Máte mobile-friendly web? 3 nástroje, se kterými se připravíte na další aktualizaci algoritmu Googlu

Máte mobile-friendly web? 3 nástroje, se kterými se připravíte na další aktualizaci algoritmu Googlu

Google opět chystá aktualizaci svého algoritmu. Nicméně tentokrát by to mohlo mít velký vliv na váš byznys. Opravdu velký. Zineb Ait Bahajji, webová analytička společnosti Google, uvedla, že nejnovější aktualizace bude mít větší zásah než Penguin a Panda. Mohlo by to ovlivnit výsledky vyhledávání až u 40 % dotazů. 

Když společnost Google vydala první aktualizaci pod názvem Penguin, ovlivnilo to výsledky vyhledávání u 4 % dotazů na desktopových i mobilních zařízeních. Algoritmus Google Panda ovlivnil výsledky vyhledávání u téměř 12 % dotazů v angličtině. Ale předpokládá se, že nová aktualizace algoritmu bude mít na vyhledávání ještě větší dopad.

Nová aktualizace algoritmu Google

Nový algoritmus bude klást důraz na optimalizaci webu pro mobilní zařízení. Jestliže váš web nebude optimalizován pro mobilní zařízení, nejspíše se při vyhledávání přes mobilní zařízení dostane v SERPu na mnohem nižší pozici, než by tomu bylo při vyhledávání stejného dotazu na počítači.

Chcete-li se na tuto radikální změnu připravit, čtěte následující řádky. Představíme vám připravovaný algoritmus od Googlu a současně vás seznámíme s některými nástroji, jež vám pomohou diagnostikovat, zda je váš web optimalizován pro mobilní zařízení (zda je mobile-friendly).

Co způsobí aktualizace algoritmu?

Určitě znáte tuto situaci. Vyhledáváte něco přes mobilní telefon, najedete na stránku, ale text je na čtení příliš malý, odkazy jsou blízko sebe, není nastaven viewport pro mobily, obsah je širší než obrazovka či se stránka pomalu načítá. To jsou nejčastější prvky stránky, která není optimalizována pro mobilní přístroje. A Google se chce těmto problémům vyhnout.

Google si uvědomuje, jak jsou tyto zkušenosti frustrující, a proto se rozhodl svůj algoritmus radikálně změnit. Brzy se ve výsledcích vyhledávání přes mobilní telefon objeví na prvních příčkách stránky, jež budou mobile-friendly.

„Responzivní verze by měla být ochuzena o různé datově a stylově náročné prvky, jakými jsou videa, slideshow nebo obrázky na pozadí, které by na mobilních zařízeních neplnili svoji designovou funkci,“ jak uvedl Jiří Maňásek ve svém článku na blogu.

V současné době Google označuje stránky, jež jsou optimalizované pro mobilní zařízení, jak můžete vidět na obrázku níže. Algoritmus by měl být vydán 21. dubna, tudíž máte ještě šanci zjistit, zda je váš web optimalizovaný, případně můžete vychytat jeho nedostatky.

Web mobile-friendly

Ukázka stránky optimalizované pro mobily.

3 nástroje, se kterými zjistíte, zda je váš web mobile-friendly

Jestliže máte responzivní designe, nejspíše jsou vaše webové stránky připraveny na nadcházející změny algoritmu.

Nejste-li si jisti, zda jsou webové stránky optimalizovány pro vyhledávače, existuje řada bezplatných nástrojů, která vám pomůže tuto skutečnost zjistit.

1. Test použitelnosti v mobilech od Googlu

Test použitelnosti Google

Google poskytuje test použitelnosti v mobilech. Stačí zadat URL webové stránky a dozvíte se, zda je vaše stránka optimalizovaná. V případě, že tato stránka projde testem společnosti, zobrazí se vám zelený banner signalizující vlastnost mobile-friendly. V opačném případě vás Google informuje, z jakých důvodů web testem neprošel.

Nejčastější důvody, proč stránka testem neprojde:

  • Obsah je širší než obrazovka, přičemž uživatel musí posouvat stránku ze strany na stranu.
  • Text je příliš malý ke čtení.
  • Odkazy jsou příliš u sebe, což je problematické pro prsty na smartphonech.
  • Není nastaven viewport pro mobily.

„Druhou nejčastější chybou je chybějící značka viewport. Zjednodušeně řečeno tato značka prohlížeči říká, jak stránky zobrazit při různých velikostech obrazovky. Pokud si mobilní uživatel zobrazí stránky, které se do prohlížeče nevejdou, záleží na výchozím nastavení prohlížeče, jak je zobrazí. Někomu se zobrazí pouze kousek levého horního rohu, někomu se stránky nacpou do jednoho okna celé. Značkou viewport můžete prohlížeči říci, že má stránky zobrazit v celé šířce a o správné zobrazení se již postarají stránky samy,“ což uvedl programátor Jakub Tesárek jako reakci na článek Lukáše Pítry.

 2. W3C mobileOK Checker

W3C mobileOK Checker

World Wide-Web Consortium (W3C) má také svůj vlastní test pro zjištění, zda je web optimalizovaný pro mobilní zařízení. Jedná se o mobileOK Checker, který vám poskytne i různá doporučení pro vaše webové stránky. Jestliže se objeví na stránce nějaké nedostatky, aplikace vás informuje dokonce o závažnosti daného problému.

3. HubSpot’s Marketing Grader

Hubspot's Marketing

 

A poslední nástrojem, který si představíme, je HubSpot’s Marketing Grader, který zhodnotí váš blog, SEO, účast na sociálních médiích a také mobilní optimalizaci.

Zdroj: Hubspot.com

Každý to rád bez pravopisných chyb.

Komentáře

Nahoru