“?

Myslíš motivací pro zavedení Pandy a Penguina? Určitě ne. Motivací bylo poskytovat relevantnější výsledky, tím se nechat zase o něco méně ovlivňovat nesmysly a nabídnout tak uživatelům to, co chtějí.

Aby klienti utráceli víc peněz v AdWords, o to se Google samozřejmě snaží celou dobu a je to pochopitelné – je to pro něj obrovský zdroj příjmů. Ale to už se dostáváme daleko od Pandy, Penguina.

O podobný upgrade výsledků vyhledávání se pokusil také nedávno Seznam. Jak se mu to povedlo? Pamatuji si, že jednu dobu byly právě výsledky na Seznamu docela divoké. Už se to ustálilo? A nabízí i Seznam nyní relevantnější výsledky než dříve?

Popravdě moc nevím, o jakém upgradu u Seznamu mluvíš, ale to asi bude tím, že tohle moc nesleduji. Není to důležité.

Seznam zcela určitě nabízí relevantnější výsledky než dřív, Seznamáci na něm za poslední roky odvedli skutečně obrovský kus práce.

Jak by podle tebe měli po těchto upgradech nyní lidé optimalizovat weby? Jaké techniky a postupy jsou díky Pandě a Tučňákovi pasé?

Měli by si uvědomit, co chtějí lidé a co chtějí vyhledávače. Lidé chtějí relevantní odpovědi na své dotazy. Vyhledávače jim je chtějí umět nabídnout. Nic jiného v tom od začátku není.

Pasé je cokoli, co se snaží výsledky hledání přímo ovlivnit. A pokud to není pasé přímo teď, bude za několik měsíců nebo let.

A jaké techniky bys doporučil :-)?

Nerad bych se tu teď oháněl nějakými ohranými klišé. SEO nespočívá v technikách, které by se daly stále dokola opakovat – vždy je potřeba volit individuální postup, projekt od projektu.

Nabízíš klientům tzv. SEO analýzu? A mohl bys našim čtenářům vysvětlit, jak taková SEO analýza vypadá, jak při ní postupuješ, jaké nástroje používáš a kolik času ti cca zabere? A hlavně, co se z ní poté klient dozví?

Na webu nabídku analýzy mám, ale zruším ji. Samostatně ji většinou nenabízím, je vždy součástí nějakého dlouhodobějšího řešení a klient typicky ani neví, že něco jako SEO analýza proběhlo. Zajímá mne spousta věcí – překážky v indexaci, analýza klíčových slov, nedostatky v informační architektuře, současná návštěvnost, použitelnost a přesvědčivost vstupních stránek, obsahová strategie, obchodní strategie apod.

Zjistit vše potřebné stojí nějaký čas, ale je to různé v závislosti na stavu webu klienta, jeho velikosti apod. Od tisíců do desítek tisíc. Klient se dozví, jaké jsou klady, nedostatky a příležitosti jeho webu i podnikání. Dozví se, jakým způsobem budeme pokračovat dál, proč právě tímto způsobem a co by nám to mělo přinést.

Odkud sbíráš informace týkající se plánovaných změn u algoritmu vyhledávačů? Mohl bys našim čtenářům prozradit, jaké weby mají sledovat, pokud mají být, jak se říká, v obraze?

Popravdě změny algoritmů nijak nesleduji a většinou se o nich dozvím přes Twitter, až když jsou nasazené. Nepřijde mi důležité si o nich držet nějaký velký přehled. Principy SEO se nemění.

Čtenářům bych doporučil číst články autorů, jejichž styl jim vyhovuje. Můj hlavní zdroj informací je asi Twitter, kde sleduji lidi, jejichž názor mne zajímá a kteří se o odkazy na dobré články rádi podělí.

V čem se podle tebe nejvíce liší vyhledávač Seznamu od Googlu? A jaké hlavní přednosti má třeba právě Seznam? A jsou nějaké oblasti, ve kterých Seznam Google poráží?

Google dokáže nabízet relevantnější výsledky. Má navíc 10 let zkušeností, větší tým a trošku větší rozpočet :-).

Na Seznamu mám rád třeba náhledy stránek ve výsledcích hledání, i když to asi tak úplně skvělá přednost není. Jinak mne nic ve srovnání s Google nenapadá. Třeba se něco časem objeví.

Jak se díváš na špičkování mezi Seznamem a Googlem? Každoročně vychází statistiky týkající se vyhledávačů a jejich podílu na trhu. Pravidelně tito dva giganti mezi sebou soupeří. Google za poslední roky mocně dotahuje Seznam. A podle posledních tiskových zpráv Seznam tvrdí, že je stále jednička, Google tvrdí zase, že již Seznam předstihl. Kdo je podle tebe teď ta Topolánkovská jednička?

Ono tohle není na základě čeho posoudit. Takže těžko říct. Každý si ty průzkumy asi přiohne po svém. :-)

Martin se modlí, aby Seznam vyhrál nad Googlem

Ovládne podle tebe Google i český trh a stane se dříve nebo později jedničkou? A pokud ano, za jak dlouho se mu to podaří? 

Byl bych nerad, Seznam.cz mám rád, tak doufám, že k tomu hned tak nedojde.  Ale lhal bych, kdybych řekl, že to k tomu nesměřuje.

Vadí ti přílišná „kriminalizace“ SEO oboru? Dost často se setkávám s tím, že ten, kdo dělá SEO, tak je považován za podvodníka. Obchoduje se vzdušnými zámky, sebere peníze a skutek utekl. A máš pocit, že se si SEO opět zase pomalu získává zpět své renomé?

V každém oboru, a to nejen na internetu, se najdou šikovní lidé, nešikovní lidé i fušeři a podvodníci. Nemyslím, že SEO nějakým způsobem vybočuje. Klient jen musí dobře zvážit, komu zakázku svěřit, to je celé.

Máš nějaké dlouhodobé klienty, o které se staráš pravidelně? A jsi jen koordinátorem všech aktivit a nebo i nějaké podpůrné činnosti sám vykonáváš? A pokud ano, které to jsou?

Mám. U některých mám jako odměnu domluven podíl na zisku. Co si myslím, že nejlíp zvládnu sám, to dělám sám (analýzy klíčových slov, návrh informační architektury webu, připomínky k použitelnosti webu, celková strategie).

Kde si nejsem jistý nebo to neumím (copywriting, programování apod.), to předávám na kolegy.

Pracoval jsi někdy pro nějakou firmu jako zaměstnanec? A pokud ano, tak pro kterou a jakou pozici jsi tam zastával?

Pracoval jsem jako zaměstnanec snad v pěti firmách, z toho jen jedna byla zaměřena na internetový marketing. K práci v ní bych se ale nerad vyjadřoval, nesedělo mi to. Jinak jsem po škole dělal v závodu na výrobu rychloběžných vrat, na skladě, na stavbě a tak různě – a když jsem přišel domů, vzdělával jsem se v online marketingu :-).

Jaký vliv podle tebe mají tzv. social signals? Tedy odkazy ze sociálních sítí. Ovlivňují a nebo neovlivňují podle tebe výsledky vyhledávání? A bude na ně v průběhu několika let klást větší důraz?

Ovlivňují, tedy co se Googlu týká. A budou ovlivňovat čím dál víc, jakmile se je Google naučí lépe rozklíčovat. Nejde jen o odkazy jako takové – jde i o to, kdo je publikuje, kde, jaký vyvolají ohlas a podobně. Takové signály totiž vypovídají mnoho o oblíbenosti a dá se říci, že vypovídají dost i o kvalitě stránek. A přitom nejsou snadno ovlivnitelné.

Máš i nějaké vlastní projekty?

Měl jsem dřív. Web o hudbě a druhý o rybaření. Ty ale už neběží. Teď mám jen blog.komart.cz a připravuji další blog na téma cestování a práce na dálku.

A taky jsme nedávno spustili e-shop s rybářskými potřebami Uplavala.cz, který ale zdaleka není dokončený. Je to taková naboso chodící kovářova kobyla spuštěná narychlo a jen za účelem ověření nějakých hypotéz. Ty jsme ověřili a teď pomalu pracujeme na kompletní předělávce a strategii. Ne, to není zrovna ideální postup :-).

Kolik hodin denně pracuješ? A pracuješ i o víkendu? Považuješ se za workoholika?

Za workoholika se nepovažuji, ale pracuji, když je potřeba. Obecně se dá říct, že nula až patnáct hodin denně. S víkendy nemám problém, klasické pracovní dny a víkendy moc nerozlišuji. Když chci, udělám si volno. Když chci, pracuji.

Martine, teď bude následovat série rychlých dotazů. Vždy se snaž si vybrat jednu ze dvou odpovědí. Můžeme?

Tak jo.

Máš rád českou kuchyni? Ano /ne?

Ano.

Raději pivo a nebo víno?

Pivo.

Pes nebo kočka?

Pes. Ale nemám ani jedno. :-)

Kino nebo divadlo?

Ani jedno, obojí jsou to místa, kde je na můj vkus moc cizích lidí.

Karel Gott anebo Justin Bieber?

Terror na všechny Gotty a Bíbry. :)

Válečné filmy a nebo slaďáky?

Válečné.

Blondýna nebo bruneta?

Bruneta.

A co na to přítelkyně :-) ?

Bruneta. :)

Peníze nebo život :-) ?

Život.

Je něco, co bys chtěl vzkázat našim čtenářům?

Pokud jste dočetli až sem, díky. :) Pokud vás mé názory a zaujaly, budu rád, když si mne přidáte na Twitteru – @mKolcaba.

Martine, nyní ses nesmazatelně zapsal do českého SERPu J. Děkuji za vyčerpávající odpovědi. A doufám, že si zase takhle skvěle pokecáme. Ať se ti daří.

Díky za rozhovor a též přeju, ať se daří.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru