Michal Jirák: Domodi se mění na Glami a expanduje do světa!

Koncept Domodi vznikl před čtyřmi lety v Polsku – komunita a značky, které vytváří inspirativní obsah nad širokou nabídkou módy. Postupně se Domodi.cz vyvinulo v nákupní galerii, kde si mohou lidé sestavit (a koupit) vlastní sety oblečení a módní kolekce a načerpat inspiraci o aktuálních módních trendech. Nicméně nedávno Domodi takové, jak jste jej znali doposud, skončilo a přejmenovalo se na Glami. Chcete vědět proč? Na to nám odpoví jeden z kormidelníků z Mitonu.

Michale, proč jste se rozhodli pro změnu názvu na Glami.cz? Souvisí tento rebranding třeba i se změnou samotného konceptu, na kterém doposud fungovalo projekt Domodi? Nebo jaký byl ten pravý důvod?

Změna brandu souvisí s další expanzí konceptu. Začali jsme v Polsku pod značkou Domodi.pl a při zkoušení v ČR název převzali, ale nakonec jsme se pro expanzi dál rozhodli pro dlouhodobě vhodnější brand Glami – ve Francii už jsme spustili pod tímto brandem a Domodi zůstane jen v Polsku.

Co má vlastně název Glami představovat?

Pojmenování nových on-line projektů je kapitola sama o sobě – my vždy dáváme přednost snadno vyslovitelnému a zapamatovatelnému slovu, který v první chvíli má jen velice vzdálenou asociaci s náplní projektu, ale do budoucna může být silným brandem. Glami. Jestli se nám to povede si můžeme říct zase za rok.

Kdy jste začali přemýšlet nad tím, že se Domodi přejmenuje? Respektive jak dlouho trvaly přípravy na tento krok a co vše jste museli zařídit?

Psychicky jsme se připravovali asi 2 měsíce, samotná změna nám zabrala tak týden práce, ale teď nás ta hlavní práce teprve čeká.

Jaké další kroky budou následovat po rebrandingu? Jaká další překvapení chystáte na letošek?

S produktem jsme stále velice na začátku – móda je strašně široká a chystáme mnoho změn, které nám umožní spojit kompletní nabídku značek na trhu s individuálním vkusem. Tedy pokročilou personifikaci, mnohem lepší možnost sledovat novinky od svých oblíbených značek, ale také magické doporučování podobných produktů.

glami

Z Domodi se stalo Glami, co dál?

Pro značky a prodejce pak připravujeme mnohem lepší možnosti, jak aktivně komunikovat se svými fanoušky.

Jestli jsem se díval správně, tak v Polsku, kde vlastně celý projekt před lety odstartoval svou pouť až do Čech, stále ještě figuruje název Domodi. Plánujete všechny názvy sjednotit anebo v Čechách a v Polsku plánujete provozovat ten samý projekt pod odlišnými názvy?

Název Domodi zůstane jen v Polsku, kde původně vznikl.

Ve které zemi se Domodi / Glami nejvíce daří? Je to Česko anebo Polsko?

Domodi.pl bylo spuštěno mnohem dříve a tak je trochu napřed. Čechy jsou tedy zatím druhé.

Jak moc se vlastně liší samotní zákazníci těchto dvou zemí? Existují třeba nějaká lokální specifika (jiné nákupní chování a zvyky zákazníků), která jste museli zdárně překonat, abyste s tímto projektem uspěli? Nebo jsou oba trhy prakticky totožné?

Vkus je v každé zemi hodně jiný. Poláci se oblékají mnohem výrazněji – na český vkus extravagantně. Takže značky a produkty, které tam ukazujeme, jsou odlišné. Na druhou stranu je to dáno už nabídkou partnerů, kteří na trhu jsou, a ze kterých pak logicky zboží vybíráme. V Německu se zase prodávají spíše dražší značky, atd.

Produktově zkoušíme různé věci v každé zemi, ale nakonec si myslíme, že za 3 roky dojdeme ke stejnému produktu, který si vezme to nejlepší ze všech zemí.

Kdo je vaším největším konkurentem ve výše zmiňovaných zemích?

Nemáme plošného konkurenta, v každé zemi jsou to většinou malé lokální projekty, v Německu a Francii se naopak potkáváme s celoevropskými hráči a těch jsou tam v podstatě desítky.

Konkurenci pro Glami.cz byste hledali těžko

Konkurenci pro Glami.cz byste hledali těžko

Hodláte s Domodi expandovat do dalších zemí? A pokud ano, tak kam byste chtěli v dohledné době zamířit a proč jste si vybrali k expanzi zrovna tento trh?

Nejbližší bude Španělsko, další trhy monitorujeme a letos pravděpodobně přijde ještě jedna země.

Michale, celé Domodi / Glami stojí dá se říci na velice jednoduchém obchodním modelu, kdy vy agregujete nabídky několika desítek až stovek eshopů a pak návštěvníky rovnou přeposíláte na stránky internetových obchodů a inkasujete až provizi ze zprostředkovaného obchodu. Tedy nic neposíláte, nic nikam nedodáváte, jste „jen“ takový mezičlánek v nákupním procesu. Neplánujete, že časem bude Domodi řešit také samotný prodej a logistiku vlastního zboží? Tedy, že se posune z pozice mezičlánku do pozice samotného internetového prodejce?

Neplánujeme. Myslím si, že je to zcela jiná role v módním ekosystému. To, co děláme a v jaké škále se chystáme rozvíjet, vyžaduje úplně jiné schopnosti, než provozování eshopu. Nemyslím si, že by se tyhle dvě kompetence měly míchat a zároveň si chceme zachovat neutralitu vůči všem značkám na trhu.

Žádný přímý zisk, jen provize...

Žádný přímý zisk, jen provize…

Jak se vlastně uživatel dostane na stránky Domodi? Sázíte spíše na organickou návštěvnost anebo vše řešíte pomocí placených online kampaní? Nebo už pomalu začíná fungovat šuškanda, jak se projekt začíná dostávat do povědomí internetových zákazníků?

V ČR a Polsku už je silná role organické návštěvnosti – tedy vracející se uživatelé, lidé přicházející kvůli komunitě, nebo třeba fanoušci z Facebooku. Zároveň ale používáme plné spektrum on-line marketingu na podporu růstu a to hlavně v nových zemích.

Kolik nákupů ročně uskuteční zákazník prostřednictvím Domodi?

Dnes nedohlédneme bohužel až k objednávce, takže frekvenci můžeme jen velice přibližně odhadovat. Zatím naše čísla ukazují někde mezi 4-6 ročně.

Co je nejsložitější – „donutit“ uživatele k tomu, aby si poprvé nakoupil anebo právě to, aby nakupoval pravidelně a jenom u vás?

Nejsložitější je se trefit do vkusu zákazníka a poskytnout co nejpřesnější údaje než-li jej pošleme do obchodu. Typicky neuvádět dostupné velikosti je obrovská chyba a stále jsou partneři, kteří nejsou schopni nám tento údaj pravidelně aktualizovat.

Nehrozí třeba, že někdo přijde s podobným obchodním modelem a převálcuje vás? Jaká je vaše hlavní konkurenční výhoda? V čem je projekt Domodi / Glami jedinečný? Je to samotný byznys model, technické řešení, marketing či něco jiného?

Doufám, že to možné je, protože o to se snažíme v západních zemích. On-line projekty jsou o zkušenostech, ochotě makat a zkoušet nové věci. V tomhle směru jsme myslím si o dost napřed i před projekty, které vidíme v Německu. V neposlední řadě nás nebrzdí peníze – ukázat takový nový koncept lidem není levné hobby.

Jak už jsem zmínil, tak na Domodi agregujete nabídky velkého množství eshopů. Byl bys prosím ochotný sdělit i nějaká čísla? S kolika eshopy spolupracujete a kolik nabídek musíte denně zpracovat a roztřídit?

Spoluprecujeme dnes s více než 900 partnery, což jsou buď přímo značky, nebo multibrandové eshopy. Produktů nabízíme něco přes 2 miliony a obměna je v módě obrovská – klidně 20% měsíčně.

Spolupráce s více jak 900+ eshopy a stále se rozrůstá!

Spolupráce s více jak 900+ partnery a stále se rozrůstá!

Předpokládám, že o vše se na pozadí stará složitý algoritmus, tedy neřešíte prakticky nic ručně. Anebo je zde nějaká činnost, kterou zkrátka musí obstarat člověk „manuálně“? Co třeba samotné sety oblečení, které jsou k nalezení na vašem webu? Ty také skládá dohromady umělá inteligence? Nebo to už má na starosti někdo z vašeho týmu, který má tohle na starosti?

Řešíme obrovské množství ručně. Vždy hledáme řešení algoritmy, jsme tak nastavení, ale nechceme ustupovat na kvalitě.

Kolik lidí se vlastně podílí na chodu Domodi v ČR a v Polsku?

Dnes to bude kolem tak 70-80.

Michale, cílem Domodi je dostat uživatele na stránky eshopu, kde si má pak následně nakoupit. Jak vlastně trackujete, jestli uživatel na stránkách obchodu učinil konverzi, tedy – že si skutečně nakoupil…?

Sofistikovanější partneři nám umožní konverze sledovat – nástroje na to nabízíme. Díky tomu jsme schopni partnerovi optimalizovat, které produkty u nás fungují a které nikoliv. Pokud například obchod specializovaný na kabelky také prodává předražené boty, nebo u nich nemá dobré fotografie, neměli bychom je uživatelům ukazovat. Nikomu to nepomáhá.

Řešíte s obchody také vratky a reklamace anebo tohle jde už zcela mimo vás a je to už v režii samotného prodejce? A můj druhý dotaz, když zákazník zboží v zákonné lhůtě vrátí, tak i vy přijdete o svou provizi?

Vratky si řeší již obchody. Ale připravujeme nástroje, jak i vratky do celého systému zahrnout. Hlavně jde o to, že obchod s velkým objemem vratek by nemusel být úplně kvalitní.

Byl bys ochotný sdělit i čísla a plány týkající se obratu, počtu zákazníků u české a polské verze Domodi za letošní rok?

Aktuálně ve všech zemích díky nám proběhne odhadem 150.000 objednávek měsíčně. Toto číslo chceme minimálně zdvojnásobit.

11701227_399024863618446_5225639899732265940_n (1)

Přes 150 tisíc objednávek měsíčně, celkem slušné číslo!

A poslední otázka na závěr – jak chcete těchto plánovaných obratů docílit? Co budete muset udělat jinak či lépe letošním roce, aby se to všechno povedlo splnit do posledního puntíku?

Už jsem naznačoval nějaké produktové změny, které chystáme. Tím chceme návštěvníkům nabídnout ještě relevantnější místo na módu podle jejich vlastního vkusu. Rozhodující budou pak výsledky v nových zemích.

Michale, díky za rozhovor.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru