Martin Matějka: Než se efekt prací v SEO projeví, trvá to řádově měsíce, doznívá to pak i roky (II. část)

Martin Matějka, nezávislý SEO konzultant a marketingový specialista, nám v první části rozhovoru vysvětlil, co to vůbec SEO je. Také nám popsal, jaké to bylo působit v agentuře ACOMWARE. A nyní nám prozradil nějaké zajímavosti o jeho internetovém obchodu Smallcars.cz

Jak dlouho tak trvá, než se efekt práce SEO konzultanta projeví? Jsou to řádově dny, týdny anebo měsíce?

Řádově měsíce, doznívá to pak i roky. Je to samozřejmě hodně individuální. Ale rozhodně to není záležitost dnů.

Můžeš nějak tuto časovou prodlevu nějak urychlit, aby to tak dlouho netrvalo (například zapojením influencerů na sociálních sítích)? Nebo zkrátka jiná možnost není a i kdybych se rozkrájel, tak zkrátka vždy budu muset čekat, než vyhledávače zaregistrují nějakou změnu?

Samozřejmě čím je tvůj web oblíbenější, autoritativnější a větší, tím jej vyhledávače navštěvují častěji a na změny reagují rychleji. Ale i tak je to u běžných průměrných webů spíš na měsíce, nebo minimálně týdny.

Jak moc velkou roli hrají dnes v SEO právě sociální sítě?

Myslím si, že sociální sítě jako takové nemají na SEO přímý vliv. Myšleno že odkazy, které například na Facebooku vzniknou, tak můj web nepodporují. Pomáhá mi však oklikou taková ta bublina, to haló, které díky Facebooku umím udělat, a to mi pak pomůže i v SEO.

Dají se v SEO garantovat výsledky? Myšleno tak. Je možné třeba u SEO určit nějaký success fee? Pokud ano, tak od čeho by se v případě eshopů mělo odvíjet? Přece jenom mám za to, že výsledky vyhledávání jsou hodně nevyzpytatelné. Proto mě zajímá, jestli se dá něco zaručit anebo je to vždy v podstatě střelba od boku, co se týče výsledků….

Slovo garance ve vztahu k SEO nemám moc rád. Z principu SEO konzultant nemůže garantovat výsledky, které jsou do značné míry ovlivněny třetí stranou (tedy vyhledávačem).

Dají se dělat více či méně kvalifikované odhady.

Já třeba klientům garantuju to, že udělám vše, co bude v mých silách…

Když bychom se bavili potom o nějakých nekalých technikách, byl bys prosím ochoten vysvětlit, jak fungují a jak mohou uživateli pomoci, respektive, proč se vlastně někdo k těmto „black-hat“ technikám uchyluje?

Nekalé techniky jsou všechno, čím se snažíš vyhledávač „přečůrat“. Nacpat do stránky stovky klíčových slov tak, aby nebyla vidět, ukazovat jiný obsah vyhledávači a jiný lidem, vymýšlet odkazové farmy a tak podobně…

A vyhledávače tohle přečůrávání nemají rády. Do určité hranice s ním počítají a víceméně jej tolerují, ale jak překročíš únosnou mez, může přijít penalizace, tedy umělé sestřelení tvého webu z výsledků hledání.

Většina těch metod, co dřív fungovaly, už jsou dnes pasé. Co ale pořád, bohužel, funguje, je nákup tisíců nebo desítek tisíc odkazů, které nasměruju na web, a tím jej posunu nahoru. Google to umí ignorovat, ale funguje stále v případě Seznamu. Ačkoli nutno podotknout, že kluci v čele s Dušanem Janovským se s tím snaží neustále bojovat.

Jsou typy projektů, kde nekalé SEO techniky dává smysl použít – typicky cokoli, z čeho potřebuješ rychle (během pár měsíců) vytřískat peníze, návštěvnost, leady, … cokoli, a po nás potopa. Například nějaké zprostředkování pojistek nebo něco podobného, affiliate programy… Ale pokud buduješ seriózní eshop nebo firemní web, držel bych se striktně „čistých“ metod SEO 🙂

Martine, pojďme teď trochu odbočit od SEO a přejděme k tvému druhému jobu – internetovému obchodu Smallcars.cz. Proč ses rozhodl založit svůj internetový obchod Smallcars.cz? Co tě k tomu vedlo? Chtěl jsi vydělávat více peněz? Nebo tě již volná noha nudila?

Ne, nešlo ani o peníze, ani o nudu. Šlo o to, že jsem chtěl mít nějaký druhý projekt. Něco vlastního, na čem budu testovat to, co radím klientům.

Jedná se v současnosti o tvůj hlavní zdroj příjmů anebo to máš „fifty-fifty“?

Větší část příjmu tvoří konzultace, SEO a tak. Eshopy jsou ta menší část.

Kolik času věnuješ ještě samotné práci konzultanta a kolik času věnuješ svému internetovému obchodu?

Myslím, že tak 70:30 vedou konzultace.

Proč ses rozhodl po internetu prodávat zrovna modely aut? Přece jenom to není zrovna spotřební zboží, které by si kupoval každý, navíc ses rozhodl specializovat primárně jen a pouze na auta. Co za tím stálo?

Byl to nápad mého společníka Davida, respektive jeho bratra. Nejdřív se mi do toho nechtělo – nikdo to moc nehledal :-). Ale nakonec se mi to rozleželo v hlavě a šli jsme do toho. Vlastně jsem od toho ani nic moc nečekal.

Měl jsi k tomuto zboží nějaký vztah a je podle tebe důležité, aby člověk prodával to, co ho baví či zajímá?

Měl jsem modely rád jako kluk, ale nikdy jsem extra netoužil po tom je i prodávat. Přišlo to nějak samo.

73938_454499457969367_1520952982_n

Zdroj: Apek.cz

Hrál určitou roli také fakt, že modely jsou malé a tedy z pohledu logistiky nepotřebují příliš místa na uskladnění a stejně tak nepotřebují žádné speciální obaly, výplně, zboží není třeba mít v desítkách různých variant jako u oblečení, zboží se nekazí apod.? Nebo jsi prostě jen miloval modely a tak volba sortimentu byla předem jasná?

To by ses teda divil, s tím balením a variantami :-). Jde o křehké zboží, takže balení je priorita číslo jedna.

A co se variant týče – OK – u oblečení je jich asi víc. Ale i tak musíš mít Octavie I, II i III, v sedanu i v kombíku (a v různých barvách). Takže ono se to nasčítá, takže ve finále je to skoro stejné jako u toho oblečení.

Jak probíhal rozjezd tvého eshopu? Udělal jsi za první naspořené peníze první velký nákup v zahraničí a pak už jsi jen otáčel vydělané peníze?

Jo, v podstatě tak. Za 30 tisíc jsme vyrobili první web a za pár dalších desítek tisíc jsme nakoupili první zboží. A jelo se.

Určitě se mnou budeš souhlasit, že nejtěžší je přetavit one-man-show business na fungující firmu, o kterou se bude starat více lidí a e-shop bude vydělávat. Dá se říci, že se ti tohle povedlo a dnes již nejsi na vše sám? Anebo se stále jedná o one-man-show?

Není to one-man show a nikdy ani nebyla. Bez Davida – mého společníka – by ten shop nikdy fungovat nemohl. On má na starost veškerou komunikaci se zákazníky, řeší objednávky, reklamace…

Já bych to časově nemohl nikdy zvládnout.

Kolik lidí se na chodu Smallcars.cz podílí?

Dneska nás je sedm. David, můj společník, se stará o objednávky a vyřizuje dotazy, Vašek má na starost expedici a reklamace, Alča má na povel provoz kanceláře, skladu, telefony a když je moc práce, umí přiložit ruku k dílu, Andrea má na povel účetnictví, Gábina se věnuje Polským zákazníkům a nakonec Míra zajišťuje, že to všechno funguje po technické stránce – to je náš vývojář. Služebně nejmladší člem týmu je Marcel, který pro nás dělá e-mailingové kampaně. No a ještě pak já . 🙂

Kolik kusů zboží musíš držet skladem?

U nás v Podbořanech máme několik set nejprodávanějších modelů (hlavně před Vánoci jich držíme víc). Ale jinak zbytek máme u našeho dodavatele v Německu. Celý sortiment bychom tady mít nemohli, je to zhruba 20 tisíc typů aut…

Němci mají modely v různé kvantitě – od něčeho mají třeba tři kusy, ale od něčeho mají třeba 300 kusů.

Mohl by ses prosím také rozepsat o typech jednotlivých modelů. Přece jenom, ne každý z nás se v tom vyzná, tak by určitě pomohlo, pokud bys mě i naše čtenáře zasvětil do tohoto sortimentu….

Nejčastější měřítka modelů, které se prodávají, jsou 1:43 a 1:18, pak ještě 1:87 (to jsou ty malé modely co se dávají do kolejišť). Tato tři měřítka tvoří třeba 80% všech aut, co jsou k dispozici.

V jakých relacích se pohybují ceny modelů aut?

Průměrná objednávka je myslím okolo 1 500 korun.

Co vlastně určuje cenu daného modelu? Je to počet kusů, které výrobce pošle do oběhu? Měřítko? Nebo historie či příběh, který se váže ke skutečnému vozidlu? Rok výroby?

Cenu určuje víc faktorů, ale je to určitě velikost série (dělají se většinou po 1 000 kusech, ale i třeba jen po 100 kusech), značka auta, značka modelu (ta zpravidla určuje kvalitu zpracování…).

Obecně lze říct, že čím dražší (luxusnější, zvláštnější) je auto v měřítku 1:1, tím draží bude jeho model.

Dále cenu značně ovlivňuje kvalita zpracování. Tedy použitý materiál, zpracování světel, blinkrů (low cost modely mají jen v místě blinkru oranžový flek, luxusní vymazlené modely mají krásně zpracovaný skleněný blinkr). To samé platí o zpracování interiéru. Levné modely v ceně několika málo stovek mají sedačky odlité z kousku plastu, luxusní drahé modely mají i potahy, čalounění…

Viděl jsem dokonce model, který měl v palubní desce vsazený miniaturní LCD display.

Nebo jeden zákazník si u nás koupil model Bugatti Veyron za 40 tisíc. Vezl jsem mu ho osobně, protože jsem se o něj bál (o ten model :-). Se zákazníkem jsme ho pak vybalili u něj v kanceláři. V balení krom modelu byla sada bílých rukavic, a sada speciálních šroubováčků.

Jo, když nad tím tak přemýšlím, ti sběratelé jsou trošku zvláštní lidé. Ale je to krásný koníček.

Proč si vlastně lidé kupují miniaturní modely a podle čeho si modely vybírají? Jsou to nejčastěji sběratelé? Nebo i obyčejní lidé, kteří si modelem autíček ozdobí doma poličky?

Jsou to sběratelé. Je to něco jako sbírat známky, jen je to mnohem náročnější na prostor :-).

Kolik modelů si tvůj průměrný zákazník ročně koupí?

Počítali jsme to někdy loni nebo předloni, a dostali jsme se na 2,4 myslím. Nepamatuju si to už přesně, ale je to více jak jeden model ročně.

Čísla nám „kazí“ jednorázoví zákazníci – zpravidla dámy, co kupují model auta, co mají doma svému manželovi či příteli.

Jaký největší model máš ve svém sortimentu?

Teď ho myslím nemáme, ale bylo to auto tuším 1:8, což je už fakt velký (okolo půl metru) :-).

Byl bys ochotný prozradit obrat Smallcars.cz za poslední rok?

Není to žádné tajemství, loni to bylo okolo 12 milionů.

A na jaká čísla byste se chtěli letos dostat a co pro to budete muset udělat?

V rámci ČR si myslím, že už nemáme kam moc růst. Sběratelé nás znají, a ti „náhodní“ kolemjdoucí už obrat nějak zásadně nezvýší. Podobná situace je na Slovensku. Každoročně rosteme, ale už pomaleji.

Cesta je expanze dál na východ. Zatím působíme v Polsku, kde se zatím ale tolik nedaří, nicméně v plánu máme i další země. Zatím to ale není na pořadu dne.

Jaké máte plány s vaším eshopem do budoucna? Co byste chtěli změnit, vylepšit – ať už z pohledu fungování shopu, marketingu či samotného provozu?

Chceme otevřít výdejní místo a prodejnu. To dává smysl ale jen v Praze a na to chceme ještě chvilku stabilizovat shop. Ale věřím, že už to nebude trvat dlouho.

No a pak nás čeká spousta práce na webu jako takovém, redesignovat detail produktu, trošku změnit kategorizaci, … Plánů máme dost. Ale času je pramálo 🙂

Jako jeden z mála SEO konzultantů víš, jak vypadá i pohled z druhé strany. Mě to nedá se nezeptat, ale máš u Smallcars.cz „pořešené“ SEO?

Mám. A řekl bych, že docela dobře.

Jsou tam věci, které bych asi udělal jinak, vylepšil je, ale máme pořád plné ruce práce i s dalšími e-shopy co rozjíždíme, že se k tomu pořád ne a ne dostat.

Jaké další shopy rozjíždíte?

Aktuálně spouštíme redesignovaný shop s hodinkami TimeUp.cz. Měníme tam krom designu i celkovou koncepci dodavatelů, celou filozofii eshopu. K tomu ti asi řeknu později, až to bude hotové.

Pomáhá ti třeba tato zkušenosti u klientů? A sice – chápeš tak více jejich starosti, strasti i jejich byznys, protože sis v podstatě prošel a procházíš tím samým, co oni?

Zcela určitě. Myslím, že daleko víc se dokážu vcítit do klienta, který provozuje shop a chodí za ním tu PPCčkař, tu SEO konzultant, tu UXák, a všichni stojí s nataženou rukou a on se musí rozhodovat, kam kdy a kolik nasype.

Druhá věc je, že znám trable spojené s provozem eshopu. Prostě těm lidem docela rozumím :-).

Poslední otázka na závěr. Co bys vzkázal našim čtenářům, kteří právě přemýšlí nad tím, že jejich byznys má zachránit SEO a bude to ten pravý kanál, který jim vydělá statisíce a miliony korun měsíčně?

Vzkázal bych jim, že je to blbost a že SEO samo o sobě jim miliony nevydělá. Základ je mít fungující produkt nebo službu, mít zdravý základ firmy, dobrý fungující tým, svému produktu musíte rozumět. A pak se můžete zaměřit na SEO a další kanály!

Martine, děkuji ti za to, že jsi vydržel trpělivě odpovídat na mé dotazy.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru