Martin Kůra: Jsem velmi tvrdohlavý člověk, takže jsem si vše chtěl vydřít sám. (I. část)

Jak se „zapíná“ SEO pro zahraničí? Jak se liší techniky a postupy v SEO pro zahraniční projekty? Jak moc je anebo není složité budovat pozice ve vyhledávačích u webů v anglickém, polském či německém jazyce? Na to vše se vám pokusí odpovědět SEO specialista Martin Kůra.

Ahoj Martine, zkus prosím na začátek v pár větách shrnout svou pracovní kariéru a popsat, co vlastně děláš.

Ahoj Michale, dělám konzultanta SEO v mezinárodním prostředí, což hodně zjednodušeně znamená, že pomáhám českým firmám získat zahraniční zákazníky online cestou.  Zahrnuje to nejen samotné zviditelňování webu v globálním měřítku, ale také například asistenci při lokalizaci webu. Někdy pomáhám s globálním brandem, to když by třeba působil ne úplně patřičně nebo pozitivně v některých kulturních prostředích, na které klient cílí. Takže je to velmi pestrá práce. :)

Michal Kůra

Michal Kůra, SEO specialista

Začínal jsi jako většina ostatních samostudiem anebo jsi nastoupil do firmy, kde si tě na vše sami vyškolili na vlastní náklady? 

Původním povoláním jsem překladatel. V roce 2009 jsem založil s kamarády na vysoké škole překladatelskou firmu v Brně. Brzy jsme se začali specializovat na lokalizace webů. Tehdy mi vrtalo hlavou, jak to udělat, aby měl zákazník web nejen kvalitně přeložený, ale aby mu také přiváděl návštěvníky. A když už zahraniční návštěvníky přivede, aby z něj neodcházeli. Od té doby se datují moje SEO začátky.

Jaké byly tvé začátky? Začínal jsi jako většina ostatních samostudiem anebo jsi nastoupil do firmy, kde si tě na vše sami vyškolili na vlastní náklady?

Jsem velmi tvrdohlavý člověk, takže jsem si vše chtěl „vydřít“ sám. Začínal jsem u knih, občasných kurzů a hlavně neustálým zkoušením na vlastních projektech. Tehdy se SEO dělalo trochu jinak, ale snažil jsem se být trochu napřed a zkoušet nové postupy. Třeba mě hodně zajímalo, jak funguje long tail a myslím, že jsem byl jeden z prvních v ČR, kdo se na dlouhý chvost aktivně zaměřoval.

Od roku 2013 podnikáš sám na sebe. Co tě vedlo k tomu, že ses osamostatnil a vydal ses na dráhu živnostníka?

Vlastně je to s přestávkami už od roku 2006. Papírově. Podnikat jsem začal v pravém slova smyslu už v 17 letech, kdy jsem nabízel v Jablonci nad Nisou doučování angličtiny. Svoje služby jsem prezentoval na papírcích na zastávkách a osobně před obchoďákem. Pak už si stačilo jen potvrdit, že neumím být zaměstnancem, a živnosťák mi vyšel jako jediná logická možnost.

Odkud a jak teď získáváš zakázky? Je to spíše na doporučení anebo je to díky reklamě?

Je to zhruba půl na půl – půlka klientů ke mně přijde na základě osobního doporučení a půlka na základě publikační činnosti. Publikuji například na blogu SEMrush, což je nástroj, který většina jeho uživatelů používá ke sledování konkurence. Pak mám samozřejmě svůj blog. Píšu od samého začátku v angličtině a zhruba polovina mých klientů jsou zahraniční firmy.

Pokud bys měl porovnat, co je podle tebe složitější – být zaměstnanec anebo freelancer, pokud podnikáš v SEO?

Složitější je samozřejmě podnikání. Ale pokud bych to měl zhodnotit z hlediska přínosu, pro mě je určitě lepší pracovat sám na sebe. V žádném zaměstnání moc dlouho nevydržím, tedy vlastně to se mnou nevydrží ti zaměstnavatelé. Znám ale spoustu lidí, které podnikání děsí a nikdy by do toho nešli. Je to tak v pořádku, zaměstnanci mají svoje důležité místo na trhu.

O SEO a posledních SEO updatech

Martine, Google v posledních několika letech vydal několik zásadních updatů (Panda, Penguin, Pigeon, Pirate atd.). Mohl bys, prosím, každý z těchto updatů podrobněji popsat a říci, proč Google přišel s těmito úpravami vyhledávání a jaký nešvar řeší (anebo měly řešit)?

Bude to možná znít zvláštně, ale já se těmito updaty příliš nezabývám. Klienti se na mě většinou neobrací, pokud jde o záchranu jejich webu ze spárů zlých googlích zvířat. Update, který mi vysloveně udělal radost, byl Google Pigeon. Dodnes využívám metrik lokálního SEO, jako jsou uživatelské recenze, NAP informace a jejich konzistentnost, local citations a další.

13180951_10209290125151604_1010696307_n

Martin během studentských let doučoval angličtinu, ale nakonec se dopracoval k SEO.

V poslední době se hodně řeší, že by měl Google zvýhodňovat weby, které využívají zabezpečený HTTPS protokol. Je to již aktuální a sice – skutečně to tak už funguje anebo je to zatím hudba budoucnosti?

Mám několik klientů, kteří na mé doporučení přešli na https a prozatím výraznější změny k lepšímu nepozorujeme. Ono to s tím https jako hodnoticím faktorem nebude tak horké. V některých zemích, jako třeba Německo nebo USA, si uživatelé všímají, zda jsou informace, které vyplní na webu, nějak zabezpečeny. Minimálně z uživatelského hlediska se tak vyplatí na https přejít, pokud na tyto trhy cílíš.

Co mobilní vyhledávaní (mobily, tablety)? Tam se udály za poslední roky nějaké změny?

Změny se dějí téměř denně tím, jak čím dál více globálních uživatelů používá mobilní zařízení na úkor desktopů. Vyhledávače na to reagují tím, že vydávají aktualizace, které zvýhodňují weby, co jsou mobile-friendly. Mobilegeddon od Google, Bing dorovnává, Yandex letos taky. Úplným pionýrem bylo ale čínské Baidu, které přišlo s mobilní aktualizací Ice Bucket už v roce 2014.

Kde vlastně uživatelé dnes více hledají? Stále platí, že k hledání využívají více desktop zařízení anebo už je předstihla mobilní zařízení?

Pokud se bavíme globálně, tak vyhledávání na mobilních zařízeních desktopy už předstihlo. Tuším, že někdy v roce 2015.

Fungují pro mobilní vyhledávání stejná pravidla a je využíván stejný algoritmus řazení výsledků jako u desktopů? Anebo je mobilní hledání postavené na zcela jiných přístupech a je třeba používat pro ovlivnění pozic jiné postupy?

Mobilní vyhledávaní využívá u všech vyhledávačů, pokud vím, zatím stejný index, ale Google na samostatném indexu pro mobily pracuje. Mobilní hledání je ale poměrně jiné od toho desktopového a výsledky můžou vypadat úplně jinak. Jak moc je potřeba využívat jiné taktiky, to záleží na tom, zda se publikum konkrétního webu na mobilech chová jinak, než je tomu na desktopu. Typicky u lokálních podniků typu restaurace se setkávám s potřebou samostatné mobilní verze a trochu jiné strategie než na desktopu.

Zkus prosím popsat, v čem je třeba mobilní vyhledávání specifické – ať už z tvého pohledu SEO konzultanta, co se týče postupů, tak z pohledu samotných uživatelů (jinak hledají a používají vyhledávače).

Hodně záleží na konkrétním trhu. Jsou regiony, typicky Čína a jihovýchodní Asie, kde mobilní telefon uživatelé využívají hojně k online nákupům, což u nás úplně obvyklé není. Jinde zase připojení přes mobilní zařízení využívají, protože je to pro ně jediná možnost, jak být online – například horské a hodně vzdálené oblasti – Kavkaz, Aljaška, nebo Vladivostok v Rusku. Nedá se to zobecnit, pro každý trh znamená mobilní hledání trochu něco jiného.

Rozhovor s Martinem Kůrou o mezinárodním SEO pokračuje v II. části rozhovoru.

martin-kura-seo-restart

Martin Kůra se účastní také různých akcí a přednášek.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru