Dnes vyšlo 1 článků

Michal Šmída: Twisto je okamžitý nákup s platbou později

Objednáte si zboží jedním kliknutím v e-shopu. Všechno si doma pěkně vyzkoušíte. Máte-li z nákupu radost, do 14 dní ho zaplatíte. Tak přesně na tato slova láka uživatele ještě stále dosti mladá služba Twisto Payments, za kterou stojí mimo Michala Šmídy také spoluzakladatelé společností abdoc a Source.

Ahoj Michale, zkus prosím na úvod představit celý koncept služby Twisto. Přece jenom asi ne každý s vaším produktem přišel už do styku.

Ahoj Michale :-)! Twisto je okamžitý nákup s platbou později.

Představe si, že jedete tramvají a chcete si přes mobil objednat lístek do kina, nebo voucher na večeři s kamarádem. Musíte platit kartou, abyste mohl čerpat službu ihned, takže v jedné ruce držíte kartu, v druhé mobil a přede všemi opisujete číslo karty. To není bezpečné ani příjemné. Twisto tento úkon nahradí 1 klikem a máte nakoupeno.

Twisto je rychlá a bezpečná platba, především přes mobilním zařízení. Uživatel nemusí vyplňovat žádné údaje navíc – 1 klik a má nakoupeno. Twisto zaplatí objednávku e-shopu, který může expedovat zboží ihned. Zákazník platí Twisto do 14 dnů od doručení. První nákup přes Twisto je možné realizovat do 3 000 korun. Při řádném zaplacení nákupu může zákazník následně nakupovat s vyšším limitem.

Nově budeme spouštět službu “Nákupní účet”, která dále zjednoduší nakupování přes mobilní telefony a zvýší bezpečnost a přehlednost internetových nákupů. S novou službou dochází k významnému navýšení limitu pro opakované nákupy až na 20 000 korun, a zároveň k prodloužení splatnosti na 45 dní. Na začátku nového měsíce zákazník obdrží souhrnné vyúčtování všech nákupů se splatností 15 dní. Vyúčtování je možné uhradit: převodem, kartou online, QR kódem v mobilní aplikaci banky nebo v hotovosti na pobočkách České pošty či Sazky.

zaplatte_az_14_dnu

Platit můžete čtyřmi způsoby

V návaznosti na rozšíření služeb jsme zažádali o  licenci pro provozování platebních služeb malého rozsahu od České národní banky. Oficiální spuštění služby proběhne po obdržení licence. Zákazníci se o službě mohou dozvědět více na https://www.twisto.cz/nakupni-ucet, mohou se zde také registrovat.

Zboží si tedy nakoupím přímo v eshopu a Twisto je jenom jednou z možností platby? Anebo si mohu skočit na Twisto a objednat si nějaké zboží přímo skrze váš web s tím, že budu moci nakupovat jen v internetových obchodech, které s vámi spolupracují?

Vše je prostřednictvím e-shopu. Twisto je jedna z platebních metod, vedle dobírky, nebo platby kartou. Twisto můžete využít na partnerských e-shopech, které plně integrovaly naše platební řešení.

Připravujeme také program benefitů v rámci Nákupního účtu, kde dáme zákazníkům slevové vouchery, dopravu zdarma na vybraných e-shopech apod.

Jak dlouho už je Twisto na českém trhu? A kdo všechno se na něm aktuálně podílí? Chci jména! :-)

Twisto jsme oficiálně spustili v říjnu 2013. Dohromady s Lukášem Hurychem, Viktorem Stískalou a Honzou Daněčkem. Dnes nás je v týmu 15 a tři psi :-) . Za Twisto stojím investičně já, Enern, Slevomat, Miton a Tomáš Čupr.

Cílíte primárně pouze na český trh? Nebo míříte i na další okolní státy v Evropě?

Čechy jsou náš domácí trh a bereme to jako inkubátor naší technologie. Příští rok se potenciálně podíváme za hranice. Přesnější však zatím nemůžu být.

Za projektem Twisto stojí také docela velcí a známí investoři (Miton, Enern a Slevomat Ventures). Byl to váš záměr se hned zpočátku spoléhat na investora anebo investoři přišli sami časem, protože jim samotný projekt přišel dostatečně schopný a zajímavý?

Jelikož je projekt kapitálově náročný, tak bez podpory investorů v rané fázi by to nešlo.  K rozjezdu Twisto byli klíčoví, jak po stránce kapitálu, sestavení týmu tak i know-how. Projekt investorům zapadal do dlouhodobé strategie budovat inovativní technologickou firmu, která  má vysokou přidanou hodnotu pro zákazníka a může být uplatněna napříč partnerskými firmami (Rohlík, DámeJídlo, Bonami, Slevomat, atd.)

Jaká byla či je vaše strategie nyní? Chcete si Twisto ponechat jako projekt anebo je v plánu exit?

Projekt nás moc baví a těšíme se stálé podpory investorů. O exitu tedy v dohledném horizontu nepřemýšlíme. Naším aktuálním tématem je udělat co nejlepší služby pro naše zákazníky v Česku. O ničem jiném teď nepřemýšlíme.

Michale, teď tě poprosím také o trochu statistiky.  Zahrň nás čísly :-). Určitě by mě a naše čtenáře zajímalo, jak na tom teď jste. A to jak už, co se týče obratu, tak by mě určitě zajímalo, kolik e-shopů umožňuje zákazníkům platbu prostřednictvím Twista a kolik lidí za minulý rok Twisto skutečně využilo.

Pár čísel:

  • e-shopy 150 – náš cíl je kvalita, ne kvantita
  • obrat v řádu několik desítek miliónů ročně
  • 6-7 % průměrné GMV napříč eshopy
  • až 30 % GMV v případě kampaní (napří Vánoce s Twisto)
  • až 52 % nových klientů si vybere Twisto
  • až 95 % schválených transakcí
  • Drop-rate u platby Twisto pod 1%
  • 98.7 % zákazníků označilo platbu Twisto jako “Perfektní” … “překvapivě snadné, rychlé, super před výplatou!” (pravidelný dotazník od 6 000+ klientů)

Je nebo mělo být Twisto vlastně alternativou k dobírkám? V ČR je posílání zboží na dobírku relativně hodně oblíbené. Kalkulovali jste třeba právě s tím, že lidé budou hojně využívat Twisto, protože neradí platí něco předem. zejména v případě již výše zmiňovaných dobírek.

Určitě, dobírka byl náš první „terč“ a hodně napovídá o nákupním chování typického zákazníka. Ať už je to obava z placení předem e-shopu, který neznám, nebo potřeba mít balík v ruce a teprve až poté platit. S Twisto mám balík v ruce, rozbalím ho, vše vyzkouším a pak teprve platím. Jsme taková „dobírka 2.0“ pro zákazníka.

Dobírka je však dlouhodobě na ústupu (i když stále dominantní). Na vzestupu je platba kartou a alternativní platební metody, jako je třeba Twisto. :-)

Nejde nám o kvantitu zákazníků, ale kvalitu a spokojenost s naší službou. Projekt Twisto je o budování technologie (zejména ze strany risku) a super produktu, který pomáhá více lidem pohodlně nakupovat online. Cheme dát lidem možnost platit bezpečně 1 klikem a to jak na desktopu, tak i mobilním zařízení.

Jakou výhodu (nebo výhody) představuje Twisto pro uživatele dobírek? Zkus to prosím shrnout do několika vět, proč bych měl vlastně samotné Twisto používat a v čem je pro mě ta hlavní výhoda.

Výhody Twisto se dělí podle 2 skupin zákazníků:

1) Bezpečí a kredit (hlavně zákazníci z malých měst)

Zákazníci nám říkají, že Nákup přes Twisto můžou uhradit později (kredit), nákup je pro ně překvapivě snadný a rychlý a cení si, že sami zaplatí až po rozbalení zboží (jistota)

2) Pohodlí a rychlost (hlavně zákazníci z velkých měst). Nejvíc slyšíme, že

  • nákup přes Twisto je velice rychlý a pohodlný (šetří čas a trápení s opisováním údajů z karty),
  • sami hradí jen to, co si opravdu nechali (mají nákupy pod kontrolou) a
  • nakupují bez obav, že zapomenou sami uhradit nebo že jim někdo na jejich účet neoprávněně nakoupí (chytré upozornění)
twisto_platebni_moznost

Twisto je jednou z platebních možností

Jak vypadá logistika v případě Twista? Necháváte si zboží vy někam posílat? Nebo co se týče logistiky je vlastně všechno stejné jako u dobírek, pouze se liší zkrátka to, že za zboží zaplatím až poté, co jsem spokojený?

Logistika a doručení zboží je mimo nás a plně v režii e-shopu. Takže je to stejné jako u dobírky, nebo platby kartou.

Jak moc velký problém byl (anebo ještě je) přesvědčit velké hráče na trhu, že podobný produkt zákazníci skutečně chtějí využívat a oplatí se jim tuto variantu platby za zboží implementovat k nim do eshopu?

Mezi naše partnery dnes patří velké e-shopy, jako jsou například Feedo, SportObchod, Datart, Mironet, Bonami, KnihyDobrovsky, Rohlik, DámeJídlo, ProDěti, Zbožomat, a mnoho dalších. Pilotně teď máme spuštěnou i službu DámeJídlo. Ty největší e-shopy v ČR (např. Mall, Alza, atd.) bychom mezi našimi e-shopy rádi přivítali. Výrazně jsme vyrostli a myslím, že jejich velikost bychom uměli úspěšně obsloužit a být jim přínosem ve větším počtu dokončených transakcí.

Zpětná vazba u e-shopů je pozitivní, ve většině případů však čekáme na uvolnění IT kapacit pro integraci Twisto.

Jak moc velkou investici představuje pro internetový obchod implementace Twista? Respektive jak moc složité je dostat Twisto do eshopu?

Máme rekordmany, kteří začali implementovat v neděli večer a v pondělí ráno jsme už měli první zákazníky :-) Doba implementace do velké míry záleží na napojení Twisto na interní systémy (účetnictví, atd.). V průměru se jedná o jeden týden implementace + přípravy. Kámen úrazu jsou však vývojové kapacity e-shopů.

Z čeho plyne následně zisk? Vy si berete si procentuální provizi z provedených transakcí od obchodů, které vaši službu využívají? Je tomu tak? Jsi ochotný sdělit, kolik činí odhadem tato provize v procentech?

Naše marže je kombinace poplatku od e-shopu (podobný poplatek jako u karet) a fixního poplatku od zákazníka (levnější než dobírka). Náš cíl je dělat transakce s opakovanými klienty, kde je rizikovost zásadně nižší než u klientů, které vidíme poprvé.

Když se rozhodnu za zboží zaplatit pomocí Twista, tak jako koncový spotřebitel zaplatím fixní částku 39 Kč s tím, že zboží budu mít doma ještě dříve, než za něj zaplatím. Neměli jste strach, že lidé nebudou ochotni platit oněch 39 Kč?

Poplatek se liší podle druhu nákupu.  U zboží jako je oblečení nebo boty, které si chcete bezpečně nejdřív vyzkoušet, je poplatek 29-39 Kč. U zboží nebo služeb, kde cílem je mít nákup raz dva hotový (např. jídlo nebo lístky), je poplatek 19 Kč.

Finální výši poplatku však necháváme na e-shopech. Některé e-shopy mají svoji obchodní politiku takovou, že poplatek uhradí za zákazníka a zákazník má pak Nákup přes Twisto levněji nebo zcela zdarma. Pro zmiňovanou novou službu Nákupní účet je maximální součet poplatků za jednotlivé platby, kterou zákazník měsíčně Twistu zaplatí je 99 Kč, všechny další nákupy jsou zdarma.

Je aktuálně Twisto ziskový projekt? Anebo se teprve k čistému zisku teprve prokousáváte? Protože mně právě přijde, že samotná marže, pokud vezmu v potaz všechnu práci, co s tím máte, musí být hrozně malá. Ale třeba se mýlím. :-) 

Zatím ziskoví nejsme. Jsme velmi mladá firma. Co mi dělá velkou radost, je že díky Nikitě (tak jsme pojmenovali náš risk engine) máme výnosy vyšší než variabilní náklady.

Jak máte ošetřené to, že si zboží někdo převezme a již za něj nikdy nezaplatí?  Jak potom postupujete?

V případě, že se dostane zákazník do prodlení s platbou, tak se budeme připomínat e-maily, SMS a telefonáty – vždy se snažíme aktivně komunikovat se zákazníky a domluvit na úhradě včas. V případě, že zákazník nekomunikuje, předáváme pohledávku externí agentuře 21 dní po splatnosti k dalšímu vymáhání. Twisto vede interní blacklisty na neplatiče, kterým nebude dále poskytovat platbu Twisto.

twisto_prehled_objednave

Twisto vám dává přehled všech uskutečněných objednávek a upomíná vás, abyste nezapomněli zaplatit

Využíváte třeba služby nějaké pojišťovací instituce či něco takového?

Momentálně ne a zatím jsme o tom neuvažovali.

Dochází k těmto případům, kdy někdo si zboží nechá a nezaplatí za něj, často?

Ano, stává se to. Statistiky tohoto druhu však považujeme za interní. Abych nenechal otázku úplně bez odpovědi, tak mohu naznačit, že máme bonitní zákazníky, pro které je užitečné pohodlí, jistota v online nákupech i překlenutí krátkodobé likvidity. A když se objeví nějaké „kvítko“, tak končí na blacklistu a je to pro něj úplná konečná.

Twisto disponuje také vlastním systémem zabezpečení, který má právě napomoci tomu, aby Twisto nemohli využívat nesolventní zákazníci. Zkus mi prosím nastínit, jak tohle vyhodnocování pracuje. Děkuji.

Našemu risk enginu říkáme interně Nikita. Nikita je multi-dimenzionální risk engine, který dokáže za méně než 1 sekundu vyhodnotit několik stovek parametrů a určit tak rizikovost objednávky pro Twisto. Dokážeme se dostat až na 95 % schválených transakcí, záleží však hodně na segmentu e-shopu (elektronika vs. nákup knížek).

Jestli se nepletu, tak jste zaznamenávali také IP adresu uživatele v případě, že se snažil někdo systém „očůrat“. Jak to fungovalo v případě, kdy se někdo připojil na sdílenou IP adresu, která byla již v minulosti zneužita, a tento uživatel se ničím neprovinil. Co se dělo v takovém případě?

Samotná IP adresa není dostatečně konkrétním identifikátorem člověka. Pokud u dvou nákupů vidíme shodu jen v IP adrese, tak je považujeme za nezávislé a tudíž předchozí nezaplacené nákupy z této IP adresy neovlivní nové nákupy jiného zákazníka.

Podařilo se někomu skutečně váš systém obelstít? Anebo se vám vždy podařilo neplatiče přimět k tomu, aby vám buď zboží vrátil anebo zaplatil?

Nikita si prošla velkou evolucí za posledních 18 měsíců. Dnes dokážeme již velmi efektivně identifikovat rizikové klienty, ale samozřejmě se najdou tací, co objednávku nezaplatí. Dostat se na 100 % zaplacených objednávek je nereálné, i mimo Čechy. :-)

Hodně se ve vašem případě mluvilo také o tom, jak se nakonec bude nakládat s osobními údaji uživatelů, kteří vaši službu využijí. Výtky směřovaly na to, že některé formulace nebyly konkrétně vymezeny. Vy jste tehdy slibovali, že následně všeobecné podmínky upravíte. Stalo se tak?

Informace klientů, které obdržíme po odsouhlasení podmínek služby slouží pouze pro interní vyhodnocení rizikovosti. Klientská data nikam dále nepředáváme. Obchodní podmínky jsme upravili.

Ty ses podílel také na spuštění služby Kouzelná Almara, což měla být alternativa doručování balíků po ČR, kdy si zkrátka uživatel nechal zboží doručit do automatu, kde si jej poté mohl vyzvednout (něco podobného má kupříkladu Alza). V tomto projektu se ještě nějak angažuješ?

Tento projekt nadále provozuje dopravní společnost InTime. Investičně a kapacitně jsme ukončili svoji aktivitu v roce 2013 po prodeji.

michal_smida_twisto

Michal už se v současné době věnuje jen Twistu

Svůj čas tedy věnuješ aktuálně jenom Twistu? Anebo svůj čas dělíš ještě mezi nějaké další (tajné :-)) projekty?

Twisto je má jediná láska a ničemu jinému čas nedávám. :-)

Váš projekt ocenila také odborná porota v rámci od APEK E-commerce Awards. Zkus prosím popsat, co to vlastně pro vás toto ocenění znamená a jestli vám to i nějak pomohlo (bylo o vás více slyšet, budete moci projekt propagovat i v zahraničí atd.).

Z výhry jsme měli velkou radost a moc si toho ceníme. Propagace v zahraničí je pro nás asi to největší plus. 9 června budeme prezentovat na E-commerce summitu v Barceloně, tak držte palce, ať to za ČR vyhrajem. :-)

apek

Twisto Payments soupeřili s Kytary.cz a Pilulka.cz, podařilo se jim zvítězit

Abychom to stylově zakončili – jaké máte s Twistem plány do budoucna? Připravujete nějaké novinky anebo expanzi do zahraničí? A kam byste chtěli projekt posunout v následujícím roce?

Budovat silný tým, skvělý produkt pro klienty a držet Nikitu na dráze raketového učení. Jak jsem avizoval, v blízké době budeme spouštět Nákupní účet (po obdržení licence od ČNB). Do konce roku plánujeme ještě spuštění další nadstavby Twisto, která zásadně zjednoduší průchod košíkem a nákupy přes mobil. Bude to revoluční, máte se na co těšit. :-)

 

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru