Michael Horovič: Podnikání z kolejí (nikdo z nás nikdy na koleji nebydlel :-) )

Michael Horovič: Podnikání z kolejí (nikdo z nás nikdy na koleji nebydlel :-) )

Před pár lety si chtěl Michael koupit hezkou tašku. Ale protože se mu ji u nás nedařilo nikde najít, tak šel pátrat na internet. A netrvalo dlouho a v roce 2013, společně se svými kamarády Františkem Reisnerem a Lukášem Pohanem, začali tyto výrobky dovážet i k nám do ČR.

Nedlouho poté si otevřeli svůj první kamenný obchod Gentleport, který najdete v Pánské pasáži v centru Prahy. A k tomu všemu ještě všichni tři studují vysokou školu. Jak se dá stíhat studium a podnikání, o tom si budete povídat z celé trojice zakladatelů – s Michaelem Horovičem.

Ahoj Michaeli, odkud se vlastně znáš se svými parťáky Františkem Reisnerem a Lukášem Pohanem? Ze školy a nebo jste na sebe narazili náhodou?

Známe se ze studia z vysoké školy, tedy z Vysoké školy ekonomické v Praze. Františka jsem potkal ve studentské organizaci AIESEC. V té době to byla celkem velká organizace a musím říct, že nebýt jistých žen, tak jsme se s Františkem neskamarádili (smích). Po čase, kdy jsme s Františkem AIESEC opustili, tak jsme chtěli začít podnikat a v té době mě František seznámil se svým spolužákem Lukášem.

reisner-pohan-horovič - gentleport

František Reisner, Lukáš Pohan a Michael Horovič

Kdo první přišel s myšlenou, že budete prodávat luxusní tašky pro muže? Byl to tvůj nápad?

Původně to vzniklo tak, že jsem sháněl tašku do školy, na tablet, svačinu a tak. Bohužel v České republice se mi nic nelíbilo, nic nesplňovalo mé požadavky. Rozhodl jsem se tedy začít hledat v zahraničí a jak se říká, nejlepší podnikání vychází z vlastní potřeby vyřešit nějaký problém.
V té době jsme prodali jeden internetový projekt a neměli jsme zrovna co na práci, tak jsme se s Františkem a Lukášem dohodli, že obdobný sortiment zkusíme přes e-shop prodávat i tady v České republice. Vždycky jsme chtěli obchodovat s něčím hmotným – něčím, co můžete vzít do ruky, cítit to, vidět to. Internetové a IT projekty nás totiž nenaplňovaly.

Pánské tašky z vašeho obchodu stojí od několika tisíc až po pár desetitisíců korun. Tedy nejedná se o zrovna levnou záležitost. Je na takové dražší kousky český trh připraven?

Ano, je. Naopak, tato cenová hladina v České republice téměř chyběla. Daly se tu sehnat dost nekvalitní tašky za pár stovek a potom cenová hladina na Pařížské. Chybělo nám tu něco mezi tím. Tuhle oblast vyplňujeme my, Gentleport.

V čem jsou tyto dražší tašky lepší než třeba podobné výrobky, které prodávají supermarkety? Dokážeš to srovnat, respektive – jde to vůbec srovnávat?

Je to úplně jiná liga. Levné tašky z umělých materiálů vydrží při troše štěstí rok, životnost námi nabízených tašek se datuje na desítky let. Kůže časem získává patinu, což není vada výrobku, ale naopak důkaz, že s Vámi stárne do krásy. Tašky jako The Leather Satchel, Tusting, Brady a jiné, to jsou značky, které ručně vyrábějí už po několik generací ve Velké Británii s použitím tradičních výrobních metod a nejkvalitnějších materiálů, jako je například hovězí useň a třívrstvé bavlněné plátno.

reisner-pohan-horovič

Životnost tašek Gentleport se datuje až na desítky let

Jak moc je u podobného sortimentu, jako jsou tašky pro pány, možné držet si skladové zásoby a být schopný zboží doručit řekněme do druhého dne? Jsou zákazníci ochotní si klidně i několik dní počkat?

Všechno zboží máme skladem v Pánské pasáži v Praze. Je tedy okamžitě k dispozici jak pro osobní nákup, tak pro nákup přes e-shop. Spousta našich zákazníků má ale individuální požadavky, v těchto případech jsou zákazníci ochotni počkat i měsíc či dva. Bavíme se zde o investici do tašky, která tu s Vámi bude desítky let. Na tak kvalitní věc se rozhodně vyplatí počkat.

Jsou pánské tašky stále to hlavní, co aktuálně živí váš obchod?

Pánské tašky a tradiční pánská kosmetika značek Taylor of Old Bond Street, Mr. Natty, Mühle a jiných značek. To jsou hlavní tahouni našeho obchodu. Tašky a kosmetika jsou dost vyrovnané, co se týče obratu.

Od pánských tašek jste se posunuli trochu dál a zařadili do vašeho obchodu další druhy zboží (pánskou kosmetiku a doplňky). Jak by se tedy váš obchod měl profilovat do budoucna? Co vše byste chtěli prodávat a pro koho?

Teď jsme přidali novou značku nejen pánských tašek, na kterou jsme velmi hrdí. Jedná se o značku Tusting. TUSTING je rodinná firma sídlící v samotném srdci anglického venkova Lavendon, kde již pátá generace rodu Tustingů vyrábí, činí a obchoduje s nejjemnější a nejkvalitnější kůží po dobu neuvěřitelných 130 let. Kromě Tustingu neustále rozšiřujeme kosmetiku, přibývá nejrůznější péče na vousy. Teď plánujeme klasické břitvy na holení. Kromě kosmetiky chceme obsáhnout všechny pánské doplňky a věříme, že jednoho dne přijde řada i na oblečení.

Předcházela celému vašemu podnikatelskému záměru nějaká analýza trhu a pečlivé finanční plánování? Anebo jste šli do všeho hezky po hlavě a šli jste si to prostě zkusit s tím, že se necháte překvapit, kam až vás to dovede?

Spíše to druhé (smích). Analýzu trhu i finanční plánování jsme samozřejmě udělali. Nebyl to náš první podnikatelský projekt, takže zkušenosti s analýzou jsme měli. Nicméně šli jsme do segmentu, který tu vlastně nebyl, tak nešlo analyzovat vše. Nejsem moc zastáncem hlubokých analýz, různých podnikatelských a finančních plánů. Důležité je umět se rozhodnout a jednat. Někdy je lepší být naivní a pustit se do toho.

michael-horovic

Naivně se pustili do toho a vyšlo to

Jaké byly prvotní investice do podnikání a kde jste vzali finance na rozjezd?

Prvotní investice byly ve výši statisíců. Další peníze se do toho nalily během prvního roku. Kolik obchod už spolknul, ani nevím. Hlavní část financí byla z prodeje předchozího projektu Jednej.cz, který byl jedním z nejsilnějších portálů na tvorbu online petic v České republice.

V kterém roce jste založili Gentleport? A proč jste zvolili zrovna tento název? Hádám, že to bude mít co do činění se slovem „gentleman“ :-) .

E-shop jsme založili v listopadu v roce 2013. Jednalo se ale o pilotní projekt. Gentleport začal žít až otevřením kamenného obchodu v Pánské pasáži v ulici Na Příkopě 23, to byl začátek května roku 2014, to byl měsíc, kdy se Gentleport skutečně narodil. Už ani nevím, proč jsme zvolili tenhle název. Padlo u toho pár skleniček whisky (smích).
Gentleport se skládá ze dvou slov „gentleman“ a „port (přístav)“, proto i slogan: „Přístav pro pravé gentlemany“. Chtěli jsme místo, kde by se muži cítili, že jsou na první místě, místo, kam rádi zajdou, kde se budou cítit příjemně.

Jestli se nepletu, tak zpočátku jste začínali čistě jen jako internetový obchod. Jak vypadá takový rozjezd od nuly? Jak složité třeba bylo přesvědčit firmy a dodavatele, aby s vámi spolupracovali?

Dost obtížné. Malý a nový e-shop z České republiky, kterou stále západní země vnímají jako z „východní Evropy“, jim nestojí ani o to, aby Vám odpověděli. Přesvědčili jsme alespoň pár dodavatelů, kteří to s námi zkusili. Jakmile se nám začalo dařit a otevřeli jsme obchod na jedné z nejprestižnějších adres v České republice, hned se nám otevřely další dveře. Stále jsme ale v situaci, kdy Lukáš léta za dodavateli do Velké Británie a vyjednává spolupráci.

Jaké podmínky si třeba kladli dodavatelé? Měli třeba nereálné požadavky, které zkrátka váš začínající e-shop nemohl splnit?

Měli a někteří stále mají. Mnoho dodavatelů má nereálné požadavky, co se týče měsíčních odběrů nebo minimálního odběru. Mám pocit, že si neuvědomují velikost České republiky. Chtějí po nás například výsledky, jako jsou v Německu nebo ve Velké Británii. Právě kvůli těmto požadavkům jsme mnoho dodavatelů museli nakonec odmítnout.

Zkus prosím také přiblížit, jak třeba probíhala některá jednání. Aby si i naši čtenáři mohli udělat představu, jak náročná mohou být jednání, než se podaří vyjednat zastoupení jedné konkrétní značky. Děkuji.

Nejlepší je navštívit Anglii, vybrat si zajímavé značky. Potom je oslovit přes e-mail, popř. telefonicky. Většina značek s Vámi bude chtít osobní kontakt, než Vám cokoliv dodá. Pak následuje další cesta do Anglie a obchodní jednání na osobní bázi. Na schůzce je musíte přesvědčit, proč zrovna Vy jste tím, komu by měli dodávat. Zajímá je Vaše vize, kde máte obchod, jaké další značky prodáváte. Chtějí vidět, že Vám mohou věřit, že si za tím stojíte. Hodně nám ve vyjednávání pomáhá luxusní adresa a portfolio renomovaných značek, jako jsou Taylor of Old Bond Street, Kent, The Leather Satchel a další.

Jak se o vás dozvěděli první zákazníci?

Když vznikl e-shop, tak to byly standardně PPC reklamy na Google Adwords. Po otevření kamenné prodejny, to byli převážně zákazníci Pánské pasáže, kteří toto místo navštěvují poměrně často.

Gentleport není váš první internetový projekt. Jaké další projekty již máte za sebou?

Za největší zmínku rozhodně stojí projekt Jednej.cz. Jak jsem již zmínil, byl to jeden čas nejsilnější portál na tvorbu online petic v České republice. Kromě tohoto projektu jsme se věnovali v minulosti marketingových průzkumům pro malé a střední firmy a nadále pak IT outsourcingu.

michael horovič 2

Michael už za sebou má jeden vcelku úspěšný projekt

Jak moc složité pro vás bylo opustit své vlastní projekty a vrhnout se na maloobchodní prodej přes internet, ve kterém jste měli minimální zkušenosti?

Začátky rozhodně nebyly jednoduché, ale nelitujeme toho. Maloobchod s kamennou prodejnou je úplně něco jiného než IT projekty. Nedává to sice takovou svobodu, ale je to nádhera, když můžete svůj produkt vidět, cítit, držet.

Jak jste se poprali s procesy, jako je vyřizování objednávek, obsluha a komunikace v obchodě, vedení účetnictví? Bylo to ze začátku trošku „punkové podnikání“, kdy jste se vše učili tak trochu za pochodu a z vlastních chyb?

Spousta věcí se řeší za pochodu a chyby děláme neustále. Troufám si říci, že obsluhu a komunikaci v obchodě máme na velmi výborné úrovni. Spousta našich zákazníků je mile překvapena a říká nám, že takové jednání v životě nezažili. Dělá nám to nesmírnou radost. Kvalita obsluhy je znát, když v obchodě nemáme nemotivované prodavače, ale prodáváme si tam přímo my, sami majitelé. Na účetnictví máme samozřejmě profesionální účetní, tohle už bychom sami nezvládali. A vyřizování objednávek? Nedávno jeden náš zákazník publikoval na naší facebookové stránce vzkaz „Objednáš, zaplatíš a za 2 minuty připraveno k vyzvednutí. Top!“. Takže asi takhle nějak k rychlosti vyřizování našich objednávek.

Proč jste se rozhodli otevřít si kamennou prodejnu v Pánské pasáži v Praze? Přece jenom je to větší risk platit nemalý nájem a pustit se do offline prodeje, který pro vás byl určitě taktéž něčím zcela novým…

Kamenná prodejna byla nutností. Lidé nechtěli kupovat tašky za několik tisíc přes e-shop aniž by je viděli naživo. Bez kamenné prodejny by Gentleport nebyl tam, kde je. A proč zrovna Pánská pasáž… Pánská pasáž je pro nás srdcová záležitost. Když jsme před pár lety uviděli Pánskou pasáž, byl náš sen tu jednou nakupovat… No a tuhle fázi jsme jaksi přeskočili. Dřív, než jsme zde nakupovali, tak jsme tu dokonce otevřeli obchod a prodáváme (smích).

Jak jde skloubit studium na VŠ a podnikání? Nestává se pak, třeba právě v průběhu zkouškového období, že musí jít podnikání trochu stranou?

Spíše jde škola stranou, z čeho samozřejmě rodiče nejsou nadšeni. Ono nám podnikání paradoxně při studiu hodně pomohlo, ale také vzalo. VŠ je hodně teoretická, praxe, kterou sbíráme podnikáním, nám při studiu hodně pomáhá. Naše podnikání je také velkým zdrojem dat a informací pro naše bakalářské, diplomové a jiné práce. Nebýt mého podnikání a Gentleportu, tak bych nedokázal vystudovat MBA. Při podnikání se naučíte být efektivní, zredukujete prokrastinaci. Neflákáte se na Facebooku, v klubech, na pivě, festivalech nebo na jiných místech, kde většina vysokoškoláků ztrácí čas. Jeden čas jsem dokonce stíhal podnikání, studium na Vysoké škole ekonomické a k tomu studium MBA. Tohle zlepšení efektivity vedlo k tomu, že ve škole máme často daleko lepší výsledky než spolužáci, kteří se věnují pouze studiu.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Gentleportu hodně úspěchů do budoucna.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru