Michal Josef Tóth: ¾ všech doplňků výživy vám pomohou maximálně k redukci financí na vašem účtu (III. část)

V předchozích částech rozhovoru nám Michal prozradil, jaké chyby dělají lidé ve stravování a jaké zlozvyky má česká populace. Představil nám knihu, kterou vydal, a seznámil nás s knihou, kterou připravuje. V neposlední řadě se zaměřil také na jídelníčky jako takové. A ještě pár slov o výživových doplňcích.

Co mi kromě hezké postavy mohou zdravé a bohatší potraviny přinést? Může mít správná strava i vliv na koncentraci, energii po čas dne či jiné aspekty našeho života?

Existuje krásné pořekadlo – „Jsme to, co jíme.“ Nezbývá než říct, že toto pořekadlo je 100% pravdivé. Správná strava vám dokáže opravdu hodně podpořit veškeré biochemické procesy v těle, které zlepší doslova všechny zdravotní stránky. Ať řeknete téměř cokoli, zdravá životospráva a hlavně strava vám dopomůže k lepšímu stavu. Zní to trošku jako teleshopping a reklama na kouzelný prstýnek, ale neexistuje lepší „všelék“ než zdravá a vyvážená strava. Abych nekončil jen u zdraví, samozřejmě to je i vzhled v podobě pevnější kůže, tvrdší nehty, hustší a odolnější vlasy ale taky lepší sexuální život, regenerace, vytrvalost, síla, psychická odolnost a mnoho dalšího.

Doporučuješ svým „ovečkám“ i nějaké suplementy, pokud chtějí přibrat svalovou hmotu či shodit na váze?

Ačkoli jsem spolumajitelem e-shopu s doplňky výživy, pro úvod bych chtěl napsat jednu opravdu důležitou informaci.  Více jak ¾ všech doplňků výživy vám pomohou maximálně k redukci financí na vašem účtu. Ať už hubnete, nabíráte, sportujete nebo nesportujete – žádný doplněk stravy k výsledkům nepotřebujete. Ano, jsou doplňky, které Vám mohou cestu ulehčit, pomohou vám zhubnout nebo nabrat váhu, ale pořád jsou to jen doplňky. Vaše strava a životospráva je základ, na kterém to leží. Kdybych měl říci nejdůležitější doplněk výživy, byly by to určitě vitamíny a minerály (důležité je nejen množství a výběr, ale i jejich forma, která výrazně ovlivňuje výši vstřebání). Dále potom, pro osoby, které nemají v jídelníčku na pravidelné bázi zařazené ryby, určitě doporučím Omega 3 s vysokým obsahem DHA a minimálním obsahem těžkých kovů.

U výběru doplňků bývá jeden opravdu špatný zlozvyk – sledování poměru cena/množství.  Výrazně všem doporučuji, sledujte množství účinné látky! Nikoli gramáž balení. Pokud kupujete 100 tablet vitaminu C po 100mg, je to opravdu méně než 50 tablet vitaminu C po 500mg. Je úplně jedno, které tablety jsou větší nebo menší, kterých je více či méně – důležité je obsah účinné látky. Lajkům situaci přirovnávám k  salátu: Když si jdu koupit salát a mám na výběr 1. který má gramáž 300g a polovina z toho je losos nebo 2. který má gramáž 400g a hmotnost lososa je 50g – který si vyberu? Samozřejmě ten, kde je víc lososa.  To samé dělejte u výběru doplňků stravy. Dnešní výrobci jsou totiž schopni do 1000mg tabletky použít 900mg lepidla a protispékavé látky.

nexgen-pro

Některé výživové doplňky jsou pro tělo důležité.

Nehrozí z dlouhodobého hlediska, že mi budou chybět při tebou doporučované dietě nějaké životně důležité látky, které mé tělo potřebuje?

Realita je přesně opačná – žádnému ze svých klientů nedoporučuji drastické diety. Naopak více jak polovina mích klientů na redukčním jídelníčku má problémy ujíst dané porce. Vyšší porce samozřejmě adekvátně navýší poměr vitaminů,  minerálů i dalších složek. Mezi nejvíce kritickou bývá právě Omega 3 nenasycená mastná kyselina, která výrazně působí proti srdečním příhodám, cholesterolu i cukru.

Jak moc velkou úlohu při nabírání či shazování hmoty hraje genetika?

Genetika je opravdu nesmírně silný faktor, který bohužel neovlivníme (částečné ovlivnění tu je, ale následky přijatelné pouze u minima profesionálních sportovců). Pro klienty je mnohdy šokující slyšet fakt, kdy jejich strava po celý život, včetně jejich dětství ovlivní i zdraví a vývoj jejich dětí, nebo dokonce vnoučat. Celý tento obor zkoumá disciplína s názvem epigenetika.

Od kolika let bys třeba ty doporučil používat doplňky stravy jako proteinové nápoje, spalovače tuků a jiné „umělé látky“?

Haminkáček vs. Protein Pancakes – co koupí průměrná matka svému dítěti? Samozřejmě to, co bude mít na obalu poníka, bude se hezky jmenovat, bude na to hezká reklama. Bohužel v dnešní době je prodej dětské výživy neuvěřitelně nekvalitní. Lidé nevybírají produkty podle složení, vybírají produkty podle reklam a počtu barev. Složení dětské výživy je v běžných marketech zcela katastrofální. Škála potravinových doplňků je opravdu široká a určitě nemůžeme tuhle odpověď paušalizovat. Nicméně kvalitní potravinový doplněk, případně „fit foods“ což jsou běžné potraviny určené pro sportovní část populace (chlebíky, sladkosti, palačinky, kaše atd.) bych s naprosto klidným svědomím dal vlastnímu dítěti ještě dřív, než by začalo vůbec chodit. Normy a výroba těchto produktů je totiž přímo úměrná jejich poptávce. Kdo dokáže udělat lepší rozbor složení při výběru produktu? Profesionální sportovec nebo běžná mamča? Základ u dětí i dospělých je pestrá strava. Doplňky jako spalovače nebo stimulanty samozřejmě v žádném případě nepatří dětem. Kvalitní fit foods a proteiny svým dětem ale opravdu zakazovat nemusíte.  Tento komentář by vydal spíše za celou knihu, než krátkou odpověď. Velká část lidí se mnou v tomto ohledu nesouhlasí – má odpověď je jediná, nemusíte mi věřit, porovnejte si složení a odpovězte si sami. :-)

Dost začátečníků si hned nakoupí tuny podobných doplňků, je to podle tebe správně? Je jejich účinek skutečně tak velký anebo tyto podpůrné prostředky samy nezapříčiní hubnutí anebo nárůst svalů, pokud tomu nebudu věnovat dostatek času a úsilí?

Je to naprosto špatně, základní investice by měla vždy být do pestré stravy, koření, bylinek, čerstvé zeleniny… doplňky jsou výborným pomocníkem, ale ne nadarmo se nazývají „doplňky“.  V poslední době se stále víc a víc setkávám s klienty, kteří se doslova snaží „koupit si lepší tělo“. Jsou ochotni udělat jakoukoli investici pro urychlení svého snažení. Ať už se bavíme o četnosti konzultací nebo počtu doplňků.

Můžeš nám nyní popsat funkce jednotlivých doplňků stravy? Například co je to protein a proč ho užívat? 

Protein je doplněk stravy, o kterém koluje asi nejvíce mýtů a předsudků. Pokud bude řeč o nejvíce používaném proteinu dnešní doby (vyroben metodou CFM ze syrovátky), jeho složení je 100 % mléko a další přidané AK (glutamine, leucine, izoleucine, valin), které denně přijímáme z běžné stravy a samozřejmě ochucovadla. Nejedná se tedy o žádný kouzelný prášek „na růst svalů“ nebo dokonce „na hubnutí“ je to jenom zdroj bílkoviny, který svým specifickým postupem výroby (separace mléka) přináší další zdravotní i funkční benefity, díky kterým se mimořádně hodní do doby bezprostředně po tréninkové aktivitě (CFM – 30 minut po aktivitě). Důvodem je především jeho lehká stravitelnost, která nezatíží trávící soustavu v období, kdy je veškerá krev napumpovaná ve vaší aktivní hmotě. Značně tak ulehčíte svému tělu příjem živin do svalů a nijak jej dále nezatížíte trávením. Vhodné k užívání kdykoli během dne nebo jako ochucení při pečení (lívance, palačinky, buchty atd). Dávkování proteinu – v potréninkovém období doporučuji v průměru 25-30 g, 30 minut po tréninku.

Pomůže mi spalovač tuku opravdu spálit tuky? 

Ačkoli to bude pro mnohé překvapení, spalovač tuků nespaluje tuk. „Pouze“ urychlí rychlost vašeho metabolismu. Je tedy vhodný především před tréninkovou aktivitou,kdy značně zvýší váš výdej. Důležité je si uvědomit, že efekt tohoto spalovače je naprosto minimální s ohledem na stravování a pohybovou aktivitu. Pokud nebudete hubnout bez spalovače, s největší pravděpodobností nezačnete hubnout ani s ním. Vaše životospráva (strava, pitný režim, pohyb, spánková hygiena, psychická pohoda atd.) je alfa a omega při hubnutí nebo nabírání hmoty. Spalovač, jak název napovídá, je pouze doplněk. V případě, že nemáte opravdu drasticky nízký příjem, nebo alternativní stravování (vegan, vegetarian), vyhněte se užívání spalovače l-carnitine, ze stravy ho přijímáte dostatek a je vám naprosto k ničemu. Doporučuji termogenní spalovač.

Noční můrou většiny žen jsou strie a celulitida. Jak proti těmto problémům s kůží bojovat? A co za těmito problémy stojí?

Všechny tyto problémy ovlivňuje z primárního hlediska flexibilita kůže, genetika, věk, velký skok hmotnosti a míra prokrvení. V případě strií se jedná o jizvy které nelze bez většího zásahu (např. laser) zcela odstranit, mohou se však zatáhnout a vyblednout, díky čemuž nejsou tak viditelné. V případě narušení elasticity kůže, ba dokonce vzniku převisu (po těhotenství, rychlé změny hmotnosti) nikdy nelze zaručit návrat do 100% stavu, ne všechny faktory totiž dokážeme ovlivnit. Díky doplňkům stravy však můžeme svému tělu pomoci, s tímto problémem bojovat.

Četl jsem, že umělá sladidla nejsou zdravá. Co na to říkáš ty? Co bych měl používat namísto cukru?

Vlivem PR článků a medií jsou naprosto odsuzovaná veškerá umělá sladidla. Bohužel, zcela nesmyslně. Řada z nich je pro tělo nekompromisně vhodnější, než cukr či med. Navíc, svou cenou jsou s ohledem na užívané množství i ekonomicky dostupnější. Tato sladidla jsou dokonce používána zahraniční farmacií v dětských lécích a sirupech. Bohužel, vlivem marketingu a dalších reklam jsou v dnešní době preferovány sladkosti obsahující naprosto nevhodné látky pro děti i dospělé, a to jen z důvodu sympatického názvu (haminkáček, papínek). Výrazně všem doporučuji číst složení, ne název produktu! Nejvhodnější sladidla jsou stevie, sukraloza, erythritol, xylitol. Jsou vhodná k ochucení či oslazení všech jogurtů, kávy, buchet, palačinek, lívanců atd.

V jídelníčku by se měly objevit tyčinky a kaše, pokud se nemýlím. Kde je kupuješ? 

Mnoho z těchto produktů (v případě vynalézavosti všechny) se dá vyrobit i doma jednoduchým smícháním (vločky, lněné semínko, dýňové semínko, slunečnicové semínko, mandle, kešu, goji, chia, para, mák, skořice, kokos, 85%+ čokoláda, protein…). V případě müsli, složky jednoduše ve vhodném a preferovaném poměru smícháme, v případě proteinových tyčinek jednoduše dáme zapéct a v případě másel se jedná o složení 100% ořech po rozmixování. Nedoporučuji kupovat komerční proteinové tyčinky nebo doslazované kaše běžně dostupné v marketech. Pokud však nechcete produkty připravovat, nebo se chcete inspirovat složením, jak se dá velice zdravě mlsat koukněte na následující produkty:

Při cvičení se opotřebovávají klouby. Jak zabránit bolestem kloubům? Měl bych užívat kloubní výživu?

Kloubní výživa slouží především jako prevence, může pomoci při lehkých bolestech z opotřebení kloubů, v období rekonvalescence apod. V případě jakýchkoli hlubších problémů je však nutné vyhledat lékaře. Jedná se především o doplněk výživy, nikoli lék.

A k čemu slouží stimulanty? Jaké jsou jejich účinky?

Dle složení se liší v účinku. Některé stimulují pouze po psychické stránce, některé stimulují pouze napumpováním, některé své účinky kombinují. V případě užití doporučené dávky výrobcem není třeba žádných obav, u zdravých osob bude průběh bez problémů. Nedoporučuji užívat osobám, které mají problémy se srdcem či tlakem nebo jiné zdravotní komplikace. Stimulanty podporují váš krevní průtok, a tím umožní větší napumpování, rychlejší odplavení laktátu, větší sílu a větší zásobu živin i NO. Pro mnohé se bude zdát tato skupina doplňků „strašidelná“ – stejné účinky (v mírnějším směru) nám nabízí třeba obyčejná káva, která obsahuje nejvíce užívané nootropikum v případě stimulantů – kofein.  Tělo se musí na tento typ doplňků výživy adaptovat. Po delším užívání je dobré změnit produkt (změní se poměr látek a tím dojde k opětovné stimulaci). Tento typ produktů má nevýhodu rychlé adaptace, při opakovaném zvýšení dávek dojde spíše k utlumení výkonu, než ke stimulaci.

Měl bych si při cvičení koupit BCAA? K čemu ve skutečnosti slouží?

Tento suplement nám pomáhá chránit naší svalovou hmotu, pomáhá nám regenerovat a rychle obnovit chod svalové hmoty. Jeho hlavní výhodou je doba trávení která je doslova okamžitá. BCAA se totiž netráví, pouze vstřebávají. Pro zvýšený účinek je vhodné použít produkt který má mimo 3 základní aminokyseliny (leucine, isoleucine, valine) ve složení také jednu z aminokyselin arginine či citruline, které násobí (synergizují) účinek BCAA.

Velice často se setkávám s tím, že lidé detoxikují svůj organismus. Doporučuješ detoxikaci? 

Pojem detoxikace je v poslední době velice oblíbený. Pravda je taková, že vaše tělo nikdy nemůže být „toxické“. Skutečně můžete mít zdravotní potíže typu zvýšené LDL cholesterolu, sníženého HDL cholesterolu, vysokých hodnot TAG v krvi, špatný stav střevního BIOMu nebo dokonce špatnou hodnotu ph a mnoho dalších obtíží jako třeba zpomalený metabolismu či nevysvětlitelné nabírání hmotnosti. V žádném z těchto případů vám ale detox nemůže pomoci. Vaše tělo není špinavá podlaha kterou vytřete hadrem. Vaše tělo je neuvěřitelně komplexní „stroj“, který pracuje na „palivo“ (jídlo a pití) v určitých pracovních podmínkách (stres, spánková deprivace). Vás zdravotní stav je vždy odrazem vaší dlouhodobé životosprávy. Pokud chcete své tělo detoxikovat, detoxikujte ho tím že mu budete dávat správné palivo (strava a pitný režim) a budete udržovat dobré pracovní podmínky (spánek, psychická pohoda). Pokud chcete svému tělu napomoci ke správné funkci a podpořit biochemické procesy v těle, nedržte žádné monodiety založené na konzumaci pár (nebo dokonce 1) potraviny.

Ovoce a zeleninu jím velice často. Ale stačí to, nebo si mám koupit ještě vitamíny a minerály v podobě doplňků stravy? 

Z důvodu aktuálního stavu ovoce a zeleniny (optimalizace rychlého růstu za účelem zisku, užívání chemických přípravků „-cidů“, dozrávání v umělé atmosféře při transportu, špatné skladování v prodejních řetězcích atd.) dochází k neustálému snižování obsahu mikroživin v potravinách. Tento stav bohužel dospěl do takového stadia, že u zdravě se stravujícího sportovce je velice obtížné, až nemožné, pokrýt denní spotřebu mikroživin. Doplňky stravy v podobě vitaminů a minerálů jsou tedy ideální možností. Užívání vám může pomoci s únavou, imunitou, chronickou bolestí, kvalitou spánku, kvalitou intimního života, bolestmi hlavy, kvalitou vlasů, kvalitou nehtů či kůže a mnoho dalších – vše s ohledem na vaše aktuální hladiny mikroživin. Při výběru dávejte pozor na formu minerálů (doporučuji chelatové vazby), celkové množství vitaminů – doporučuji rozdělené dávkování minimálně na denní a noční dávku) a celkový poměr a množství daných složek (užití některých mikroživin se navzájem vylučuje).

S ohledem na fakt, že díky umístění našeho státu je konzumace rybího masa, zvláště pak mořských ryb velice pod ideální hladinou, je vhodné doplňovat Omega 3 v podobě rybího oleje. Jedná se o nejlevnější variantu, jak dodat tělu tento typ nenasycených mastných kyselin. Doporučuji pravidelnou konzumaci ořechů s doplněním právě rybího oleje (důvodem je tukový profil, EPA/ALA/DHA – kdy nejvyšší obsah DHA poskytuje právě rybí olej). Při výběru rybího oleje koukejte především na obsah EPA/DHA v 1ml oleje, ne na celkové množství oleje/cena. Skladovat v ledničce, dávkování dle výrobce, je možné výrazně zvýšit s ohledem na pravidelnost konzumace ryb.

A co bys naopak nedoporučoval? 

Vyhněte se čemukoli s označením „BEEF“, nekupujete hovězí bílkovinu, pouze předražený kolagen. Vždy konzultujte nákup s nestranným člověkem, (např. nekupujte produkty herbalife či amway na základě referencí prodavače produktů herbalife či amway). Suplementace je v dnešní době jeden z nejrychleji prosperujících průmyslů, dbejte proto zvýšené opatrnosti při nákupu. Dávejte si pozor na marketové nebo jiné značky které prodávají zboží širšího spektra, jejich kvalita produktů nikdy nebude tak vysoká, jako u značky která se zabývá pouze vývojem suplementace (např. DM).

michal-04

Nejčastěji mohou za špatné návyky rodiče, kteří se taktéž špatně stravují a nevedou své děti k tomu, aby jedly zdravě. Co bys tedy rodičům doporučil? Jaké potraviny by měli začít využívat, případně jaké suroviny by měli navždy vyřadit z nákupního košíku?

V naprosté většině případů je příčinou obezity právě genetika – víte, jak tato genetika vypadá? Babička učí vařit maminku, maminka učí vařit dceru, dcera učí vařit vnučku… Předávají si špatné stravovací návyky a tím i jejich následky. Vytrhnout se z takového koloběhu zkrátka vyžaduje širší nadhled. Tím určitě nechci zveličovat zdravotní problémy, které samozřejmě v mnohých případech skutečně vyústí v rapidní nárůst hmotnost. Těchto případů je však minimum. Otázka jak stravovat své děti je sice jednoduchá, ale odpověď bude téma naší knihy, možná dokonce 2 knih které plánujeme vydat v roce 2017/2018. Strava dospělého člověka a dítěte nemá žádné významné rozdíly, co se týče výběru potravin.  Za zmínku však stojí rozložení makroživin, u dětí koncept stravování vychází z trojpoměru markoživin mateřského mléka. Nezapomínejte svému dítěti dávat stravu bohatou na nenasycené mastné tuky, což je hlavní nedostatek stravy u dětí v ČR. Na podrobnější rady si můžete určitě počkat v naší další tvorbě.

Jaké potraviny bys třeba ty svému dítěti nikdy nedal na talíř a proč?

Můj základní přístup vychází z volby kvalitních potravin – dával bych svému dítěti jen takové potraviny, které jím já sám. Rozhodně  bych vybíral potraviny s nižším průmyslovým zpracováním, potraviny ověřené kvality, především tuzemského původu. Základem je vždy pestrá a vyvážená strava – domácí kaše, salátky, přesnídávky, ořechová máslíčka, maso, vajíčka, přílohy a další. Rozhodně bych úplně vyřadil kupované přesnídávky a naprostou většinu sladkostí.

Může mít podle tebe mít vliv na zdraví a vývoj dítěte právě to, jak kvalitní potraviny dostává po čas dětství?

Vliv na zdraví má nejen stravování samotného dítěte ale i jeho rodičů (převážně matky) po celou část jejího života před porodem.

Michale, kolik času denně věnuješ dotazům ze skupiny Fitness Motivation a sestavováním jídelníčků?

Abych řekl pravdu, času mám opravdové minimum. Už téměř 2 roky investuju doslova veškerý svůj čas do správy FM, naší tvorby, e-shopu a samozřejmě svých klientů. Mám trošku problém s workoholismem, nicméně i já musím uznat, že svou pracovní dobu hodně přeháním a z dlouhodobého hlediska je tato činnost neúnosná, tudíž od příštího roku své služby razantně omezuji, minimálně do doby, než přijde můj „pracovní absťák“.

Jak dlouho ti třeba trvá, než sestavíš jídelníček pro jednoho člověka?

V dnešní době existuje opravdu celá řada specializovaného software pro výživové poradce. V kombinaci se schopným programátorem  a opravdu hodně velkého množství investovaného času do tvorby šablon a materiálů je tvorba jídelníčků částečně automatizovaná. Kdybych však mněl říct kolik času padlo do takového programu, rozhodně je to ve stovkách, spíše tisících hodin.  Tvorba jídelníčku je jen malá část práce – samotná analýza dat, rozvržení a následná komunikace s klientem ve většině případů zabere kolem 4-6 hodin.  Jsou však  i situace, kdy se dostávám do desítek hodin konzultací.

Byl bys ochotný sdělit, kolik se vás podílí na provozu eshopu a jaký máte aktuálně obrat?

Aktivně je to 5 osob včetně nás s Pavlem, v případě větší aktivity máme připravené brigádníky. Obrat je samozřejmě hodně omezený tím, že jsme na trhu teprve jeden rok a věrné  zákazníky teprve sbíráme.

Prý plánujete napsat další díl své knížky. O čem bude pojednávat druhý díl a kdy spatří světlo světa?

Další díl knihy dokončujeme, momentálně jsme ve fázi, kdy chybí pouze bonusové materiály v podobě receptů a „minitémat“ na závěr knihy. Původně jsme chtěli knihu vydat už 1. 11. 2016,  do termínu nám však vlezla tvorba funkčního fitness diáře, který slaví až neuvěřitelný úspěch.

14522794_700270323461535_1608340153559816696_n

Fitness diář

A název knížky už je vymyšlený? 

Bohužel, tady je zakopaný pes, napadá tě něco? :-)

Co třeba název Nebuď bečka, p..o! :-)

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru