Martin Matějka: SEO je vlastně o vztahu mezi webem a vyhledávačem (I. část)
Jedna ze stálic české SEO scény, Martin Matějka. Nezávislý SEO konzultant a online markeťák. Jinak také majitel internetového obchodu s miniaturními modely aut Smallcars.cz. S Martinem si budeme tentokrát povídat o SEO, podnikání na internetu a o tom, jak se buduje e-shop v podstatě od nuly.
Martine, ty ses spoustu let věnoval (a stále ještě věnuješ) SEO – optimalizaci pro vyhledávače. Zkus, prosím, pro neznalé vysvětlit, co to to SEO vlastně je a jak lze obecně výsledky vyhledávače ovlivnit.
Hezká otázka takhle na úvod, zkusím to opravdu jednoduše. Definic, co je SEO, je spousta, ale osobně mám nejraději tu, že SEO je snaha o zajištění co nejlepší dohledatelnosti webu na internetu na různé dotazy více či méně související s mým podnikáním.
Dobře si to lze představit třeba v případě obchodu Megapixel, který asi každý bude znát (jedná se o internetový obchod zaměřený na prodej fotoaparátů).
Ať zadáte do vyhledávače prakticky cokoli týkající se fotografování, velmi pravděpodobně bude Megapixel mezi prvními třemi organickými výsledky. A to je výsledek mimo jiné dlouhé a trnité práce kolem SEO.
Jaké byly tvé začátky na webu? Proč tě tolik zaujalo právě SEO a internetový marketing a jak dlouho se mu věnuješ?
Můj úplně první kontakt s webem byl vlastně z pohledu začátků tvorby www stránek . K SEO jsem se dostal až o trošku později (tehdy se tomu tedy tak neříkalo, nebo alespoň ne u nás).
Profesionálně, pokud se to tak dá říct, se SEO věnuji posledních sedm nebo osm let.
Ty jsi začínal v dobách, kdy SEO jako disciplína nebyla tak důležitá jako dnes a kdy Češi v podstatě ještě žádný Google ani neznali. Od té doby uběhl nějaký ten pátek. A mě zajímá, jak vnímáš rozdíl mezi tím, jaké se dělalo SEO před 5-10 lety a mezi tím, jak se dělá dnes?
Když srovnám situaci dnes a před deseti lety, ušel celý obor mílové kroky kupředu. A zcela jistě ještě ujde. Před deseti lety byly technologie vyhledávačů úplně jinde, řazení stránek bylo zajišťováno jednodušším algoritmem, který šlo snáze „očůrávat“.
Dnes je to už komplikovanější, je třeba se víc odlišovat, dělat věci o dost jinak / zajímavěji, než konkurence . Jedna z cest je snažit se vytvářet zajímavý / prospěšný obsah. Ať už jde o návodné články, o zajímavosti, o zvláštní funkce webu… Třeba na SmallCars jsme udělali Garáž. Tedy místo, kde si každý může zdarma naklikat svou vlastní sbírku, získá veřejnou URL a může se tím chlubit. Pro sběratele zajímavá hračka :-).
Na druhou stranu taky díky SEO vznikla na internetu spousta informačního balastu, tedy obsahu vytvořeného jen „pro vyhledávače“, tedy i ti mají složitější práci s vyhodnocováním, co je přínosné a co ne.
A věřím, že to půjde ještě dál.
Kdo ví, jestli za pět, deset let budeme na internetu hledat tak, jak to známe dnes…?
Neměl jsi tendence se za ty roky přesunout k jiné disciplíně online marketingu a začít se specializovat například na PPCčka či webovou analytiku? Nebo základ úspěchu podle tebe tkví právě v jednooborové specializaci?
Párkrát jsem s tím samozřejmě koketoval. Nějaký přesah do příbuzných oblastí mám, ale většinou je ten přesah spíše teoretický. Rozhodně se necítím na to, že bych někomu nastavoval kampaně a řekl si za to peníze. Jsou tu na to odborníci a já se držím svého kopyta.
Pokud jsem se od SEO v nějakém smyslu odklonil, tak spíš k praktickým poznatkům z provozu vlastního eshopu.
Dá se podle tebe dobře uživit v Čechách jen jako SEO konzultant anebo právě to je podle tebe nutné prokládat i dalšími obory, jelikož český trh je na to tyto specialisty příliš malý?
Dá, určitě. Ale lidí, co se SEO živí velmi dobře nebude asi zas tak moc.
Určitě ale asi budeš souhlasit s tím, že minimálně by měl každý SEO konzultant o dalších oborech něco vědět. Zkus prosím vysvětlit, proč je to tak důležité a v čem to může tobě i klientovi pomoci, když toho umíš více, než ostatní.
Jasně, souhlasím. Je to velký přínos z několika pohledů, jednak dokážeš klientům víc pomoct, obsáhnout pro ně víc aktivit.
A za druhé. když ti specialisté z jiných oborů, se kterými se u klienta potkáš, něco říkají, dokážeš posoudit, jestli ví (anebo neví), o čem mluví.
Na druhou stranu, zas by člověk neměl být Brouk Pytlík a tvrdit, že umí všechno. Kdo to o sobě tvrdí, tak podle mě spíš kecá, protože digitální marketing je natolik obsáhlá disciplína, že prostě nemůžete umět všechno na špičkové úrovni.
Ale mít rozhled, to ano, to je jednoznačně plus.
Během své kariéry jsi pracoval pro několik digitálních agentur, z nichž bych vypíchl asi hlavně agenturu ACOMWARE, která na českém trhu stále ještě působí. Co jsi mě v ACOMWARU na starosti a jak ses do této agentury vlastně dostal?
V Acomwaru jsem měl na starosti SEO tým. Tehdy jsem s agenturou spolupracoval nějakou dobu externě – konzultoval jsem určité věci právě uvnitř SEO týmu, až se to nakonec přehouplo v klasický zaměstnanecký poměr.
Jak dlouho jsi působil v agentuře ACOMWARE a proč ses rozhodl pak přejít na volnou nohu?
Byl jsem tam tuším necelý rok, nebo tak nějak. Rozhodnutí vrátit se zpět do podnikání bylo hlavně v tom, že mi nevyhovoval agenturní styl práce. Chtěl jsem dělat věci po svém a jinak.
Navíc si nemyslím, že bych byl nějaký excelentní manažer.
V agenturách jsi v podstatě dostával zakázky na stůl a řešil jsi jejich exekuci, teď sis najednou musel zakázky i umět sám obstarat, vyřešit administrativu a spoustu dalších věcí. Jak moc složitý pro tebe byl přechod na volnou nohu? A co ti dělalo v začátcích největší problémy?
Nebylo to pro mě nic nového, podnikal jsem už několik let před tím. Vlastně podnikám od roku 2004 🙂
Jak ses vlastně dostal k podnikání a v čem jsi podnikal ve svých začátcích?
Už ve škole jsem míval potíže s autoritami. Takže když jsem si měl začít vydělávat první koruny sám, mít nad sebou šéfa mi nevonělo. Navíc rodiče (tehdy ještě) mojí přítelkyně podnikali, já si s nimi rozuměl, a tak mě k tomu i vedli a podporovali mě v tom.
Začínal jsem jako programátor. Ačkoli to je asi silné slovo a nerad bych se těch opravdových programátorů nějak dotknul… Velmi rychle jsem pochopil, že to pro mě nebude…
Co bys udělal ve svých začátcích jinak a proč?
Asi bych neudělal nic jinak. Nevím. Mám za to, že chyby, které jsem za těch spoustu let udělal, byly hrozně důležité. Neudělat je, něco by se „podělalo“ později, a možná ve větším měřítku.
Každý klient, který online marketingu nerozumí, si představuje, že zaplatí peníze, SEO konzultant otočí knoflíkem a najednou se začne web objevovat na předních pozicích…. Zkus prosím vysvětlit, proč v SEO většinou nějaká „rychlá a levná“ řešení nefungují?
Rychlá řešení nefungují, protože SEO je vlastně o vztahu mezi webem a vyhledávačem (potažmo lidmi, kteří jej používají).
Tvůj úkol je dlouhodobě přesvědčovat lidi (a tím i vyhledávač), že tvůj web je super. A vybudovat vztah založený na důvěře prostě nejde přes noc. To máš jako v mezilidských vztazích, je to stejný princip.
Dřív třeba stačilo, že jsi měl nějaké (vlastně jakékoli) zpětné odkazy, víceméně bylo jedno odkud vedly a vyhledávače tě posouvaly nahoru. Využívalo se tagu meta keyword, kam se cpala klíčová slova jako o život, a fungovalo to. Stačilo na webu nějaké slovo jen zmínit, a hned ses na něj objevil někde výš v SERPu.
To už dneska nefunguje. Dneska jsou vyhledávače daleko chytřejší, používají sofistikovanější metody pro rozpoznávání odkazového SPAMu, Snaží se víc a víc používat pro řazení výsledků signály, které jsou očůrávat složitě.
Takže práce konzultanta v SEO už je dnes mnohem náročnější. Musíte víc přemýšlet, být chytřejší než konkurence. Mě osobně dobře funguje (a mám tu metodu asi nejraději) pracovat s obsahem. Tedy snažím se pro své klienty vymýšlet takový obsah, který jejich potenciální klienty bude zajímat. A snažím se ten obsah pak prezentovat a publikovat na místech, kde očekávám, že jejich potenciální klienty potkáme.
Samozřejmě pro ně ten obsah netvořím, jen ho vymýšlím a konzultuju pak vše interně v týmu klienta. Takže ta práce je dnes i hodně o komunikaci. Je to zábava, mám to rád 🙂
V druhé části nám Martin prozradil další informace o SEO. Tak rychle na druhou část.
Komentáře