Dnes vyšlo 1 článků

Miroslav Michalko nenašel alternativu k České poště, tak založil Zaslat.cz

Jako internetová služba a srovnávač dobře známe výhody i nevýhody jednotlivých přepravců a dokážeme vybrat pro zákazníka toho nejvhodnějšího,“ vyjmenovává přednosti startupu Zaslat.cz Miroslav Michalko. Během čtyř let Miroslav se svým týmem vybudoval fungující společnost, která se na českém trhu už plně etablovala. Dalším krokem je expanze do zahraničí. Miroslav kromě podnikání také přednáší na VUT v Brně, zajímá se o nové technologie a je fanouškem Star Treku.

Miroslav Michalko_sirka_3Ahoj Miroslave. Proč jsi věřil, že by startup Zaslat.cz mohl fungovat? V čem byl výjimečný?

Před čtyřmi lety jsem uvažoval o koupi gauče z bazaru, ale v ten moment mi došlo, že vlastně neexistuje žádná jednoduchá a cenově dostupná možnost, jak ho dopravit ze západu Čech až k nám do Brna. Nebyl velký, nepotřeboval jsem platit stěhovací službu. Zároveň jsem si uvědomil, že při přepravě balíků většina lidí nezná alternativu k České poště. Chyběl mi na internetu nejen kvalitní srovnávač balíkové přepravy, ale zároveň služba, která lidem nabídne komplexní řešení, když potřebují prostě něco někam zaslat. Oslovil jsem proto svého kamaráda a vývojáře Stanislava Sumbala a založili jsme Zaslat.cz.

Jak vnímáš podnikatelské prostředí v České republice? Jak složité je vybudovat úspěšnou firmu na zelené louce?

Obecně vnímám především neskutečné množství administrativy a podle mě zbytečných restrikcí ze strany státu. Je pravda, že podnikáme už dlouhou dobu a dokážeme se s tím poprat. Ale dokážu si představit, že mnohé začínající startupy to může odradit nebo dusit v těžkých začátcích. Na druhé straně, existuje několik státem podporovaných institucí, které fungují perfektně, například v Brně Jihomoravské inovační centrum.

Jak zpětně hodnotíš vývoj firmy? Co se povedlo, a co by šlo udělat lépe?

Od začátku jsme čekali, že se objeví konkurence, a nakonec jich bylo více, než jsme původně předpokládali. Naším soustavným zdokonalováním služby a interních procesů, popravdě jsme trošku workoholici, a zkušenostmi z minulého podnikání jsme postupně získali konkurenční výhodu. Určitě byl i dobrý tah, že si všechno vyvíjíme interně a dokážeme rychle reagovat. Z věcí, které se povedly už méně, můžu říct, že jsme na začátku podcenili vztah s přepravci. Teď už vím, že jsou nejenom naším nejdůležitějším partnerem, ale vlastně i zákazníkem, což mnohé změnilo. Několikrát jsme také šlápli vedle, třeba u doplňkových služeb, o které nebyl až takový zájem. Ale to je prostě startupový život, vymýšlíte a testujete produkt pořád dokola.

Můžeš ve zkratce popsat, jak vlastně služba Zaslat.cz funguje?

Jsme internetová přepravní služba, se kterou kdokoliv může posílat zásilky z pohodlí domova nebo kanceláře. Zákazníkovi objednání zabere pár minut a ušetří až 80 % ceny oproti klasické poště. A to nemluvím vůbec o tom, že svůj balík nemusí na poštu táhnout a stát ve frontě. Umíme lidem najít nejlepší a nejlevnější řešení pro jejich zásilku, ať už ji chtějí poslat kamkoliv. Naše nabídka je komplexní. Zákazník si u nás může vybrat z několika největších českých přepravních firem, může se rozhodnout podle ceny nebo třeba rychlosti doručení. Naše služba zajistí lidem přepravu dopisu, klasického balíku, ale i nadstandardní zásilky, které váží tři tuny. Firemním zákazníkům zajišťujeme komplexní službu: lepší ceny, přepravu do všech zemí světa. Také nabízíme API rozhraní pro napojení, zákaznickou podporu a jednotné rozhraní pro více přepravců. Právě výběr z vícero přepravců je pro e-shopy i výrobní firmy důležitý. My jako internetová služba a srovnávač dobře známe výhody i nevýhody jednotlivých přepravců a dokážeme vybrat pro zákazníka toho nejvhodnějšího. Nejvíc to ocení nejen firmy a podniky, které posílají nepravidelně a nárazově menší i větší množství balíků. Takový režim běžně přepravci neumí dobře nacenit a obsluhovat. Přepravci si také neporadí s automatickým zpracováním třeba stovky různých, často i nepřesných, adres, které firma pošle v excelovské tabulce. A právě proto jsme tu my, kteří se o zprostředkování přepravy kompletně postaráme.

App-Zaslat_1Jaký je vlastně typický zákazník?

V segmentu firemních zákazníků, typicky jsou to reklamní agentury, výrobní firmy, e-shopy nebo bazaristé, můžeme říct, že se k nám vracejí i několikrát týdně. Tyto firmy mají například jednou týdně objednanou přepravu celé palety zboží, k čemuž nás nepotřebují. Kromě toho ale potřebují prakticky denně posílat balíky ad hoc, někdy jenom dva, někdy sto. V tu chvíli jsme tu pro ně my. Pokud se budeme bavit o běžném zákazníkovi, ten je spíš příjemcem balíků než odesílatelem, takže my řešíme vždy až jeho aktuální problém, kdy nárazově potřebuje něco poslat. Nedokážeme si „vynutit“ poptávku. Pro nás je proto nejdůležitější, aby si na nás zákazník vzpomněl právě v tu chvíli, ať už je to za týden nebo půlrok. Průměrný zákazník-nepodnikatel zašle za rok tři balíky, takže na nás myslí alespoň třikrát za rok. :D

V České republice se už startup Zaslat.cz relativně etabloval. Plánujete expanzi do zahraničí?

V létě spustíme naši službu v sousedním Slovensku, kde sice jiné přepravní služby v minulosti tvrdě narazily a neuspěly, ale my do toho jdeme už s více než tříletými zkušenostmi z Česka, s technologickým know-how a silným zázemím. Se Zaslat.sk přijde na Slovensko první skutečně prémiová internetová přepravní služba, která nabídne komplexní řešení nejen pro běžné zákazníky, ale i pro výrobní firmy, reklamní agentury nebo e-shopy. Službu spustíme během léta tak, abychom byli dobře připraveni na hlavní vánoční sezonu.

Jaká je v zahraničí konkurence v této oblasti? Co bude z tvého pohledu pro Zaslat.cz klíčové, aby se startup prosadil i v zahraničí?

Dlouhodobě sledujeme především okolní státy. A zatímco třeba polský přepravní trh je poměrně vyspělý, velký potenciál pro naše služby vidíme v Německu a Rakousku. Proto momentálně také začínáme být v kontaktu s potencionálními investory, kteří by nám s další expanzí do zahraničí pomohli. Dosud jsme si všechno hradili výhradně z vlastních zdrojů. Protože se už firma po třech letech uživí sama, nehledáme někoho, kdo má jen peníze navíc. Oceníme smart money se zkušeností na místním trhu.

Jak se budou muset logistické firmy do budoucna změnit, aby byly úspěšné?

Z pohledu našich firemních zákazníků je zásadní tzv. doručitelnost zásilek. Jakákoliv invence ze strany přepravce, která sníží procento nevyzvednutých zásilek, je vždy vítána. Jsou to například večerní rozvozy, jednoduchá změna času doručení balíku nebo i platba dobírky kartou. My se třeba snažíme stále rozšiřovat naši partnerskou síť sběrných a výdejních dep. Stále větší roli hrají i technologie. My jsme třeba už vloni jako první přepravní služba spustili mobilní aplikaci pro Android a iOS. Letos třeba vylepšujeme na našem webu interaktivní mapu sběrných a výdejních míst přepravců. Obecně je cílem naším i přepravců maximální automatizace v celém logistickém procesu. My jako zprostředkovatel samotné přepravy například připravujeme na našem webu chatbota, který zákazníkům bude kdykoliv a ihned poskytovat odpovědi na otázky typu, kde se nachází můj balík, kdy mi ho doručíte a tak podobně.

App-Zaslat_4Kromě startupu Zaslat.cz se věnuješ i jiným oblastem podnikání. Co tě v současnosti nejvíce naplňuje?

Jednoznačně můj jedenáctiměsíční syn. :) Ale je to potřebný tlak, který nás nutí být efektivnější. A taky mi pomohl pochopit, že u mě nemá smysl rozdělovat život na práci a rodinu. Celé jsem to spojil do jedné velké rodiny, baví mě to a upřímně naplňuje. Jinak dál rozvíjíme náš prémiový obchod s mobily a příslušenstvím CELKOM.cz. To jsou naše hlavní dva focusy. Ale samozřejmě neustále vymýšlíme nové koncepty, často to vychází z interních potřeb. Určitě je na co se těšit, další projekt už plánujeme mít od začátku s globální ambicí.

Kromě podnikání také přednášíš na VUT v Brně. Jak vnímáš dnešní vysokoškolské studenty?

Přednáším především Konkurenční zpravodajství, co se nezdá jako jednoduché téma. Studentům proto musím od začátku ukazovat, jak to funguje v praxi a že to pro ně může být reálně využitelné. Sám jsem se několikrát v podnikání přesvědčil, že je důležité sledovat konkurenci a celé své okolí. Nemůžu ale s klidem říct, že zájem vybuduju u všech. Bohužel stále vnímám, že velká část studentů si školu jenom odsedí. Na druhé straně jsme takhle do firmy získali několik skvělých talentů. Asi je těžké generalizovat, pořád záleží na každém jednotlivci. Co je určitě pozitivní, tak si studenti začali mnohem víc získávat práci v oboru i po čas studia.

Vyplatí se dnes studovat vysoká škola? Spousta spolužáků, kteří nešli na vysokou školu, tak úspěšně pracují a podnikají, proto si často říkám: „Proč jsem šel na vysokou, má to vůbec cenu?“ Co nejcennějšího podle tebe dá vysoká škola jednotlivci do dalšího života?

Asi nejdůležitější je vybrat si vůbec dobrý obor, což věřím, že je problém pro mnoho mladých lidí. Škola je frustruje a sami nehledají nové informace. Na druhé straně je škola nutí pracovat systematicky, dotáhnout věci do konce, pracovat v týmu a může jim otevřít nové obzory. Pak je na nich, aby se vzdělávali pořádně a do hloubky. Upřímně si myslím, že alespoň bakalářské studium vám dá dlouhodobě víc než tři roky v praxi. A vůbec bych nepodcenil skvělé vzpomínky na studentský život a mnoho kamarádů, se kterými dodnes spolupracuji. To vám junior pozice v nějaké firmě prostě nedá.

V dnešní době je neustále nedostatek zaměstnanců. Říká se, že zejména těch kvalifikovaných. Sám se v prostředí mladých a vzdělaných pohybuješ. Co by měly firmy mladým lidem nabídnout, aby u nich chtěli pracovat?

Myslím, že sehnat kvalitní specialisty mají šanci jen takové společnosti, které dbají na firemní kulturu, dobrý přístup k lidem a dokáží nabídnout práci na zajímavém produktu. Jsem často v kontaktu právě se studenty a čerstvými absolventy univerzit. A věci jako neformální pracovní prostředí, přátelský kolektiv a flexibilní pracovní doba pro ně už není benefitem, ale standardem. Mladí IT specialisté se chtějí především realizovat, hledají pro sebe výzvy a nechtějí být jenom součástí anonymního celku.

Miroslav Michalko_sirka_2Četl jsem o tobě, že máš rád sci-fi, a že jsi byl odkojený na Star Treku. Jak vnímáš budoucnost lidstva v souvislosti s rozvojem technologií? Řadíš se mezi technooptimismy nebo jsi spíše skeptický?

K technologiím mám silně pozitivní vztah, i když si myslím, že zároveň realistický. Technologický pokrok vnímám zejména v tom, jak se dostáváme blíž a blíž technické singularitě, kdy počítačový robot překoná lidské schopnosti, což přináší mnoho filosofických otázek další existence lidstva. Když sleduji dobrý sci-fi film, rád se zamyslím nad všemi možnými scénáři, jak to s námi může v budoucnu dopadnout. Ale jako opravdový trekkies jsem samozřejmě optimista. :)

Pomyslnou bránu do vesmíru pro soukromé firmy otevřel Elon Musk. Jaký má podle tebe vesmír v nejbližších letech potenciál pro menší české subjekty? Plánuješ třeba sám nějaký startup, který by vsázel na vesmírnou budoucnost?

Mám obrovský respekt k Elonovi. Ze všech bláznivých vizionářů poslední dekády ho nejvíc obdivuji. Potenciál je opravdu neměřitelný, to není jenom o těžké technice, co vás dostane na orbit. Otevírá to nutnost vývoje AI, nových materiálů, bioinženýrství a další desítky oborů. I pro menší inovativní české firmy je určitě mnoho prostoru specializovat se na nějakou dílčí část. Osobně zatím nemám ambice, snad to přijde s věkem. :)

Miroslave, děkuji za tvůj čas!

Já děkuju za prostor na internetovém médiu Objevit.

Komentáře

Nahoru