Mikoláš „Tukan“ Tuček: Dělat SCORE bylo splněním největších snů

Mikoláš „Tukan“ Tuček: Dělat SCORE bylo splněním největších snů

Dalším hostem v našich pravidelných rozhovorech je známý herní publicista Mikoláš Tuček. Bývalý i stávající šéfredaktor herního magazínu SCORE, ale společně s Alžbětou Trojanovou také tvář herního pořadu Re-play. Ti, co se pak o herní scénu zajímají více ho mohou pamatovat z pořádů, jako Volejte šéfredaktorovi, oblíbené SCORE LIVE, ale také dnes již nevysílané Game Page. Jaká byla Tukanova cesta herního novináře? Právě o tom je dnešní rozhovor…

Ahoj Mikoláši, v první řadě bych ti chtěl poděkovat za ochotu k rozhovoru pro náš server Objevit.cz. Přesto, že v oblasti herní publicistiky tě asi není třeba představovat, někteří naši návštěvníci se s tebou doposud setkat nemuseli. Někteří naši mladší čtenáři zase třeba ještě nebyli na světě, když už jsi psal pro SCORE :) . Můžeš se tedy proto na úvod ve stručnosti představit a říci něco o své minulosti a cestě herního novináře?

SCORE, Volejte šéfredaktorovi, SCORE Live, Game Page, FRAG Live, Re-Play a zase SCORE… Pak pár dalších projektů jako frag.cz, premiership.cz… Trochu stručný, ale úderný!

Jak ses vlastně dostal k práci novináře nebo řekněme spíše publicisty? Zkus prosím popsat svou cestu do herní redakce, jak šel čas, co se měnilo k lepšímu, co k horšímu, proč jsi pak šel jinam, kde jsi zakotvil a za koho kopeš nyní atd.

Do SCORE mě přizval Tomáš Zvelebil a pak už jsem tak nějak zůstal. Později jsme začali dělat hodně amatérský pořady, který snad mají i po letech pár dobrých momentů. Pak přišla tuším nabídka od dramaturgie ČT, jestli bych nechtěl moderovat Game Page. Když začal frag.cz, herní půjčovna pro T-Mobile, odešel jsem, oficiálně z tohoto důvodu.

I když kdyby mě to fakt bavilo ke konci, tak se asi tvářím nenápadně. Později šel Re-Play na Prima COOL a Vojta Novák si vzpomněl na to lepší z natáčení SCORE Live. Skoro před rokem jsem na dva měsíce zaskočil zpátky na šéfredaktorskou židli ve SCORE a trochu jsem to přetáhl, jak je vidět.

Vybavíš si svou úplně první recenzi? Pokud ano, jak bys ji zhodnotil s odstupem času? Povedla se :) ?

Recenzi ne, článek ano. Byl to návod na Heroes III (Ali mi dal chytře něco, co už mám hodně nahraný) a bylo to zoufalý a psal jsem to asi týden. Běs. Pak se to snad zlepšilo.

Vybaví se ti nějaká vtipná historka z této doby?

Byl to dost velkej mejdan. Měli jsme pocit, že když tři dny nespíme a „makáme“, bude to vidět. Dneska je to samozřejmě nesmysl a bez spánku a nějakýho time managementu se to fakt nedá. Dobrej moment byl, když se Tomáš probudil v redakci po maškarním plese.

Šel za lučního koníka, tak měl trochu přeleželé krovky. A veselé historky z natáčení byly skoro všechny zaznamenaný. My třeba Volejte šéfredaktorovi točili bez scénáře. Já měl jen nějaký „boďák“ (osnovu) a pak se na místě improvizovalo.

Jak vlastně vypadá tvůj pracovní den? Považuješ se sám sebe vůbec za novináře, publicistu, recenzenta, a nebo spíše za šéfredaktora, který už jenom vše řídí zpovzdálí?

Upřímně kdyby to slovo nebylo tak šíleně zneužitý u nás, tak snad za baviče. Nějaká hutná „novinařina“ a herní byznys? To mně nikdo moc nešlo k sobě.

Vzpomeneš si na to, jak jste vlastně před let začínali? Hádám, že vaše redakce asi tehdy tvořili spíše nadšenci. Mohl bys udělat takové malé srovnání, jak probíhá herní novinařina nyní a jak probíhala před lety, kdy herní scéna byla ještě v plenkách?

Podstatné bylo, že jsme měli ten společný kancl, který nám vzala povodeň v roce 2002. Pak jsme si zvykli dělat z domova, což má sice výhody, ale ten „melting pot“ nápadů mi trochu chybí. I proto zajdeme co chvíli do hospody. A jinak nadšenější jsme byli určitě, však nám bylo 20 let a dělat SCORE bylo splněním největších snů. Což je nakonec doteď.

Tukan s Bětkou tvoří známou moderátorskou dvojci pořadu RE-PLAY. Autor: Patrik Klema

S kým ti spolupráce nejvíce seděla? S kým sis naopak rozuměl méně, pokud tedy jsi ochotný se o tuto informaci podělit?

Dělat s Tomášem má vždycky svoje kouzlo, ale bylo to dost živelné. Honza Modrák byl klidnější, ale zas jsme jasněji věděli, co se bude dít. A pořad s Bětkou a Vojtou je zas něco úplně jiného, tohle se nedá porovnávat.

V jednom rozhovoru se tuším Honza Eisler vyjádřil, že tehdy jste vše recenzovali z pirátských kopií. Jak to probíhá nyní? Jde vždy vše přes oficiálního distributora, a nebo se, to stále nějak obchází, aby hry byly zrecenzovány co nejdříve?

Když tady distributor je, šlapeme mu po krku, ať to máme. Dneska je ale fajn, že vám malé studio může kód na svou hru poslat klidně přes FB. Pirátská kopie v posledních letech? Teď si nevzpomínám, ale to by musela být hodně zoufalá situace.

Dříve se to občas stalo – jinak sem třeba ani hra nešla dostat. A dokonce se nám párkrát stalo, že zoufalý místní distributor, který nemohl získat kopii z centrály, nás na warez sám odkázal. Ale to je fakt hodně dávno.

Co říkáš na tolik kontroverzní osobu Andreje Anastasova (bývalý šéfredaktor SCORE)? Jak ten ti sednul po lidské stránce a co bys řekl na jeho adresu? Jaké byly podle tebe jeho nejsilnější stránky a naopak, co patřilo k jeho slabinám?

Já s ním nikdy nepracoval, tak po pracovní stránce nemohu soudit. Pro FRAG Live jsem s ním dělal rozhovor o Deus Ex a naprosto v pohodě. A má rád Depeche Mode!

Co říkáš na neslavný konec (P)Levelu? Nemáš strach, že podobný osud postihne časem i Score?

Neslavný konec jsem přivítal, uvidíme, jak to klukům půjde teď. Závidím jim to momentum, kdy jedou heslo „od hráčů pro hráče“, ale jako šéfredaktor SCORE je jasné, co pro mě restart znamenal.

Co jsi říkal na nekonečné hašteření právě mezi (P)levelem a Score?

Myslím, že poslední roky se nic nedělo. Ani nebyl důvod, protože jejich vydavatelství titul samo táhlo k zemi. Na druhou stranu měli parádní rozpočty na plné hry a peníze na účtu včas. Já bych ale nikdy neměnil.

Povšimnul jsem si, že si opět usedl do křesla šéfredaktora SCORE, a není tomu poprvé. Přineslo to do tvého života nějaké změny? Pokud jsem v posledním SCORE četl v dopisech pozorně, existuje už potenciální nástupce?

Jo, máme jasno, kdo to bude. A kdyby nezvoral závěrečné testy na vysoké, bylo by to už dávno. Těším se, až mu předám tu 132 stránkovou administrativu a budu mít volnější ruce na věci kolem jako web a podobně.

Tukan hraje Quake Live... Autor: Patrik Klema

Nedávno se konala E3. Obligátní otázka – jaká hra tě tento rok zaujala nejvíc? Ovšem jelikož vím, že na E3 jezdíš už pěknou řádku let, dokázal by, jsi nějak popsat, jak se E3 za tu dobu změnila? Případně specifikovat, co je dnes lepší, a co horší.

Pokud se na něco těším, tak jsou to Watch Dogs. Plus nové konzole, jsem zvědavý, s čím se vytasí. A k E3 – ať píše, kdo chce, co chce – nebýt jednoho dvou experimentálních roků, je E3 dost podobná. Záleží mnohem více třeba na cyklu konzolí. Logicky to letos díky XBox One a PS4 bylo zajímavější.

Pokud vím, tak na sérii TES máš stejně jako já velmi pozitivní pohled. Co říkáš na TES: Online celkově?

Upřímně zrovna na MMO nemám a nikdy jsem neměl čas. Já radši hraju sám, takže se spokojeně budu brouzdat třeba po Skyrimu.

Hodláš si pořídit nový Xbox ONE?

Není to otázka, kterou bych dneska řešil.

Většina lidí tě zná ze SCORE nebo RE-PLAY, čili z oblasti her. Věnuješ se však i nějakým dalším zálibám či aktivitám? Vím, že času je málo, ale dovolím si tipnout, že literatura si své místo najde.

Pomálu, ale snažím se číst samozřejmě. Ještě raději sport, ideálně baseball nebo fotbal. K fotbalu si nakonec sem tam odskočím i profesně, viz třeba videa na www.youtube.com/user/TMobileME2012, která jsme dělali pro T-Mobile.

Máš nějaký vzor? Někoho kdo tě inspiroval či ke komu vzhlížíš?

Mnoho lidí mně více či méně ovlivnilo, ale žádného konkrétního Schwarzeneggera na plakátu nemám.

Je mi jasné, že nejsi prorok, ale kde vidíš sebe a SCORE za 10 let?

Nikdy jsem u pracovního pohovoru nebyl, ale tohle je prý častá otázka. Za mě naprosto hrozná, nevím, co bude za 14 dní, natož za 10 let…

Tukan s Danem Vávrou - hlavním designérem nejlepší české hry - Mafie. Autor: Patrik Klema

Otázka mírně související – co budoucnost tištěných herních magazínů? Jak dlouho vydrží?

Řeší se to pět let, kdy už konečně skončí. Teď jeden skončil a zase začal. SCORE drží v pohodě dál. Já jsem optimista, znám to sám za sebe: něco prostě chci mít doma na papíře, i když v mém případě je to anglický fotbalový časopis. Pro mnoho lidí je to ale právě SCORE a díky jim! Na elektronické verze je u nás zatím podle mého hrozně brzo.

Přemýšlel jsi někdy o tom, že skončíš s herní novinařinou? (smích)

Jo, za 10 let!

Co považuješ za svůj největší úspěch?

Všechno se snažím dělat tak, aby to bylo co nejlepší. Celkově ať to soudí jiní.

Máš nějaké rady pro začínající redaktory? Co by, jsi označil za nejpodstatnější, chce-li člověk psát dobré recenze?

Makejte a snažte se. Čtěte a pište. Je to easy, ale zabere to hrozně moc času:) A upřímně – naučte se česky. Někdy naprosto nechápu drzost lidí, kteří nám nabízejí spolupráci do SCORE a nezvládnou po sobě opravit ani překlepy. Vždyť je to vaše vizitka!

Jaké je tvé oblíbené jídlo?

Boloňský špagety, kofta, čerstvý chleba s máslem. Mohl bych jíst stále!

Co říkáš na aktuální stav herní scény? Staré časy se už zcela jistě nevrátí, ale poslední roky to není nejhorší, nebo snad ano? Existuje případně období, které si považoval za opravdu slabé, co se týče nových her?

Jsme ve fantastickém období, ať jdou všichni škarohlídi do kopru. Hru si může vytvořit téměř každý, kdo se do toho vrhne po hlavě a bude vytrvalý. Na pultech, GOG, Steamu jsou jak super AAA tituly, tak spousta originálních indie kousků.

PC platformě se daří jako nikdy, dotykáče přinášejí nové možnosti a blíží se dvě nové konzole. A časy, kdy bylo hraní pro pár vyvolených? Chápu tu nostalgii, ale já jsem nadšený teď a tady.

Iseedeadpeople autor: Patrik Klema

Vybavíš si nejhorší hru, kterou si kdy hrál nebo musel recenzovat?

Naštěstí ne, zlatá selektivní paměť.

Existuje nějaká starší hra, u které by sis přál pokračování? (kdybych se zeptal před lety, myslím, že by, jsi pravděpodobně odpověděl Diablo 3).

Sensible Soccer. Ale teď už by jim to asi nevyšlo s právy na hráče. Nedávno jsem se potkal s autory. Pochválil jsem jim obal hry, že Ruud Gullit byl můj oblíbený hráč. Jon Hare byla naoko překvapen. „Ale tenhle chlapík,“ ukázal na jeho jasnou fotku, „jen VYPADÁ jako Ruud Gullit!“ To už by dnes neprošlo.

Pak by nás zajímala jedna věc – znáš Michala Kolesu? Protože pokud ty ne, tak on tebe ano.  A hrozně by jej zajímalo, zda umíš plavat. A proč se dělá tak málo her o plavání?

Nevybavuju si. A podle mírně utopené otázky ani nevím, jestli chci znát. S plaváním je to to samé jako s běháním  – samo o sobě je to na kompu  hodně velká nuda.

A poslední otázka – chtěl bys naším čtenářům něco vzkázat?

Mějte se hezky, snažte se a nekňourejte. Přijde mi, že mírně plačtivých lidí až chorobně nasraných lidí, co ve všem hledají problém, je dostatek – nové generace by měly být lepší.

 Velice děkuji za tvůj čas. Ať se daří, jak tobě tak celé redakci SCORE!

Autorem fotografíí, které jsou v rozhovoru obsaženy je Patrik Klema

Komentáře

Nahoru